Z jednej strony strach, a z drugiej ekscytacja nowymi możliwościami, jakie oferuje… Na temat sztucznej inteligencji (AI) powstało wiele mitów. Niektórzy obawiają się, że roboty ich zastąpią, inni wręcz przeciwnie – uważają je za nieomylne i chcą zautomatyzować wszystko, co się da. Czym jest sztuczna inteligencja, jak wykorzystać ją w marketingu i na ile SI może ułatwić pracę marketerom?
Czym jest sztuczna inteligencja?
Żeby zrozumieć ideę AI marketingu, zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle jest AI (artificial intelligence). Sztuczna inteligencja to wszystkie programy, narzędzia i aplikacje, które naśladują ludzi w sposobie przetwarzania i wykorzystywania informacji. Oczywiście ich działania nie są w 100% identyczne – to wciąż maszyny zaprogramowane przez człowieka. Choć sama technologia jest nowa, pierwsze wzmianki o AI marketingu odnotowano w… latach 50. XX wieku!
Pewnie oglądaliście “Her” z Joaquin Phoenixem w roli głównej. Spike Jonze już w 2014 roku roztoczył wizję świata, w którym sztuczna inteligencja zdominowała życie człowieka. Znacie to uczucie nadawania z drugą osobą na tych samych falach? Właśnie tego szukał Theodor, bohater filmu – introwertyk świeżo po rozstaniu. Ukojenie odnalazł w świecie AI. Antidotum na samotność została Samantha – nowy, mocno spersonalizowany system operacyjny z laptopa. “Ona” nie była jednak zwykłym botem. Potrafiła się zaangażować, może nawet posiadała coś w rodzaju “duszy”… Jak to się skończyło? Celowo nie zdradzę, z myślą o tych, którzy jeszcze mają przyjemność obejrzenia “Her” przed sobą. 🙂
Zobacz też: Źródła wiedzy o algorytmach serwisów społecznościowych
Co to AI marketing?
Z biegiem lat temat sztucznej inteligencji zyskał na popularności, a nawet stał się modny. Wykształciła się też osobna dziedzina w marketingu związana z tym zagadnieniem – AI marketing. Jej definicja jest dość prosta i mówi o działaniach promocyjnych wspieranych przez sztuczną inteligencję. Dzięki wykorzystaniu specjalnych narzędzi, SI może przewidzieć ludzkie zachowania, a potem wykonać działanie, które przybliży nas do osiągnięcia danego celu marketingowego. Jak to wygląda w praktyce?
Przykłady AI marketingu
Chatboty
Komunikacja z klientem 24/7? Proszę bardzo! O wiele łatwiejsze będzie zaprogramowanie botów, które odpowiedzą na (zwykle) powtarzające się pytania, niż zlecenie tego zadania jednej osobie (w tym momencie wszyscy moderatorzy odetchnęli). Dlatego firmy coraz częściej decydują się na chatboty. Choć rozwiązanie nie jest idealne, oszczędza czas i siły, a co za tym idzie również pieniądze. W końcu lepiej otrzymać odpowiedź od bota w sekundę, niż czekać na kontakt przez kolejne kilka lub kilkanaście godzin. Jak wynika z badania agencji Symetria, 36% użytkowników liczy na natychmiastową odpowiedź.
Agencja Symetria “Chatboty w Polsce 2020”
Copywriting AI
W czym jeszcze może pomóc sztuczna inteligencja? W napisaniu artykułu albo posta na social media. Co prawda, nie polecam publikować stworzonego przez SI tekstu bez wcześniejszej weryfikacji, bo narzędzie nie jest idealne. Wygenerowany przez sztuczną inteligencję content zdecydowanie potrzebuje ludzkiego oka, by treść stała się naturalna i przekonująca. Nie mniej jednak może stanowić świetną inspirację i rozwiązać problem niejednego copywritera, czyli “jak zacząć?”. AI w sekundę podrzuci Ci szereg pomysłów w zależności od prośby lub zadanego pytania, ustawionej długości tekstu, a nawet stopnia kreatywności.
“Napisz posta na Instagrama o integracji firmowej. Dodaj hasztagi.” / OpenAI API
Testowanie narzędzi opartych na AI nie tylko daje frajdę i rozbudza ciekawość. Może też znacznie przyspieszyć pracę. Liczba zagwozdek, na jakie może odpowiedzieć sztuczna inteligencja – przynajmniej w jakimś stopniu – jest praktycznie nieskończona. Kluczem do sukcesu jest zadawanie odpowiednio ułożonych pytań. Jeśli zrobisz to dobrze, generator contentu w ułamku sekundy podrzuci Ci garść przydatnych informacji na dany temat, które możesz potem rozbudować. Dzięki temu zaoszczędzić czas, a przy okazji rozwiniesz swoje umiejętności.
Analiza predykcyjna
Chcesz być o krok przed konkurencją? Walory sztucznej inteligencji możesz wykorzystać również do przewidywania zachowań konsumentów czy nadchodzących trendów. Ile klient będzie w stanie zapłacić za Twój produkt? Czy nowy UX Twojej strony przyniesie lepsze wyniki? Czy warto wprowadzić do oferty nową usługę? Bazując na dotychczasowych danych, AI dokona analizy i zaproponuje najbardziej prawdopodobne scenariusze, które pomogą stworzyć plan dalszych działań.
Sprawdź też: Aktywacje konsumenckie i kampanie reklamowe w mediach społecznościowych – jak się do tego zabrać?
Segmentacja klientów z SI
Odpowiednia segmentacja klientów i znajomość grupy docelowej to podstawa wszystkich marketingowych działań. Trudno stworzyć skuteczny przekaz, jeśli nie wiemy, do kogo powinny trafić nasze treści. W precyzyjnym określeniu targetu może pomóc AI, która na bazie wielu testów określi najlepszą grupę docelową. Mało tego, zrobi to szybko i dokładnie, a Tobie umożliwi przygotowanie “skrojonej na miarę” oferty. W konsekwencji Twoje kampanie reklamowe będą skuteczniejsze.
Generowanie grafik z AI
Na deser wisienka na torcie, czyli aplikacje generujące grafiki na podstawie danych tekstowych opracowanych przez AI. Przykładem takiego narzędzia jest Midjourney. Program jest na razie dostępny tylko w wersji beta, można go używać za pośrednictwem platformy Discord. Po wpisaniu danego słowa lub dłuższej frazy w 60 sekund tworzy artystyczną ilustrację, którą potem możesz dalej modyfikować. Wyniki są imponujące!
Sekcja “Recent”, czyli ostatnio wygenerowane obrazy w Midjourney
Wygenerowane w Hypnogram po słowie “chihuahua” i zaznaczeniu opcji“Salvador Dali”.
Generowanie grafik z AI przynosi mnóstwo frajdy, ale co z prawami autorskimi? Obecnie przyjmuje się, że dzieło stworzone przez sztuczną inteligencję, nie jest utworem w rozumieniu ustawy, tak więc nie jest chronione na mocy tych przepisów – zarówno w Polsce, jak i poza nią. Być może w przyszłości się to zmieni.
Podsumowanie
Czy AI marketing się opłaca? Oczywiście! Choć jest to stosunkowo nowa dziedzina, wiadomo już, że pomaga m.in. usprawnić komunikację z klientem, poprawić wydajność reklam czy przygotować dobrą strategię sprzedażową. Nieocenione jest też wsparcie SI w docieraniu do odbiorców, na których najbardziej nam zależy. Co prawda, maszynom jeszcze daleko do “wzięcia spraw w swoje ręce”. Warto jednak wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji, by zoptymalizować pracę, zwiększyć efektywność działań czy zainspirować się do tworzenia.
O to, czy zastąpią nas roboty, nie musimy się martwić. W końcu nad sztuczną inteligencją wciąż sprawuje pieczę ludzka ręka. Ale może spytajmy, co sama AI myśli na ten temat…