Wpisz sw贸j adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za po艣rednictwem adresu e-mail. Informacje b臋d膮 wysy艂ane w formie newslettera zawieraj膮cego wy艂膮cznie warto艣ciowe tre艣ci.

Potwierdzam, 偶e jestem 艣wiadomy, 偶e administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzib膮 w Krakowie i 偶e administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapozna艂em si臋 z informacj膮 o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatno艣ci.

#KARMIMYWIEDZ膭

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pe艂en niespodzianek

Ka偶dego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawd藕!
x

Podsumowanie roku 2022: social media

Redakcja

Redakcja

    W tym roku w social mediach naprawd臋 du偶o si臋 dzia艂o. Wydarzenia spo艂eczne, polityczne, ekonomiczne – to one w du偶ej mierze wp艂yn臋艂y na to, jak wygl膮da艂a dzi艣 komunikacja marek.聽 Jak mijaj膮cy rok podsumowuj膮 pracownicy i przyjaciele More Bananas? Przeczytaj.

    Anna Ledwo艅-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    • Tik Tok na polskim i mi臋dzynarodowym rynku – jeden z najlepszych czas贸w korzystania z aplikacji, sta艂y jej rozw贸j, coraz wi臋ksze zasi臋gi i bud偶ety reklamowe.
    • BeReal, kt贸ry wdar艂 si臋 na salony Social Media.
    • Wykorzystywanie, i to nie tylko efektowne, ale i efektywne AR w marketingu.
    • Walka o autentyczno艣膰, szczero艣膰 w Social Media.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    • Przej臋cie Twittera przez Elona Muska
    • Nacisk Marka Zuckerberga na rozw贸j Metaverse kosztem innych dzia艂a艅
    • Ba艅ka NFT i 艣lepe zaufanie
    • Fake newsy i dezinformacja, z kt贸r膮 nadal same Social Media jak i ludzie sobie nie radz膮.
    • Post o Magiku w wykonaniu rocketjobs.pl
    • Plebiscyt na M艂odzie偶owe S艂owo Roku
    • Brak skutecznej reakcji na wygran膮 za prac臋 wygenerowan膮 przez AI by Medicine.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    • Profile w Social Media: Pizza Giuseppe, Inpost, Netflix, 呕ywiec 馃檪
    • Kampania festiwalu Mystic Festival w Social Media.
    • Promocja wystawy Witkacego w Muzeum Narodowym z wykorzystaniem ARu.
    • Jakub 呕ulczyk i dostawa wafli familijnych o smaku cha艂wowym.

    Natalia Sikora
    Head of Marketing
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022

    Przeciwdzia艂anie i edukowanie w zakresie dezinformacji. Prze偶yli艣my w social mediach (i nie tylko) do艣膰 du偶e trz臋sienie wraz z wybuchem wojny w Ukrainie. Dobiega艂a do nas masa komunikat贸w. Ogromne pole do popisu mia艂y trolle i boty. Nast膮pi艂a kolejna doskona艂a okazja, aby nasila膰 pewne skrajne nastroje. Dlatego uwa偶am za niema艂y sukces postaw臋 marek w social mediach, kt贸re tak mocno podkre艣la艂y, jak wa偶ne jest sprawdzanie informacji i weryfikowanie 藕r贸de艂. Wiele z nich postawi艂o na edukacj臋 i walczenie z fake newsami, a tych by艂o naprawd臋 sporo.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022聽

    Elon Musk i zakup Twittera. Ca艂a ta historia to jakby telenowela w odcinkach. Multimilioner聽 postanawia kupi膰 Twittera, potem si臋 wycofuje, nast臋pnie dochodzi do transakcji. Pierwsze radykalne zmiany, nietrafiony pomys艂 z p艂atn膮 weryfikacj膮 – wszystko to kreuje chaos i gor膮ce dyskusje. 艢wiat obserwuje w zdziwieniu, czekaj膮c, jak rozwinie si臋 sytuacja. Gdy przychodzi mi pisa膰 to podsumowanie w samym 艣rodku tego medium spo艂eczno艣ciowego p艂onie. Nastroje w艣r贸d pracownik贸w (i nie tylko) s膮 absolutnie niepokoj膮ce.

    Najlepsza kampania roku 2022聽

    RocketJobs i ich kampania dotycz膮ca Gen Z. Kolejna generacja wchodzi z przytupem w znacz膮cy wiek i wkracza na rynek pracy. Ma inne podej艣cie od pozosta艂ych pokole艅 i mo偶e zrewolucjonizowa膰 niekt贸re fundamenty. Dlatego tak wa偶ne jest zrozumienie m艂odego spojrzenia na 艣wiat. W czym zdecydowanie pomog艂a kampania 鈥淲s艂uchaj si臋 w g艂os pokolenia pracy przysz艂o艣ci鈥 od RocketJobs. Widzimy w niej m艂odych ludzi, kt贸rzy opowiadaj膮 o swoich oczekiwaniach oraz obawach, co pozwala zrozumie膰 pracodawcom, co jest dla nich wa偶ne i dlaczego. Ca艂o艣膰 jest zrealizowana w bardzo spokojnej i pozytywnej atmosferze, a to sprawia, 偶e kampania jest niezwykle mi艂a w odbiorze.

    Asia Bitowt
    Marketing Manager
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022: Discord. Z platformy znanej tylko graczom, przeobrazi艂 si臋 w prawdziwego komunikacyjnego kolosa! Liczba u偶ytkownik贸w tego medium wzros艂a o 150% w latach 2019-2021, a wg nieoficjalnych doniesie艅 z 2022 roku konto na Discordzie za艂o偶y艂o prawie 300 milion贸w u偶ytkownik贸w*. To ju偶 nie tylko kana艂 dla geek贸w, lecz tak偶e miejsce spotka艅 marek z klientami, edukowania pracownik贸w czy organizowania unikalnych wydarze艅. Ciekawostka: wirtualny koncert na Discordzie ju偶 si臋 odby艂 – zorganizowa艂a go ameryka艅ska sie膰 fastfood贸w Jack in the Box, a w roli g艂贸wnej zagra艂o The Aquabats.

    *殴r贸d艂o: whysosocial.pl

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022: Dawid Pi膮tkowski KROPKA 馃槀 O Pi膮tkowskim zrobi艂o si臋 g艂o艣no, kiedy na TikToku chwali艂 si臋, 偶e uwielbia 艂ama膰 prawo i pokazywa艂 swoje mieszkanie, podaj膮c przy tym cen臋 ka偶dej znajduj膮cej si臋 tam rzeczy. Miarka si臋 przebra艂a, kiedy og艂osi艂 na Facebooku, 偶e szuka asystentki zarz膮du. Wszystko by艂oby ok, gdyby nie wymagania w stosunku do kandydatek: do艣wiadczenie w modelingu, dyspozycyjno艣膰 24/7 oraz brak wynagrodzenia. Po fali hejtu Pi膮tkowski t艂umaczy艂, 偶e to by艂 oczywi艣cie 偶art. Ale jako艣 nikt mu nie uwierzy艂, no i niesmak pozosta艂鈥 Najgorsze jest to, 偶e asystentk臋 ZNALAZ艁.

    Najlepsza kampania roku 2022: Buduj膮ca wizja Polski w t臋czowych kolorach, czyli kampania 鈥淛utro w Polsce鈥 zrealizowana przez media Agory we wsp贸艂pracy ze stowarzyszeniem Mi艂o艣膰 Nie Wyklucza. W social mediach pojawi艂y si臋 stylizowane na newsy tre艣ci, ukazuj膮ce, jak m贸g艂by w przysz艂o艣ci wygl膮da膰 nasz kraj przyjazny spo艂eczno艣ci LGBT+. W kampanii brali te偶 udzia艂 znani ambasadorzy, postarzeni za pomoc膮 filtra.

    Wojtek 呕ywolt
    Social Media Specialist & Trener
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:

    Sukcesem 2022 jest鈥 autentyczno艣膰 i wykorzystywanie w tym celu francuskiej aplikacji spo艂eczno艣ciowej BeReal. U偶ytkownicy maj膮 2 minuty, aby opublikowa膰 posta – zdj臋cie z przedniej i tylnej kamery telefonu, bez filtr贸w. Aplikacja dzia艂a z zaskoczenia, dzi臋ki czemu mo偶emy by膰 bardziej spontaniczni i autentyczni. Jedn膮 z pierwszych polskich marek, kt贸ra posiada swoje konto BeReal, jest sklep internetowy x-kom.

    Jednak konkurencja nie 艣pi – mo偶emy ju偶 publikowa膰 podobne materia艂y za pomoc膮 TikToka, w ramach funkcji TikTok Now.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:

    Pora偶k膮 2022 jest powstanie polskiego serwisu spo艂eczno艣ciowego dla pokolenia Z i Y. Mowa o lifestylowym portalu TVP S.A. – SwipeTo.

    W po艂owie listopada 2022 z aplikacji mobilnej korzysta艂o ok. 10 tysi臋cy internaut贸w, za艣 ocena w Sklepie Play wynosi艂a 1,2 gwiazdki. Czy SwipeTo b臋dzie czeka艂 los Albicli?

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Wiesz, 偶e w 2023 roku Wilno obchodzi swoje 700. urodziny? Spokojnie, ja te偶 o tym nie wiedzia艂em! Z tej okazji Agencja Go Vilnius stworzy艂a kampani臋 urodzinow膮, kt贸ra ma zach臋ci膰 ludzi z ca艂ego 艣wiata do sk艂adania sp贸藕nionych 偶ycze艅 i odwiedzania stolicy Litwy.

    W ramach akcji stworzono platform臋 z e-kartkami 700birthdaycards.lt (mo偶emy wysy艂a膰 zaleg艂e kartki urodzinowe) oraz oficjalny spot kampanii w klimacie lat 90. Zobaczysz go tutaj.

    Dagmara Adamczyk,
    Social Media Specialist,
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022: M贸wienie o problemach psychicznych. Prze艂amywanie tabu i stereotyp贸w na ten temat. Depresja i inne zaburzenia psychiczne przestaj膮 by膰 powodem do wstydu. Jestem bardzo dumna z tej zmiany my艣lenia. Oby tak dalej!

    Na uwag臋 zas艂uguje projekt Martyny Wojciechowskiej 鈥淢艂ode G艂owy鈥 (tiktok.com/@mlode_glowy, www.bit.ly/3TLuXqE), w kt贸ry zaanga偶owali si臋 popularni tw贸rcy/tw贸rczynie TikToka, Youtuba, influencerki, influencerzy, aktorki i gwiazdy.

    Do mnie jako pierwszy dotar艂 film, gdzie聽 Bedoes m贸wi otwarcie o depresji na TikToku: www.bit.ly/3AszEio Szczeg贸艂y akcji: www.bit.ly/3URFUZb

    @mlode_glowy Martyna, a Ty jakie mia艂a艣 sposoby na walk臋 ze stresem? Dajcie zna膰 jakie s膮 Wasze sposoby! 馃А #porozmawiajmy #mlodeglowy #otwarcieozdrowiupsychicznym #fundacjaunaweza #martynawojciechowska #stress #wywiad @Martyna Wojciechowska 鈾 Stressed Out – twenty one pilots

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022: Elon Musk i jego 鈥減orz膮dki鈥 na Twitterze – dla nowego w艂a艣ciciela Twittera niebieski znaczek jest symbolem presti偶u, a nie weryfikacji, co szybko doprowadzi艂o do dezinformacji, komedii i masowego usuwania kont przez u偶ytkownik贸w.藕r贸d艂o: IG @makelifeharder

    W momencie, gdy pisz臋 to podsumowanie, na Twitterze przesta艂 dzia艂a膰 system zg艂osze艅 ochrony praw autorskich ze wzgl臋du na masowe zwolnienia pracownik贸w (przez Muska) i u偶ytkownicy zacz臋li publikowa膰, np. pe艂nometra偶owe filmy.

    Najlepsza kampania roku 2022: ROCKET JOBS i kampania Rozmowa o pracy.

    Na rynek pracy wkracza Pokolenie Zet wychowane ca艂kowicie w erze Internetu. Maj膮 oni zupe艂nie inne podej艣cie do 偶ycia. Nowe technologie wp艂yn臋艂y tak偶e na ich stosunek do zatrudnienia: www.bit.ly/3URyiWv. 艁atwo przypi膮膰 im 艂atk臋 roszczeniowych, ale m艂odzi zwracaj膮 nasz膮 uwag臋 na problemy, kt贸rymi powinni艣my si臋 zaj膮膰: nie偶yciowe kierunki studi贸w, z艂e traktowanie praktykant贸w/praktykantek i sta偶yst贸w/sta偶ystek, nierealne oczekiwania pracodawc贸w i wszechobecny kult pracoholizmu.

    Post-Millenialsi maj膮 odwag臋 m贸wi膰 na g艂os to, co ich starsi koledzy od lat t艂amsz膮 w sobie. Ceni膮 sobie work life balance, a praca jest dla nich narz臋dziem do prowadzenia szcz臋艣liwego 偶ycia, fajnym p艂atnym zaj臋ciem. Nie rozumiej膮 wyra偶enia 鈥渘ie da si臋鈥. S膮 odwa偶ni, kreatywni, biegli technologicznie i 艣wietnie si臋 komunikuj膮. Warto ich pos艂ucha膰.

    Karolina Mrowiec,
    Social Media Specialist,
    More Bananas

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    Kontynuowanie promocji naturalno艣ci i powroty do autentyczno艣ci, kt贸ra na Instagramie zd膮偶y艂a znikn膮膰 ju偶 kilka lat temu. Zainteresowane tematem marki rozpocz臋艂y powa偶ne rozwa偶ania nad szturmowaniem BeReal, cho膰 w Polsce wci膮偶 jeszcze na ten temat by艂o zbyt cicho.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    Po艣wi臋膰my chwil臋 na ma艂e narzekanko. Je艣li z punktu widzenia osoby na co dzie艅 dzia艂aj膮cej w social media mia艂abym pomy艣le膰 o pora偶ce, nie mog臋 nie wspomnie膰 o鈥 sprawie technicznej. Czyli ci膮g艂ych zmianach w interfejsie i funkcjonalno艣ci serwis贸w oferowanych przez Meta. Powaga! Ulepszenia i nowo艣ci mo偶na wylicza膰 w niesko艅czono艣膰: od nowych stron na Facebooku, kt贸re zast臋puj膮 klasyczne, po zupe艂nie nowe cele w Menad偶erze Reklam. Tak, zmiana jest jedyn膮 pewn膮 w 艣wiecie, ale te, z kt贸rymi zmierzasz si臋 w codziennej pracy mog膮 by膰鈥 co najmniej frustruj膮ce.

    Anna Boenish
    Copywriterka
    More Bananas聽

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    Umocnienie si臋 TikToka jako strza艂 w dziesi膮tk臋. TikTok nadal zbiera poka藕ne wy艣wietlenia, jednocze艣nie b臋d膮c miejscem, kt贸re s艂ynie ze swojej naturalno艣ci. Marki, kt贸re to rozumiej膮, dobrze sobie na nim radz膮 鈥 Rossmann czy 呕abka idealnie wpasowuj膮 si臋 w aktualne trendy i zbieraj膮 sporo pochlebnych opinii. Nie boj膮 si臋 na pierwszy rzut oka troch臋 dziwnych, niezrozumia艂ych, nowoczesnych trend贸w i format贸w, co wychodzi im na dobre.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    My艣l臋, 偶e niestety najwi臋ksz膮 pora偶k膮 b臋dzie nadal rosn膮cy poziom dezinformacji. By艂o to bardzo widoczne szczeg贸lnie po wybuchu wojny w Ukrainie. Atmosfera l臋ku i strachu sprawia艂a, 偶e fake newsy w social mediach rozpowszechnia艂y si臋 w zawrotnym tempie.

    Coraz wi臋ksz膮 popularno艣ci膮 cieszy艂y si臋 r贸wnie偶 niekt贸re praktyki zwi膮zane z medycyn膮 niekonwencjonaln膮, kt贸re mog膮 mie膰 znacz膮cy wp艂yw na 偶ycie i zdrowie innych ludzi.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Na uwag臋 zas艂uguje kampania Szanuj Siebie od No Fluff Jobs. Dotyczy艂a ona zasad transparentnej rekrutacji i wypracowania nowego standardu og艂osze艅 鈥 z konkretnymi stawkami, zakresem obowi膮zk贸w i informacj膮 o rodzaju umowy. Rozmowy na ten temat to krok w stron臋 wy偶szego standardu na polskim rynku pracy, kt贸ry nie tylko pozwoli na zaoszcz臋dzenie czasu osobom ubiegaj膮cym si臋 o konkretne stanowisko, ale r贸wnie偶 wyr贸wna szanse.

    Ilona Sieradzka
    Social Media&Content Marketing Specialist
    Podcast 鈥濸ierwsze kroki w social media鈥

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:

    Umocnienie si臋 pozycji Reels na Instagramie i ich wej艣cie na Facebooka. Cho膰 鈥 wbrew obawom (r贸wnie偶 moim) 鈥 nie sta艂y si臋 g艂贸wnym formatem w feedzie, to wykr臋cane przez nie zasi臋gi nie pozostawiaj膮 z艂udze艅: kto chce dociera膰 do odbiorc贸w, musi robi膰 rolki.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:

    Promocja alkoholu w social media 鈥 niezale偶nie od tego, czy jest oznaczona, czy nie. W drugiej po艂owie roku t臋 kwesti臋 nag艂o艣ni艂 Jan 艢piewak i鈥 zacz臋艂a si臋 lawina. Coraz wi臋cej os贸b zacz臋艂o m贸wi膰 o tym, jak bardzo jest to nie tylko niew艂a艣ciwe, ale i nielegalne 鈥 a jednak si臋 dzieje. Spraw膮 zainteresowali si臋 pos艂owie i miejmy nadziej臋, 偶e w 2023 doczekamy si臋 aktualizacji ustawy o wychowaniu w trze藕wo艣ci i przeciwdzia艂aniu alkoholizmowi, kt贸ra uwzgl臋dni w swoim brzmieniu warunki rzeczywisto艣ci internetowej.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Dzia艂ania autopromocyjne 艁odzi na Facebooku, kt贸re przykuwa艂y uwag臋 grupy docelowej i marketer贸w. To jeden z najlepszych przyk艂ad贸w marketingu miejsc z ostatnich lat i dow贸d na to, 偶e konsekwentnymi dzia艂aniami mo偶na odczarowa膰 wizerunek miasta.

    Justyna Przygoda
    Social Media & Content Specialist
    DevaGroup

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    Najwi臋kszym sukcesem roku 2022 by艂 powr贸t do spotka艅 marketingowych offline. Konferencje marketingowe wr贸ci艂y, a ch臋tnych do uczestnictwa w nich przynajmniej w pierwszej po艂owie roku nie brakowa艂o. W efekcie mogli艣my liczy膰 si臋 z rekordowymi zasi臋gami wydarze艅 takich jak semKRK#19 BIG, Mobile Trends 2022, I Love Marketing (www), Tigers United 4 (www) i wielu, wielu innych.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    Rok 2022 by艂 ci臋偶ki przede wszystkim ze wzgl臋du na wybuch wojny na Ukrainie. W tym, jak do niej podesz艂y 艣wiatowe marki nale偶y dopatrywa膰 si臋 najwi臋kszych wizerunkowych pora偶ek. Agresja rosyjska wywo艂a艂a masowe wycofywanie si臋 marek z Rosji. Jednak nie wszystkie koncerny poczyni艂y ten wysi艂ek, najwyra藕niej uznaj膮c, 偶e sprzeda偶 jest dla nich wa偶niejsza, ni偶 dobre imi臋. W efekcie powsta艂a specjalna, czarna lista nazywana potocznie list膮 wstydu. Mo偶na j膮 bez trudu znale藕膰 na stronie Uniwersytetu Yale.

    Lista jest na bie偶膮co aktualizowana (ostatnia aktualizacja pochodzi z 7.11.2022). Na li艣cie znajdziemy wszystkie firmy, kt贸re nie wycofa艂y si臋 sprzedawania swoich towar贸w b膮d藕 us艂ug w Rosji i o ile ma艂e przedsi臋biorstwa, dla kt贸rych Rosja by艂a g艂贸wnym rynkiem zbytu, mo偶na jeszcze zrozumie膰, o tyle gigant贸w takich, jak: Auchan-Retail, Calzedonia, Gorenje, Kawasaki, czy Tom Ford ju偶 niekoniecznie.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Wyr贸偶ni艂abym tu mocno kampani臋 LEGO 鈥濪ziewczynki mog膮 wszystko鈥. Koncern bardzo merytorycznie podejmuje temat stereotyp贸w p艂ciowych, zaczynaj膮c od bada艅 i solidnego researchu. Po zesz艂orocznym badaniu Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. P艂ci w Mediach jak na d艂oni wida膰, 偶e to rodzice chc膮cy, b膮d藕 mniej ograniczaj膮 kreatywno艣膰 dziewczynek poprzez zach臋canie ich do aktywno艣ci stereotypowo uznawanych za dziewcz臋ce, jak 艣piewanie, czy gotowanie.

    Z bada艅 wynika, 偶e g艂臋boko zakorzenione stereotypy p艂ciowe ograniczaj膮 dzieci, kt贸re nie rozwijaj膮 swoich pasji z obawy przed wy艣mianiem przez r贸wie艣nik贸w. LEGO chce z tym walczy膰 i walczy bardzo udanie, anga偶uj膮c w temat Martyn臋 Wojciechowsk膮, jedn膮 z ciekawszych aktualnie osobisto艣ci medialnych.

    Warto wspomnie膰 te偶 o kampanii banku ING, kt贸ry zbudowa艂 鈥濵iasto ING鈥 na platformie gamingowej Roblox, czyli gr臋 edukacyjn膮, kt贸ra uczy nastolatk贸w zarabiania i m膮drego zarz膮dzania pieni臋dzmi.

    Katarzyna Sob贸tka
    Content / Strategy Specialist
    Happy Parrots

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    W mojej ocenie, jednym z wi臋kszych sukces贸w w 2022 roku jest zwrot w kierunku bardziej naturalnego, generowanego przez u偶ytkownik贸w contentu i kampanie utrzymanie w tak samo naturalnym nurcie. Zdecydowanie pomaga w tym rosn膮ca rola TikToka: tre艣ci, kt贸re si臋 tam pojawiaj膮, s膮 wci膮偶 w wi臋kszo艣ci wyra藕nie amatorskie, tworzone pod wp艂ywem chwili i spontanicznie, a nios膮 si臋 viralowo i przyjmowane s膮 z du偶o wi臋kszym entuzjazmem, ni偶 wiele precyzyjnie zrealizowanych produkcji. Pojawienie si臋 aplikacji BeReal, kt贸ra w swoim za艂o偶eniu przypomina nieco pozbawiony filtr贸w i uproszczony Instagram – taki, jakim by艂a ta aplikacja w swoim pierwotnym za艂o偶eniu- to tak偶e uk艂on w kierunku naturalnego i znacznie bardziej relatable contentu oraz dow贸d na zm臋czenie nachalnymi formami marketingu.

    Trend na naturalno艣膰 i bardziej #UserGeneratedContent wida膰 nie tylko na TikToku. Wsp贸艂praca rodzimej marki Familijne z Jakubem 呕ulczykiem dowodzi, 偶e i w 艣rodowisku Facebooka, uznawanym za nieco bardziej zachowawcze, zaczynaj膮 na dobre odnajdywa膰 si臋 fajne, storytellingowe kampanie stawiaj膮ce na pierwszym miejscu pozytywny odbi贸r i sentyment wobec marki.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    Mo偶e nie spektakularna, bo na (na szcz臋艣cie) niewielk膮 skal臋 – kampania, a raczej narracja wprowadzona przez rodzime biuro nieruchomo艣ci BRZOSKI ponios艂a si臋 w sieci szerokim echem, w efekcie viralowego udost臋pniania ich spotu reklamowego. W czasach, gdy przyk艂ad贸w na niskobud偶etowe, ale kreatywne i bazuj膮ce na pozytywnych warto艣ciach kampanie nie brakuje, spot ociekaj膮cy stereotypami, epatuj膮cy patriarchatem i zwyczajnie – ukazuj膮cy w najbardziej prymitywny spos贸b rol臋 kobiet i m臋偶czyzn jest po prostu strza艂em w kolano. Czy zawsze chodzi o to, 偶eby m贸wili, niewa偶ne jak m贸wi膮? Nie s膮dz臋 – zw艂aszcza, 偶e mowa o teoretycznie powa偶nej bran偶y i biznesie, kt贸rej tego rodzaju rozg艂os zwyczajnie nie pomaga. Tak wi臋c inicjatywa – tak, koncepcja i realizacja – du偶e nie. To jednocze艣nie dow贸d na to, 偶e nie zawsze prezes wie najlepiej, jakiego marketingu potrzebuje firma 馃檪.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Mimo, 偶e rok 2022 nie nale偶a艂 do naj艂atwiejszych i w du偶ej mierze komunikacj臋 w social media zdominowa艂 konflikt w Ukrainie czy inflacja, w sieci znalaz艂o si臋 miejsce dla tre艣ci, kt贸re wywo艂uj膮 u艣miech i celuj膮 prosto w serce u偶ytkownika. Wraz z czerwcow膮 premier膮 serialu Stranger Things 4,聽 w wyniku wsp贸艂pracy z Netflix i Spotify, pojawi艂a si臋 mo偶liwo艣膰 wygenerowania spersonalizowanej playlisty nawi膮zuj膮cej do serialu – ale opartej o osobiste preferencje muzyczne u偶ytkownika. Kampania nios艂a si臋 we wszystkich mo偶liwych kana艂ach – na Faceboku, Instagramie czy TikToku, a u偶ytkownicy ch臋tnie w艂膮czali si臋 do dzia艂ania, generuj膮c playlisty i dziel膮c si臋 nimi w swoich mediach spo艂eczno艣ciowych. Efekt? Setki tysi臋cy wygenerowanych playlist i zainteresowanie serialem wykraczaj膮ce poza ilo艣膰 odtworze艅 nowego sezonu. No i zdecydowanie druga m艂odo艣膰 dla wielu muzycznych hit贸w lat 80, kt贸ra pozwoli艂a (chocia偶 na chwil臋) oderwa膰 si臋, zw艂aszcza millenialsom, od cz臋sto brutalnej i znacznie mniej barwnej rzeczywisto艣ci.

    Katarzyna Bro偶yna
    Digital Manager
    Opus B

    Najwi臋kszy sukces roku 2022:聽

    Dla mnie najwi臋kszym sukcesem w social mediach jest wzmocnienie si臋 pozycji TikToka. Marketerzy przeszli od 鈥瀊ardzo by膰 mo偶e鈥 do 鈥瀋hcemy zobaczy膰 propozycj臋 dzia艂a艅鈥, co podyktowane jest moim zdaniem proklienck膮 postawie TikToka, a tak偶e jego wynikami. By膰 mo偶e penetracja w艣r贸d u偶ytkownik贸w jest jeszcze daleka od poziomu, kt贸ry oferuje Facebook, ale jest ju偶 na poziomie Instagrama. Nie ma natomiast konkurencji, je偶eli chodzi o czas sp臋dzony w aplikacji. Wg danych Madiapanelu z pa藕dziernika, czas sp臋dzany na TikToku w liczymy nie w godzinach, a dniach.

    Najwi臋ksza pora偶ka roku 2022:聽

    Pora偶ek by艂o tyle, 偶e ci臋偶ko by艂o mi wybra膰 t臋 jedn膮, najwi臋ksz膮. Przypomnia艂am sobie jednak o takim tworze jak Truth Social. Nie s艂yszeli艣cie 鈥 nie martwcie si臋, bo 72% Amerykan贸w r贸wnie偶 nie s艂ysza艂o o platformie spo艂eczno艣ciowej Donalda Trumpa. O co chodzi? Pod koniec kadencji Trumpa w Bia艂ym Domu Twitter i Facebook zawiesi艂y go za posty dotycz膮ce ataku na Kapitol z 6 stycznia. Wkr贸tce potem za艂o偶y艂 w艂asn膮 firm臋 medialn膮 i technologiczn膮, kt贸ra stworzy艂a now膮 alternatywn膮 witryn臋 medi贸w spo艂eczno艣ciowych o nazwie Truth Social na pocz膮tku br. Jak podaje portal pewresearch.org z platformy w celach informacyjnych korzysta obecnie maksymalnie 2% Amerykan贸w, co jest wynikiem, hmm, niezadowalaj膮cym w kontek艣cie zbli偶aj膮cej si臋 kampanii wyborczej w USA.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Dove od dawna na sztandar wynosi problemy zwi膮zane z postrzeganiem cia艂a, nierealistycznymi standardami pi臋kna, a tak偶e edukuje w kwestiach zwi膮zanych z body positivity. W pa藕dzierniku br. firma opublikowa艂a raport The Real Cost of Beauty Ideals鈥, kt贸ry powsta艂 we wsp贸艂pracy z Deloitte Access Economics. Wynika z niego, 偶e 鈥渒a偶dego roku 45 milion贸w Amerykan贸w do艣wiadcza niezadowolenia ze swojego cia艂a, a 66 milion贸w do艣wiadcza dyskryminacji ze wzgl臋du na wygl膮d. A powa偶ne problemy ze zdrowiem emocjonalnym, fizycznym i psychicznym zaczynaj膮 si臋 ju偶 w wieku 10 lat.鈥 W ramach kampanii, powsta艂a seria film贸w video promowana na YouTube, Instagramie, Facebooku i Twitterze. Marka zach臋ca r贸wnie偶 do do艂膮czenia do prospo艂ecznych inicjatyw takich jak np. #DetoxYourFeed. Jest to akcja 鈥渃zyszczenia鈥 swojego feedy z kontentu, kt贸ry wywo艂uje w nas z艂e samopoczucie. Polecam.

     

    A Wy, macie swoje ulubione kampanie mijaj膮cego roku? Podzielcie si臋 nimi w komentarzu.

    Redakcja

    Redakcja

    Udost臋pnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artyku艂y w tej kategorii