Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak promować restaurację w social mediach? Sprawdzone praktyki

Karolina Mrowiec

W świecie postępujących zmian, innowacji związanych z AI i nowoczesnych zawodów, przynajmniej jedno jest pewne: głodni będziemy zawsze. Szansa na rozkwit Twojej wymarzonej restauracji jest absolutnie możliwa, choć liczą się dwa niezbędne elementy. Zjedź niżej, by dowiedzieć się jakie!

Pozytywne działania online, nie liczą się bez działań offline

I tak naprawdę wcale nie chodzi tu o produkcję plakatów, informacji o Twojej firmie, które ukażą się w prasie drukowanej, akcji degustacyjnych na ulicach czy też innych działaniach promocyjnych w offlajnie. Nie ważne jak wiele budżetu poświęcisz na reklamy w Meta Ads oraz jak nieziemskie będą zdjęcia Twoich dań na Instagramie. Suma sumarum to tylko treści, które wywołają w nas uczucie głodu, wzbudzą naszą ciekawość i zachęcą do spróbowania. To ważne! Ale ostatecznie, gdy wygłodniali klienci udadzą się do Twojego miejsca, oceniać będą co innego: smak, wystrój, jakość, obsługę. Gdy ich zadowolisz – nie omieszkają wrócić na Twoje kanały. Z pochlebną recenzją, obserwacją profilu, podbijając zaangażowanie przez komentowanie i udostępnianie kolejnych postów.

Gdy jednak rozkoszna kampania w SoMe w rzeczywistości okaże się tylko wyimaginowanym tworem, możesz być pewny/a, że klienci pozostawią swoją opinię o Twoim biznesie, tak, by informacja trafiła do innych potencjalnych klientów. Chyba chciał_byś tego uniknąć?

Twoje zaangażowanie w online jest bardzo ważne, lecz warto zadbać też o system rekomendacji działający drogą szeptaną. Zadbaj o odpowiedni wystrój, różnorodne i zaskakujące menu, a także o odpowiednie wynagrodzenie swoich pracowników za ich ciężką pracę. 

Mimo najszczerszych starań przydarzyła Ci się wpadka?

Uwierz, zdarza się nawet najlepszym! Ważne, by wyjść z tej sytuacji z twarzą. Nie unoś się dumą, zweryfikuj, co tak naprawdę się przydarzyło. 

Gdy otrzymasz negatywną recenzję, zareaguj. Wykaż zainteresowanie sytuacją i dopytaj o szczegóły, takie jak czas, miejsce i data zdarzenia. Poproś klienta o kontakt w wiadomości prywatnej w celu wyjaśnienia sytuacji. Po otrzymaniu dokładnych informacji, zweryfikuj sytuację z personelem. Być może okaże się, że klient wcale nie ma racji, ale jeśli… ma? Nie warto udawać, że nic się nie wydarzyło. Znacznie lepiej odebrane będzie przeproszenie i zaproponowanie rekompensaty (wcześniej: opracuj własny system przyznawania rekompensat – jakie formy akceptujesz i w jakich sytuacjach je przyznajesz.)

Czy jednak zawsze należy przepraszać? Niekoniecznie. W szczególności, gdy opinia klienta jest mocno subiektywna i nie podlega większym dyskusjom. Nie przepraszaj za to, że danie nie smakowało, bo “nie trafiło w gusta” – mimo jak najbardziej poprawnego przyrządzenia. Wykaż się wyrozumiałością w komunikacji, a zamiast przepraszania możesz wręcz podziękować – za opinię, wizytę, poświęcony czas. Być może polecisz klientowi spróbowanie innego dania, które zdecydowanie bardziej powinno trafić w jego “gusta”, które nieco poznał_ś dzięki opublikowanej recenzji? A może zarekomendujesz mu danie jeszcze jednej szansy, poprzedzając degustację rzeczową rozmową z Twoją wykwalifikowaną kadrą, która zawsze służy pomocą? Jak najbardziej! Broń się od frazesów typu “są gusta i guściki” – to raczej rzecz nie wnosząca nic konstruktywnego do Twojej odpowiedzi. 

Pamiętaj o tym, że jemy oczami

Obrazy mają ogromne znaczenie w mediach społecznościowych. Zadbaj o estetyczne i apetyczne zdjęcia potraw, wnętrza restauracji oraz szczęśliwych klientów. I nie skupiaj się jedynie na wyborze jednej z tych kategorii: ważne są wszystkie razem!

  • Publikując apetyczne zdjęcia jedzenia zaprezentujesz wszechstronność menu i zadziałasz na zmysły odbiorców.
  • Wrzucając fotografie prezentujące wnętrza zachęcisz do spędzenia wolnego czasu w Twoim lokalu. Być może jest przytulne i dobrze wybrać się tam w ramach pracy zdalnej? Urządzone w nowoczesnym lub eklektycznym stylu, więc poza jedzeniem Twoi odbiorcy urządzą mini sesję zdjęciową na Instagram i oznaczą Cię w postach? A może jest to lokal przyjazny pieskom, więc będzie to szansa na pojawianie się w relacjach psinfluencerów? Każdy aspekt jest ważny!
  • Dodając zdjęcia zadowolonych klientów budujesz pozytywne emocje i ukazujesz, że Twoja restauracja serwuje coś więcej poza jedzeniem, które zaspokaja głód. Aspekt ludzki na zdjęciach dodatkowo przekona nas bardziej niż sam produkt. P.S., pamiętaj, by zadbać o zgody na publikowanie wizerunku, a także zgody na udostępnianie postów przesyłanych przez klientów. “Podkradanie” zdjęć za pomocą zewnętrznych apek, myśląc, że wystarczy oznaczyć autora nie wchodzi absolutnie w grę!

Zaangażuj swoją społeczność

Stwórz silną więź z klientami poprzez regularne interakcje.

  • Odpowiadaj na komentarze, pytania i recenzje, aby pokazać, że doceniasz ich uwagę.
  • Zorganizuj konkursy i zachęć użytkowników do udziału, a na sam koniec nagródź ich za lojalność. (P.S. Pamiętaj o sporządzeniu regulaminu konkursu, który podlinkujesz w poście).
  • Możesz również zaktywizować użytkowników mediów społecznościowych do dzielenia się swoimi opiniami poprzez ankiety i quizy, które publikować będziesz na InstaStories. Niech będzie ono naturalne i “nieudawane” – liczy się autentyczność i szczerość, szczególnie jeśli chodzi o kuchnię.

Zróżnicuj tematykę postów

Ale ja tylko serwuję jedzenie, o czym mam pisać?

Och, w Twoich postach może kryć się bardzo wiele rozmaitych treści! Oto kilka podpowiedzi na nowe linie tematyczne na Twoich profilach (na przykładzie kilku znanych marek jedzeniowych na Instagramie).

Edukacja: Oprócz zdjęć potraw, dostarczaj również ciekawe treści związane np. z gastronomią. Niech nie będą one jednak wyrwane z kontekstu* – dopasuj je do charakterystyki Twojej marki. Np. jeśli serwujesz tacosy, równie dobrze możesz w kilku postach przedstawić swoim klientom w przystępny sposób kilka informacji na temat tex-mexu. Pamiętaj, że nie chodzi o stworzenie rozprawki, bo celem nadrzędnym nie jest naukowa debata, ale zachęcenie klientów do spróbowania właśnie Twoich dań. Możesz opowiadać historie o pochodzeniu składników, udostępniać porady kulinarnych ekspertów itp. Twórz treści, które będą przydatne, inspirujące i angażujące dla Twojej docelowej grupy odbiorców.


*P.S. W tym wypadku możesz sobie na to pozwolić tylko jeśli jesteś np. warszawskim Vegan Ramen Shop’em. 😉

 

 

Fun-content i user generated content: Tu płynnie przechodzimy do treści, które po prostu mają rozbawić naszych odbiorców, zaangażować ich do komentowania, reagowania, a docelowo: odwiedzin naszego miejsca. Zaproponuj konkursy z atrakcyjnymi nagrodami do wygrania, które zaktywizują Twoich klientów. Zorganizuj atrakcyjną przestrzeń swojego lokalu z okazji specjalnych świąt i nie tylko – po prostu od święta! Zachęć ich do fotografowania się w Twoim lokalu i udostępniania zdjęć w mediach społecznościowych z dodaniem oznaczenia i specjalnego hasztagu, dzięki którym zyskasz dodatkowy zasięg. Bądź nieszablonowy i nie bój się podejmować niestandardowych kroków. Sprawdź jaką promkę zaproponował (przebrany) zespół wspomnianego już VRS na tegoroczny Halloween: 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vegan Ramen Shop (@veganramenshop)

 

Tzw. #Foodporn: Hasztag, który kilka lat temu wyskakiwał z każdego zakątka Instagrama, moim zdaniem jako zjawisko wcale nie stał się przeżytkiem. Sprzedajesz jedzenie, pokazujesz je w mediach społecznościowych, a więc musisz sprawić, że Twoi odbiorcy będa chcieli najpierw pochłonić je… oczami. Sfotografuj swoje dania od najlepszej strony – dobrym ruchem na początek będzie też zatrudnienie profesjonalnego fotografa, który przygotuje cały pakiet zdjęć wszystkich produktów z Twojego menu. Zadbaj grafiki spójne z identyfikacją wizualną Twojej marki, a jeśli tworzysz profil na Instagramie, pamiętaj też o estetycznej siatce profilu. Spójrz jak za pomocą fotografii na zmysły oddziałuje restauracja Falla:

Falla - profil na Instagramie

 

 

Proces powstawania dań: przekonaj klientów do wypróbowania dań z Twojego menu nie tylko dzięki pokazaniu efektów pracy na talerzu, ale i procesu ich powstawania! Dzięki temu podkreślisz autentyczność dań i zbliższysz klientów, pokazując swoją pracę “od kuchni.” A jeśli chodzi o proces, ruch i dynamikę, nie ma lepszego rozwiązania niż nagranie wideo. Obejrzyj w jaki sposób przygotowywane są soczyste bułki w Filthy Fried Food:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez #BeFILTHY (@filthy_fried_food)

 

Wartości i historia Twojej marki: pyszne jedzenie to jedno, ale wartościowy produkt dodatkowo niesie za sobą wartość lub historię. Zastanów się dlaczego Twoi klienci mają zjeść właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji? Ponieważ Twoje dania zostały stworzone z serca i doświadczenia, zainspirowane podróżami w dalekie krańce świata? A może sam wpadł_ś na pomysł w jaki sposób stworzyć oryginalną recepturę składników dań? Stwórz na ten temat opowieść!

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Glovo Polska 💛🇵🇱 (@glovo_pl)

 

Twoi ludzie: Personel to drugi, zaraz obok jedzenia najważniejszy składnik idealnej receptury Twojej restauracji. Obsługa, która zawsze doradzi w wyborze idealnej potrawy, podzieli się ekspercką wiedzą lub rozbawi nieszablonowym podejściem do życia. To ludzie tworzą miejsce, do którego chce się wracać! Wyróżnij ich w swoich postach, dodatkowo podkreślając wagę ich ciężkiej pracy (a kto pracował kiedykolwiek w gastro wie, że praca ta do najłatwiejszych nie należy! Uszanowanko dla tych osób. ❤️)

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Akita Ramen 🍜❤️ (@akitaramen)

 

Wszechstronna oferta: Sprzedajesz nie tylko dania, ot tak, ale i… zapraszasz gości do organizowania w Twoim lokalu rozmaitych przyjęć, wydarzeń, serwujesz catering, a może po prostu posiadasz ofertę z dowozem? Nawet jeśli dla Ciebie te informacje są zupełnie oczywiste, uwierz, że dla Twoich klientów niekoniecznie – jeśli najpierw ich o tym nie poinformujesz.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Puente (@puente.krakow)

 

Osiągnięcia i sukcesy: Zdobył_ś nagrody w konkursach gastronomicznych, Certyfikat TripAdvisor, został_ś wysoko wyróżniony w internetowym rankingu lub udzielił_ś eksperckiego wywiadu do gazety? Nie zapomnij pochwalić się swoimi osiągnięciami z fanami! (A drukowane certyfikaty powieś na ścianie lokalu, by były widocznie z daleka!)

 

 

Nietypowe święta związane z Twoją restauracją: Wiesz, że kalendarz zapełniony jest nietypowymi świętami? I nie chodzi tylko o Halloween, podczas którego możesz zaserwować strrraszne potrawy, albo Tłusty Czwartek. Dodatkowe święta w ciągu roku, to np. Międzynarodowy Dzień Pizzy (9 lutego), Światowy Dzień Wegetarianizmu (1 października) lub Dzień Pokrywania Wszystkiego Czekoladą (16 grudnia). Nawet jeśli nie przygotowujesz specjalnej wersji menu z tej okazji, uwzględnij święto w harmonogramie contentowym i napisz post, nawiązujący do niego i Twojej działalności. Zobacz w jaki sposób Dzień Makaronu (25 października) wykorzystało krakowskie Nolio:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Restauracja Nolio (@restauracjanolio)

 

Pieski:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Kinki Ramen • Izakaya (@kinkiramen)

Jeśli Twoje miejsce jest psio-lubne (a takie miejsca zyskują +1000 do respektu) pieski po prostu muszą pojawić się w komunikacji. Choć czasem. Bo (prawie) wszyscy kochają pieski! (Opinia bardzo subiektywna 😉).

Współpracuj 

Zidentyfikuj influencerów lub blogerów kulinarnych, którzy mają duże zasięgi w mediach społecznościowych. Nawiąż z nimi współpracę, zapraszając ich do Twojej restauracji na degustację lub recenzję. Działania te mogą przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć świadomość Twojej marki. 

Możesz również nawiązać współpracę z innymi firmami, takimi jak winnice, piekarnie czy dostawcy żywności. Wzbogacą Twoje menu nieszablonowymi pół-produktami, a konsumenci z pewnością docenią to, że wspierasz inne firmy. To niezwykle cenne! 

Wykorzystaj promocje i rabaty

W mediach społecznościowych możesz zaprezentować specjalne oferty i rabaty dostępne w Twojej restauracji. Opublikuj okazje tygodnia lub specjalne menu, które są dostępne tylko dla obserwatorów Twoich profili społecznościowych. 

Sprawdź jak działają apki lojalnościowe, w których klienci mogą zbierać wirtualne pieczątki nie tylko od Ciebie, ale i różnych innych miejsc. Kilka wizyt może zagwarantować np. rabat lub danie za free. Takie apki są chętnie pobierane, bo w jednym miejscu gromadzą kilka miejsc na raz, a dla Ciebie to znacznie mniejszy koszt niż stworzenie własnej aplikacji od podstaw. 

Organizuj wydarzenia specjalne

Takie jak urodziny lokalu, event ze specjalnym menu zorganizowany z powodu ważnej uroczystości (menu olimpijskie z okazji Igrzysk w 2024 roku? Specjalne rabaty, gdy Polska wygra mecz na kolejnych mistrzostwach piłki nożnej? A może po prostu limitowana oferta dla par w Walentynki? Okazji jest mnóstwo!)

Zobacz, jakie specjalne menu przygotowało Filthy Fried Food na – wydawało by się – bardzo tradycyjny Tłusty Czwartek: 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez #BeFILTHY (@filthy_fried_food)


Lub jak Barbienhaimer z 2023 roku przemyciło do swojej kuchni Vegan AF Ramen:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vegan AF Ramen (@veganaframen)

Spraw, by Twoi klienci mieli Cię zawsze przy sobie 

A może pokusisz się o własny merch? I wcale nie musisz tworzyć swoich produktów z logiem w popularnych drukarniach! 

Ponownie, jak najbardziej może być to collab z lokalną marką, która tworzy świetnej jakości kubki, szaliki, skarpety. Oczywiście, liczmy się z dużo wyższymi kosztami, ale weź pod uwagę fakt, że produkty będą promowane zarówno przez Ciebie jak i markę, z którą będziesz współpracować. Przykładów takich współprac jest wiele. 

Możesz stworzyć np. skarpety wspólnie z Many Mornings.

ManyMornings - strona

A nawet własną edycję Monopoly

WinningMoves - strona

Sprawdź jakie szaliki w Halloween wypuszcza VRS:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vegan Ramen Shop (@veganramenshop)


i zainspiruj się. Twoi wierni fani będą nosić/używać merchu z dumą! 💪

Podsumowując: planując działania promocyjne Twojej restauracji/kawiarni/sklepiku musisz brać pod uwagę fakt, że wiele z nich będzie wymagać znacznego budżetu, część jednak możesz wprowadzić w życie od teraz. Mądrze, systematycznie, krok po kroku. Inspiruj się i wprowadzaj własne pomysły.

Spraw, by Twoi klienci czuli się rozumiani i wysłuchani, lecz i przede wszystkim… dobrze nakarmieni! 💛

Karolina Mrowiec

Jestem Social Media Specjalistką, tworzę treści publikowane w social mediach i opisuję kolorowe pomysły barwnym językiem. Z zaangażowaniem i pasją podchodzę do realizacji potrzeb moich klientów, a także dbam o zadowolenie odbiorców.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii