Co czytamy w More Bananas? Dużo. I bardzo różnie. Od marketingowych klasyków przez psychologię, reportaże, aż po fantastykę i manifesty o tożsamości. Każda z tych książek czegoś nas nauczyła, poruszyła, albo przynajmniej pozwoliła inaczej spojrzeć na rzeczywistość. I teraz dzielimy się nimi z Tobą – bez recenzji z Amazona, bez marketingowej poezji. Polecane książki marketingowe, wyselekcjonowane przez dżunglę marketingu, znajdziesz poniżej!
Polecane książki marketingowe (i okołomarketingowe)
Justyna Słowikowska
- “Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” – Joanna Wrycza-Bekier
“To obowiązkowa lektura dla każdego marketera i nie tylko, z której nauczysz się pisać copy do postów w social mediach, profesjonalnego maila do klienta, a nawet… własną książkę. Nie jest to kolejny nudny poradnik. „Magię słów…” czyta się jak wciągająca powieść, od której nie można się oderwać. Warto kupić własny egzemplarz i trzymać go w domowej biblioteczce marketera.” - “Syndrom oszusta. Jak nie podkopywać wiary we własne możliwości” – Jill Stoddard
“Czy znasz to uczucie, gdy szef Cię pochwalił za dobrze wykonane zadanie, ale zamiast się cieszyć to myślisz o tym, że mogł_ ś to zrobić lepiej? Jeśli odpowiedź brzmi “tak” to prawdopodobnie mierzysz się z syndromem oszusta, a książka Jill Stoddard powinna trafić na Twoją półkę. Ale co to właściwie jest? Impostor syndrome to zjawisko, kiedy nie wierzysz w swoje osiągnięcia i kompetencje, a sukcesy przypisujesz przypadkowi, pomyłce innych osób lub szczęściu. W książce znajdziesz mnóstwo informacji o tym, jak zwalczyć swojego wewnętrznego oszusta.”
Piotr Kruczek
- “Zaczynaj od DLACZEGO” – Simon Sinek
“Simon Sinek analizuje, dlaczego niektóre firmy, produkty i liderzy inspirują tłumy, a inne po prostu istnieją. Wprowadza koncepcję ‘Złotego Kręgu’, w którym kluczowe pytanie brzmi nie „co?”, nie „jak?”, ale „dlaczego?”. Autor pokazuje, że ludzie nie kupują co robisz, tylko dlaczego to robisz. I nagle wszystko zaczyna mieć sens.” - “Model StoryBrand” – Donald Miller
“Autor pokazuje, jak uporządkować przekaz marki, by był jasny, angażujący i przede wszystkim – zrozumiały. Opiera się na strukturze opowieści znanej z filmów i książek, gdzie klient jest bohaterem, a marka – przewodnikiem. To praktyczny poradnik dla każdego, kto chce pisać teksty, które nie giną w szumie. Trochę jak przepis na dobrą historię, tylko w wersji biznesowej.”
Asia Bitowt
- “Pierwsze 90 dni” – Michael D. Watkins
“Nieco mniej poetycka, ale za to turbo praktyczna. Czytam właśnie i choć to klasyka wśród książek o zmianie zawodowej (czego trochę się bałam), to przyjemnie zaskakuje tym, że nie jest napompowana coachingowym powietrzem 😀 Jest konkret, dużo o mapowaniu relacji, budowaniu zaufania i szybkim odnajdywaniu się w nowych rolach. Polecam każdemu, kto zaczyna coś nowego – nie tylko jako lider, ale też po prostu jako człowiek w procesie zmiany. Można czytać z ołówkiem albo z kawą w ręku. Albo i z jednym, i z drugim :)”
Julia Pagacz
- “Strategiczne podejście do działania w social mediach” – Anna Ledwoń-Blacha
“[Nie, nie wybrałam jej, żeby się podlizać. 😇] Ta książka to po prostu must-have dla każdego, kto zaczyna swoją przygodę z marketingiem. Znajdziesz tu wszystko – od definicji social mediów, przez budowanie społeczności, aż po audyt własnych działań. Ogromny plus za język – nie ma tu akademickich cytatów, których nikt nie rozumie. Masz raczej wrażenie, że autorka siedzi z Tobą przy kawie/herbacie i opowiada, jak ogarnąć social media bez spiny.” - “Mapy twoich myśli” – Tony Buzan
“Myślisz, że potrafisz robić mapy myśli? Ja też tak myślałam – aż nie trafiłam na tę książkę. Buzan pokazuje, jak wycisnąć z map myśli 100% ich potencjału, nie tylko w pracy, ale i w codziennym życiu. Po przeczytaniu tej książki dowiesz się, czemu Twoje stare mapy były po prostu chaosem – i jak to zmienić. Pamiętajcie, mapy myśli to nie tylko słowa!”
Karolina Mrowiec
- “Art branding 2” – Igor Gałązkiewicz
“Poniekąd o marketingu, ale także o sztuce. Bo w końcu markę można wyrażać i kreować przez jej obecność lub nawet utożsamiając się z nią. Gałązkiewicz zaprezentował, jak artystyczne podejście może tchnąć życie w markę, czyniąc ją bardziej autentyczną i angażującą, a tym samym – wyrażając ‘coś więcej’. Dla art-freaków w świecie marketingu (takich jak ja) – pozycja obowiązkowa.” - “The Copy Book” – Taschen
“Kompaktowy przewodnik dla wszystkich zajaranych reklamą, kreatywnym copywritingiem lub tych, którzy po prostu uwielbiają książki Taschen. 🤷♀️ W tym poręcznym albumie opisano przykłady mistrzowskich nagłówków i krótkich reklamówek z całego świata. Bardzo fajne źródło inspiracji, ale i skarbnica wiedzy o tym, jak słowa mogą kształtować rzeczywistość.”
Anna Ledwoń-Blacha
- “Alchemia. Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu” – Rory Sutherland
Uwielbiam tę książkę, bo pokazuje, że nie wszystko w marketingu musi być racjonalne i mierzalne. Rory Sutherland udowadnia, że często to właśnie „irracjonalne” pomysły robią największą robotę. Inspirowała mnie nie raz przy budowie niestandardowych kampanii i pitchów. - “How Brands Grow” – Byron Sharp
To jedna z tych książek, które totalnie przewracają w głowie. Podważa sporo marketingowych mitów i pokazuje twarde dane, jak naprawdę działa wzrost marek. Idealna dla strategów i tych, którzy chcą przestać wierzyć w „prawdy objawione” z konferencji. - “Contagious” – Jonah Berger
Berger rozkłada wirusowość na czynniki pierwsze. Mega konkretne przykłady, świetne badania i mnóstwo insightów, które pomagają zrozumieć, dlaczego ludzie dzielą się treściami i jak tworzyć komunikację, która „niesie się” dalej.
Polecane książki niemarketingowe, rozwojowe i takie… które po prostu warto znać
Justyna Słowikowska
- “Amerykańskie obrazki. Śmieszna i straszna prawda zza oceanu” – Jaśmin
“Polska królowa true crime Jaśmin (youtuberka i autorka kanału Stanowo) wydała długo oczekiwaną przez fanów pierwszą książkę. I nie, nie jest o tajemniczych zaginięciach, seryjnych mordercach i zagadkach kryminalnych. Jaśmin od lat nadaje z USA, dlatego jej pierwsze dzieło opowiada o amerykańskim śnie, który czasem jest niezłym koszmarkiem. Bywa śmiesznie, bywa strasznie. Styl autorki jest nie do podrobienia, a jej powiedzonka o “odpaleniu wrotek szaleństwa” czy “oczach jak 5 złotych z rybakiem” stały się już kultowe, a w książce znajdziecie ich jeszcze więcej.” - “Światu nie mamy czego zazdrościć. Zwyczajne losy mieszkańców Korei Północnej” – Barbara Demick
“Jak wygląda życie w świecie, w którym kobiety nie mogą jeździć na rowerze, w sklepach są ananasy i pomarańcze z plastiku, a w każdym domu na domowników zerka portret wodza? Reportaż Barbary Demick […] opowiada o losach mieszkańców Korei Północnej, którym udało się wyrwać z piekła dyktatury. […] Jest to lektura niezwykle pouczająca i warto po nią sięgnąć, chociaż momentami może być naprawdę trudna.”
Piotr Kruczek
- “Jedna Rzecz” – Gary Keller
“Książka o sile skupienia. […] Zamiast listy zadań po brzegi, autor proponuje jedno pytanie, które pomaga ustalić priorytet: „Jaka jest ta jedna rzecz, którą mogę zrobić, dzięki której wszystko inne stanie się łatwiejsze lub nieistotne?”. […] Proste? Tak. Łatwe? Nie zawsze. Ale działa jak złoto.” - “Atomowe Nawyki” – James Clear
“James Clear rozkłada proces zmiany nawyków na czynniki pierwsze. Pokazuje, że to nie wielkie rewolucje, ale codzienne, drobne działania prowadzą do trwałych efektów. […] Książka łączy badania naukowe z praktycznymi strategiami – od zmiany środowiska po systemy nagród – które naprawdę działają.”
Maja Kaczor
- “Kreatywność S.A.” – Ed Catmull, Amy Wallace
“A gdyby tak zajrzeć za kulisy Pixara i zrozumieć, jak zarządzać i ogarnąć swoją kreatywność, nie tłumiąc jej w zarodku? […] Catmull pokazuje, jak budować kulturę pracy, której daleko do perfekcjonizmu, nie boi się ani popełniać błędów, ani do nich przyznawać, ceni szczerość i stawia na ludzi. […] Moja rekomendacja: przeczytaj z markerem w ręku – bo to książka, do której się wraca i z której można wiele wycisnąć.” - “The Big Reveal” – Sasha Velour
“To książka przede wszystkim o sztuce, tożsamości i odwadze bycia sobą. Sasha Velour pisze z czułością i mocą, tworząc manifest wolności, kreatywności i queerowej historii.” - “Fight Club” – Chuck Palahniuk
“Brutalna, błyskotliwa i cholernie trafna. To nie tylko historia walki z konsumpcyjnym stylem życia – to lustro lęków i frustracji współczesnego człowieka.” - “Kuriozum” – Vogule Poland
“Inteligentny roast rzeczywistości, zbiór myśli, obserwacji i kąśliwego humoru, który bawi, boli i obnaża absurdy codzienności.”
Ola Lewandowska
- “My Body” – Emily Ratajkowski
“Zbiór szczerych i osobistych esejów autorstwa znanej modelki i aktorki. Głęboka analiza jej doświadczeń związanych z ciałem, kobiecością, seksualnością i władzą w społeczeństwie.” - “Język rzeczy” – Deyan Sudjic
“Autor bada, w jaki sposób projektanci posługują się formą i symboliką, by wzbudzić nasze pragnienia i kształtować status.” - “Jutro, jutro i znów jutro” – Gabrielle Zevin
“Historia Sadie i Sama, którzy od dziecięcej przyjaźni w szpitalu trafiają do wspólnego tworzenia przełomowych gier wideo.”
Karolina Mrowiec
- “Dżiny” – Fatma Aydemir
“Narracja na temat rodzinnej sytuacji, ale i wejście do głów bohaterów: tureckich emigrantów mieszkających w Niemczech.” - “W kontakcie” – Jagna Kaczanowska
“Nie jest to książka ezoteryczna! Opowiada o układaniu relacji ze zmarłymi w sobie – o akceptacji straty i traumach transgeneracyjnych.”
Asia Bitowt
- “Zanim ostygnie kawa” (i kolejne tomy) – Kawaguchi Toshikazu
“Ciche, delikatne, bardzo ludzkie opowieści o żalu, niespełnieniu, utraconym słowie. Idealne na majówkę.”
Julia Pagacz
- “Sekretne życie autorów lektur szkolnych” – Sławomir Koper
“Po tej książce spojrzysz na szkolne lektury zupełnie inaczej. Romansy, obsesje, skandale i osobiste dramaty.” - “Bezmatek” – Mira Marcinów
“Intymna, gęsta od emocji opowieść o stracie, żałobie i skomplikowanej relacji matki z córką. Literatura, którą się czuje, nie tylko czyta.”
Anna Ledwoń-Blacha
- “Hyperion” – Dan Simmons
Jedno z najlepszych dzieł science fiction ever. Simmons mistrzowsko splata ze sobą opowieści w stylu “Kwiatów dla Algernona” i “Opowieści kanterberyjskich”, tworząc epicką, wielowarstwową historię. Dla fanów wielkich narracji i filozoficznego mięcha w fabule. - “Nigdziebądź” – Neil Gaiman
Za kochanie za świat wyobraźni, gdzie Londyn ukrywa drugie, mroczne dno. Piękna przypowieść o byciu zauważonym (lub nie). Od tego pokochałam fantastykę. - “Wspomnienie o przeszłości Ziemi” – Cixin Liu
Chińska hard SF na najwyższym poziomie. Gdy chcesz poczuć, jak mały jesteś w obliczu Wszechświata – czytaj. - “Trylogia Czarnego Maga” – Trudi Canavan
Prosta, ale wciągająca fantastyka. Idealna na relaks, jeśli lubisz opowieści o magii, nieoczywistych bohaterach i walce o sprawiedliwość.
To, co czytamy, karmi nasze mózgi, ale też nasze serca i strategie. 📚💛 W More Bananas wierzymy, że nie ma czegoś takiego jak „czas stracony na czytanie” – są tylko różne lekcje, które wynosimy z każdej strony. Jeśli chcesz wskoczyć na wyższy level jako marketer, strateg, lider albo po prostu człowiek ciekawy świata – łap któryś z tych tytułów. A potem daj znać, co Cię najbardziej zainteresowało albo skłoniło do zmiany myślenia. Bo dobre książki mają to do siebie, że nie kończą się po przeczytaniu ostatniej strony.