Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Podsumowanie roku 2022: e-commerce

Redakcja

Redakcja

    Jaki był 2022 w świecie e-commerce? Miniony rok podsumowują Małpki agencji More Bananas. Sprawdź, co uznaliśmy za największy sukces, największą porażkę i najlepszą kampanię roku 2022.

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022: 

    Nie sposób nie wspomnieć o wejściu do Polski Shopee. Start, o którym Amazon mógłby jedynie pomarzyć. Być może nas lekko… irytowali, jednakże osiągnęli po prostu efekty. Po wycofaniu się Shopee z Polski nadal uważam, że zrobili świetną marketingową robotę. Zawiniły inne czynniki. Więcej tutaj.

    Na brawa zasługuje również nasz rodzimy polski Blik, z którego możemy być dumni, i który cały czas rośnie w siłę. A tuż za nim Klarna, która bardzo szybko podbiła polski rynek, tuż obok PayPo chociażby.  Dość nepotycznie, bo maczałam w tym palce, ale zdecydowanie jak dla mnie sukcesem okazały się również kolejne Cyfrowe Rewolucje by mBank, czyli konkurs dla większych i mniejszych e-commerce.

    Cieszę się, że cały czas w polskim e-commerce tak mocno trzyma się re-commerce i wszystko co związane z ekologią. Jesteśmy coraz bardziej świadomi śladu węglowego, chociażby w kwestii dostaw, tutaj na wyróżnienie zasługuje wg mnie chociażby InPost i jego współprace w tym zakresie.

    Największa porażka roku 2022: 

    Inflacja, kryzys geopolityczny i Amazon w Polsce.

    Rezygnacja Facebooka z rozwoju live commerce na rzecz działań z Metaverse.

    Najlepsza kampania roku 2022:  

    Niezmiennie, jak co roku najnowsza kampania Yes “Jestem przyszłością”, jak i ich reakcja na “dawanie w szyję”.

    apart daje w szyje

    Ponownie: większość kampanii Shopee. Tak irytujące, jak skuteczne.

    Asia Bitowt
    Marketing Manager
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022:

    Rozwój platform zakupowych typu marketplace, na czele z EmpikPlace. Pamiętacie, jak w aplikacji Empiku było można kupić tylko książki? Dzisiaj znajdziecie tam nawet meble, opony do samochodu czy karmę dla psa. Dzięki szerokiej ofercie, którą daje współpraca z partnerami, aplikacja mobilna Empiku w ciągu ostatniego roku osiągnęła trzycyfrowy wzrost. Według samych użytkowników jest najlepszą apką zakupową w Polsce, co zresztą potwierdzają liczne nagrody m.in. Mobile Trends Awards.

    Największa porażka roku 2022:

    Ukrycie przez Alibaba wyników sprzedaży za Dzień Singla – pierwszy raz w historii! To święto jest dla Chińczyków tak samo ważne, jak Black Friday czy Cyber Monday dla Amerykanów. Wydanie zamotanego oświadczenia dot. największego na świecie festiwalu zakupów to istne PR-owe faux pas giganta e-commerce.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Zalando świętujące swoje 10-te urodziny w Polsce. Kampania pod hasłem “Ty decydujesz, kiedy zaczyna się moda” pokazała zmianę w podejściu do mody na przestrzeni lat. W spotach wystąpiła m.in. najstarsza w Polsce Drag Queen, Lulla La Polaca. A samo Zalando? Dostarczyło klientom narzędzie do wyrażania siebie – w końcu na platformie można znaleźć produkty ponad 3 500 marek.

    Dagmara Adamczyk
    Social Media Specialist
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022:

    Nie ma chyba branży, która tak skutecznie wykorzystuje nowe technologie do zwiększania sprzedaży jak e-commerce. W tym roku nastąpił ogromny postęp i to tempo rozwoju raczej nie zwolni: powstały pierwsze sklepy bezobsługowe (Żabka Nano w Polsce), rozszerzona rzeczywistość jest teraz wykorzystywana nie tylko w wirtualnych przymierzalniach, ale także w branży aranżacji wnętrz, rozwój machine learning usprawnił proces obsługi klienta, wprowadza się coraz to lepiej zaprogramowane chatboty, wykorzystuje AI do rekomendacji produktów, w Azji po sklepie oprowadzają inteligentne wózki (7fresh), coraz popularniejsze stają się także aplikacje łączące sklep stacjonarny z wirtualnym koszykiem (przymierz w sklepie, zamów do domu).

    Ta technologiczna transformacja sprawia, że nie mogę się doczekać kolejnych innowacyjnych rozwiązań. No, może poza Metaverse.

    Największa porażka roku 2022:

    To niesamowite, że w 2022 roku, po ponad rocznej pandemii, gdy całe nasze życie przeniosło się do przestrzeni wirtualnej, wciąż istnieją marki, których sklep internetowy jest nieresponsywny na telefonach komórkowych (76% ankietowanych konsumentów dokonuje zakupu za pośrednictwem smartfona) albo umożliwia tylko jeden sposób dokonania płatności, zupełnie jakby czas się tam zatrzymał.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Może nie najlepsza, ale miła w odbiorze. Aplikacja Lisek obśmiała polski “parawanizm” wykorzystując to stereotypowe zachowanie w swojej kampani: autorzy ułozyli na plaży “najdłuższy parawan”. Składał się on z 110 parawanów i mierzył 500 metrów. Promował akcję “Najszybsze zakupy na plażę”.

    Anna Boenish
    Copywriterka
    More Bananas 

    Największy sukces roku 2022: 

    Cały rozwój e-commerce, który obserwujemy od 2020 roku. Sklepy prześcigają się w coraz to lepszych rozwiązaniach, które mają ułatwiać użytkownikom zakupy. Szybkie (lub odroczone!) płatności, strony dostosowane do urządzeń mobilnych, mnogość wyborów czy AR to tylko niektóre z nich. Co fajne, zakupy w internecie nie sprowadzają się już tylko do zamawiania ubrań i butów, ale bez problemu możemy kupić jedzenie lub zamówić szybkiego kuriera z prośbą o dowolne produkty. Bez czekania, wychodzenia z domu, wszystko za pomocą łatwych w obsłudze aplikacji. Raj dla tych, którzy nie przepadają za tłumami w sklepach.

    Największa porażka roku 2022: 

    Cały rozwój e-commerce, który obserwujemy od 2020 roku. Tak naprawdę największy sukces można przełożyć na największą porażkę. Wszystkie wymienione rozwiązania są wygodne, ale jednocześnie mogą być niebezpieczne. Popularność sklepów, w których możemy kupić produkty za grosze pewnie jest dobra dla portfela, ale niekoniecznie dla planety. Trzeba wspomnieć, że to nie tylko założenie – Shein, które słynie z produkcji ogromnej liczby bardzo tanich ubrań zostało najpopularniejszą marką modową w 2022 roku. Mam nadzieję, że w 2023 roku nasze wybory zakupowe będą mądre i przemyślane.

    Najlepsza kampania roku 2022:  

    W tym roku w pamięci zapadło mi Zalando. Najnowsza, świąteczna kampania „Liczą się chwile”, która opowiada o tym, że ubrania mogą stać się również nośnikiem emocji i wspomnień, a nie tylko kawałkiem materiału, wywołuje u mnie poczucie nostalgii. Polska kampania na 10-lecie marki też zasługuje na docenienie. Kiedy zaczyna się moda? Na to pytanie odpowiadają m.in. Agnieszka Grochowska czy Danuta Stenka. Ubrania to często coś więcej i nie musimy im tego odbierać. Jednocześnie zachowanie umiaru i zdrowego rozsądku powinno nam przyświecać przy codziennych wyborach.

    Klaudia Gruszkowska
    Account Manager
    More Bananas

    Największy sukces 2022:

    E-commerce nabrał wiatru w żagle i wypłynął na dalekie morza, wychodząc naprzeciw najbardziej wymagającym klientom. Efekty AR, Fit Finder czy “Buy now, pay later” zdecydowanie są trójcą wartą wyróżnienia.

    Dopasowanie ubrań do swoich wymiarów i sylwetki? Nie ma sprawy! Fit Finder podaje pomocną dłoń. Z możliwości doboru rozmiaru korzysta m.in. Peek&Cloppenburg:

    screen ekranu screen ekranu screen ekranu screen ekranu screen ekranu

    Formularz jest bardzo szczegółowy. W kolejnych krokach dopytuje o ulubioną markę, rozmiar, który tam wybieramy, jeśli jest nam znany model, to również należy podać.

    Coraz więcej sklepów korzysta z tego rozwiązania, a dzięki temu jesteśmy w stanie dopasować do siebie produkt bez przymierzania i stresu związanego ze zwrotem.

    Osobiście kupiłam w ten sposób już kilka rzeczy i jestem pod wrażeniem – żadnej nie zwróciłam. 🙂

    Zatem idąc ścieżką dopasowania, nie sposób nie wspomnieć o efektach AR/VR. Jeżeli jeszcze nie przymierzaliście oprawek online, nie sprawdzaliście, jaki kolor włosów będzie pasował albo jaki kolor szminki wybrać, to efekty Augemented Reality (AR) oraz Virtual Reality (VR) wychodzą nam naprzeciw. Łatwość dokonywania wyboru w wirtualnym świecie jest coraz łatwiejsza i przyjemniejsza w obsłudze.

    A jeśli coś jednak nie jest tak idealnie dopasowane, jakbyśmy sobie tego życzyli? Nie wiem jak Wy, ale ja korzystam ostatnio nagminnie z możliwości buy now – pay later. Cieszę się, że tak wiele sklepów obecnie ma w ofercie możliwość zapłacenia w ciągu 30 dni. Mam złe doświadczenia z dokonywaniem zwrotu towaru i upominaniem się o zwrot środków. Opcja późniejszej zapłaty za towar daje mi ten komfort, że nie wydałam właśnie swoich pieniędzy. Sklep odnotowuje zwrot, system obsługujący płatność odnotowuje zwrot, problem z głowy. 🙂

    Na pewno z takiej opcji skorzysta wiele osób przy okazji Black Friday czy też świątecznego szału zakupowego. Odroczona płatność daje możliwość zakupów, gdy na koncie hula dziki wiatr. 🙂

    Największa porażka roku 2022:

    Zdecydowanie fast fashion. Łatwość w zakupie, dostępność, szybkość, niska cena… to wszystko powoduje, że w 2022 roku fast fashion bawił się świetnie na salonach. Mimo rosnącego zainteresowania zero waste, ekologią i pre-owned, na rynek weszli gracze, którzy oferują dużo i za bardzo atrakcyjną cenę. Są to tzw. rzeczy jednorazowego użytku, ale podążające za szybko zmieniającymi się trendami. Z badań wynika, że najchętniej takich zakupów dokonuje generacja Z.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Ach! Oczywiście, że adidas i jego kampania „Wsparcie to podstawa. Biustonosze sportowe odpowiednie dla Ciebie i Twoich aktywności”. Kojarzycie? Na stronie marki zawitały piersi. Różne, różniaste! Kampania, choć słuszna, okazała się mocno kontrowersyjna. Zbyt odważne, dla niektórych niesmaczne, dla innych wulgarne, a i znaleźli się tacy, co i kosmate myśli mieli. Pokazywanie kobiecego biustu nadal budzi ogromne kontrowersje, ale o marce zrobiło się na pewno głośno. 🙂

     

    A Wy, macie swoje ulubione kampanie mijającego roku? Podzielcie się nimi w komentarzu.

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii