Opowiedzieć historię można nie tylko słowami. Mogą to za nas zrobić obrazy. Doskonałym tego przykładem są niektóre szablony stron internetowych, które wykorzystują zasady storytellingu. Ale zacznijmy od podstaw.
Storytelling – współczesna wersja odwiecznej zdolności
Człowiek od zawsze lubił słuchać historii. Być może wynika to z ich natury – opowieści mają to do siebie, że można się z nimi identyfikować. Są ciekawe, angażujące umysł. Mogą być odskocznią od szarej rzeczywistości. Zaczątkiem marzeń, które w przyszłości przerodzą się w wielki wynalazek, odkrycia geograficzne czy inne sukcesy ludzkości. W historiach jest hipnotyzująca moc, która również łączy ludzi i wywołuje wspólne emocje.
Dobrze opowiedziana historia zapamiętuje się sama. Kojarzy się z wydarzeniami, miejscami, stanami życiowymi. Czy nie masz tak, że jeśli czasem usłyszysz znaną opowieść, to myślami wracasz do stanu sprzed lat? Nagle przypominają się dawno minione czasy, poznani ludzie. Od razu jest o czym mówić. I taki może być jeden z efektów opowiadania historii.
Storytelling to nic innego jak umiejętność opowiadania historii. Angielsko brzmiąca nazwa zaciemnia nieco obraz, ale sedno pozostaje takie samo. Tak więc organizując warsztaty storytellingu w XXI wieku nie odkrywamy Ameryki, lecz odwołujemy się do przeszłości.
Zapewne zainteresuje Cię również: Jak wykorzystać memy w komunikacji Twojej marki?
Jak wykorzystać storytelling?
Umiejętność opowiadania historii przydaje się w wielu dziedzinach życia, jednak dziś skupimy się na jej marketingowym obliczu. Mimo że na pierwszy rzut oka trudno znaleźć zastosowanie tej techniki, to specjaliści od PR już dawno to zrobili. Oto 6 sposobów wykorzystania storytellingu na stronie internetowej.
1. Stworzenie spotu reklamowego.
Dobrze opowiedziana historia nie musi mieć długości grubej książki. Może to być kilkuminutowy film z pewnym przesłaniem, którego sens niesie pozytywny przekaz odnośnie marki czy produktu. Jak przygotować tego typu film?
Wyróżniamy trzy filary dobrze skonstruowanego pod kątem storytellingu spotu reklamowego:
- postaci
- konflikt
- rozwiązanie konfliktu.
Postaci w spocie powinny mieć cechy osób, do których adresujemy spot. W ten sposób zaangażujesz je, ponieważ będą w stanie identyfikować się z nimi. Film będzie miał większą siłę przebicia i skruszy pierwsze lody. Twoja firma stanie się bardziej ludzka, a nie będzie tylko niewidzialnym tworem.
Konflikt niekoniecznie musi oznaczać sprzeczkę między bohaterami. Może to być kłopotliwa sytuacja, problem życiowy, zagadka do rozwiązania. Coś, czego rozwiązanie nie jest oczywiste i wymaga pewnego wysiłku. Tutaj pojawia się miejsce dla Ciebie i Twoich produktów czy usług.
Rozwiązanie konfliktu nie powinno być otwartym peanem na cześć Twojej firmy. Lepszy efekt osiągają spoty, w których Twój udział jest dostrzegalny, ale nie pierwszoplanowy. Twój produkt może być prezentem, godzącym skłóconą rodzinę. Może być choćby rowerem, na którym bohaterka spotu zdąża na umówione spotkanie z przyjaciółkami. Twoja wyobraźnia może podsunąć Ci najlepsze rozwiązanie.
Gdy wcielisz w życie te zasady, Twój spot może okazać się prawdziwym hitem. Jeśli na dodatek wpleciesz do niego wątek emocjonalny (rodzinę, miłość, rozłąkę etc.), efekt może zostać jeszcze bardziej spotęgowany.
2. Użycie historii konsumentów.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tradycyjnych spotów reklamowych, więc może już czas użyć innej strategii. Zamiast zatrudniać sztab specjalistów, możesz zorganizować konkurs czy w jakikolwiek inny sposób uzyskać od swoich konsumentów ich własne historie, związane z Twoją firmą.
Jak wskazują dane, klienci dużo bardziej ufają opiniom użytkowników produktu czy swoim znajomym niż ekspertom, na których trafiają w reklamach. W ten sposób upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu – zastosujesz na stronie storytelling, a jednocześnie podniesiesz wiarygodność firmy.
Wykorzystanie opinii innych ludzi ma jeszcze inny pozytywny aspekt. Chodzi mianowicie o skromność. Zupełnie inaczej brzmi ten sam tekst w naszych ustach, a inaczej, gdy ktoś mówi go o nas. Gdy ktoś publicznie chwali Twoją firmę, musi coś w tym być. Gdy jeszcze osób jest wiele, ich wiarygodność dodatkowo rośnie.
Jedną z podstawowych zasad budowania stron typu landing page jest umieszczenie na nich opinii klientów lub ekspertów, polecających dany produkt. Nie wzięło się to znikąd. Chodzi właśnie o ten efekt psychologiczny, który można wykorzystać do prowadzenia skutecznego marketingu.
Przeczytaj także: Copywriting etyczny, czyli jak pisać inkluzywnie i sprzedażowo?
3. Strona internetowa w nietypowej formie.
Schemat przeciętnej strony internetowej jesteśmy w stanie narysować prawie z zamkniętymi oczami. Pasek nawigacyjny na górze, poniżej zdjęcie lub slider, trochę tekstu na przemian z obrazami, stopka. Jest to intuicyjny i skuteczny model, ale możesz sięgnąć po więcej. Wykorzystaj zasady storytellingu.
Obecnie sporo czasu spędzamy na przewijaniu mediów społecznościowych. Strona za stroną, cały czas w dół i w dół. Nic dziwnego, że część web deweloperów wpadła na pomysł, by wykorzystać to zjawisko. Ich strony działają właśnie w ten sposób – dopóki nie przewiniesz, nic się nie stanie.
Innym pomysłem mogą być szablony stron internetowych, które nie pozwalają na nawigację, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Muszą jednak oferować coś w zamian – zachęcającą grafikę, ciekawy tekst czy wskazówkę, co zrobić dalej. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji, a zainteresowany internauta zacznie o wiele bardziej rokować na przyszłość.
4. Powiązane ze sobą teksty.
A teraz przychodzi czas na to, co ze storytellingiem może się od razu kojarzyć. Chodzi mianowicie o tekst. Opis strony czy podstawowe teksty, które planujesz na niej umieścić można napisać w zwykłym stylu. Jest to poprawne rozwiązanie problemu, ale nie innowacyjne.
Storytelling pozwala stworzyć chwytliwe teksty, które nie pozwolą stracić zainteresowania Twoją stroną. Prostym zabiegiem, motywującym internautę do dalszego działania może być urwany tekst, zakończony wielokropkiem. No bo popatrz, nie przeczytasz dalej, jeśli…
Oczywiście tego typu szczegółów jest mnóstwo i trzeba doświadczenia, by skutecznie z nich korzystać. Ale od tego masz takie agencje jak nasza. Zajmiemy się kompleksowo Twoją stroną internetową. Zapoznaj się z naszą ofertą na stronie głównej.
5. Wstawienie historii firmy.
Wspomnieliśmy już o spotach reklamowych oraz o filmach z udziałem Twoich konsumentów. Kolejnym sposobem na wykorzystanie storytellingu na stronie www może być umieszczenie na niej wideo z historią firmy.
Film może zostać przygotowany zarówno przez założycieli, jak i pracowników. Każdy z nich może opowiedzieć nieco inną historię, która nada ludzką twarz przedsiębiorstwu. Firma stanie się nie tylko nazwą, lecz klienci będą w stanie dojrzeć to, że na ostateczny produkt składa się praca wielu ludzi. Ludzi, którzy tak jak oni mają uczucia, pasje, trudności. Którzy też popełniają błędy.
Czasem właściciele firm mają tendencję do wybielania wizerunku firmy. Publikują tylko pozytywne opinie, tuszują niedoskonałości. Jest to oczywiście uzasadnione, ale trzeba zdać sobie sprawę, że obraz firmy, która nigdy nie popełnia błędów i jest bezapelacyjnie najświetniejsza w branży, często nie idzie w parze z rzeczywistością. Każdy z nas popełnia błędy, więc nieomylna firma, której zaletom nie ma końca, nie musi wzbudzać proporcjonalnego zaufania u klientów. A wręcz przeciwnie.
Polecamy Ci także: Najważniejsze funkcje mediów społecznościowych w marketingu
6. Zachęcający styl strony.
Szóstym sposobem na zastosowanie na Twojej stronie strategii storytellingu może być użycie na niej zachęcającego, nietuzinkowego szablonu. Przywykliśmy już do minimalistycznych interfejsów, które co prawda są przejrzyste, ale już nie niezwykłe. Dlatego interesującym rozwiązaniem może być użycie kreatora stron www od Zyro. Oferuje on dostęp do wielu szablonów, które stanowią godne towarzystwo dla tekstów, grafik, animacji czy innych elementów, opowiadających jakąś historię konsumentom. Wybór odpowiedniego stylu strony może znacznie podnieść skuteczność storytellingu na Twojej stronie.
Podsumowanie
Storytelling to współczesna odsłona umiejętności opowiadania interesujących historii. Pod tą nazwą znajduje zastosowanie między innymi w marketingu. Stanowi praktyczne narzędzie, dzięki któremu będziesz w stanie zarówno diametralnie zmienić oblicze Twojej firmy, jak i dodać jej nieco inne cechy.
Taktykę storytellingu można wykorzystać podczas tworzenia strony www. Opowiadanie historii daje bardzo wiele możliwości wpłynięcia na konsumenta. Jednak nie należy mylić tego z manipulacją.
Dzięki użyciu opowieści jesteś w stanie osiągnąć szereg korzyści:
- zaangażujesz internautów,
- podniesiesz ich poziom lojalności w stosunku do firmy,
- zwiększysz wiarygodność Twojej marki.
Pomysłów na wdrożenie tej strategii marketingowej jest niezliczona liczba. Wśród nich warto wymienić wplatanie spotów reklamowych, opartych na trzech filarach, historii konsumentów lub osób pracujących w firmie czy użycie ciekawego interfejsu graficznego.
Aby zadbać o odpowiednią otoczkę dla tekstu, przygotuj unikalny wzór graficzny dla Twojej strony. Aby tego dokonać, możesz napisać własną stronę, lecz to rozwiązanie wymaga sporych nakładów czasowych i finansowych. Dlatego często lepszym rozwiązaniem okazują się być szablony stron internetowych.
Czy zatem masz już pomysł na swoją własną opowieść?
Storytelling musi być przede wszystkiem niezapomniany, a przy okazji zabawny i edukacyjny 🙂 Co nie jest takie łatwe…