Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
copywriting etyczny

Copywriting etyczny, czyli jak pisać inkluzywnie i sprzedażowo?

Etyczny copywriting to nic innego jak tworzenie treści, które będą inkluzywne i pozbawione szkodliwych stereotypów. Z tego artykułu dowiesz się, na co warto zwrócić uwagę przy pisaniu i poznasz przykłady różnego rodzaju komunikatów. 

Bez wątpienia język nie tylko opisuje, ale również kształtuje rzeczywistość. To, w jaki sposób opowiadamy o świecie, wpływa na to, jak widzą go inni. Etyczny copywriting może być kojarzony z treściami politycznymi lub zaangażowanymi społecznie, ale wcale nie musi ich dotyczyć (i często tego nie robi). O wiele ważniejsze od samej tematyki są język i treść. 

Jak więc kreować świat, który jest przyjaznym miejscem? Jak jednocześnie zachować dopasowany do naszej marki ton? 

Język a copywriting

Słowa mają moc. Pisarze, scenarzyści czy copywriterzy wiedzą o tym najlepiej. Dzięki dobrze opowiedzianej historii można wzbudzać emocje, sprzedawać produkty, uwidaczniać lub ukrywać niektóre cechy albo wywoływać konkretne potrzeby. Zwróć jednak uwagę, w jaki sposób realizujesz te cele. 

Być może zainteresuje Cię również: 8 prostych porad, dzięki którym zoptymalizujesz blog pod SEO

Copywriting inkluzywny

Uwzględniaj wszystkie osoby, które mogą czytać Twoje posty. Według zasad języka polskiego, jeśli w grupie odbiorczej jest chociaż jeden mężczyzna, używaj rodzaju męskiego: powiedzieliście, zdobyliście. Jednak jeśli Twoje teksty czytają w głównej mierze kobiety, możesz zwracać się bezpośrednio do nich lub stosować dwie formy, np. poprzez feminatywy: piszę ten tekst dla moich odbiorczyń i odbiorców. Dobrym rozwiązaniem jest również pisanie z użyciem x lub * jak np. był*m, *zrobił*m dzięki temu dajesz w języku również przestrzeń osobom niebinarnym. 

W copywritingu wszystko zależy od narracji

Każde użyte słowo ma swój ciężar. Dokonywanie czegoś ma zupełnie inny wydźwięk niż zrobienie dokonuje się czegoś wielkiego lub strasznego, a zrobić można np. obiad. Zwracanie uwagi na takie niuanse pozwala pokierować tekstem w odpowiedni sposób i zwrócić uwagę odbiorczyń i odbiorców dokładnie na to, na czym nam najbardziej zależy. 

Mnogość synonimów, zdrobnień, zgrubień czy nawet wulgaryzmów oddaje nastawienie, jakie Ty lub Twoja marka macie do danej rzeczy czy zjawiska. Kiedy świadomie operujesz nacechowaniem emocjonalnym tekstu oraz używasz odpowiednich słów, możesz również umacniać tabu lub je całkowicie łamać. Warto pamiętać, że tabu w języku przenosi się na tabu w rzeczywistym życiu. 

Jakie treści w copywritingu

Etyczny copywriting to nie tylko język, jakim się posługujemy, ale również sama treść i informacje, które przekazujemy dalej w świat. 

Stereotypy

Nie opieraj się w swoich tekstach na krzywdzących stereotypach. Nie wkładaj ludzi w określone role, które mogą być dla nich krzywdzące. Staraj się patrzeć szerzej i ujmować zjawiska lub sytuacje w takie historie, które będą jednocześnie spersonalizowane i uniwersalne dla całej grupy. 

Kobieta nie zawsze musi być matką. Mężczyzna nie zawsze musi być silny i zdystansowany. Blondynka nie musi być głupia, a ruda nie musi być wredna. 

Posługiwanie się znanymi obrazami jest potrzebne. Upraszczanie rzeczywistości pozwala szybciej rozumieć świat. Korzystaj ze znanych archetypów i kliszowych sytuacji, ale tylko z tych, które nie są krzywdzące dla opisywanych osób czy grup. 

Wywoływanie potrzeb na jakich wartościach się opierasz? 

Twoje produkty lub usługi zaspokajają różne potrzeby. Ważne jest przy mówieniu o nich, żeby odwoływać się do odpowiednich wartości. Jeśli chcesz zareklamować swoje usługi fryzjerskie i skierować reklamę do młodych mam, możesz ująć to na dwa przykładowe sposoby:

  • Odnosząc się do czasu, którego matka ma mniej po porodzie, np. stosując komunikat: Dopiero co zostałaś mamą i masz mało czasu na zajmowanie się swoją fryzurą? Postaw na cięcie, po którym Twoje włosy będą układały się same!”.
  • Odnosząc się do jej wyglądu, np. stosując komunikat: Zostałaś mamą i nie masz czasu zadbać o siebie? Przyjdź do nas na cięcie i bądź piękna!”. 

Pierwszy przykład odnosi się do czasu, który nie atakuje nikogo personalnie. Brak czasu może być faktem w życiu młodych mam. One nie mają na to wpływu. 

Drugi przykład odnosi się do wyglądu. Nie tylko sugeruje, że kobiety muszą coś ze sobą zrobić”,  ale dodatkowo umacnia stereotyp dbanie o siebie = wygląd zewnętrzny. Taki komunikat może wywoływać kompleksy, ponieważ stawia na pierwszym miejscu piękno, które jest przecież subiektywnym odczuciem. 

Napisy, opisy alternatywne, hasztagi w komentarzach

A co więcej? Etyczny copywriting to również taki, który jest dostępny dla osób np. niewidzących czy niesłyszących. Z tego powodu warto używać opisów alternatywnych do opisywania zdjęć czy grafik, umieszczać napisy na każdym wideo, tworzyć transkrypcje podcastów,  a hasztagi na Instagramie dodawać w komentarzach, a nie w opisie. Wtedy treści będą zdecydowanie prostsze w odbiorze.

Czy warto wprowadzać te zasady do swoich tekstów? Tak, bo możemy dołożyć swoją cegiełkę do tego jak inni będą widzieć świat przez pryzmat naszych treści, a jednocześnie takie ćwiczenia pozwolą  lepiej zrozumieć zawiłości języka, co przełoży się na wyniki sprzedażowe czy działania wizerunkowe. 

Autorka: Ania Boenish

Social Media Specialist & Copywriter w More Bananas

 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Natasha
Natasha
3 miesięcy temu

Ciekawi mnie czy rzeczywiście dla któregoś z klientów korzystacie z gwiazdek w czasownikach w opisach produktu. I to potem leci na allegro na przykład… Są takie przypadki? Albo chociaż na FB, ale tak dla marki niezwiązanej z walką o prawa kogokolwiek. Jak to biznesowo uzasadnić?

Artur Ragan
Artur Ragan
3 miesięcy temu
Reply to  Natasha

Tak robimy. Inkluzywność tego wymaga:)

< Poprzedni wpis Następny wpis >
WP_Post Object ( [ID] => 12284 [post_author] => 11 [post_date] => 2022-01-18 13:00:54 [post_date_gmt] => 2022-01-18 12:00:54 [post_content] => Różnorodne, nieszablonowe i oryginalne nagrania tworzone do popularnych utworów. Mowa o TikToku - miejscu kreatywnych działań! Prześledźmy wspólnie ubiegłoroczne kampanie marek w tym medium. Aplikacja społecznościowa daje twórcom i firmom rozmaite narzędzia. Są wśród nich różne filtry, szablony zdjęć oraz dostęp do bazy utworów i wiele więcej. Nawet jeśli nie potrafimy dobrze tańczyć lub śpiewać, nadal mamy szansę na sukces. Przy pomocy wbudowanego edytora filmów, możemy opublikować inspirujący content i realizować kampanie marek na TikToku. W 2021 roku reklamodawcy wykorzystali drzemiący potencjał platformy i chętnie sięgali po formaty reklamowe, takie jak Hashtag Challenge, TopView czy Brand Takeover. Oto trzy najciekawsze kampanie, które zostały zrealizowane w minionym roku.

#DogrywkaTmobile z Lewandowskim

Stworzyliście swój duet z Robertem Lewandowskim? Jeżeli nie, to macie taką możliwość! #DogrywkaTmobile to kampania na TikToku, która wykorzystywała zarówno działania organiczne, jak i płatne. Zasady Hashtag Challengu były proste: Lewandowski wykonał kilka piłkarskich trików na nagraniu, następnie użytkownicy mieli na nie odpowiedzieć przy użyciu funkcji duetów dostępnych na TikToku. Opcja ta pozwala przerobić wideo innego twórcy poprzez rozbudowę istniejącego materiału. Osoby, które udostępniły najlepsze dogrywki na swoich profilach, mogły wygrać koszulki z autografem piłkarza. Do początku grudnia challenge wygenerował przeszło 212 milionów wyświetleń. Dlaczego akurat ta kampania? Ponieważ dzięki niej TMobile rozpoczął swoją kampanię na TikToku z przytupem. Ponadto wpisała się ona w panujące trendy i zobrazowała, jak marki mogą umiejętnie wchodzić w interakcje z odbiorcami przy pomocy duetów czy stitchów. A może zainteresuje Cię też: Jak sprawdzić statystyki an TikToku?

Tańcz (i pij kawę) jakby jutra nie było!

Znacie influencerów loczniki, czyli Nicki i Loczka? Para zaistniała na TikToku dzięki swoim angażującym tiktokom. A to wszystko zasługa ich nietypowych ruchów, które nie są zwykłym tańcem. Nicki i Loczek wcielają się m.in. w postacie z The Sims, GTA San Andreas, Crasha Bandicoota czy SpongeBoba Kanciastoportego. To właśnie ich mogliśmy zobaczyć w reklamie Nescafé 3in1. Pokazali w niej, że kawę rozpuszczalną można przygotować w kilka chwil. Kreacja wyświetlała się wszystkim użytkownikom otwierającym aplikację w danym dniu przez pierwsze 5 sekund. Po nich mogliśmy kontynuować oglądanie. Nagranie wygenerowało przeszło 8.7 milionów wyświetleń. Jest przykładem udanej współpracy pomiędzy marką a influencerami oraz ciekawego wykorzystania formatu reklamowego Brand Takeover. Właśnie dlatego pojawiła się w zestawieniu prezentującym najlepsze kampanie marek na TikToku.

Zostań gwiazdą z Avakin Life

Marzyliście kiedyś o tym, aby stanąć na scenie The Voice? Wypróbujcie #TheVoiceofAvakin! Hashtag Challenge powstał na potrzeby promocji mobilnej gry wideo Avakin Life. Aplikacja społeczna 3D połączyła siły z twórcami popularnego programu muzycznego. Dzięki temu użytkownicy na TikToku śpiewali i zachęcali wirtualnych jurorów do tego, aby wybrali ich do swojej drużyny. Odbiorcy mieli wybór: mogli zaśpiewać i zasiąść na czerwonym fotelu oraz oceniać uczestników lub stać się wirtualną publicznością. Sukces był imponujący, ponieważ stworzone filmiki zostały wyświetlone przeszło 56 milionów razy. To jedna z kampanii na TikToku o globalnym zasięgu, która połączyła odbiorców z całego świata. Do tego wypromowała inną aplikację muzyczną oraz zaangażowała społeczność na TikToku. Obyśmy mogli zobaczyć więcej takich działań! Przeczytaj także: Dlaczego u licha wyśmialiśmy TikToka? [FELIETON]

Podsumowanie kampanii na TikToku wg... TikToka

Jesteście ciekawi, jaki content był najbardziej angażujący w 2021 wśród użytkowników? Koniecznie zajrzyjcie do wpisu TikToka, w którym znajdziecie:
  • najpopularniejsze wideo i kampanie,
  • najczęściej wykorzystywane playlisty i utwory muzyczne,
  • wschodzące polskie gwiazdy na TikToku,
  • minione trendy i wiele więcej.
W ramach podsumowania powstał również Hashtag Challenge, #YearOnTikTok, w których uchwycono najlepsze chwile oraz akcje. Autor: Wojtek Żywolt, Social Media Specialist & Trener, More Bananas [post_title] => Najciekawsze kampanie marek na TikToku w 2021 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => najciekawsze-kampanie-marek-na-tiktoku-w-2021 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-01-20 09:39:07 [post_modified_gmt] => 2022-01-20 08:39:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=12284 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) WP_Post Object ( [ID] => 12788 [post_author] => 3304 [post_date] => 2022-02-01 14:54:58 [post_date_gmt] => 2022-02-01 13:54:58 [post_content] => Dla jednego z naszych największych klientów, oprócz komunikacji na polskich profilach w mediach społecznościowych, prowadzimy także działania na Facebooku dla rynków zagranicznych. To złożony temat, który wymaga sprawdzonych rozwiązań. Na bazie doświadczeń dzielimy się naszymi dobrymi praktykami. Klient to polska marka o zasięgu globalnym. Mimo że skupiamy się na działaniach na rynku polskim, spółki marki, które znajdują się w Niemczech, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, Ukrainie i we Francji, posiadają swoje profile na Facebooku. Jakie w tym przypadku byłoby najlepsze rozwiązanie? Ułatwieniem i ujednoliceniem komunikacji byłoby utworzenie profilu globalnego na Facebooku. Niestety, ta opcja nie jest dostępna dla wszystkich, a istniejące już tego typu profile pozwalają sądzić, że to opcja dla marek globalnych o dużych zasięgach. Profil globalny charakteryzuje się tym, że pokazuje całkowitą liczbę fanów/obserwujących. Jest to łączna liczba kilku międzynarodowych stron na Facebooku. Content publikowany na takim profilu wyświetla się zgodnie z preferencjami użytkownika, a zazwyczaj jest to ustawiony język Facebooka lub lokalizacja użytkownika.  Zatem dla marki, oprócz polskiego profilu na Facebooku, działamy na 7 profilach zagranicznych, gdzie systematycznie publikujemy treści. Prowadzenie komunikacji na Facebooku dla kilku rynków

Wyzwanie dla Agencji:

Zachowanie spójności działań na profilach zagranicznych marki, a także wypracowanie sprawnej ścieżki komunikacji z wieloma podmiotami. Robimy to w celu informowania o nowych treściach do przetłumaczenia i pozyskiwania tłumaczeń. To zadanie wymagające bardzo dobrej organizacji pracy, dyscypliny i uważności z obu stron. Na każdym rynku naszym kontaktem jest inna osoba, która zajmuje się tłumaczeniami postów przygotowanych na polski profil. Po naszej stronie mamy wyznaczoną jedną osobę, która kontaktuje się z nimi wszystkimi. Aby zachować spójność działań i komunikacji, posty na profile zagraniczne są wybierane spośród tych, które przygotowujemy po polsku. Tłumacze wybierają content dopasowany do ich rynków i dostępności materiałów. O czym musimy pamiętać? Niektóre linie produktów nie są dostępne wszędzie. Podobnie wygląda temat artykułów na blogu marki, które tłumacze przygotowują w różnych terminach. Stąd też ciągłość działań wymaga od nas stałego kontaktu z tłumaczami i pilnowania publikacji, aby pojawiały się one systematycznie. Nie każdy z tłumaczy zna także język polski, z kilkoma osobami komunikujemy się wyłącznie w języku angielskim.

Rozwiązanie:

Sprawność całego procesu zależy od jasnej komunikacji. Po akceptacji postów na polski rynek wysyłamy wiadomość do tłumaczy, że treści są gotowe. Aby ułatwić wybór, zazwyczaj hasłowo określamy content na cały miesiąc, stąd szybsza decyzja o tym, który post przetłumaczyć, a który pominąć. W pliku mamy osobną kolumnę na informację, że tłumaczenia są gotowe do publikacji. Wówczas zlecamy przygotowanie grafiki z odpowiednim tekstem, a gdy jest ona gotowa możemy zaplanować dzień publikacji. Strona www, na którą kierujemy po więcej informacji na temat produktów ma odpowiednie wersje językowe. To kolejna rzecz, o której musimy pamiętać. Aby użytkownik, klikając w link mógł znaleźć się od razu na właściwej stronie i nie musiał przełączać języka. Dodatkowo tagujemy każdy link wychodzący za pomocą UTMów - konkretny kraj ma przypisany swój skrót, dzięki czemu łatwo je odnaleźć, analizując działania. Prowadzenie komunikacji na Facebooku dla kilku rynków

Co udało się osiągnąć:

Wspólnie ze wszystkimi podmiotami udało nam się wypracować schemat działania, do którego wszyscy się stosują. Jesteśmy w stałym kontakcie ze spółkami, pilnujemy, aby cały proces odbywał się sprawnie, a treści były regularnie publikowane. Każda nowa spółka czy tłumacz na pokładzie dostaje od nas najważniejsze informacje, jak działamy. Jesteśmy otwarci na pytania, dyskusje, a także nowe propozycje. Zarządzanie tyloma podmiotami nie jest łatwe, ale wypracowanie jednego jasnego systemu pozwala nam na bezproblemowe działanie. Autorka: Natalia Sikora, Head of Marketing [post_title] => Prowadzenie komunikacji na Facebooku dla kilku rynków [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => prowadzenie-komunikacji-na-facebooku-dla-kilku-rynkow [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-02-01 14:54:58 [post_modified_gmt] => 2022-02-01 13:54:58 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=12788 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )