Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Czym są porzucone koszyki oraz jak zapobiec im w Twoim sklepie?

Szymon Matuszewski

Szymon Matuszewski

Porzucone koszyki w sklepie internetowym to niewątpliwie koszmar każdego sprzedawcy. Cały wysiłek włożony w promocję produktów przepada razem z koszykiem, gdy klient rezygnuje z zamówienia. W tym artykule pokażę Ci, jak zminimalizować to ryzyko w Twoim sklepie.

Czym są porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to rezygnacja z zakupów, po dodaniu produktów do koszyka. Użytkownik, zamiast dokonać płatności, opuszcza stronę i wycofuje się z zakupu. Tylko dlaczego tak się dzieje i jak to ograniczyć?

Cena ma znaczenie

Według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2022 najważniejszym czynnikiem wyboru serwisu zakupowego jest cena. Jeśli Twoje produkty niczym nie wyróżniają się na tle konkurencji, użytkownicy mogą w łatwy sposób znaleźć i wybrać tańszy zamiennik. Jak temu zaradzić? Przede wszystkim postaraj się wyeksponować unikalne cechy Twoich produktów. Odpowiedz sobie na pytanie: dlaczego ktoś miałby kupić Twój droższy produkt, a nie tańszą wersję w innym sklepie internetowym? Pamiętaj, żeby regularnie monitorować ceny konkurencji.

Większość sklepów oferuje zniżki i kody rabatowe na produkty. Reklamowane są one w różnych miejscach w sieci. Co, jednak gdy klient przy zamówieniu otrzymuje informację o niedziałającym kodzie rabatowym? Czuje się oszukany i porzuca koszyk, dlatego pamiętaj, by aktywne kody działały prawidłowo. Pilnuj również usuwania starych kodów rabatowych oraz podania informacji, kiedy dany kod wygasa. Dzięki temu nie wprowadzisz klienta w błąd. Promocje ograniczone czasowo to również dobry sposób na zmobilizowanie użytkowników do sfinalizowania zakupu.

Zobacz też: Sztuczna inteligencja w marketingu

Ceń czas Twojego klienta

Zezwól na zakupy bez rejestracji w Twoim sklepie internetowym. Jak wiele korzyści nie niosłoby posiadanie konta w Twoim sklepie, należy zrozumieć klientów, którzy tego nie chcą. Być może kupują prezent i osobiście nie interesuje ich Twoja oferta? Użytkownik zmuszony do założenia niechcianego konta porzuci koszyk i poszuka produktu gdzie indziej. Jednocześnie pamiętaj o udostępnieniu opcji wykorzystania informacji podanych przy zakupie, dla opcji szybkiego utworzenia konta.

Zadbaj o zapisywanie informacji dotyczących koszyka na stronie. Przypadkowe odświeżenie strony lub zamknięcie karty zdarzyło się każdemu z nas. Nie zmuszaj klienta do ponownego uzupełnienia koszyka w sklepie. Oddaj mu również pełną kontrolę nad koszykiem zakupowym. Pozwól na edycję oraz usuwanie całych zakupów, oraz pojedynczych produktów. Pozwoli to zredukować liczbę porzuconych koszyków. 

Skróć formularze. Czy aby na pewno potrzebujesz wiedzieć jakiej płci lub z jakiego województwa Twój klient dokonuje zakupu? Prawdopodobnie nie. Szanuj czas użytkownika i nie zbieraj niepotrzebnych danych. Włącz automatyczne wypełnianie formularzy. Pozwoli to usprawnić cały proces.

Zadbaj o różne opcje dostawy

Dostawa do domu, placówki sklepu, a może paczkomatu? Pozwól, by to klient zdecydował o formie i sposobie dostawy. Przede wszystkim uwzględnij te najpopularniejsze opcje dostaw.

wykres

 

Pokaż również przewidywany czas dostawy dla każdej z opcji. Zadbaj, żeby był on jak najkrótszy. Dostawa zamówienia w 24h lub 48h znacząco zwiększa szansę zakupu przez klienta. Pamiętaj również o koszcie dostawy. Jeśli masz taką możliwość, wprowadź darmową wysyłkę. Ograniczy to liczbę porzuconych koszyków. Im wyższa kwota zamówienia, tym większe oczekiwania darmowej dostawy.

Przeczytaj również: 5 głównych korzyści, jakie przynosi pozycjonowanie sklepów internetowych

Szukaj problemów

Zawsze można coś ulepszyć. Zadbaj o szybkość ładowania strony. Ma to nie tylko wpływ na pozycjonowanie Twojej strony, o tym więcej tutaj, ale również na komfort użytkownika. Upewnij się, że strona jest przejrzysta. Nie chcesz doprowadzić do sytuacji, w której Twój klient musi szukać wózka zakupowego.

Testuj, testuj i jeszcze raz testuj.

  • Czy produkty prawidłowo dodają się do zamówienia w sklepie?
  • Czy w koszyk można kliknąć?
  • Czy po dodaniu produktu do koszyka użytkownik może kontynuować zakupy?
  • Czy wyskakujące okna i reklamy nie uniemożliwiają procesu zakupowego?

Wszystkie te błędy to ryzyko porzucenia koszyka zakupowego i opuszczenie strony.

Zadbaj o wiarygodność strony oraz bezpieczeństwo

Porzucone koszyki to często efekt braku zaufania do strony. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na wiarygodność sklepu internetowego są opinie o nim. Sprawdź, co piszą o Tobie dotychczasowi klienci.

Bądź obecny w wielu miejscach. Sklep widmo, o którym nie można znaleźć nigdzie informacji to nie najlepsza reklama. Blog czy regularnie prowadzone social media wpływają na zaufanie klientów, a tym samym zmniejszają szanse na porzucone koszyki. Unikaj wycieków danych. Nikt nie lubi informacji o tym, że jego dane wyciekły ze strony.

Pamiętaj o zróżnicowanych formach płatności

Udało się! Klient przeszedł przez wszystkie etapy i zbliża się do końca swojej zakupowej podróży. Zostało już tylko zrealizowanie płatności. Pamiętaj, aby umożliwić je za pomocą różnych serwisów. Szybkie przelewy i płatności mobilne np. Blik to najpopularniejsze formy płatności, jednak każdy użytkownik ma swój ulubiony sposób zapłaty.

wykres2

Nie zapomnij również o dodaniu opcji odroczonych płatności. O tej formie płatności pisały już Klaudia i Ania w podsumowaniu dla e-commerce 2022, które możesz przeczytać tutaj. Dzięki niej klient bez wystarczających środków na koncie jest w stanie dokonać zakupu, a Ty masz jeden porzucony koszyk mniej.

Podsumowanie

Wprowadzając rozwiązania podane w artykule, z pewnością zmniejszysz liczbę porzuconych koszyków. Pamiętaj, aby cały proces zakupowy był jak najprostszy dla klienta. Przyjazny zakup to więcej konwersji dla Twojego sklepu internetowego. Po Twojej stronie leży, ilu porzuconym koszykom zapobiegniesz. Do dzieła!

 

Szymon Matuszewski

Szymon Matuszewski

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii