fbpx
praca na laptopie

ABC SEO, czyli pozycjonowanie stron w pigułce

Badania pokazują, że ponad 90% użytkowników wyszukuje informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. Jednak samo stworzenie strony www nie sprawi, że nagle zacznie być ona odnajdywana i odwiedzana przez internautów. Niezbędne są tutaj odpowiednie działania, które pomogą Ci trafić do nowych odbiorców i będą zwiększać rozpoznawalność marki. Jednym z najefektywniejszych sposobów jest właśnie pozycjonowanie.

Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajduje się Twoja witryna, tym więcej użytkowników będzie na nią trafiać, a wiele z tych odwiedzających może stać się Twoimi przyszłymi klientami. W konsekwencji wpłynie to nie tylko na wzrost zysków, lecz także pozwoli Ci dalej skutecznie rozwijać swoją firmę.

Czym jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Głównym celem SEO jest zwiększenie ilości oraz jakości ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. W skrócie, chodzi o to, aby Twoja strona wyświetlała się w Google na odpowiednie frazy kluczowe, które sprawią, że będą na nią trafiać użytkownicy faktycznie zainteresowani oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami.

Czym jest ruch organiczny?

Ruch organiczny (z ang. organic traffic) określa użytkowników, którzy trafili na Twoją witrynę z bezpłatnych wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe np. Google i jednocześnie nieoznaczonych jako reklama:

Ponieważ jest to ruch darmowy jest on najbardziej pożądany przez właścicieli stron i sklepów internetowych. Dlatego też dziś odpowiednio ułożona strategia SEO jest nieodłączną częścią efektywnego marketingu internetowego.

 

Najważniejsze elementy w pozycjonowaniu strony

Działania SEO możemy podzielić na dwie zasadnicze grupy: działania on-site, w których skład wchodzą optymalizacje techniczne i optymalizacji treści na stronie oraz off-site, czyli działania poza stroną, które obejmują proces pozyskiwania linków zwrotnych.

Poniżej opis najważniejszych z punktu widzenia SEO elementów.

Optymalizacje techniczne:

Elementy title i meta description

Element title to nic innego, jak tytuł strony internetowej lub konkretnej podstrony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz w oknie wyszukiwarki. Można porównać go do tytułu artykułu opublikowanego w czasopiśmie – jest to krótkie i trafne podsumowanie treści zawartej na podstronie.

Przykład elementu title wyświetlanego w wynikach wyszukiwania Google

Title informuje zarówno użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek o tym, co znajduje się na danej stronie. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych i należy optymalizować go pod kątem najistotniejszych słów kluczowych.

Ponieważ tytuły stron są tak istotną częścią zarówno optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, jak również wrażeń użytkowników, ich efektywne tworzenie jest nie lada wyzwaniem. Upychanie w nich fraz kluczowych lub powtarzanie różnych odmian tego samego słowa może spowodować złe wrażenia użytkownika. Co więcej, zaawansowane algorytmy wyszukiwarek rozumieją odmiany słów, dlatego umieszczanie różnych wersji tego samego słowa kluczowego w tytule jest niepotrzebne i nieproduktywne.

Najważniejsze zasady tworzenia elementów title:

  • Rekomendowana długość: 50-60 znaków. W przypadku dłuższych tytułów mogą one nie zostać wyświetlone w całości, co może skutkować pominięciem ważnych słów.
  • Zaczynaj od najważniejszych fraz kluczowych. Słowa, które znajdują się na samym początku są traktowane jako najważniejsze, co może mieć wpływ na ranking wyszukiwania. Nie zaczynaj tytułu od nazwy firmy, lepiej na początku umieścić najważniejsze słowo kluczowe dla danej podstrony. Tytuły najlepiej tworzyć wedle następującego schematu:

“Najważniejsza fraza kluczowa + drugorzędne słowo kluczowe | Nazwa strony”

  • Nie powtarzaj słów kluczowych ani ich odmian w tytule.

Element meta description jest krótkim podsumowaniem treści na danej podstronie. Wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania wraz z elementem title oraz adresem URL. Dobrze zoptymalizowany meta description nie wpływa znacząco na pozycję frazy kluczowej, lecz może zwiększyć współczynnik klikalności wśród użytkowników. 

Najważniejsze zasady tworzenia elementów meta description:

  • Rekomendowana długość: 150-160 znaków.
  • Powinien zawierać krótkie podsumowanie treści, którą użytkownik znajdzie na stronie.
  • Powinien zawierać CTA, czyli tzw. call to action zachęcające użytkownika do wejścia na stronę np. “Sprawdź naszą ofertę!”

Struktura nagłówków

Kolejnym, niezwykle istotnym krokiem w optymalizacji strony internetowej jest poprawna struktura nagłówków. Nagłówki pomagają użytkownikom i wyszukiwarkom czytać oraz rozumieć treści znajdujące się na stronie. Są to pewnego rodzaju drogowskazy, które prowadzą czytelnika przez zawartość podstrony. Zwłaszcza w przypadku długich bloków tekstu, nagłówki sprawiają, że jest on bardziej czytelny i poukładany.

Używanie nagłówków ma również znaczenie w przypadku osób, które używają czytników ekranów. Dotyczy to np. osób niewidomych. Dzięki odpowiedniemu oznaczeniu nagłówków w kodzie HTML czytnik ekranu może z łatwością zrozumieć i przeczytać strukturę. Ułatwiają również nawigację po treści, oferując skróty umożliwiające szybkie przechodzenie z jednego nagłówka do kolejnego.

Najważniejsze zasady dotyczące struktury nagłówków:

  • Każda strona powinna posiadać tylko jeden nagłówek H1 informujący czytelników o zawartości treści oraz zawierający słowa kluczowe. Przykładowo w sklepie internetowym na podstronie kategorii H1’ka powinna być nazwą tej kategorii, na podstronie produktu – nazwą produktu.
  • Na każdej stronie powinny znaleźć się również 2-4 (w zależności od długości treści) nagłówki H2. Warto w naturalny sposób zawrzeć w nich frazy kluczowe dla danej podstrony.
  • Pozostałe nagłówki nie zawierające słów kluczowych powinny być nagłówkami niższego rzędu od H3 do H6. Nie są one już tak istotne pod kątem SEO, natomiast mogą poprawić organizację długich treści i również poprawić ich czytelność.
  • Prawidłowa struktura nagłówków powinna wyglądać w ten sposób:

Formatowanie treści

Odpowiednie formatowanie tekstu na stronie wskazuje użytkownikowi najważniejsze informacje i umożliwia mu “skanowanie” całej treści skupiając się na najistotniejszych wyrazach. Można wyróżniać je za pomocą tagów semantycznych: <b> oraz <strong>, które wizualnie pogrubiają treść oraz <i> oraz <em>, oznaczające kursywę. Jaka jest między nimi różnica? Otóż tagi <b> oraz <i> służą tylko i wyłącznie do dekoracji i zmiany stylu tekstu. Pierwszy z nich warto stosować do wyróżnienia informacji, które są istotne dla użytkownika. Tag <i> świetnie nadaje się do oznaczania nazw technicznych, wyrażeń z innego języka lub cytatów.

Tagi <strong> oraz <em> natomiast powinny być stosowane do wyróżniania fraz kluczowych w treści. W HTML5 <em> oznacza poziom stresu, czyli sugeruje, że dany fragment tekstu zostanie inaczej wymówiony, natomiast <strong> oznacza, że dana część tekstu jest ważniejsza od pozostałych.

Najważniejsze zasady formatowania treści na stronie:

  • Tagami <strong> i <em> wyróżniamy słowa kluczowe, które chcemy wskazać wyszukiwarce, natomiast znaczników <b> oraz <i> używamy do wyróżnienia treści dla użytkowników.
  • Wspomnianych tagów używamy w naturalny, nienachalny sposób.

Optymalizacja zdjęć

Zdjęcia to nieodłączny element wszystkich stron internetowych, który przyciąga uwagę użytkownika i urozmaica treści. Ich optymalizacja jest bardzo ważnym krokiem w procesie SEO. Może bowiem wpłynąć na skrócenie czasu ładowania witryny, a także zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce obrazów, przyczyniając się tym samym do zwiększenia ruchu oraz wzrostu rozpoznawalności strony.

Najważniejsze zasady dotyczące optymalizacji zdjęć na stronie:

  • Każda grafika powinna posiadać opis alternatywny, opisujący to, co znajduje się na zdjęciu oraz nie przekraczający 15 wyrazów. W opisach alt należy zawierać słowa kluczowe, ponieważ zwiększy to szansę na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki.
  • Nazwy zdjęć również powinny być tworzone z wykorzystaniem słów kluczowych, nie zawierać polskich znaków, ani dużych liter oraz być oddzielane myślnikiem. Zamiast domyślnej nazwy zdjęcia np: “DSC12636.jpg” stwórz przykładowo: “zolte-buty-sportowe.jpg”. Dzięki temu również adresy URL, które wygeneruje dane zdjęcie będą miały poprawną konstrukcję i będą przyjazne dla użytkownika.
  • Rozmiar zdjęć nie powinien przekraczać 150-200 KB. Dzięki temu nie obciążą one znacznie czasu ładowania się strony, który nie tylko jest czynnikiem rankingowym Google, lecz także wpływa na komfort poruszania się po stronie użytkownika. Oczywiście im mniejszy rozmiar, tym lepiej, jednak nie można jednocześnie zapominać o maksymalnie dobrej jakości publikowanego zdjęcia.

Linkowanie wewnętrzne

Prawidłowo zoptymalizowane linkowanie wewnętrzne jest podstawą dobrze zoptymalizowanej strony www. Pomaga użytkownikom oraz wyszukiwarkom poruszanie się po stronie, a także przyspiesza indeksowanie podstron. Dzięki odpowiednim linkom wewnętrznym możesz wzmocnić pozycje najważniejszych fraz kluczowych i sukcesywnie zwiększać widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Istotne elementy poprawiające linkowanie wewnętrzne na stronie:

  • Prawidłowo zaprojektowane menu strony, w którym znajdą się linki do wszystkich najważniejszych podstron, kategorii oraz podkategorii.
  • Linki wewnętrzne w treści, np. linki do powiązanych produktów lub artykułów, a także różnego rodzaju rankingi, czy listingi.
  • Mapa witryny, która ułatwia robotom wyszukiwarek poruszanie się po stronie oraz zaindeksowanie wszystkich podstron, które się na niej znajdują.
  • Breadcrumbs’y, czyli tzw. menu okruszkowe – pokazują użytkownikowi w którym miejscu na stronie aktualnie się znajduje i wspomagają nawigację.

Przykład menu okruszkowego ze strony zalando.pl

  • Linkowanie wewnętrzne na stronie można wzmocnić również za pomocą odpowiednio zaprojektowanej stopki. Oprócz danych kontaktowych warto umieścić w niej również linki do najważniejszych produktów i kategorii, a także odnośniki do ostatnich artykułów na blogu.
  • Dodatkowe sekcje takie jak “najczęściej komentowane artykuły” lub “ostatnio zakupione produkty” zachęcające użytkownika do przejścia na inne podstrony.

Treści na stronie

Treści na stronie są niezwykle istotne w skutecznej strategii SEO. Jeżeli chcesz znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o wysokiej jakości, nie kopiowane z innych stron teksty, które nie tylko są nasycone słowami kluczowymi, lecz także wnoszą wartość dla użytkownika.

Najważniejsze zasady tworzenia treści na stronę internetową:

  • Wszystkie treści dodawane na stronę internetową powinny być unikalne. Powielanie opisów produktów ze strony producenta, czy też kopiowanie treści z jakichkolwiek innych źródeł wpłynie negatywnie na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
  • Treści powinny być w naturalny sposób nasycone słowami kluczowymi. Śmiało możesz używać również ich odmian oraz synonimów – zaawansowane algorytmy wyszukiwarek rozumieją deklinację oraz słowa o podobnym znaczeniu.
  • Uważaj na keyword stuffing. Powtarzanie słowa kluczowego w każdym zdaniu może spowodować odwrotny niż zamierzony skutek i zamiast zwiększenia widoczności strony na istotną frazę, Twoja strona spadnie w rankingu.
  • Treści powinny być długie i zawierać aktualne oraz wartościowe dla użytkownika informacje. Podstrony z bardzo krótkimi tekstami trudniej się indeksują, natomiast długie, merytoryczne treści mogą zwiększyć widoczność strony na wiele nowych fraz kluczowych. Co więcej, użytkownicy chętniej dzielą się wartościowym contentem chociażby w swoich mediach społecznościowych, pozytywnie wpływając tym samym na profil linkowy Twojej strony.
  • Treści dodawane na stronę powinny być czytelne. Należy umieszczać w nich nagłówki zgodnie z zasadami wymienionymi w poprzednim punkcie, a także urozmaicać zdjęciami, infografikami, czy listingami.
  • Dodając nowe treści na stronę musisz uważać na ryzyko kanibalizacji słów kluczowych. Jest to zjawisko, które powstaje, kiedy dwie (lub więcej) podstron np. ta sama kategoria i artykuł, są zoptymalizowane pod to samo słowo kluczowe, przez co Google może mieć problem z odpowiednim dopasowaniem. Nie chcąc, aby podstrony w obrębie tej samej strony konkurowały ze sobą musisz trzymać się zasady: jedna podstrona – jeden temat. Oczywiście mogą one być zbliżone, jednak nie możesz skupiać się na dokładnie tych samych frazach kluczowych.

Link-building

Link-building, inaczej zwany procesem off-site lub po prostu linkowaniem, jest uzupełnieniem procesu on-site, czyli optymalizacji technicznych na stronie. Tylko łącząc ze sobą oba te obszary jesteśmy w stanie uzyskać zadowalające efekty. Co tak naprawdę oznacza link-building? Jest to proces pozyskiwania odnośników do naszej witryny z innych, zewnętrznych stron internetowych. Mogą to być wpisy gościnne, artykuły sponsorowane, czy też wpisy w mediach społecznościowych. Do bardziej budżetowych działań zalicza się również marketing szeptany w postaci umieszczania postów na forach internetowych, czy komentarzy na blogach i serwisach. Pozyskując linki zwrotne do naszej witryny należy pamiętać, aby pochodziły one z witryn o wysokim autorytecie, do których Google ma zaufanie. Treści linków powinny być unikalne i wnosić wartość dla innych użytkowników.

Miejsca z których możesz zdobywać wysokiej jakości linki przychodzące:

  • Artykuły gościnne – jest to fajny i zazwyczaj darmowy sposób na pozyskanie mocnego i tematycznego linku zwrotnego do strony. Doskonałym sposobem wykorzystania wpisów gościnnych w procesie link-buildingowym może być artykuł, który właśnie czytasz 🙂
  • Artykuły sponsorowane – metoda ta polega na opublikowaniu artykułu z linkiem do strony w wybranym serwisie internetowym za określoną opłatą.
  • Komentarze na blogach – umieszczanie komentarzy z linkiem do strony na tematycznych wpisach blogowych nie tylko wspiera proces link-buildingowy, lecz także pozwala Ci budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie.
  • Własne zaplecze SEO – budowa własnego zaplecza SEO to również świetny sposób na budowanie wartościowych odnośników do strony. Dużym plusem w tym przypadku jest to, że mamy pełną kontrolę nad linkami oraz treściami, jakie są tam zamieszczane.
  • Analiza linków konkurencji – analizując profil linków stron zajmujących czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania możesz zidentyfikować wiele domen, które zaliczane są przez wyszukiwarki jako wartościowe. Niestety są do tego niezbędne specjalne narzędzia takie jak Ahrefs, czy Majestic, które najczęściej występują w wersji płatnej.

Analityka

Analityka jest nieodłącznym elementem pozycjonowania strony internetowej, który powinien towarzyszyć Ci na każdym etapie. Monitorując witrynę w różnych narzędziach możesz oceniać skuteczność zmian wdrażanych na stronę i na bieżąco usprawniać jej działanie. Co więcej, dowiesz się, kim są użytkownicy odwiedzający witrynę, a także które kanały przynoszą największy ruch.

Podstawowe narzędzia wewnętrzne, które są niezbędne w celu skutecznego monitorowania strony oraz prowadzonych działań:

  • Google Search Console – jest to potężne, bezpłatne narzędzie analityczne, w którym znajdziesz bardzo dużą ilość informacji na temat aktualnego stanu witryny oraz jej widoczności w Google. Dzięki niemu dowiesz się, czy na Twojej stronie nie pojawiają się jakieś problemy z indeksacją, sprawdzisz na jakie frazy wyświetlają się poszczególne podstrony, a także które z nich są najczęściej klikane przez użytkowników oraz skorzystasz z wielu innych opcji.

Dashboard narzędzia Google Search Console

  • Google Analytics – jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do analityki internetowej. Podobnie jak Google Search Console jest bezpłatne i pozwala śledzić statystyki witryn internetowych m.in. w zakresie ruchu na stronie.

Dashboard narzędzia Google Analytics

W analityce bardzo pomocne mogą być również narzędzia zewnętrzne, takie jak:

  • Senuto / SemStorm / SemRush – są to narzędzia do analizy widoczności stron internetowych. Możesz w nich analizować zarówno swoją, jak również inne strony internetowe, znajdując tym samym informacje na temat fraz kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja, sprawdzać jaka jest ich widoczność oraz estymowany ruch zewnętrzny. Na podstawie tych danych można wyciągnąć istotne wnioski, które pozwolą Ci opracować jeszcze lepszą strategię SEO.
  • Ahrefs / Majestic – jak pamiętasz, narzędzia te zostały już wcześniej wspomniane w punkcie dotyczącym link-buildingu. Umożliwiają one kompleksową analizę dowolnej witryny pod kątem pozyskiwanych linków, a także ich jakości.

Ze względu na stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, analityka strony powinna być nieodłącznym elementem procesu SEO. Bez niej nawet najlepsze działania SEO mogą pozostać niezauważone. Również jeżeli skupimy się tylko na monitorowaniu samego ruchu z kanału organic możemy nie zauważyć wzrostu ruchu z innych kanałów, takich jak referral, który może być wynikiem dobrze realizowanej strategii link-buildingowej.

Kiedy spodziewać się efektów?

Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań przez właścicieli stron i sklepów internetowych. Odpowiedź niestety nie jest taka prosta, jakby się wydawało i zależy od kilku czynników, między innymi:

  • branży w jakiej działasz – konkurencyjność branży (w wyszukiwarce to konkurencyjność fraz kluczowych) jest niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na czas osiągnięcia zamierzonych wyników. Działając w niszowej branży prawdopodobnie szybciej uda Ci się osiągnąć wysokie pozycje niż w przypadku bardzo popularnych sektorów, w których liczba firm rośnie z miesiąca na miesiąc, przez co w wynikach wyszukiwania robi się “ciaśniej”. Niezwykle istotne jest, aby na samym początku poznać swoich konkurentów oraz sposób ich działania. Pozwoli to określić skuteczną strategię i rozpocząć walkę o wysokie pozycje w SERP’ach (z ang. Search Engine Result Page).
  • aktualnego stanu optymalizacji witryny oraz jej historii – jeżeli dopiero teraz zdecydowałeś się rozpocząć proces SEO, ale Twoja strona istnieje już od paru dobrych lat to jest szansa, że będzie Ci łatwiej wystartować. Ma to związek z historią domeny. Jeśli jest dobra oraz nie prowadzą do niej żadne szkodliwe linki, Google będzie miał do niej większe zaufanie i szybciej wyświetli ją wysoko w wynikach wyszukiwania.
  • budżetu oraz doświadczenia specjalisty SEO – wiadomo, że im większy budżet, tym lepszych wyników możesz się spodziewać. Wynika to z faktu, że będziesz mógł tworzyć więcej treści na stronę, a także pozyskiwać więcej wysokiej jakości linków, co szybciej przełoży się na efekty. Również korzystanie z pomocy doświadczonego specjalisty SEO, który zaplanuje optymalną dla strony strategię z pewnością przyspieszy pojawienie się wyników.

W tym miejscu warto również zastanowić się co będzie efektem pozycjonowania. Mierząc efektywność SEO trzeba brać pod uwagę:

  • wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
  • wzrost pozycji danych fraz kluczowych,
  • wzrost ruchu organicznego,
  • wzrost konwersji, czyli najczęściej sprzedaży lub zapytań potencjalnych klientów.

Pierwszym widocznym efektem dobrze realizowanej strategii SEO jest zawsze wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Możesz się go spodziewać już po pierwszych 3-4 miesiącach. Co to oznacza? Zaczyna zwiększać się liczba słów kluczowych, na które strona wyświetla się w Google, a także rosną pozycje mniej konkurencyjnych fraz. W kolejnym etapie wzrost widoczności powinien zacząć przekładać się na wzrost ruchu organicznego. W 4-9 miesiącu rosną również pozycje średnio popularnych fraz, a widoczność strony utrzymuje stałą tendencję rosnącą. Wprowadzenie najpopularniejszych fraz kluczowych z bardzo wysokim miesięcznym wolumenem wyszukiwania może natomiast zająć od 9 do nawet 12 miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet dłużej.

Szacowany czas osiągnięcia wyników działań SEO

Samodzielne pozycjonowanie strony vs. agencja SEO

Wiele osób zastanawia się, czy posiadając podstawową wiedzę z zakresu SEO są w stanie skutecznie zoptymalizować swoją stronę internetową. Samodzielne pozycjonowanie strony może wydawać się kuszące – w końcu kto lepiej niż Ty sam zna Twój biznes? Wytyczne Google również wydają się całkiem przejrzyste. Jednak, czy oby na pewno to wszystko jest tak proste, jakby się mogło wydawać?

Jako specjalistka SEO z 3-letnim doświadczeniem muszę powiedzieć, że niekoniecznie. Owszem, przeczytanie różnych poradników oraz zapoznanie się najważniejszymi zasadami SEO pozwoli Ci w podstawowy sposób zoptymalizować swoją stronę. Jednak w przypadku długofalowych kampanii SEO doświadczenie i know-how są kluczowe. I nie dotyczy to tylko optymalizacji technicznych, czy pozyskiwania linków, lecz także obsługi narzędzi oraz wyciągania z nich wniosków i niezbędnych informacji. Co więcej, większość narzędzi jest bardzo droga i zwyczajnie nie opłaca się wykupywać ich w celu pozycjonowania jednej strony. Agencje SEO posiadają wszystkie te narzędzia, a ich koszt rozkłada się pomiędzy kilkudziesięciu, czy też kilkuset klientów, których obsługują.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach, kiedy większość internautów wyszukuje informacji za pomocą wyszukiwarek internetowych każdy właściciel strony www powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu SEO. Jeżeli chcesz, aby Twoje treści, a także produkty i usługi, jakie oferujesz były widoczne dla nowych użytkowników musisz zadbać o to, aby Twoja strona była odpowiednio zoptymalizowana, a także posiadała właściwy profil linków.

 

Autor:
Paulina Konopka
Starsza Specjalistka SEO w Delante

Współpracuje z klientami  z całego świata. Z pasją rozwija swoje umiejętności optymalizując strony polskich i zagranicznych klientów. Prywatnie miłośniczka aktywnego stylu życia i instruktorka fitness.

 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest