Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Najważniejsze funkcje mediów społecznościowych w marketingu

Artur Ragan

Artur Ragan

Media społecznościowe w marketingu to nasza specjalność od początku działania More Bananas. Od kilkunastu lat odgrywają one coraz ważniejszą rolę w komunikacji produktów i usług oraz pozyskiwaniu klientów.

Niemal każdy z serwisów wdraża kolejne funkcjonalności dla biznesu, które trudno na bieżąco opanowywać przeciętnemu użytkownikowi. Łatwo też o kosztowne błędy, jak na przykład utrata dobrej opinii. Dlatego – mimo prostoty licznych rozwiązań reklamowych – marketing  w social mediach warto powierzać ekspertom.

Jakie są najważniejsze korzyści, które dają social media w marketingu? Po pierwsze: dane! Mówi się, że są  “ropą XXI wieku” i właśnie w pozyskiwaniu wiedzy o Twoich potencjalnych klientach, media takie jak Facebook, Instagram czy Spotify, nie mają sobie równych. Ich atrakcyjność reklamowa stale rośnie. Dzieje się tak, ponieważ platformy, oprócz zbierania informacji o użytkownikach, doskonalą procesy modelowania, dzięki którym są w stanie przewidywać zachowania konsumentów.

Druga (nie mniej ważna) korzyść z social media marketingu, to dialog. Dwustronna komunikacja w czasie rzeczywistym lub po prostu rozmowa z użytkownikiem. Wartość nieosiągalna dla innych, tradycyjnych działań marketingowych.

WIESZ ŻE:

mediów społecznościowych używało w Polsce w styczniu 2021 r. 25,9 mln osób, czyli zdecydowanie więcej niż połowa (68.5%) populacji (37,82 mln)?

(Hootsuite Digital 2021)

Na czym polega marketing mediów społecznościowych? W dużym uproszczeniu, na zgodnym z zapisami strategii, prowadzeniu profilu bądź strony, a także na gromadzeniu i przetwarzaniu danych. Są one przecież niezbędne do podejmowania świadomych decyzji, co do działalności biznesowej. Informacje, co użytkownicy piszą o Tobie i konkurencji na najpopularniejszych platformach internetowych są najważniejsze, zaraz po danych makroekonomicznych.

Algorytmy analityczne, na podstawie naszych (a także osób do nas podobnych) wcześniejszych zachowań w sieci, pozwalają bardzo trafnie przewidywać postawy społeczne, wybory zakupowe, preferencje polityczne i inne działania. Profile marketingowe fanów, między innymi za sprawą reakcji, komentarzy i udostępnień, stają się z każdym rokiem coraz bardziej szczegółowe. Należy to uwzględniać w planowaniu rozwoju biznesu.

Media społecznościowe w biznesie

W pierwszych latach funkcjonowania, platformy takie jak Facebook, Twitter czy Instagram, umożliwiały komunikację marki wyłącznie przy użyciu tekstu i zdjęć. W sieci na równych prawach publikowały zarówno brandy o zasięgu globalnym, jak i wchodzący z nimi w interakcje klienci.  Autor-fan i autor-międzynarodowa korporacja mieli teoretycznie takie same szanse na dotarcie poprzez liczne kanały do społeczności. Nadal jednak bezpośredni kontakt z klientem nawiązywano najczęściej via email, telefonicznie lub przez komunikatory. Obecnie najpopularniejsze serwisy oferują funkcje kanałów dystrybucji, odgrywają główną rolę w procesach obsługi klienta i agregują ogromne wolumeny szczegółowych danych o konsumentach. Narzędzia social media umożliwiają publikowanie zróżnicowanego contentu i rozmaite formy interakcji, wpływające na wizerunek marki i wspierające sprzedaż produktów bądź usług.

Funkcje mediów społecznościowych można, w ramach marketingu, podzielić na kilka grup: 

  • pozyskiwanie i przetwarzanie danych,
  • budowanie rozpoznawalności marki,
  • wizerunkowe (w tym reklamy image’owe),
  • instruktażowe (w tym reklamy usage’owe),
  • sprzedażowe (w tym social selling),
  • obsługa klienta (w tym systemy rekomendacji społecznościowych).

Rzecz jasna, ten podział jest nieostry i większość powyższych obszarów funkcjonalnych pokrywa się z pozostałymi. Właśnie możliwości integracji tych działań i wynikająca z niej synergia, stawiają media społecznościowe bardzo wysoko w hierarchii kanałów współczesnego marketingu.

WIESZ, ŻE:

reklamy na Facebooku pozwalają dotrzeć nawet do 18 mln Polaków?

(Hootsuite Digital 2021)

Media społecznościowe w komunikacji marketingowej stale rozwijają kolejne obszary, użyteczne dla biznesu. Dla przykładu,  influencer marketing może obejmować działania, które:

  • zwiększają poziom świadomości marki,
  • służą budowie wizerunku,
  • zapoznają klienta z produktem,
  • uczą, jak z niego korzystać,
  • bezpośrednio wspierają sprzedaż.

Sposoby wykorzystywanie mediów społecznościowych w marketingu internetowym

Pierwszy i chyba najbardziej oczywisty pożytek to dane i wnioski z ich przetwarzania. Jak każde działanie biznesowe, akcja marketingowa w kanałach społecznościowych, powinna zostać poprzedzona researchem i analizą zebranych danych. W erze ‘big data’ ich najważniejsze źródła to rozwiązania służące do śledzenia ruchu w internecie i social mediach oraz systemy analityczne, ale także aplikacje służące pracy, rozrywce i zakupom. Dzięki nim dowiadujesz się w czasie rzeczywistym o reakcjach użytkowników na każde Twoje działanie online i offline.

Będziesz wiedzieć między innymi:

  • kto opublikował jakikolwiek komentarz o marce,
  • kto użył związanych z nią hashtagów,
  • jakie i gdzie pojawiły się wiadomości o Twoich konkurentach,
  • jakie trendy pojawiły się w Twojej branży,
  • które źródło jest dla niej najbardziej opiniotwórcze,
  • który temat budzi największe zaangażowanie.

Kolejny przykład to możliwość śledzenia ruchu fanów nie tylko w obrębie serwisu społecznościowego, ale również na stronach poza nim. Facebook, Twitter i LinkedIn umożliwiają umieszczanie swoich trackerów, (takich jak piksel Facebooka) w zewnętrznych witrynach/ Cel? Dowiadywać się i analizować, co robią tam i przeglądają ich użytkownicy. Wszystko po to, aby w swoich ekosystemach pokazywać reklamy możliwie najlepiej dopasowane do odbiorcy, czyli najefektywniejsze.

Zobacz też: Jak założyć efektywną grupę na Facebooku? 8 sprawdzonych rad

Co da Ci content marketing?

Bezcenny dla biznesu jest także content marketing, czyli najbardziej naturalna metoda budowania zasięgu Twojej strony i pozyskiwania klientów, partnerów biznesowych oraz pracowników. Warto publikować użyteczne treści, takie jak artykuły, galerie zdjęć, grafiki czy filmy, aby zainteresowały nowych odbiorców, którzy udostępnią je w swoich sieciach kontaktów, przyciągając kolejne osoby. To oczywiście uproszczony obraz, niemniej pokazuje mechanizm organicznego rozpowszechniania treści atrakcyjnych dla grupy docelowej, który pozwala docierać do ogromnych liczb potencjalnych klientów.

Obecność marki w serwisie społecznościowym oznacza także utrzymywanie ciągłego, bezpośredniego kontaktu z fanami. Zarówno tymi życzliwymi, jaki i neutralnymi obserwatorami oraz nastawionymi krytycznie bądź wrogo. Ich reakcje, uwagi i komentarze to istota relacji z konsumentem. Warto pamiętać, że paradoksalnie, najcenniejsza jest krytyka, bo stanowi informację o problemie firmy, który może stać się zarzewiem poważnego kryzysu wizerunkowego.

WIESZ, ŻE

81% użytkowników mediów społecznościowych twierdzi, iż wizerunek marki w mediach społecznościowych wpływa na ich decyzje zakupowe?

(M. Brzozowska-Woś, Media społecznościowe a wizerunek marki)

Media społecznościowe w komunikacji z klientami

W tym miejscu możesz zadać najważniejsze pytanie: “OK, ale czego  konkretnie mogę oczekiwać?”

Przede wszystkim:

  • Twoja marka stanie się bardziej znana i wiarygodna (o ile będziesz prowadzić stronę profesjonalnie, zapewniając atrakcyjny content w swoich kanałach, zadbasz o interakcję i będziesz niezwłocznie reagował).
  • Szybko nawiążesz bezpośrednią komunikację z fanami i dzięki temu zbudujesz swoją wiarygodność (pod warunkiem… jak wyżej).
  • Uodpornisz markę na ewentualne kryzysy wizerunkowe (jeśli będziesz “rozmawiać” umiejętnie, szczerze i bez zadęcia).
  • Pozyskasz nowych klientów dzięki udostępnieniom, oznaczeniom i rekomendacjom fanów (jeżeli bedziesz rozmawiać i stale doskonalić obsługę klienta).
  • Użytkownicy dostarczą Ci informacji zwrotnej i cennych inspiracji do tworzenia treści (pod warunkiem, że będziesz ich traktował po partnersku).
  • Twoje kampanie będą mogły docierać (jeśli strategia tego wymaga) do odbiorców na całym świecie.
  • Reklamy będą emitowane zarówno w serwisach społecznościowych, jak i poza nimi (o ile poprowadzi je osoba kompetentna).
  • …i co najważniejsze, reklamy będą wyświetlały się użytkownikom naprawdę będącym Twoimi potencjalnymi klientami, bo żaden tradycyjny kanał komunikacji nie zapewnił tak dokładnego przewidywania ich decyzji zakupowych.

Musisz uwierzyć, że monitoring i analityka internetu oraz social media pozwoliły wyodrębnić wystarczającą liczbę wskaźników, żeby słynne powiedzonko o co drugim zmarnowanym dolarze, wydanym na reklamę, przestało mieć rację bytu. A przecież reklama to często jedynie część działań marketingowych.

WIESZ, ŻE

w 2019 roku wydatki na reklamy w social mediach pierwszy raz w historii przewyższyły nakłady reklamowe na media tradycyjne?

(Hootsuite Digital 2020)

Social media jako źródło rekomendacji

Jak wiadomo, najtaniej jest pozyskać nowego klienta, dzięki poleceniu aktualnego. Portali publikujących rekomendacje produktów nie brak w żadnej branży. Społecznościowa wersja tego mechanizmu jest realizowana przez KOC – Key Opinion Customers. Ludzi, takich jak Ty, którzy przekonali się do danego produktu lub usługi, publikują opinie oraz w naturalny, bezpośredni i wiarygodny sposób polecają go kolejnym nabywcom.

Sprawdź też: Jak sprzedawać produkty na Facebooku i Instagramie?

Inny obszar wykorzystania mediów społecznościowych w biznesie, to zyskujący coraz większą popularność social selling. Jego pierwotny model  nie był zbyt wyrafinowany – były to posty spod znaku “zobacz i kup”. Transakcja następowała dopiero po opuszczeniu danej platformy, więc oczywiste było, że każda z nich będzie dążyła do uruchomienia swojego narzędzia i wdrożenia mechanizmów płatniczych wewnątrz serwisu. Obecnie coraz większą popularność zyskuje format live commerce lub social commerce, zwany także shoppable entertainment, czyli prezentacje produktów na żywo, niczym w dobrze znanych z TV telezakupach. Ten model pozwala na więcej – tu ludzie kupują przy użyciu wyspecjalizowanych aplikacji, umożliwiających zakupy z płatnościami mobilnymi, różnymi formami interakcji pomiędzy nabywcami i programami lojalnościowymi. Skuteczność w każdym przypadku bije na głowę reklamy w tradycyjnych mediach.

WIESZ, ŻE

ponad 30% użytkowników internetu w Polsce korzysta z mediów społecznościowych w celach zawodowych?

(Hootsuite Digital 2021)

Social media. Nie ma tam twojej firmy?

Miejsce w sieci, adres www i obecność firmy w wynikach wyszukiwania to oczywista dla wszystkich konieczność. Coraz częściej zdarza się też przeczytać interesujący artykuł na firmowym blogu, stronie lub portalu branżowym. Takie publikacje najefektywniej wspierają profesjonalny wizerunek specjalistów każdej branży. Co do profilu firmy i właściwie prowadzonych działań marketingowych w serwisach  społecznościowych – nadal bywa różnie. Większość podmiotów traktuje je niczym tablice reklamowe, chwali się nową siedzibą albo imprezą integracyjną, ignorując przy tym pytania i opinie fanów. Nie dbają często o swój content wideo, co sprawia, że komunikacja jest dla internautów nieciekawa i przez to najczęściej nieskuteczna.

Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 2020 roku nie pozostawia wątpliwości – marki wykorzystującace media społecznościowe w komunikacji marketingowej:

  • mają znacznie lepszą rozpoznawalność,
  • cieszą się wyższym poziomem zaufania,
  • szybciej pozyskują nowych klientów,
  • są przez nich częściej polecane,
  • rekrutują pracowników szybciej i taniej,
  • mają sprawniejszą komunikację wewnętrzną

…co przekłada się bezpośrednio na przewagę konkurencyjną, dobre imię i wyniki finansowe.

Autor: 

Artur Ragan, Content Marketing Manager

Artur Ragan

Artur Ragan

Wymyślam ludziom, przebierając w słowach i sieję ferment. A poważniej - używając języka korzyści, tworzę treści, które angażują, pomagają pozyskiwać klientów, zapoznają ich z produktami i prezentują usługi. Słowem - pomagają maksymalizować zyski.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii