fbpx
Kartka świąteczna
More Bananas baner

Podsumowanie roku 2020: social media

W tym roku w social mediach naprawdę dużo się działo. Wydarzenia społeczne, polityczne, ekonomiczne – to one w dużej mierze wpłynęły na to, jak wyglądała komunikacja marek.  Przeczytaj, jak mijający rok podsumowują pracownicy i przyjaciele More Bananas.

Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director
More Bananas

Rok 2020 mogę podsumować jednym słowem, które u mnie, personalnie jest słowem roku: PRZEBODŹCOWANIE. W związku z tym moje podsumowanie będzie krótkie i na temat.

Największy sukces roku 2020

Siła społeczności, na szczeblu lokalnym, ale i ogólnopolskim. To jak zjednoczyliśmy się w pandemii pomagając gastro, wspierając medyków czy finalnie strajk kobiet. Media społecznościowe są o ludziach dla ludzi. Mam wrażenie, że w tym roku wróciliśmy do korzeni. A społeczności odżyły, budując relacje. Zauważyły to i doskonale wykorzystały marki, budując zażyłe relacje ze swoimi odbiorcami.

Wiele zyskały również marki lokalne, które pokazały, jak można działać w mediach społecznościowych, aby osiągnąć sukces niskim nakładem kosztów. Jak przenieść działania do sieci wykorzystując właśnie media społecznościowe. Gdy to piszę, do głowy przychodzi mi: JeDynie, Buraczki do paczki, Czyżyk, Molam, Karakter… Mogłabym tak wymieniać bez końca. 🙂

Szanowni, news dnia!
Wszystkim, którzy ocierają łzy, bo nie zdążyli zamówić w tym tygodniu rabarbaru malinowego lub (o…

Opublikowany przez JEdynie Piątek, 24 kwietnia 2020

Największa porażka roku 2020

Oszukiwanie swoich odbiorców przez influencerów, gwiazdorzenie i chajzerowanie. Od Chajzera, przez Medicine, Veclaim i Lamania, po Reżysera Życia. Wykorzystywanie koronawirusa, aby nabić sobie zasięgi czy zbudować “fakeCSR”.

Najlepsza kampania roku 2020

Quebonafide – Psychoromantic. Niech przemówią twórcy, nie ja:

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez QueQuality (@quequalitypl)

I ponownie, rok po roku, spójne i stałe działania PornHub.

Karolina Kumor
Social Media Manager
More Bananas

Największy sukces roku 2020

Siła społeczności

Media społecznościowe pokazały w tym trudnym roku swoją ogromną siłę! To, o czym tak często mówiono w teorii, ukazało się w praktyce w tym roku, jak nigdy dotąd.

Marki wspierały medyków, organizując im dowóz dowóz produktów, jak woda (Ustronianka) czy słodkości (Piekarnia i cukiernia Awiteks). Na Facebooku szerzyły się akcje, zachęcające do tego innych, jak np. #PosiłekDlaMedyka, w ramach której zamawiano z danej restauracji obiad do szpitali. Powstało wiele grup wspierających te właśnie inicjatywy (Corona Ninjas), ale też lokalne biznesy (Wspieram lokalny biznes: Kraków).

To była dla nas ogromna przyjemność móc przygotować słodkości dla Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego. 🍰🎂

Mamy nadzieję, że wszystko smakowało! Jeszcze raz dziękujemy za Waszą pracę.💛

Opublikowany przez Piekarnia Cukiernia Awiteks Środa, 13 maja 2020

Na Instagramie niejeden hasztag wspierał szczytne cele, np. #WspieramGastro – jakże ważna rzecz w czasach, gdy przez większość roku restauracje zostały zamknięte dla klientów, turystów, z których mieli znaczący zysk, a musiały radzić sobie organizując sprzedaż tylko na wynos.

Influencerzy “oddawali swoje profile”, by pokazać jak wygląda praca ratowników medycznych (Maffashion), a także angażowali się politycznie i społecznie, wykorzystując swoje (jakże duże!) zasięgi (Make life harder, Krzysztof Gonciarz, Janina daily – udostępniający filmy swoich obserwatorów ze Strajku Kobiet).

Serce rosło patrząc na takie wykorzystanie Internetowej mocy!

Największa porażka roku 2020

Piękna i dłuuuga reklama Apartu i wszelkie nie do końca udane kampanie influencer marketingowe, a to tak ważny element działań w mediach społecznościowych! Na ten pierwszy przykład bezbłędnie odpowiedział Klub Komediowy, tworząc swoją wersję spotu.

Dlaczego ta parodia tak ochoczo została podchwycona przez użytkowników sociali? Powstawały RTMy i różniaste przeróbki? W niepewnych czasach pandemicznych pokazano nam przepych i wręcz utopijny nastrój świąteczny, z którym nie potrafiliśmy się utożsamić. Bajkowość? Można to pokazać w inny sposób niż obwieszać błyskotkami słynne celebrytki w białej scenerii.

Najlepsza kampania roku 2020

Trudno wybrać tę jedną najlepszą. Cieszy fakt, że wiele współprac z influencerami zasługuje na pochwałę, jak np. akcja Pracuj we współpracy z Kasią Gandor, dzięki której przekazano 30 tys. dla Fundacji Rasowy Kundel.

Uśmiech na twarzy wywołała także kampania Małe przyjemności od Łowicza we współpracy z Mirosławem Zbrojewiczem, gdzie bohater w humorystyczny sposób radzi, jak przetrwać jesień.

Natalia Sikora
Social Media Manager
More Bananas

Największy sukces roku 2020

94-letni David Attenborough zakłada konto na Instagramie i w zaledwie kilka dni zdobywa ponad 4,4 mln obserwujących (aktualnie jest to ponad 6 milionów), a pierwszy post wyświetla ponad 18 mln osób. Świadczy to nie tylko o popularności tego człowieka legendy, ale także ważności tematyki, którą porusza. Po niezwykle ważnych dokumentach ”Nasza Planeta” oraz “David Attenborough: Życie na naszej planecie” edukacja o zmianach klimatycznych przeniosła się na Instagram i trwa w najlepsze.

Zobacz też: Rozmiary reklam social media [Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok]

Największa porażka roku 2020

Kampania marki odzieżowej Medicine, która promowała swoje ubrania jako lek na „ból istnienia”. W samym środku pandemii, drastycznie wzrastającej depresji i problemów gospodarczych. Po ogromnej fali krytyki marka przeprosiła “wszystkich, którzy poczuli się urażeni przekazem zapowiedzi projektu.”, co jedynie podniosło kolejne dyskusje. Ostatecznie marka zdecydowała się przeznaczyć dochód z głośnej kolekcji na konto Fundacji eFkropka, ale wrażenie, że marka nie zrozumiała swojego błędu pozostało.

OŚWIADCZENIE

Niniejszym informujemy, że kolekcja autorstwa Doroty Masłowskiej i Macieja Chorążego jest częścią projektu…

Opublikowany przez MEDICINE everyday therapy Wtorek, 1 września 2020

Najlepsza kampania roku 2020

Be a Lady They Said z Cynthią Nixon, która prezentuje manifest napisany w 2017 roku przez amerykańską studentkę Camille Rainville, o trudach bycia kobietą. Stereotyp goni stereotyp, narracja jest dynamiczna, tak samo jak obraz, co dodatkowo potęguje emocje związane z przekazem. Kobiety z całego świata udostępniały go, widząc w nim odbicie swoich codziennych zmagań.

Kasia Witkowska
Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2020

Udział TikToka w Strajku Kobiet. Nikt się chyba nie spodziewał, że taki ogrom treści dotyczących protestów i polityki znajdzie się właśnie w tym medium. Hasztag  #strajkkobiet wygenerował (stan na 15 grudnia) aż 301,1 miliona wyświetleń. Mam nadzieję, że to trochę zmieni pogląd marketerów na tę aplikację.

Największa porażka roku 2020

I tu znowu przytoczę #strajkkobiet (241 249 użyć do 15 grudnia), ale tym razem na Instagramie. Niestety wiele osób, w tym również influencerów, wykorzystało jego popularność do podbicia sobie zasięgów. Zdarzyła się “reklama” batonika, płaszcza, a nawet salonu paznokci. Na całe szczęście takie sytuacje były piętnowane i zgłaszane przez użytkowników tego medium.

Najlepsza kampania roku 2020

I na koniec też wspomnę  o kobietach, bo chciałabym wyróżnić przedsięwzięcie Bolta z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Marka zorganizowała akcję, gdzie oferowała “zniżkę, która nie powinna istnieć (ale istnieje)” w wysokości 19,9% – czyli dokładnie tyle, ile wynosi różnica wysokości płac między zarobkami mężczyzn i kobiet w Polsce (danego wg raportu GUS za rok 2018). Oczywiście nie chodzi o samo obniżenie kosztów przejazdów, ale o budowanie świadomości społecznej, że ten problem (niestety) nadal jest w naszym społeczeństwie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Bolt Poland (@bolt_poland)

Kuba Łaciak
Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2020

Keczup Kotlin i Piotr Cyrwus, przypominający o myciu rączek! Genialna kampania, genialne stroje z lat 90.! Wszyscy wiemy, że w dobie epidemii, przypominanie o tej niesłychanie ważnej czynności jest bardzo istotne. Zwróćcie uwagę na precyzyjnie wymienione możliwe zastosowania produktu! Na uwagę zwraca również fakt bardzo pozytywnego przyjęcia kampanii przez jej odbiorców. W komentarzach zachwyt i gratulacje, a nawet… propozycja współpracy wystosowana przez oficjalny kanał YT Tarczyński! 🙂

Największa porażka roku 2020

Kampania “Działania dla klimatu POIiŚ” emitowana na oficjalnym kanale Ministerstwa Klimatu i Środowiska na YouTube. Efekt edukacyjny mizerny, większość filmów nie osiągnęła progu 100 wyświetleń. Podobnie z komentarzami. Animacje bajkowo-rysunkowe nie sprawdziły się w temacie edukacji społecznej.

Najlepsza kampania roku 2020

Radio 357 i wielki comeback Marka Niedźwieckiego & ekipy kultowych radiowców starej “Trójki”. Dla osób, które wychowały się przy ich audycjach  i przy dźwiękach “Muzyki Ciszy” to jedna z najlepszych wiadomości w COVID-owym 2020 roku. Wszystko stało się możliwe dzięki Patronite. Obecnie projekt wciąż jest w fazie raczkującej, ale zebranie tak wielu artystów pod jednym szyldem, stworzenie nowej marki i jej promocja są niewątpliwie ogromnym sukcesem. I to hasło: “Im nas więcej, tym weselej!”.

 

Mamy dla Państwa czwartą i ostatnią porcję ramówki, która konkluduje część „tradycyjnego radia” w 357. Przy kolejnej…

Opublikowany przez Radio 357 Środa, 9 grudnia 2020

Zuza Frydel
Junior Performance Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2020

Można ich lubić. Można nie lubić. Ale jedno jest pewne – w dobie rzeczywistości niepewnej, pandemicznej, bezrobotnej, katastroficznej, protestującej, okazali się czymś więcej niż po prostu “profilami w social mediach”. Mowa o make_life_harder, Krzysztofie Gonciarzu i pozostałych rozpoznawalnych, którzy zdecydowali się wykorzystać swoje zasięgi “dla sprawy”.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Krzysztof Gonciarz (@kgonciarz)

Ciekawym jest sposób, w jaki zaufanie do mediów przelało się z czary wielkich, renomowanych tytułów na idoli pokolenia komentujących rzeczywistość na swoich Facebookach i Instagramach. Granica pomiędzy byciem influencerem, a medium zaciera się. Można zauważyć, że z powodu aktualności i szczerości treści publikowanych w tych kanałach są one dla wielu najbardziej zaufanymi źródłami wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości.

Tysiące Polaków wysyłało i nadal wysyła filmy z “tu i teraz”, swoje historie i prośby o pomoc – tagując te kanały, bo wiedzą, że to jedyny sposób, aby nadać im głosu. Dzięki zaangażowaniu kanałów MLH i Krzysztofa Gonciarza w relacjonowanie sytuacji na Strajkach Kobiet miały sytuacje historie bezprecedensowe. Poprzez prośby o pomoc dla małych, upadających przedsiębiorstw, ludzie z całej Polski mogli odbić się od dnia dzięki nagłym falom klientów. Nie zapominajmy też o wsparciu fundacji dla zwierząt.

W 2020 wszystko nabrało nowego znaczenia, także social media. Kierunek, który zyskały na fali wydarzeń minionego roku także odstaje od tego, co zwykliśmy obserwować. Cieszy jednak fakt, że z miliona scenariuszy wyglądu social mediów w 2020, wyłonił się rzeczywisty obraz medium, w którym znalazło się miejsce także dla głośnego i odważnego mówienia o tym, jak jest – uważam to za największy sukces 2020 roku.

Największa porażka roku 2020

W marcu 2020 przybiły swym natłokiem webinary na Facebooku. Jasne, jest to fajny pomysł na promocję, a jeszcze lepszy na zabicie monotonii lockdownu. Czepiam się jednak owczego pędu, który w pewnym momencie zawładnął wszystkimi twórcami webinarów. Ilość zastąpiła jakość. Webinary pęczniały na Facebooku jak dobrze zrobione ciasto na pizzę. Kilkukrotnie nawet brałam udział w webinarach, gdzie poważni specjaliści-prelegenci zapytani o komentarz nie wiedzieli co się dzieje, gdyż grzebali z nudów w telefonach. Content wydmuszka – zdecydowanie na minus.

Najlepsza kampania roku 2020

Apel Burger Kinga, który zapoczątkował łańcuszek wzajemnej pomocy branży fast-foodów. Kto by powiedział, że zobaczymy kiedykolwiek, żeby Burger King zachęcał do zjedzenia w Mc’u? Jak widać, pomimo konkurowania ze sobą na co dzień, nawet branża fast-foodów potrafi się jednoczyć w sprawach wyższej wagi.

Nie myśleliśmy, że będziemy Was o to prosić, ale te restauracje zatrudniają tysiące pracowników, którzy w tym momencie potrzebują Waszego wsparcia (…). Wiemy, że Whooper to najlepsza opcja, ale zamówienie BigMac’a wydaje się teraz też spoko opcją.”

Burger King zachęcił także do skorzystania z innych sieci, np. Pasibus, które włączyły się do akcji polecając kolejne miejsca pod hashtagiem #wspieramgastro.

 

Wyjątkowo sobie nie żartujemy.

Opublikowany przez Burger King Polska Wtorek, 3 listopada 2020

Wojtek Żywolt
Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2020

Jesteśmy bardziej online niż zwykle. Chociaż dzielą nas ekrany laptopów i telefonów, wspieramy lokalne biznesy, gastronomię – powstało wiele oddolnych inicjatyw (chociażby grupa Wspieraj lokalny biznes: Kraków). Mimo trudnych czasów możemy na siebie liczyć, a zacieśnianie więzi społecznych nigdy nie było tak potrzebne, jak teraz.

Największa porażka roku 2020

Akcja społeczna organizowana przez Moliera2 na Dzień Szpilek. Założenia były proste: za każde udostępnione zdjęcie na Facebooku lub Instagramie z hasztagiem #DzienSzpilek, marka miała wpłacić 2 złote na rzecz Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. W akcję włączyło się wiele osób, a media społecznościowe były zdominowane przez zdjęcia w szpilkach. Brzmiało pięknie, niestety w rzeczywistości tylko część publikowanych postów została uznana jako ważne.

Najlepsza kampania roku 2020

Tym razem przeniesiemy się do naszych zachodnich sąsiadów i niemieckiej kampanii społecznej Rossmanna, która była strzałem w dziesiątkę. Ze względu na całkowity lockdown, wiele osób straciło pracę, a biznesy poupadały. Krótkie video odzwierciedla naszej nastroje i chęć wyjścia z domu. Arte Concert uruchomiło platformę streamingową United We Stream, a Rossmann wspierał niemiecką scenę klubową wykorzystując w tym celu Facebooka, Instagrama, TikToka i Youtube’a. Zasady były proste: im więcej wyświetleń klipu, tym więcej pieniędzy zostało przekazanych na klubowy fundusz ratunkowy.

Dominik Cisoń
Koordynator ds. edukacji e-commerce
Shoper

Największy sukces roku 2020

Zwycięzcą mediów społecznościowych według mnie w tym roku okazał się Klub Komediowy. Klub, czyli „scena, bar, kawiarnia”, dał o sobie szerzej usłyszeć za sprawą parodii świątecznej reklamy Apartu.

Oryginał to okraszony piosenką Zbigniewa Wodeckiego zlepek oderwanych od rzeczywistości scen z udziałem Anny Lewandowskiej, Julii Wieniawy i Małgorzaty Sochy.

Przeróbka – Piękna i Długa Reklama Apartu – w momencie gdy piszę wypowiedź, ma 12 tysięcy udostępnień na Facebooku i ponad 2,5 mln wyświetleń na YouTube. Do tego należałoby doliczyć multum wzmianek w portalach informacyjnych, plotkarskich i w mediach społecznościowych. To gigantyczne, organiczne zasięgi, o których wiele firm mogłoby pomarzyć.

Pozostaje pytanie: czy w tym przypadku reklama pomogła Apartowi w imię przewrotnej zasady nieważne jak; ważne, żeby mówili? Patrząc na pozytywne reakcje brandu na kreatywną parodię – myślę, że tak. Nawet mimo paru wulgaryzmów w piosence Klubu Komediowego, które w końcu nie rezonują z postawą marki.

Myślę, że w grudniu jeszcze nieraz będziemy nucić, jak „bombka robi dzyń”.

Największa porażka roku 2020

Porażki w mediach społecznościowych łączył jeden, używany zupełnie niezgodnie z przeznaczeniem hashtag. Mowa o #strajkkobiet. Powiedzmy sobie otwarcie: to żenujące zagranie, mające na celu podpięcie się pod popularne, rosnące hashtagi. Jako marketerzy nie powinniśmy wyrażać zgody na tak nieetyczne i słabe zagrywki. W szczególności, że często komentujący w ogóle nie są świadomi tego posunięcia, bo hasło jest sprytnie wplatane w inne słowa: #nails #likeforlike #strajkkobiet #womenstyle. To akurat zakamuflowany proceder, bo otwartej współpracy produktowej z markami, nieudolnie podpinającymi się pod Strajk Kobiet, nawet nie będę komentować.

Najlepsza kampania roku 2020

Lockdown uruchomił w nas pokłady często głęboko zakopanej kreatywności. Mnie szczególnie urzekła estetyka kiczu lat 90. zaproponowana przez Krzysztofa Gonciarza, który przy okazji pokazał, że dobry influencer sprzeda z klasą wszystko. Nawet swoją pluszową podobiznę z poduszką ciążową. A zyski przy okazji przekaże na WOŚP. Mamy więc akcję z silnym wykorzystaniem reguły niedostępności (TYLKO 500 EGZEMPLARZY !!!!!), trafiającą w gusta grupy docelowej, dobrze działającą na wizerunek (chociaż tu niektórzy polemizują) i przede wszystkim akcję charytatywną w dobie pandemii. I myślę, że to właśnie takich działań potrzebowaliśmy jak najwięcej w czasach koronawirusa i problemów opieki zdrowotnej – i nadal potrzebujemy.

A przecież to jedynie drobny przykład z morza mediów społecznościowych, który mnie prywatnie przypadł do gustu.

Paulina Głąb
Social Media Manager
Agencja InMarketing

Największy sukces roku 2020

Zamiana contentu tworzonego przez influencerów i dostosowywanie go do aktualnej sytuacji – pandemii koronawirusa.

Zmiana nastąpiła tak naprawdę z dnia na dzień. Wielu influencerów otwarcie mówiło, że nie jest to odpowiedni czas na promowanie produktów, a moment na zjednoczenie się i pokazanie, że jesteśmy w tym wszystkim razem. Wspierali, zabawiali, inspirowali i podkreślali, że wspólnie jakoś to przetrwamy.

Przykładem był chociażby profil na Instagramie – @instalekarz. Influencerka i lekarz rodzinny-rezydent w jednym, w luźny i zabawny sposób przemycała wyjątkowo cenną wiedzę medyczną dotyczącą COVID-19.

Innym przykładem był profil @jbanaszewska, która z drugiej strony inspirowała swoich odbiorców do wykorzystania czasu izolacji na wyszukanie i  rozpoczęcie nowych, kreatywnych zajęć i pasji.

Kreatywnością wykazała się także @ciocialiestyle, która stworzyła serię ,,Kuchnia Grażyny’’. Praktycznie każdego dnia gotowała na Instastories, tłumacząc krok po kroku, jak wykonać daną potrawę. Nie dość, że zaskakiwała ciekawymi połączeniami smakowymi, to dodatkowo zadbała o całą aranżację relacji, nawiązując do klimatu potrawy – dobierała ubiór oraz muzykę w tle. Nie raz rozbawiła mnie do łez!

Największa porażka roku 2020

Kiedy sądzimy, że temat depresji i problemów psychicznych w końcu zaczyna być traktowany na równi z innymi codziennymi tematami, naszym oczom we wrześniu ukazuje się kampania Medicine ,,Very Alternative Medicine”.


Nie była to byle jaka kampania, a zachęcająca do robienia zakupów w celu polepszenia samopoczucia i „uśmierzenia bólu istnienia”. Kampania ta wzbudziła w Internecie ogromne oburzenie. Z resztą nie ma się co dziwić… W momencie, w którym aktualnie byliśmy, czyli zwiększony lęk i strach przez pandemię, taka kampania po prostu była nie na miejscu.

Jak mogliśmy zauważyć w komentarzach publikowanych na wielu forach, internauci zarzucili marce trywializację problemów. Ta więc w końcu wydała oświadczenie, w którym tłumaczyła się, że kampania została źle zrozumiana.

No cóż… Jeżeli cały zamysł kampanii musimy tłumaczyć wieloma oświadczeniami, to myślę, że należy się na chwilę zatrzymać. Warto się zastanowić co poszło nie tak, zamiast na siłę się wybielać. Może to nie kwestia interpretacji odbiorców, a po prostu nieodpowiedniego pomysłu…

Najlepsza kampania roku 2020

Quebonafide i tegoroczna kampania nowej płyty ROMANTICPSYCHO. Takiej kampanii na polskim rynku rapu jeszcze nigdy nie było. Opinie bywały różne, ale ja szczerze przyznaję, że był to marketingowy majstersztyk.

Począwszy od wrzucenia do sieci pierwszego tracku z tajemniczym tytułem ROMANTICPSYCHO, aż po stworzenie interaktywnego pulpitu stylizowanego na Windowsa 98, za pomocą którego mogliśmy dowiedzieć się więcej o trasie koncertowej – wszystko trzymało w napięciu! W międzyczasie pojawił się też singiel z krótkim kawałkiem teledysku, w którym zobaczyliśmy odmieniony wizerunek artysty, stworzono mural przy warszawskim metrze Politechnika, odbyła się zaskakująca wizyta w programie Dzień Dobry TVN, a nawet wydano krzyżówki z wizerunkiem artysty.

Wow… Każda kolejna rzecz była niesamowicie przemyślana i wprowadzała odbiorcę w jeszcze większą konsternację i szok. Obserwowałam tę kampanię z zapartym tchem! Aż szkoda, że pandemia pokrzyżowała plany, bo mogło być jeszcze ciekawiej.

Aleksandra Sudnik
Content Manager
FoxStrategy

Największy sukces roku 2020

Jedno jest pewne – w propagowanie altruistycznych postaw coraz częściej angażują się nie tylko sklepy internetowe, ale także celebryci i influencerzy, którzy wspomagają zbiórki na łamach swoich kanałów. Wśród licznych akcji na wyróżnienie zasługują dwie, które odbiły się echem i przyniosły sukces – głównie dzięki zbudowanym wcześniej zasięgom.

Pierwsza, przebiegająca pod hasłem “Mamy coś do przekazania”, została zorganizowana przez sklep internetowy zooplus.pl. Akcja powstała z okazji Światowego Dnia Zwierząt, a jej celem była pomoc Krakowskiemu Schronisku dla Zwierząt, który jest pod opieką Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Ostatecznie każdy klient sklepu mógł dołożyć swoją “cegiełkę” do zakupu nowoczesnego samochodu do transportu zwierząt, dzięki czemu te trafiają pod opiekę lekarzy lub domów tymczasowych. W akcję zaangażował się m.in. Marcin Dorociński, Zosia Zborowska (a właściwie jej suczka – Wiesia) oraz redakcja Vogule Poland.

Druga akcja służyła pomocy Fundacji Judyta, która zajmuje się potrzebującymi zwierzętami, zabranymi ze zgłoszonych interwencji z całej Polski. W pomoc finansową zaangażowała się Michalina Grzesiak, znana z prowadzenia Instagrama pt. KrystynoNieDenerwujMatki. Zasięgi konta oraz przedstawienie placówki “od środka” przyczyniło się do zebrania kilkuset złotych. Pierwsza, duża zbiórka zakończyła się w sierpniu 2020 roku z wynikiem prawie 122 tysięcy złotych. Druga zbiórka kończy się w grudniu 2020 roku i już teraz jej próg minimalny został przekroczony niemalże trzykrotnie.

Największa porażka roku 2020

Niechlubne, pierwsze miejsce zajmują akcje, które swój wizerunek zaczęły budować na… chorobach psychicznych. Tworzenie produktów, które rzekomo “leczą” depresję są bez wątpienia szkodliwe społecznie, umniejszając tym samym zaburzeniom psychicznym i propagując stereotypy, z którymi tak dzielnie walczy polska psychiatria.

Kampaniom nie pomagają liczby, które informują, że co roku w Polsce, na skutek depresji, umiera ponad 5 tysięcy ludzi  (około 15 osób dziennie). Pomimo tych statystyk, na profilu modowej marki Medicine pojawiła się kampania, stworzona pod “opieką” Doroty Masłowskiej. Wydawać by się mogło, że post o treści:

Po latach badań, prób i testów – wreszcie pojawi się – prawdziwa terapeutyczna kolekcja MEDICINE: innowacyjne ubrania, które wywierają diametralny wpływ na funkcjonowanie i samopoczucie. Ubrania, które leczą!” będzie wystarczająco kontrowersyjny, ale kroplą, która przelała falę goryczy stał się film, w którym to pacjent cierpiący na wypalenie otrzymuje od doktora… ubranie. Cała kampania spotkała się ogromnym oburzeniem i pomimo przeprosin, próby wyjaśnienia “idei kolekcji”  i przekazania części dochodu ze sprzedaży fundacji eFkropka – niesmak wśród odbiorców pozostał.

Podobnym torem poszła inna marka, Molly Lac, która stworzyła kolekcję jesiennych lakierów, zatytułowanych “Antidepressant”. Idea kampanii miała sygnalizować, iż najnowsze kolory mają być “lekiem na niepogodę”, umniejszając tym samym jesienną chandrę czy stany depresyjne. Podobnie jak w przypadku kampanii Medicine słowa krytyki spadły na markę, która została zmuszona do przeprosin. Komunikat i wyjaśnienia były tak ogólne, że ostatecznie jedynie zaogniły oburzenie wśród klientów.

Po tych kampaniach pozostaje zadać sobie pytanie – co dalej? Czy w 2021 spotkamy się z kampaniami propagującymi “lekarstwa” dla pacjentów onkologii? Oby nie.

Najlepsza kampania roku 2020

Marka Panache stworzyła kampanię Dotykam=Wygrywam, której celem jest uświadamianie jak ważne jest regularne badanie piersi, a także jak istotna w profilaktyce i leczeniu jest nasza… bielizna. Dodatkowo, firma “upiekła dwie pieczenie na jednym ogniu”, tworząc równolegle akcję #reCYClingu, dzięki której wsparto działalności statutową Stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny oraz Fundacji Wsparcie na Starcie.

Oprócz regularnych postów i live’ów dotyczących pielęgnowania i samobadania piersi, sklep oferował bon o wartości 20 zł, upoważniając tym samym do zakupu nowego, poprawnie dobranego biustonosza. Wśród ambasadorek znalazły się między innymi: Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Marzena Rogalska, Kinga Zawodnik, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak.

Wyróżnienie w tej kategorii to głównie zasługa rzetelnego podejścia do tematu, pozytywnego przekazu w duchu #girlpower oraz równolegle prowadzonej działalności charytatywnej. Brawo!

Natalia Bułdak
Graphic Designer
PR&Marketing Group

Największy sukces roku 2020

W listopadzie Burger King, we Francji i Wielkiej Brytanii zaskoczył swoich klientów informacją opublikowaną w kanałach social mediach, aby zamawiać jedzenie na wynos od ich największej konkurencji. Żadna z marek, w tak dosadny sposób, nie zwróciła uwagi na problemy branży gastronomicznej, wynikające z drugiego lockdownu. Czapki z głów dla Burger Kinga za wsparcie konkurencji i umiejętność zjednoczenia się w obliczu pandemii.

To też strzał w dziesiątkę z punktu widzenia marketingowego – komunikat zaczął rozchodzić się viralowo, a marka zdobyła duże uznanie wśród swoich fanów.

Największa porażka roku 2020

Tu niestety przykład skrajnej głupoty występujący u niejednej influencerki – czyli jak wybić się na wszystkim, czymkolwiek by to nie było. Mam wrażenia, że w tym przypadku nie było nawet refleksji na temat, jaki skutek może wywołać wrzucenie zdjęcia batona z opisem – „Dziś trudny dla mnie dzień. Jak i dla każdej kobiety, ale nie będę już tutaj dodatkowo poruszała tego tematu, bo wszystko macie w stories. Jest mi zwyczajnie przykro, że kraj który tak kocham robi nam taką krzywdę. Chcę mieć wybór. Nie pozostaje mi nic innego, jak osłodzić sobie ten dzień! Zdecydowanie moje ulubione batony!”. I mimo, że dziewczyna przeprosiła, to niesmak pozostał, a firma Olimp wyciągnęła konsekwencje i zerwała współpracę.

Najlepsza kampania roku 2020

Oscar należy się marce Too Good to Go, która nie tylko zwróciła uwagę na duży problem marnowania jedzenia, ale też wciągnęła do walki inne duże brandy.

29 września w Dzień walki z Marnowaniem Jedzenia znane marki – m.in. BP, Carrefour, MAKRO, Natura Cold Press, North Fish, oraz Starbucks, w kanałach social media zasłoniły ⅓ swojego logo, w ramach kampanii edukacyjnej pod hasłem „⅓ się marnuje. Uratuj ją!”. W ramach tej akcji również reklamy na ulicach Krakowa, czy Warszawy zostały w ⅓ zasłonięte dając odczuć nam jak duża część jedzenia się marnuje.

Kamil Joachimiak
Pomysłodawca i autor #Roślinna Prasówka

Największy sukces roku 2020

To, z jakim dystansem marka mBank odniosła się do własnego błędu, budzi we mnie podziw. Choć stali się memem internetu, podeszli do tego naprawdę profesjonalnie. Takich marketingowców szukać ze świecą w dłoni!

Największa porażka roku 2020

Porażką mijającego roku jest moderacja dyskusji w social media TVN Turbo. Największym błędem jest zwracanie się do odbiorcy jako do “śmieciowego widza”. Podstawą w dyskusji i komunikowaniu marki na pewno nie jest uleganie emocjom i obraźliwy język.

Kolejna porażka tego roku to dla mnie post marki Inpost odwołujący się do Jacka Sasina. Post został usunięty po kilku godzinach od publikacji.

i kolejny przykład nawiązywalności komunikacji 🙃

#rtm

edit: z właściwej strony już usunięto, ale, jako że w internecie nic nie ginie, dodajemy w formie zrzutu.

Opublikowany przez Communication design Niedziela, 18 października 2020

Najlepsza kampania roku 2020

Najciekawszą kampanię zrobiła dla mnie marka OLX.  Każdy z nas był kiedyś na rozmowie rekrutacyjnej… Tych kandydatów na pewno nikt nie zatrudni:

 

A Wy, co uważacie za największe hity i kity 2020 w social mediach? Czekamy na Wasze komentarze na naszym profilu facebookowym!

 

 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest