fbpx
More Bananas Zostań naszym klientem

Instagramowy słownik – skróty, hasztagi i pojęcia, które warto znać

10 czerwca 2020 |

Instagram to medium, które posiada bogate słownictwo. Wiele w nim jest skrótów myślowych, tajemniczych hasztagów czy wieloznacznych sformułowań. Ten minisłownik pozwoli Ci rozwiać wątpliwości językowe i przy okazji sprawdzić swoją wiedzę.

Konto na Instagramie

Aktualności – to miejsce, które widzisz zaraz po włączeniu swojego Instagrama. Jest to zbiór zdjęć, filmów czy treści od użytkowników przez Ciebie obserwowanych, bądź które według algorytmu Instagrama mogą Cię zainteresować. Znajdą się tu również zdjęcia z obserwowanych przez Ciebie hasztagów czy treści sponsorowane.

Sprawdź tutaj, jakie zdjęcia warto umieszczać na Instagramie.

Archiwizuj/Zarchiwizuj nazwa jest trochę myląca, ale w praktyce oznacza archiwum wszystkich relacji (insta stories), jakie dodałeś w swoim profilu.

bio/biogram – miejsce na profilu, gdzie muszą być zawarte same najważniejsze informacje tworzące Twój osobisty, krótki biogram. Krótki, bo masz do dyspozycji jedynie 150 znaków ze spacjami.  Otwierając zakładkę “edytuj profil” i klikając zakładkę “biogram”, stworzysz własne bio.
Tutaj dowiesz się, jak stworzyć swój biogram.

DM „wysyłacie mi dm-y”– z ang. Direct Message, czyli wiadomość bezpośrednio wysłana do kogoś.

Eksploruj – sekcja w aplikacji, która pozwala na odkrywanie nowych materiałów od innych użytkowników. Przejdziesz do niej, klikając w “lupkę”.

Feed/siatka zdjęć – jest to układ zdjęć w Twoim profilu. Wiele osób stara się, by był on spójny kolorystycznie lub miał cechy jednolite, które przyciągają wzrok odbiorców.
Jeżeli chcesz uspójnić wygląd swoje profilu, zerknij tutaj

Siatka może wyglądać tak:

Filtr – rodzaj nakładki, dzięki której możesz nadać specjalny efekt zdjęciu bądź filmowi. Sam Instagram dysponuje wieloma filtrami wbudowanymi w to medium. Wybrać je możesz, przesyłając swoje zdjęcie lub film i klikając „Dalej” (będziesz widział filtry do wyboru).

Instagram Direct – jest to funkcja, która umożliwia bezpośrednią komunikację (wysyłanie wiadomości) w obrębie Instagrama. W aplikacji Instagram Direct możesz wysłać jako wiadomość: zdjęcia, filmy, posty wyświetlane w aktualnościach, profile, znaczniki, lokalizacje czy po prostu tekst.

Jeżeli chcesz sprawdzić swoją skrzynkę odbiorczą – kliknij tę ikonkę:

Instagram friendly/Insta friendly (“ta fotka jest bardzo insta friendly”) –  jest to określenie mówiące o tym, że jakieś zdjęcia, stories lub filmy wpisują się w estetykę Instagrama. Oznacza to, że w tym medium mogą się one cieszyć dużą popularnością.

Link w bio – mowa o jedynym (nie wliczamy tu płatnej promocji), bezpłatnym i  aktywnym linku na Instagramie.

Znajduje się on na profilu w tym miejscu:

Nick – inaczej nazwa Twojego profilu, pod którym będziesz istniał na Instagramie. 

Obserwowani – są to wszystkie profile, które Ty obserwujesz.

Obserwujący – są to wszystkie profile, które obserwują Ciebie.

Preset – to zbiór odpowiednich ustawień zdjęcia, które pozwala na jego obróbkę jednym kliknięciem. Dobrze dobrany preset może pasować do wielu fotografii i uspójnić wygląd naszego profilu. Presety najczęściej nakładamy w takich programach do obróbki zdjęć jak np. Lightroom CC.

Repost – format posta lub stories, który polega na udostępnieniu czyjegoś contentu. Przy postach pamiętaj, żeby otrzymać zgodę autora na wykorzystanie jego zdjęcia u siebie. 

Selfie – rodzaj fotografii autoportretowej. Bardzo popularna forma zdjęć, jakie można spotkać na Instagramie.

Scroolowanie –  jest to określenie na czynność przeglądania postów innych użytkowników, czyli zdjęć czy filmów, które pojawiają się w aktualnościach.

Sponsorowane – jeśli pod danym postem lub relacją jest napis “sponsorowane” oznacza to, że jest to płatny materiał reklamowy.

Instagram Stories 

Ankieta/suwak emoji naklejki umożliwiające stworzenie interaktywnej ankiety. Użytkownicy mogą głosować za pomocą wyboru jednej z dwóch odpowiedzi lub przesunięcia suwaka emoji.

Challenge – funkcja, dzięki której możesz pokazać, że bierzemy udział w popularnym wyzwaniu. Po jego wyborze możesz również oznaczyć osobę, którą nominujesz do wzięcia w nim udziału.

Dalej w relacji – liczba dotknięć w celu wyświetlenia kolejnego zdjęcia/filmu w relacji.

Efekt ARto nakładanie specjalnych filtrów z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Mogą mieć one format np. zabawy „Which Monkey” czy upiększenia zdjęcia poprzez nałożenie specjalnego efektu „Jungle More Bananas”.

Tak mogą wyglądać przykładowe efekty AR:

Gifto animowany format obrazu (naklejka), który możesz dodać do swojej relacji, by ją urozmaicić.

IG TV – Instagram TV to miejsce, gdzie możesz publikować i oglądać dłuższe filmy. Początkowo przycisk do niego był wbudowany w Instagrama, ale teraz służy do tego dedykowana aplikacja lub wybranie danej kategorii w zakładce “odkrywaj”.

Insta Stories / Relacje – to funkcjonalność Instagrama, która pozwala nam pokazać np.  zdjęcia czy formy wideo, które znikają po 24 godzinach. Stworzyć je możesz, klikając w swój awatar z plusem:

Instaplansza – forma relacji, gdzie znajdują się plansze do wypełnienia. Możesz je zescreenować, wypełnić, a później udostępnić jako swoją relację.

Oto przykłady takich relacji:

 

Interakcje w relacji – zestaw statystyk ze wszystkich działań, które podjęli użytkownicy wobec Twojej relacji.  

Liczba dotknięć naklejki w relacji – łączna liczba dotknięć np. hasztagu, wzmianek, lokalizacji czy naklejek produktu znajdujących się w Twojej relacji.

Live “dzisiaj o 13 odbędzie się live”  – mowa o relacji, która dzieje się na żywo. Jeżeli dany użytkownik ją rozpocznie, możesz otrzymać o tym powiadomienie.

Na żywo – sekcja w relacjach, która pozwala na prowadzenie transmisji wideo na żywo.

Następna relacja – liczba dotknięć w celu przejścia do kolejnej relacji użytkownika.

Odliczanie – jest to naklejka odliczająca czas do jakiegoś wydarzenia. Może działać z dokładnością co do dnia lub nawet godziny. Tę funkcję możesz wykorzystać do np. zapowiedzenia jakiejś premiery czy trwania danej promocji. Dodatkowo Twoi odbiorcy mogą poprzez naciśnięcie naklejki włączyć sobie powiadomienie o tym wydarzeniu.

Pytanie – naklejka w postaci okienka, dzięki której ktoś może zadać Ci pytanie lub odpowiedzieć na Twoją relację.

Quiz – interaktywna naklejka, gdzie możemy stworzyć własne pytania wielokrotnego wyboru i dostosować odpowiedzi. Wśród nich nasi odbiorcy mogą wybrać prawidłową ich zdaniem odpowiedź. 

Screen – inaczej zrzut ekranu. Jest to zapis tego, co aktualnie wyświetlasz na swoim telefonie czy monitorze. 

Jak je zrobić na telefonie?
iOS – trzeba jednocześnie przytrzymać przycisk Home i włącznik.

Android – tu istnieją dwie możliwości w zależności od modelu telefonu:
1. Przytrzymaj jednocześnie przycisk Home i klawisz blokady telefonu.
2. W tym samym czasie przytrzymaj dolny przycisk regulacji głośności i przycisk zasilania.

Shout out – udostępnianie na swoim profilu kogoś (jego profilu, postów czy relacji) w celu jego promocji.

Swipe up w relacji – oznacza przesunięcie palca w górę, czyli przejście do aktywnego linku w relacji. Uwaga! Możliwość umieszczenia aktywnego linku do stron zewnętrznych na Instagramie otrzymasz, gdy będziesz mieć 10 tys. obserwujących. 

Wizyty w profilu w relacji – liczba wyświetleń Twojego profilu. 

Wstecz w relacji – liczba dotknięć  w celu wyświetlenia poprzedniego zdjęcia/filmu w relacji.

Wyjścia z relacji – liczba dotknięć w celu wyjścia z relacji.

Wyświetlenia w relacji – liczba wyświetleń zdjęcia lub filmu w Twojej relacji. Uwaga! Jedna osoba może wyświetlić dane stories kilka razy.

Wyróżnione relacje – są to relacje, które pojawiły się na profilu i są na nim zapisane.

W jaki sposób je zapisać?
Na swoim profilu kliknij “+ Nowe”,  wybierz relacje, które chcesz przypiąć, kliknij “dalej”, stwórz nazwę  i na koniec kliknij “dodaj”. Gotowe. Uwaga! Do wyróżnionych relacji warto dodać spersonalizowane ikonki, które będą zachęcać do ich obejrzenia.

Tak mogą wyglądać zapisane relacje na profilu:

Wzmianka – naklejka, dzięki której możesz oznaczyć innego użytkownika. Można też zrobić to w samej relacji poprzez naciśnięcie @ i wpisanie nazwy danego konta. 

Zasięg w relacji – liczba kont, które wyświetliły Twoją relację.

Hasztagi

Hasztag/hashtag/# – są to słowa lub wyrażenie, dzięki którym:

  • możesz wyszukiwać posty i stories,
  • przypisać nasze posty do danej kategorii,
  • wzmocnić zasięgi organiczne swoich treści.

Najpopularniejsze (hasztagi) – są to zdjęcia, które cieszą się największą popularnością pod danym hasztagiem (najczęściej mają najwięcej polubień i komentarzy).

Ostatnie (hasztagi) – są to zdjęcia, które jako ostatnie użyły danego hasztagu np. przed chwilą.

Powiązane hasztagi – są to słowa najczęściej używane na Instagramie w postach z wyszukiwanym słowem.

Zbanowane hasztagi – czyli hasztagi, które zostały zablokowane przez Instagrama, gdyż są niezgodne z jego regulaminem np. odnoszą się do pornografii czy przemocy. Użycie takiego znacznika powoduje automatycznie obcięcie zasięgów pozostałych użytych hasztagów w opisie.  Sprawdzić zbanowane tagi możesz np. poprzez narzędzie IQ Hashtags lub w samej wyszukiwarce Instagrama. 

Przy zablokowanych hasztagach nie będą widoczne ostatnie zdjęcia oraz będzie umieszczona taka informacja:

#f4f – skrót od ang. follow to follow sugerujące “wymianę” obserwacji między dwoma profilami. Uwaga! Takie zabiegi nie są zalecane i nie budują wartościowego profilu.

#foodporn/#pornfood – bardzo popularne określenie stosowane do zdjęć z apetycznie wyglądającym jedzeniem. 

#GangPSC – hasztag skupiający fanów Pani Swojego Czasu.

#igersi – nazwa pochodzi od ang. instagramers i oznacza grupę fotografów mobilnych zebranych wokół danego miasta i pasjonujący się w jego uwiecznianiu. Działają oni na całym świecie: mamy np. igerskrakow.

#instamatka – określenie matek, które aktywnie piszą o parentingu na swoim profilu.

#kfs – skrót od nazwy profilu @kobiecafotoszkoła, który skupia wokół siebie jej społeczność.

#l4l – skrót od ang. like for like w dosłownym znaczeniu oznacza „wymianę” polubień zdjęć między profilami. Uwaga! Takie czynności nie budują pozytywnego zaangażowania na profilu.

#MCM/#mancrashmonday – z ang. man crash monday,  co w wolnym tłumaczeniu oznacza „mężczyznę, w którym ktoś się podkochuje”. Takie oznaczenia możemy spotkać pod profilami wielu mężczyzn na Instagramie.

#nofilter – oznacza zdjęcia, do obróbki których nie użyto żadnego filtru.

#photooftheday – określenie na zdjęcie, które mogłoby się stać hitem tego dnia.

#polishgirl/#polishboy – bardzo popularne hasztagi oznaczające dziewczynę/chłopaka z Polski. 

#tbt – skrót z ang. Throwback Thursday oznaczający czwartkowe zdjęcia z przeszłości. Może też dotyczyć podsumowania np. zeszłego miesiąca.

#vsco – skupia zdjęcia, do obróbki których użyto aplikacji Vsco.

Co jeszcze dodalibyście do tego słownika? Swoje propozycje piszcie w komentarzach :).

INNE ARTYKUŁY W KATEGORII: Inspiracje

Jak sprawdzić statystyki na TikToku?

25 czerwca 2020 Trendy w SM

Praca zdalna na wyższym levelu, czyli Miro App

29 maja 2020 Inspiracje

Autentyczność na wagę złota w influencer marketingu

13 maja 2020 Inspiracje

Bezpłatne bazy zdjęć. 21 darmowych stocków

06 maja 2020 Inspiracje

Rozmiary grafik social media [Twitter, Pinterest]

05 maja 2020 Wiedza

Współpraca z klientem w maseczce, czyli marketing w czasie zara...

25 kwietnia 2020 Trendy w SM

5 kroków do lepszego profilu na Trip Advisorze

25 marca 2020 Inspiracje

Rozmiary grafik social media [LinkedIn, YouTube]

26 lutego 2020 Wiedza

Bezpieczeństwo na Instagramie. Jak zabezpieczyć konto przed kra...

19 lutego 2020 Instagram

Fenomen TikToka: czy warto na nim zaistnieć?

12 lutego 2020 Trendy w SM

Tik, tok, tik, tok… Czy Instagram wprowadzi na stałe format Re...

05 lutego 2020 Trendy w SM

6 porad dla dbających o poprawną pisownię

22 stycznia 2020 Inspiracje

Rozmiary grafik social media [FACEBOOK, INSTAGRAM]

02 stycznia 2020 Wiedza

Kalendarz Social Media Managera

30 grudnia 2019 Facebook

Podsumowanie roku 2019: marketing

20 grudnia 2019 Inspiracje

Podsumowanie roku 2019: social media

17 grudnia 2019 Wiedza

Najważniejsze zmiany na LinkedIn w 2019 roku

16 grudnia 2019 LinkedIn

Jak dodać lub usunąć managerów YouTube? [PORADNIK]

07 listopada 2019 Wiedza

Darmowe wydarzenia marketingowe w Krakowie

20 września 2019 Inspiracje

Spójność na Instagramie. Jak sprawić, żeby profil wizualnie ...

02 sierpnia 2019 Inspiracje

7 trików na Instagramie, których prawdopodobnie nie znasz

19 lipca 2019 Inspiracje

7 prostych zasad informacji prasowej

24 czerwca 2019 Wiedza

Jakie zdjęcia umieszczać na Instagramie? Trendy, którymi może...

08 maja 2019 Inspiracje

Wiata przystankowa ma potencjał… marketingowy!

20 marca 2019 Inspiracje

7 powodów, przez które ludzie nie chcą oglądać Waszego insta...

11 marca 2019 Inspiracje

Sekrety webwritingu: jak pisać, żeby chcieli czytać?

28 lutego 2019 Wiedza

Jak rozpocząć przygodę
z Instagramem, czyli podstawy podsta...

28 stycznia 2019 Inspiracje

Strategia content marketingowa krok po kroku

21 stycznia 2019 Wiedza

“Gdzie się podziały tamte fora, gdzie Ci admini, gdzie tamten...

18 stycznia 2019 Inspiracje

Femvertising, czyli marketing po kobiecemu

07 stycznia 2019 Inspiracje

Nowy rok – nowe trendy! Co będzie na topie w 2019?

27 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: marketing

18 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: social media

10 grudnia 2018 Inspiracje

8 trendów w content marketingu na 2019 rok

29 listopada 2018 Inspiracje

Easter Eggs, czyli marketingowe złoto dla wtajemniczonych

15 listopada 2018 Inspiracje

Fenomen Instagrama

19 października 2018 Inspiracje

Marketing muzyczny, czyli gdy emocje biorą górę

05 października 2018 Wiedza

4 darmowe narzędzia, które pozwolą urozmaicić Insta Stories

24 września 2018 Inspiracje

Reserved: faux pas naszych czasów czy zwykłe niedopowiedzenie? ...

21 września 2018 Inspiracje

Przestrzeń from Facebook, czyli jak Facebook wspiera społeczno...

18 września 2018 Inspiracje

6 rzeczy, które już nie działają
na Instagramie

31 sierpnia 2018 Inspiracje

Jak zdobyć najlepszego ambasadora marki? 6 zasad employer brandi...

11 sierpnia 2018 Wiedza

5 sposobów, jak skutecznie zwiększyć open rate newsletterów

20 maja 2018 Wiedza
MAŁO Bananów? Kliknij aby załadować więcej!