Kto by pomyślał, że przystanek autobusowy bądź tramwajowy, okaże się idealnym miejscem na kreatywne i interaktywne kreacje reklamowe. Wszak to doskonałe miejsce, które dziennie odwiedza kilkaset (tysięcy – w dużych miastach) osób.
Kiedyś tylko zaznaczone miejsce, potem symboliczna wiata z blachy, a teraz interaktywne przystanki. Marketerzy dość szybko zdali sobie sprawę z potencjału zamieszczania reklam na przystankach komunikacji zbiorowej.
To idealna przestrzeń, ponieważ ludzie na przystankach się najzwyczajniej nudzą, a im dłużej czekają, tym częściej skupiają wzrok na tym, co wokół nich. Reklamy wieszane w witrynach już nas nie dziwią. Teraz nadszedł czas na interaktywne zabawy z ludźmi.
Bardzo ciekawą kreację zaprezentował Absolut, przy promocji produktu w Stanach Zjednoczonych. Przygotowano kilka konceptów na aranżację wiat autobusowych, w zależności od smaku wódki. Oprócz oczywistego oklejenia witryn, wstawiono szykowne krzesła i udekorowano dach. Całość robiła wrażenie!
Jedna z najciekawszych kampanii promocyjnych z wykorzystaniem przystanku autobusowego, to “Best Bus Stop Ever”. Amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne Qualcomm we współpracy z Denizen przygotowały niezwykłe niespodzianki dla osób, które wejdą na podany adres. Zresztą zobaczcie sami:
Powoli moda na kreatywne wykorzystanie przystanków zaczyna być widoczna w Polsce. Marketerzy zainspirowali się zagranicznymi konceptami i… już możemy się pochwalić kilkoma ciekawymi kampaniami.
F&F
W witrynie zostały umieszczone produkty marki F&F. Bikini czy kurtki przypominały outdoorowe witryny sklepowe.
Kraków interaktywnie
Przystanek Bagatela przy ulicy Karmelickiej od lat oferuje turystom i mieszkańcom chwilę rozrywki, gdy Ci czekają na autobus czy tramwaj. W 2015 roku przystanek zamienił się w odtwarzasz muzyki Chopina, teraz pomiędzy wyświetlanymi cyfrowo plakatami promocyjnymi, pojawiają się ciekawostki, a nawet można nauczyć się kilku prostych, acz ciekawych angielskich słówek.
Zobacz też: Strategia content marketingowa krok po kroku
Lotto plus
Najpopularniejsza gra losowa w Polsce w 2012 roku zamontowała imitację maszyny losującej w witrynach wiat przystankowych. Dzięki specjalnemu mechanizmowi można było zobaczyć 55 skaczących piłeczek, dokładnie tak jak odbywa się to w studiu.
Najnowsze technologie pozwalają reklamodawcom na różne eksperymenty. Mogą to być kody QR kody, efekt 3D czy bezpośrednie interakcje.
Niestety, to na razie pojedyncze przykłady działań marketingowych z wykorzystaniem przystanków komunikacji miejskiej. Natomiast, wraz z postępującym rozwojem technologii i chęcią zaskakiwania odbiorców, podobne kreacje powinny częściej pojawiać się na ulicach większych miast, również polskich.