Możliwość prezentacji i zakupu produktów w social mediach było niemałą rewolucją w środowisku e-commerce. Duzi gracze zyskali kolejne źródło pozyskiwania klientów, mniejsi dostali jeszcze jedną możliwość promocji i zaistnienia w świadomości internautów. Dla użytkowników korzystających na co dzień z social mediów możliwość przeglądania produktów swojego ulubionego sklepu bez konieczności wychodzenia z aplikacji (oraz z domu) stała się dużym ułatwieniem w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Niedawno Facebook i Instagram stworzył Sklepy, dzięki którym przedsiębiorcy mogą w wygodny sposób personalizować miejsce biznesu w sieci, tworzyć kolekcje sezonowych promocji lub linii produktowych. Sklep jest określany przez Facebooka jako “wirtualne okno wystawowe”. Przeglądający będą mogli wejść na stronę Twojego biznesu z poziomu fanpage na Facebooku, profilu bądź story na Instagramie.
W tym artykule pokażę Ci krok po kroku, jak zacząć korzystać ze Sklepów w mediach społecznościowych. Jedyne czego potrzebujesz na start, to założone konto firmowe na Facebooku lub strona firmowa na Instagramie.
Jak zacząć sprzedawać na Instagramie?
Trzy najważniejsze zasady na start:
- Twoja firma musi sprzedawać towary fizyczne,
- Twoje konto na Instagramie musi być kontem firmowym,
- Twoje konto firmowe musi być połączone ze stroną na Facebooku.
Wszystko jest? To do dzieła!
Na samym początku: połącz profil na Instagramie z katalogiem na Facebooku. Możesz to zrobić za pomocą Menedżera katalogów.
Następnie zarejestruj się w usłudze Zakupy. Znajdziesz je w ustawieniach, w pozycji firma. Zajmuje to zazwyczaj kilka dni. Po zakończeniu konfiguracji Twoja firma jest gotowa na przejęcie Insta! Teraz otwórz pierwszy post bądź relację produktową!
Krok 1
Na początku – co może wydać się oczywiste – włącz komputer. Menedżer sprzedaży nie działa na urządzeniach mobilnych, więc niestety z poziomu smartfona nie skonfigurujesz sklepu – a szkoda!
Menedżer sprzedaży to skrzynka z narzędziami ułatwiającymi życie – dzięki niemu możesz sprzedawać swoje produkty i zarządzać sklepem na Facebooku oraz Instagramie. Ponadto spersonalizujesz swój sklep, wykorzystując szablony oraz wzory kolekcji, które będą prezentowały Twoje produkty.
Krok 2
To moim zdaniem najprzyjemniejszy moment prowadzenia własnego biznesu online – personalizacja sklepu: Facebook daje Ci możliwość wybrania odpowiedniego układu, dopasowania stylu i rozmieszczenia buttonów, a przede wszystkim – dobierania wyświetlanych kolekcji zgodnie z Twoją strategią biznesową. Pamiętaj, że dokonane zmiany będą widoczne zarówno na Facebooku jak i Instagramie.
Zobacz też: Strategia content marketingowa krok po kroku
Zastanów się, które z oferowanych przez Ciebie produktów wejdą do kolekcji. Czy planujesz wyprzedaż sezonową, a może premierę kolekcji świątecznej? W Twoim sklepie możesz umieścić wiele kolekcji – pamiętaj, aby każda z nich zawierała od 6 do 30 produktów. Twoi potencjalni klienci zobaczą najpierw ogólny widok kolekcji i sami zdecydują, której z nich chcą przyjrzeć się bliżej za pomocą kliknięcia. Na Instagramie przeglądanie kolekcji odbędzie się za pomocą tradycyjnego scrollowania.
Przechodzimy do sedna sprawy: jak utworzyć kolekcję produktową?
Na samym początku wejdź do Menedżera sprzedaży i kliknij “Kolekcje”. Następnie wpisz nazwę kolekcji: pamiętaj że może zawierać do 20 znaków, w tym emoji. Jeżeli chcesz, możesz dodać opis – na maksymalnie 200 znaków.
Na sam koniec dodaj zdjęcia co najmniej jednego produktu w kolekcji. Pamiętaj, że wymagany format zdjęcia to 4:3, a wymiary 800×600 px.
Teraz możesz przystąpić do wybierania od 6 do 30 produktów które chcesz wyróżnić. Gotowa kolekcja powinna wyglądać tak:
Potwierdź szczegóły oraz kliknij “Opublikuj”.
Voila! Twoja pierwsza kolekcja jest gotowa aby podbić serca internautów!
Jakie zdjęcie produktowe wybrać?
Obraz główny to siła napędowa Twojej kolekcji. Dobierz go tak, aby przedstawiał jej historię, był spójny z marką, przykuwał wzrok i zachęcał do zapoznania się z resztą produktów.
Zawsze, ale to zawsze sprawdzaj, jak wygląda dane zdjęcie w wersji mobilnej – nie ma nic gorszego od “rozjechanej” grafiki w telefonie. Unikaj zdjęć ze stocków, postaw na autentyczność. Na sam koniec, pamiętaj, że minimalizm i prostota często potrafią “zrobić robotę” całej kampanii.
Mam nadzieję, że tworzenie Kolekcji będzie dla Ciebie przyjemnością. Życzę Ci powodzenia i wysokiego współczynnika konwersji 🙂 Owocnej sprzedaży!
Autorka:
Katarzyna Meus
Marketing Specialist w DevaGroup.
Zajmuje się social mediami oraz contentem. Jej grafomańskie oblicze wyszło na jaw już w wieku 10 lat. Na imprezach czuje się jak ryba w wodzie – w szczególności swoich. W wolnych chwilach uczy się języka portugalskiego i podróżuje – obecnie palcem po mapie.