Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

RTM-y, które podbiły internet: Najlepsze akcje, które pamiętamy do dziś

Anna Boenish

Anna Boenish

    Czy da się stworzyć RTM-y, które rozgrzeją internet do czerwoności? Czasem to kwestia idealnego momentu, innym razem – świetnego pomysłu. Jedno jest pewne: te najlepsze zostają w pamięci na długo. 

    Te chwile, gdy marki idealnie wpasowują się w kontekst, wywołują lawinę reakcji i na moment stają się częścią popkultury. A skoro czwartek to Dzień Rogalika (tak, to prawdziwe święto), nie mogliśmy przegapić okazji, by wrócić do najlepszych akcji real-time marketingu w nawiązaniu do krakowskiego rogalika, czyli laguna.

    RTM, czyli real-time marketing, to sztuka wykorzystywania bieżących wydarzeń, trendów i internetowych zajawek do tworzenia błyskawicznych reakcji marketingowych. Mogą to być zabawne grafiki, błyskotliwe riposty, memy czy posty, które idealnie trafiają w moment. Najlepsze RTM-y żyją własnym życiem – rozchodzą się viralowo, angażują społeczność i sprawiają, że marka staje się częścią dyskusji w sieci.

    Zapytaliśmy internetowych wyjadaczy, jakie RTM-y najbardziej zapadły im w pamięć. I wiecie co? Lista nie kończy się na klasykach, takich jak IKEA.  Są tu też perełki, które mogły Wam umknąć, ale zostawiły po sobie ślad w social mediach.

    Sprawdźcie, które RTM-y podbiły serca ludzi i jakie akcje marek do dziś wspominamy z uśmiechem (lub nostalgią 🥐).

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner More Bananas 

    A czy ktoś czytał Cacao DecoMorreno? 

    To pierwszy, który takim echem poruszył Polaków i polski marketing. Mam wrażenie, że od niego wiele się zaczęło. Odbywały się spotkania autorskie w Empiku, “książkę” można było kupić wyeksponowaną w wielu marketach (z online do offline, Piotr i Paweł pamiętamy [*]). A do dzisiaj możemy ocenić “książkę” na Lubimy Czytać.

    Wojtek Żywolt
    Regional Paid Social Senior Specialist w GroupM Poland

    “Można robić zdjęcia” od IKEA. Uwielbiam RTMy IKEA (i to od wielu lat!). Dlaczego? Bo nie musimy długo czekać na odpowiedź marki na jakieś niespodziewane wydarzenia, m.in. zrzeczenie się tytułu przez Harrego czy afera z białym misiem na Krupówkach. IKEA reaguje szybko i zawsze w punkt! 😀

    Grzegorz Miecznikowski
    Priders.pl / grzegorzmiecznikowski.pl

    Uwielbiam wszystkie RTM-y IKEA. I tutaj trudno byłoby wybrać jeden konkretny, bo większość z nich jest kozacka – od krzesła “Harry”, po “brakuje Trumpa?”, przez stoper do drzwi – “Hodor”, a skończywszy na Oscarowej statuetce Gestalta. RTM-y IKEA są genialne z kilku powodów, ale najważniejsze to celne konteksty, błyskawiczne reakcje i minimalizm. Tutaj nie ma przekombinowywania, zbyt rubasznego humoru czy tworzenia odpowiedzi “na siłę”. No umówmy się, ale IKEA efektywnie marketingowo ogrywa w ten sposób swoje produkty, o czym wiele marek próbujących RTM-y zapomina – o tym, że to jednak marketing, a nie tylko real-time.

    Patrycja Dendor
    Co-founderka w Luminaris

    Ulubiony RTM na przestrzeni lat? Kiecka Balenciagi w postaci ręcznika z Ikei. Obnaża absurd haute couture – czy coś jest produktem użytkowym, choć high endowym, czy po prostu kompletnie niepraktycznym, ale przykuwającym uwagę na wybiegu szaleństwem? Gdzie jest granica między kawałkiem tkaniny służącej do wycierania ciała, prostokąta bawełny, a drogim, luksusowym produktem dla wybranych?

    Natalia Mądry
    Graphic Designer w More Bananas

    Jest tego sporo, ale pierwsza myśl po przeczytaniu tego pytania to RTM od InPost związany z bardzo popularną w 2020 roku grą na telefon “Inpostor”. Może dlatego, że po prostu trafił idealnie w internetowy szał, a wisienką na torcie jest samo połączenie nazwy firmy i popularnej gry. Ten RTM po prostu musiał powstać i założę się, że w tamtym momencie duża część fanów InPost (a raczej ich komunikacji w SoMe) czekała na ich reakcje. Dodatkowo osobiście uważam, że najlepiej trafiają do nas RTMY, które w jakiś sposób są nam bliskie – sama wtedy grałam w tą śmieszną grę i to był ten punkt styku :).

    Jakub Gołębiowski
    CEO w Rek House

    Zespół IKEA wyróżnia się wyjątkowym talentem do konsekwentnego tworzenia błyskotliwych treści RTM, które idealnie balansują między humorem a skuteczną promocją marki. Potrafią z wdziękiem śmiać się z siebie i otaczającego świata, nikogo przy tym nie urażając, a jednocześnie niosą się po zasięgi w internecie.

    Agnieszka Zagrobelna
    Kierowniczka działu marketingu w Kinie Nowe Horyzonty

    Myśląc RTM zazwyczaj od razu przychodzą nam na myśl takie marki jak IKEA, Lego, Inpost. Dlatego postanowiłam przypomnieć Wam (i sobie) coś mniej oczywistego – Łowicz i ich bardzo smaczne nawiązanie do sytuacji z Banksym i jego obrazem, który uległ samozniszczeniu tuż po licytacji. 

    Michał Oleksiej
    Design Team Leader

    RTM Ikea z tarką do sera, z okazji premiery nowych komputerów Mac Pro. Dlaczego? Bo z branży tech 😉 bo idealnie zgrał się z reakcją społeczności. 🙂

    Klaudia Gruszkowska
    Senior Account Manager

    “Strzel sobie 5 piłek” od Castoramy. Dlaczego to mój ulubiony RTM? Bo uwielbiam grę słów, a Castorama podeszła do tematu po mistrzowsku. Błyskotliwy, idealnie osadzony w kontekście i zwyczajnie bawi. Całość oparta na jednym z najbardziej ikonicznych momentów w historii piłki nożnej – 5 goli Lewandowskiego w 9 minut to przecież coś, co do dziś robi wrażenie. Jakby to było wczoraj, a tymczasem mija już 9 lat (trochę nostalgii, trochę „Ileee?”). Castorama perfekcyjnie wyłapała moment, połączyła go z produktem i dorzuciła żart z czasem trwania akcji. No i przyznajmy – każdy z nas przynajmniej raz tłumaczył obcokrajowcom „Poland, not Holland” z dodatkiem „Lewandowski”, co wyjaśniało sprawę od razu. Jestem przekonana, że głównie dzięki temu spektakularnemu wyczynowi. 🙂

    Maja Kaczor
    Social Media Specialist

    Ikea HODOR Door Holder. Ikea umie w RTMy. Niewymuszone, lekkie, z humorem. No i praktyczne. Tak jest i tutaj. Gdy świat oszalał na punkcie historii Hodora z Gry o Tron, Ikea wzięła te emocje w garść i dała znać, że każdy może mieć własnego trzymacza drzwi – w dobrej cenie i bez poświęceń 🙂

    Daniel Slosarz
    CEO & Founder w DigiPigi

    Jako pasjonat gier komputerowych, uważam, że kampania InPost nawiązująca do premiery “Hogwarts Legacy” była wyjątkowo udana. Połączenie świata magii z usługami kurierskimi było nie tylko kreatywne, ale także trafiało w gusta graczy, takich jak ja ( ͡° ͜ʖ ͡°). Tego rodzaju działania pokazują, jak ważne jest szybkie reagowanie na bieżące wydarzenia w popkulturze, aby skutecznie angażować odbiorców, bo umówmy się – kto nie zna świata Harrego Pottera, lub o nim nie słyszał? 😀

    Bernadeta Selwa
    Co-founder & Communication Manager w Digibit

    Odpowiedź na pierwszą okładkę polskiego Vogue. Większość RTM zapominam do czasu, aż ktoś nie użyje zwrotu z tym związanego np. lagun, San Escobar. Według mnie RTM są one mocno kontekstowe i mogą być też odbierane jako suche żarty, jeśli mówi się o nich komuś, kto nie zna oryginału i przeróbek. Podobnie można odbierać RTMy związane z popkulturą, gdyż krążą w zawężonych grupach np. fanów Gry o Tron. Okładkę Vogue zapamiętałam, bo długo kręciła się w sieci i była maglowana w każdą możliwą stronę. Pewnie dlatego, że każdy zobaczył w niej swoje lustro na życie w Polsce.

    Monika Biernat
    Graphic Designer More Bananas

    Nie mam jednego ulubionego, ale IKEA robi to dobrze. Fajnie ogarnięte graficznie (minimalistycznie i spójnie ze swoją marką). Szybko reagują na wydarzenia. W dobry kreatywny sposób łączą RTM ze swoimi produktami.

    Anna Wawszkiewicz
    Marketing Managerka More Bananas

    Uwielbiam większość RTMów IKEA. Bez kija w dupie, z dystansem, humorem, pomysłem. IKEA odnosi się do wydarzeń kulturalnych, pop kulturalnych, filmów, seriali, wydarzeń sportowych a nawet politycznych. Robi to ze smakiem. Promując swoje produkty wykorzystuje szablon znany z cenówek w salonach, co jeszcze bardziej umacnia ich branding na rynku.  

    Angelika Dąbek
    head of content w agencji Niebieski Lis

    Chałkonie, ikea etc, ciężko wybrać ulubiony. Ostatnio uśmiechnęłam się na video marki YES. Krótka rolka, a ile mieści. 😉 Prosty pomysł, element zaskoczenia, komentarz do rzeczywistości…i treść produktowa w postaci promocji programu lojalnościowego też się znalazła (przeliczanie korzyści na sztabki masła ;)). Dodajmy do tego oczywiście sztabkę masła plus smaczek – nawiązanie do bitwy dyskontów w opisie i mamy to. 

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez Biżuteria YES (@bizuteriayes)

    Tomasz Kołkiewicz
    CEO w agencji SEO4.net

    Bardzo lubię reakcje Ikei na aktualne wydarzenia. Rok temu video aktorki Hanny Turnau, na którym chytry miś z Zakopanego kazał sobie płacić za robienie zdjęć wywołało poruszenie w mediach społecznościowych, na które błyskawicznie zareagowała Ikea reklamując swojego pluszaka, któremu nie tylko można robić zdjęcia, ale również przytulać i kochać 🤗

    Ciekawostka: Tydzień temu Plush (marka operatora Plus) również wykorzystał motyw chytrego misia w swojej reklamie usług komórkowych angażując do niej bohaterkę video z Krupówek.

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez PLUSH (@plushbezlimitu)

    Julia Pagacz
    Junior Social Media Specialist w agencji More Bananas

    Ten RTM to mistrzowski przykład szybkiej reakcji na aktualne wydarzenia – nawiązanie do Igrzysk Olimpijskich i głośnego tematu łóżek z kartonu w humorystyczny sposób podkreśla różnicę, jaką oferuje IKEA. Lekka sugestia skierowana bezpośrednio do polskich sportowców, że wygodne materace czekają w paryskim sklepie, to idealne puszczenie oka do odbiorców. Uwielbiam ten przekaz za celność, humor i sprytne połączenie sportowych emocji z ofertą marki. Trzeba przyznać, że IKEA naprawdę jest mistrzem real-time marketingu – zawsze trafia w punkt!

    Jacek Szczepan
    Marketing Manager w Mystic Coalition / Mystic Festival

    Hodor od IKEA. Przede wszystkim dlatego, że jest naturalny, niewymuszony i spójny ze strategią marki. No i w punkt, po prostu w punkt. Ikea nie boi się wchodzić w interakcje z innymi markami, często podłapuje trendy i robi to w zabawny sposób, co wcale nie jest takie oczywiste.

    A jaki jest Twój ulubiony RTM? Daj nam znać w komentarzu lub w naszych social mediach!

    Anna Boenish

    Anna Boenish

    Marketerka, copywriterka i content managerka specjalizująca się w storytellingu i etycznym marketingu. Z wykształcenia sztukmistrzyni pisania, z zamiłowania pisarka prozy – na co dzień zajmuje się głównie składaniem słów w historie.

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii