Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!

AKADEMIA
SOCIAL
MEDIA

Ruszamy z Akademią Social Media! Przed Tobą aż 7 szkoleń online, dzięki którym podniesiesz kwalifikacje i zwiększysz zarobki. Zdobądź aktualną i praktyczną wiedzę potwierdzoną certyfikatem.

Zapisz się
x

Promocja sektora kultury w 2022 roku: najciekawsze praktyki

Karolina Mrowiec

W okresie pandemii muzea i galerie sztuki niemalże stawały na głowie, by wymyślić odpowiedni sposób promocji rzeźb, obrazów, rysunków, instalacji i na odległość przybliżyć nam dzieła, które musiały na jakiś czas zostać zamknięte i ukryte przed oczami gości. W 2021 i kolejnym, 2022 roku wyzwaniem było przywołania do swoich gmachów zwiedzających, którzy już nieco rozleniwieni, nauczyli się doświadczać sztuki przez Internet. 

A może wcale nie trzeba odciągać nas sprzed ekranów smartfonów i laptopów, ale zaproponować możliwość na zdalne zaprzyjaźnienie się ze sztuką? A w końcu dużo lepiej spotkać się na żywo z przyjacielem niż zupełnym nieznajomym…

Sprawdźmy więc co działo się w instytucjach kultury w 2022 roku:

Witkacyzacja selfie: filtr AR rozbił bank

Na samym początku powiem otwarcie: status top of the top muzealnych realizacji w tym roku wędruje do Muzeum Narodowego w Warszawie, które już kilkukrotnie znalazło się w naszych podsumowaniach 2022 roku: m.in. w podsumowaniu social media w 2022, które znajdziesz tutaj.

Muzeum Narodowe w Warszawie w ramach promocji wystawy Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia stworzyło filtr AR. Sztuczna inteligencja przetwarza Twój wizerunek ze zdjęcia w postać, która równie dobrze mogłaby wyjść spod pasteli Witkacego. 

Efekt? Od teraz każdy z nas mógł poczuć się jak Julian Tuwim czy Nena Stachurska: zamieniony w dzieło sztuki plastycznej z nutą szaleństwa. Świetny filtr nie tylko urzekł serca fanów polskiej sztuki, ale dotarł do szerszego grona odbiorców, udostępniany niczym wirus. Zdjęcia i wideo z filtrem publikowane były w ekspresowym tempie wraz z chwytliwym hasztagiem #zwitkacyzujsię.

Krok dalej: moda

W związku z wystawą, muzeum nawiązało również współpracę z Domem Handlowym Vitkac, której efektem była (piękna!) tematyczna modowa sesja zdjęciowa i film. O współpracy można było przeczytać np. na stronie Vogue. 

Jesteśmy z Wami

Od lutego europejskie instytucje wyciągnęły dłoń w stronę osób z Ukrainy. Poza zbiórkami na rzecz pomocy mieszkańcom czy benefitami w postaci darmowych wejściówek i zajęć edukacyjnych dla imigrantów, wystarczyły też drobne symbole, które mówiły: “jesteśmy z Wami”.

Xawery Dunikowski, Portret kobiety w niebieskiej sukni: obraz ze zbiorów MNW rozebrany na kolorystyczne czynniki pierwsze:

lub Egon Schiele ze zbiorów Leopold Museum w Wiedniu: 

Wystarczy mało, wyraża dużo.

Memiki i RTM-y wciąż mają się dobrze

Bo przecież Muzea wcale nie muszą być… POWAŻNYMI instytucjami kultury. Słowo instytucja brzmi już wystarczająco sztywno. A każdy z nas chce się czasem trochę pośmiać. Puszczając oczko do naszych fanów dajemy im znać, że wcale nie muszą stawiać się w naszych progach “na galowo” (choć być może w dresie przed Matejką czy Łempicką znów też nie wypada 😉).
Sztuka też jest w końcu dla ludzi.

Sprawdź choćby posty publikowane przez (znów…) Muzeum Narodowe w Warszawie: 

Skuteczny sposób dotarcia do GEN-Z

Muzea w ostatnich latach za cel honoru obrały sobie dotarcie do odbiorców, również z najmłodszych kategorii wiekowych. Nie jest to łatwe, bo jak w atrakcyjny sposób można zachęcić Gen-Z do zgłębiania kultury? Dodaj szczyptę humoru, dystansu, ironii i skorzystaj z aktualnych trendów panujących na TikToku…  zainteresowanie i wyświetlenia masz już jak w banku!

Na rozpoczęcie swojej kariery i tworzenie coraz to bardziej chwytliwych treści zdecydowało się wiele galerii sztuki na świecie. Kunsthistoriches Museum już w opisie swojego profilu daje nam jasno znać: Dive into our world famous collections through the 👀 of a Gen Z 💫 

@kunsthistorischesmuseum Remix this TikTok and show us a moment where art truly captivated you 🥹 #fyp #duet #museum #love #art #kunsthistorischesmuseum #vienna #explore ♬ Love In Portofino – Dalida & Raymond Lefèvre Et Son Grand Orchestre

Muzeum Narodowe w Warszawie kolejny raz zasługuje na wyjątkową uwagę. Na TikToku zabawnie korzysta z aktualnych trendów, ale i tworzy filmiki edukacyjne np. ten o technice wykonania obrazu Witkacego:

@nationalmuseuminwarsaw Ostatnia szansa, żeby zobaczyć “Fałsz kobiety” na wystawie! #mnwystawa #witkacy #pastele #konserwacja ♬ dźwięk oryginalny – Muzeum Narodowe w Warszawie

 albo o bindzie:

@nationalmuseuminwarsaw Tylko na wystawie “Stan rzeczy” #wasy #barber #barbierz #historiamody #mnwystawa #160latMNW ♬ dźwięk oryginalny – Muzeum Narodowe w Warszawie

 Wspaniałe!

Rijksmuseum publikuje sceny zza kulis i przybliża historię Holandii: 

@rijksmuseum This is heaven! What would you like to try on? 👗😍 #rijksmuseum #learnontiktok #arttok #lerenoptiktok ♬ This is heaven – Nightshade

A National Gallery w Londynie edukuje nas m.in. w zakresie historii i techniki malarstwa: 

@nationalgallerylondon How did oil paint change how people thought about paintings? 🎨🖌️ #arthistory #nationalgallery #janvaneyck #leonardodavinci #oilpainting #learnontiktok #fyp ♬ original sound – National Gallery

lub wrzuca odcinki edukacyjne How To Look At Paintings:

@nationalgallerylondon Reply to @marneriffic ♬ original sound – National Gallery

ostatnie wideo ma blisko 800 tys. wyświetleń.

Were NTFs still a thing in 2022?

Przepraszam, ale nie byłabym sobą, gdybym w tym artykule nie szepnęła nieco więcej o moim ukochanym muzeum na świecie, w którym mogłabym spędzić absolutnie każdy jeden dzień mojego życia.

Mowa o Leopold Museum, które zawiera największą na świecie kolekcję dzieł austriackiego malarza, Egona Schiele. W maju wszyscy zainteresowani mogli nabyć 24 z jego dzieł – również tych z wczesnego okresu twórczości, które były prawdziwą gratką, w formie NFT (Non-Fungible Tokens). Mimo, że do końca roku 2022 sprzedaż NFTs drastycznie spadła, w porównaniu do szczytu popularności, szum wokół nich nie opadł tak szybko. Przez pandemię, która przyspieszyła proces cyfryzacji w świecie sztuki, NFTs stały się elementem wielu kolekcji i umożliwiły jej dostęp do szerszej publiczności, również tej, która nigdy do tej pory nie miała styczności z dziełami na żywo, tak jak w tym przypadku: we Wiedniu. 

Co najbardziej interesujące, w ramach wspomnianej sprzedaży, dla kolekcjonerów wyświetlony został zaginiony obraz Schielego Leopold Czihaczek przy fortepianie, niedługo wcześniej odnaleziony w prywatnej kolekcji. Środki z uruchomienia NFT miały zostać przeznaczone na renowację, konserwację i zakup dzieł sztuki w tym odnalezionego zaginionego obrazu i jego ewentualne pozyskanie przez muzeum.

Nie tylko oglądaj, ale i słuchaj

Czy podcasty nadal są słuchane? Okazuje się, że tak, a z ich możliwości coraz chętniej korzystają instytucje kulturalne. W końcu, jeśli to możliwe, może warto oddziaływać na naszego odbiorcę wszystkimi zmysłami?

Muzeum Etnograficzne w Warszawie publikuje podcasty, w których omawiane są tajemnice świąt oraz przedmiotów związanych z etnografią:

Muzeum Historii Polski systematycznie przybliża nam zagadnienia związane z historią: 

a Muzum Architektury we Wrocławiu tworzy podcasty, w których dowiesz się nieco więcej na temat architektury i rozwoju miast. 

Wystarczy znaleźć temat odpowiedni dla siebie i zasłuchać się w kulturze!

Co dalej?

Wyjście do odbiorców (online) jest super, ale pomyślmy o tym, co jeszcze można zrobić, by udostępnić sztukę tym, którzy… w muzeach już się pojawią.

O działaniach na rzecz poprawy dostępności oferty kulturalnej Muzeum Śląskiego i stworzeniu specjalnej strefy dla osób niewidzących i/lub autystycznych pisała Dagmara Adamczyk w Podsumowaniu Roku 2022 w Content Marketingu.

Tymczasem Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie wciąż kontynuuje swoją misję w akcji Pieski też!, w której mowa o… udostępnieniu możliwości korzystania z muzeum również czworonogom. How cool is that?

@ethnomuseuminwarsaw Can we skip to the good part? #dog #dogsoftiktok #funny #funnyvideos #goodpart #dlaciebie #fyp #museumofthefuture ♬ The Good Part – AJR

Zerknij również na karuzelę zdjęć opublikowanych na Instagramie Muzeum przy okazji zeszłoroczngo Dnia Psa.

Obiecuję, że jest to absolutnie najsłodsza rzecz, jaką dziś zobaczysz!

Jakiś problem?

Cóż… trudno nie zapomnieć również o problemach, z jakimi i w 2022 roku musiały zmierzyć się muzea. To już nie brak odwiedzających, ale raczej… pewna bardzo specyficzna grupa. Przypomnijmy o “atakach” aktywistów, którzy na całym świecie protestowali przeciwko zmianom środowiskowym, a manifestowali swoje zdanie na niczemu winnych obrazach. Dlaczego tak bardzo chronicie jakieś stare płótna, a nie planetę, po której chodzimy? mówili. Atakom z zupy i innych substancji padły m.in. dzieła Van Gogha, Moneta, Klimta czy Vermeera.

Jeśli o tym ostatnim mowa Dziewczyna z Perłą spotkała się z wyjątkowo… ekstrawaganckim aktywistą. Śmiałek w ramach protestu przykleił się głową do znanego obrazu. Holenderskie muzeum Mauritshuis na bieżąco informowało obserwatorów o losach ich ukochanej dziewczyny, a gdy ta wróciła do gmachu placówki po zabiegach konserwatorskich (a może: po urlopie wypoczynkowym), zaprosili fanów do wzięcia udziału w konkursie: #MyGirlWithAPearl Open Call. Dzieląc się swoim pomysłem na interpretację dzieła można było wygrać pojawienie się na wystawie w muzeum w cyfrowej ramce i być obserwowanym przez tysiące zwiedzających na żywo! Miły obrót spraw. 

Czy widział_ś wyborny spot promujący Miejski Dom Kultury w Ostrowi Mazowieckiej?

Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać wszystkie zawarte tam dzieła! ❤️

Karolina Mrowiec

Jestem Social Media Specjalistką, tworzę treści publikowane w social mediach i opisuję kolorowe pomysły barwnym językiem. Z zaangażowaniem i pasją podchodzę do realizacji potrzeb moich klientów, a także dbam o zadowolenie odbiorców.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii