fbpx
x   Zamknij

CYBER MONDAY

SZKOLENIA OTWARTE

-30%

Z KODEM: MBCB2020

Przejd┼║ do sklepu
woda

Greenwashing w marketingu. 6 porad, jak nie da─ç wprowadzi─ç si─Ö w b┼é─ůd

Zapewne spotka┼ée┼Ť si─Ö przynajmniej raz z poj─Öciem ÔÇ×greenwashinguÔÇŁ. Nic w tym dziwnego ÔÇô od 2019 roku m├│wi si─Ö o wzro┼Ťcie ┼Ťwiadomo┼Ťci konsumenckiej. Co za tym idzie, wiele firm musi si─Ö przystosowa─ç do zmian na rynku i zapewni─ç klientom, ale te┼╝ planecie, oczekiwan─ů warto┼Ť─ç w postaci najwy┼╝szej jako┼Ťci produkt├│w, transparentnych dzia┼éa┼ä, a tak┼╝e troski o ┼Ťrodowisko. Problem pojawia si─Ö, gdy ekologia staje si─Ö tylko sposobem na dostosowanie si─Ö do aktualnej sytuacji i trend├│w. Tak─ů ekomanipulacj─Ö nazywa si─Ö greenwashingiem.

Historia greenwashingu w marketingu

Wiesz, ┼╝e to poj─Öcie jest znane ju┼╝ od lat 80-tych? Pierwsze zjawisko nazwane tym terminem to rok 1986, kiedy ameryka┼äski biolog i aktywista Jay Westerveld u┼╝y┼é go, odwo┼éuj─ůc si─Ö do niejednoznacznych etycznie praktyk w bran┼╝y hotelarskiej. Dok┼éadnie chodzi┼éo mu o zach─Öcanie go┼Ťci obiektu do rzadszej zmiany r─Öcznik├│w, wykorzystuj─ůc przy tym argument troski o ┼Ťrodowisko. Obecnie greenwashing to nie tylko przykrywka dla unikania wywi─ůzywania si─Ö z pewnych us┼éug w ofercie, ale te┼╝ praktyka, kt├│ra skutecznie odwraca uwag─Ö od prawdziwych i cz─Östo negatywnych dzia┼éa┼ä firmy.

Greenwashingiem nazywa si─Ö tak┼╝e proceder sprzeda┼╝y produkt├│w okre┼Ťlanych w komunikacji jako ekologiczne, a kt├│re w rzeczywisto┼Ťci z ekologi─ů nie maj─ů wiele wsp├│lnego. Mo┼╝na to tak┼╝e uzna─ç jako chwyt reklamowy, kt├│ry oddzia┼éuje na klient├│w preferuj─ůcych wspiera─ç marki odpowiedzialne i ┼Ťwiadome spo┼éecznie.

Jak rozpozna─ç greenwashing? 6 porad, jak nie da─ç wprowadzi─ç si─Ö w b┼é─ůd

Istnieje cienka linia mi─Ödzy autentyczn─ů, odpowiedzialn─ů spo┼éeczn─ů komunikacj─ů, a greenwashingiem. Jak nie da─ç si─Ö zmanipulowa─ç i rozpozna─ç fa┼észywe praktyki? Poni┼╝ej kilka praktycznych porad, na co szczeg├│lnie warto zwr├│ci─ç uwag─Ö:

1. S┼éowa lub terminy bez jasnego znaczenia wykorzystane w komunikacji marki np. nagminnie u┼╝ywane sformu┼éowanie ÔÇ×przyjazne dla ┼ŤrodowiskaÔÇŁ czy te┼╝ okre┼Ťlenia ÔÇ×ekologiczneÔÇŁ, ÔÇ×organiczneÔÇŁ, ÔÇ×naturalneÔÇŁ. To tylko niekt├│re przyk┼éady powszechnie stosowanych etykiet, kt├│re mog─ů by─ç myl─ůce i wprowadzaj─ůce w b┼é─ůd konsument├│w.

2. Konflikt interes├│w: ekologiczny produkt ÔÇô brudna produkcja. Przyk┼éadem takiej sytuacji jest np. prowadzenie sprzeda┼╝y wydajnych, energooszcz─Ödnych ┼╝ar├│wek, kt├│re zosta┼éy wyprodukowane w fabryce zanieczyszczaj─ůcej rzeki.

3. Wykorzystywanie w komunikacji wizualnej sugestywnych obraz├│w, kt├│re daj─ů zielone wra┼╝enie np. rury wydechowe oplecione paproci─ů (co┼Ť tu nie pasuje, prawda?).

4. Szczeg├│lny nacisk i podkre┼Ťlenie jednego pozytywnego aspektu, podczas gdy wszystkie inne s─ů antyeko. Co z tego, ┼╝e s┼éomki s─ů papierowe, skoro kubek si─Ö nie zmieni┼é i nadal jest z plastiku?

przykład green washinguźródło:  facebook.com/greenpeacepl

5. Wiarygodno┼Ť─ç oznacze┼ä i certyfikat├│w. Trzeba by─ç ┼Ťwiadomym, ┼╝e takie symbole cz─Östo s─ů dost─Öpne w sprzeda┼╝y, a w praktyce nie wymagaj─ů spe┼énienia okre┼Ťlonych norm.

6. Podawanie informacji bez konkretnych ┼║r├│de┼é, kt├│re tylko naukowiec mo┼╝e potwierdzi─ç lub zrozumie─ç, a tak┼╝e twierdzenia, kt├│re mo┼╝e by─ç s┼éuszne, ale nie ma na to sprawdzonych dowod├│w.

Gra warta ┼Ťwieczki? Niekoniecznie

Rozpoznany greenwashing mocno podwa┼╝a wiarygodno┼Ť─ç biznesow─ů i zaufanie mi─Ödzy firmami, a konsumentami. Jest jednak niew─ůtpliwie pozytywny efekt tego zjawiska ÔÇô wzrasta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç odbiorc├│w oraz weryfikacja autentyczno┼Ťci marketingowych dzia┼éa┼ä globalnych firm. Nie b├│j si─Ö pyta─ç i oczekuj konkretnej odpowiedzi. Stopniowo wyznaczane s─ů coraz lepsze standardy etyczne, a spo┼éecze┼ästwo oczekuje od brand├│w wi─Öcej ni┼╝ kiedy┼Ť. Ostatni punkt dzisiejszego poradnika to… zachowa─ç zdrowy rozs─ůdek.

Autor:
Patrycja Polis

Specjalistka marketingu internetowego. Entuzjastka dalekich podr├│┼╝y i dobrej fotografii. Na co dzie┼ä nie rozstaje si─Ö z telefonem, chyba ┼╝e zasi─Ög na to nie pozwala. Specjalizuje si─Ö w komunikacji marek odpowiedzialnych spo┼éecznie.

Udost─Öpnij

FacebookTwitterPinterest