Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
x

Podsumowanie roku 2022: content marketing

Redakcja

Redakcja

    Jaki był content marketing w roku 2022? Przeczytaj o najlepszych kampaniach contentowych oraz największych sukcesach i porażkach tej gałęzi marketingu w minionym roku.

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022

    Coraz większy nacisk na dostępność cyfrową i inkluzywność w działaniach content marketingowych. Tak dużych, jak i małych firm. Cieszę się, że z idei copywritera przechodzimy do zawodu UX-writera.

    Rozwój AI jako narzędzia wspierającego pracę copywriterów i content marketerów. Aplikacje i narzędzia do generowania grafik czy tekstów, odpowiednio wykorzystywane nie są jak dla mnie w tym momencie zagrożeniem, a odciążeniem.

    Największa porażka roku 2022

    Ciągły brak przygotowania większości firm na działania związane ze światem “post-cookies”. Dodatkowo brak implementacji Google Analytics 4 w firmach, kiedy wiemy, że kres GA Universal nadchodzi.

    Uważam, że strach przed AI jest normalny, jednocześnie w biznesie i marketingu powinniśmy ten strach oswajać, edukować, a nie potęgować.

    Najlepsza kampania roku 2022

    • Kampania o feminatywach by pracuj.pl
    • Kampania o pokoleniu Z na rynku pracy by Rocket Jobs
    • Trackvertising w kampanii Jaguara z muzyką Vito Bambino

    Agnieszka Gałczyńska
    Marketing Manager
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022

    Wiesz, jak wygląda macierzyństwo? Obserwując kolorowe i pełne zachwytu nad dzieckiem zdjęcia influencerek można stwierdzić, że… to piękna przygoda. Tymczasem, jak pokazują badania aż 7 na 10 kobiet po porodzie doświadcza tzw. baby bluesa lub depresji poporodowej.  Marka Dove postanowiła pokazać prawdziwe oblicze macierzyństwa w kampanii “Under Pressure”. W klipie pojawiły się matki, które realnie borykają się z problemami pierwszych tygodni bycia mamą. Piosenkę do teledysku wykonała Claudia Gomes, również mama – zmagająca się z depresją poporodową. Brawa za przełamanie stereotypów, brak idealizacji i mówienie prawdy wprost.

    Na wyróżnienie zasługuje też kampania employer brandingowa marki Accenture “Togheter, we change the world for better”. Krótki klip wideo pokazuje, że technologia jest dla wszystkich, bez względu na płeć, wiek czy pochodzenie. Podkreślenie różnorodności pracowników i tego, że wszyscy są mile widziani – w obliczu tego, co od kilku lat dzieje się w kraju, to trafiony przekaz.

    Największa porażka roku 2022

    Niezmiennie kampania “Gdzie są te dzieci” Fundacji Kornice.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Kampania społeczna “Look harder” zwraca uwagę na komunikacje dzieci. Komunikacja, która nie zawsze jest wprost, nie zawsze jest precyzyjna, nie zawsze ma sens, ale zawsze jest szczera. Warto zwrócić na nią uwagę i wsłuchać się w to, co ma do powiedzenia dziecko, bo często to, co istotne jest ukryte między słowami. Kampania wykorzystująca tylko i wyłącznie słowa pokazuje, jaką siłę przekazu ma content pisany. Wystarczy go tylko w odpowiedni sposób zaprezentować.

    Asia Bitowt
    Marketing Manager
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022

    Kiedy zachłysnęliśmy się wspaniałymi umiejętnościami sztucznej inteligencji, pojawiła się nowa idea human-first content, stawiająca na pierwszym miejscu człowieka. Nikt z nas nie lubi czytać automatycznie generowanych maili czy rozmawiać na chacie z botem, który w 90 przypadkach na 100 gada totalnie od rzeczy. No i o to właśnie chodzi. Algorytmy, może i potrafią wiele, ale na pewno brakuje im jednego – emocji (przynajmniej na razie). W końcu żadna maszyna nie zastąpi kontaktu z prawdziwym człowiekiem.

    Największa porażka roku 2022

    Audio – format, w którym pokładano wielkie nadzieje – nie zdobył aż takiej popularności, jak się spodziewano. Po pandemicznej rzeczywistości użytkownicy stracili nim zainteresowanie na rzecz krótkich, pionowych formatów wideo, które zdominowały większość platform w social mediach.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Muzyka i marketing mogą iść ze sobą w parze! Trackadvertising, a konkretniej współpraca między markami i artystami, to trend, który zyskał jeszcze większą popularność w 2022 roku. Moim ulubionym przykładem jest kampania Durex “Bez Wymówek” – świetnie sprofilowana pod grupę docelową, z ważnym przesłaniem, no i wpadająca w ucho!

    Dagmara Adamczyk
    Social Media Specialist
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022

    Działania na rzecz dostępu do kultury dla wszystkich, także osób z niepełnosprawnościami. Trend ten zapoczątkował influencer i społecznik @lifeonwhlz (współautor kampanii Durexa przełamującej tabu seksualności osób z niepełnosprawnościami). Cieszę się, swoją działalnością zwraca uwagę na potrzeby innych.

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez Life On Wheelz (@lifeonwhlz)

    Z dobrych rzeczy – Muzeum Śląskie w Katowicach stworzyło przy okazji remontu specjalną strefę dla osób niewidzących i/lub autystycznych. Przygotowali oni także plan działania na rzecz dostępności oferty kulturalnej muzeum.

    Na uwagę zasługuje także przetłumaczenie podcastu Moje przyjaciółki idiotki  Asi Okuniewskiej na język migowy – to wspaniałe, że ktoś o tym pomyślał, a później zrealizował ten pomysł! Teraz osoby niesłyszące także mogą przeżywać przygody i emocje tytułowych “idiotek”. Jak mówi sama autorka: “Przecież też się zakochują, też mają potrzebę bliskości, a cały wątek je omija tylko dlatego, że są głuche”. Dodatkowo podcasterka edukuje społeczeństwo (np. dlaczego piszemy g/Głusi) Projekt wsparła Fundacja Kultura Bez Granic. Nie mogę doczekać się kolejnych rozwiązań zwiększających dostępność do kultury osobom z niepełnosprawnościami.

    Największa porażka roku 2022

    Influencerzy reklamujący alkohol (Klaudia El Dursi, Maffashion, Natalia Szroeder, Brodka, Jessica Mercedes, Sokół, Karaś).

    Najlepsza kampania roku 2022

    Noizz i akcja Kryzys męskości. To portal i cykl reportaży skupiających tematy związane z męskością i szeroko pojętym byciem mężczyzną. Obalanie stereotypów, zwracanie uwagi na emocje, na które być może nie pozwalano im w domu i seria reportaży – wywiadów z ciekawymi przedstawicielami płci męskiej. Noizz po raz kolejny porusza trudne i ważne tematy – i chwała im za to!

    Anna Boenish
    Copywriterka
    More Bananas 

    Największy sukces roku 2022: 

    Dyskusje na temat sztuki. Po pierwsze, świetnie działania Muzeum Narodowego w Warszawie w różnych obszarach (TikTok ❤️) ale również działania promocyjne z filtrem Witkacego na Instagramie.

    Do tego całe zamieszanie związane z tworzeniem obrazów, tekstów, grafik i ilustracji przez sztuczną inteligencję, która ma swoich zwolenników i zdecydowanych przeciwników. Mam wrażenie, że sztuka, również ta uważana za wysoką, przebija się do mainstreamu i zaczynamy o niej dyskutować. To dobrze!

    Największa porażka roku 2022: 

    TikTok radzi sobie świetnie, ale jego młodsza siostra pod postacią Reelsów już niekoniecznie. Trendy docierają z dużym opóźnieniem i nie do końca wiadomo, co powinniśmy tam robić. Powielać treści? Tworzyć estetyczne vlogi? Wrzucać filmy promujące biznes? Rolki na pewno są sposobem na zwiększenie zasięgów, ale nie łudziłabym się, że zajmą miejsce TikToka.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Bardzo podoba mi się cała kampania i działalność SEXEDPL. Zaproszenie influencerów i innych znanych twarzy na TikToka, kampania o edukacji seksualnej ze świetnymi spotami. Połączenie humoru, edukacji i tematów tabu przedstawionych w przystępny sposób to doskonałe połączenie, które SEXED robi dobrze.

    @sexed.pl @Aga Szuścik jak zawsze w punkt! 🙈❤️ #edukacjaseksualna #ciaza ♬ dźwięk oryginalny – SEXEDPL

     

    Justyna Bakalarska-Stankiewicz
    specjalistka ds. content marketingu
    trenerka i autorka treści justynabakalarska.pl

    Największy sukces roku 2022

    To, że coraz więcej działań z zakresu content marketingu dotyczy ważnych społecznie problemów i przełamywania tabu. Powstało wiele takich kampanii. Pierwsze, które przychodzą mi do głowy to chociażby współpraca Yope i Sexed.pl, w ramach której powstały treści edukacyjne wokół tematu dotyku – tego chcianego i niechcianego, wraz z możliwością anonimowej rozmowy z psychologiem. Czy też kampania Centrum Praw Kobiet i L’Oreal na temat świadomego reagowania na molestowanie w miejscach publicznych. Oby więcej i oby częściej powstawały tego typu kampanie.

    Największa porażka roku 2022

    To że niektórzy nadal uważają, że content marketing to strony zapleczowe, mnóstwo słów kluczowych i treści mocno sprzedażowe. Zauważam podczas swoich szkoleń, że wciąż jeszcze świadomość tego, czym dokładnie content marketing jest i jakie działania w jego ramach warto podejmować, a z których zrezygnować, nie jest powszechna.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Bardzo podobała mi się ostatnia kampania Muzeum Narodowego, które stworzyło filtr “witkacyzujący” zdjęcia na Instagramie. Content interaktywny to jeden z ważniejszych trendów, cieszy więc, że różne branże potrafią z niego mądrze korzystać.

    Agnieszka Zagrobelna
    założycielka CRASH Mondays Wrocław

    Największy sukces roku 2022

    Pomysłowość i sposób wykorzystania Tik Toka przez Muzeum Narodowe w Warszawie. Jestem wielką fanką ich profilu i kłaniam się nisko osobie, która odpowiada za ten content. Sztuka przez wielkie S!

    @nationalmuseuminwarsaw Zenit, Cora czy Moda Polska? #blackfriday #fashionhistory #historiamody #moda #plakaty #posters #oldposters ♬ Made You Look – Meghan Trainor

    Największa porażka roku 2022

    Instagramowe Reelsy, które przez leniwych twórców są nieciekawą kopią Tik Toka. Chyba nie muszę więcej w tym temacie dodawać, bo nawet Kardashianki mają tę samą opinię, co ja. 😉

    Najlepsza kampania roku 2022

    Dla mnie zdecydowanie Gucci “House of Kubrick”. Świetne zdjęcia i fantastycznie oddane kadry kubrickowych filmów, których jestem wielką fanką (być może dlatego ta kampania tak bardzo zapadła mi w pamięć).

    Marta Idczak
    Kapitan Statku St-38 

    Największy sukces roku 2022

    Komunikacja Ryanair, Rossman i Duolingo na Tik Toku. To jest naprawdę świetna robota contentowa.

    @ryanair Hard work pays off 💅 #ryanair #riseandgrind #hardwork ♬ Imagine how tired we are – Mo

    Największa porażka roku 2022

    Mało wyróżniająca się tożsamość Instagram Reels z powodu kopiowania Tik Toka.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Wśród wielu projektów najbardziej podobają mi się kampanie contentowe Canvy promującej Canva design scholl oraz Shoper promujący swój Uniwersytet online dla sprzedawców.

    A Wy, co uważacie za sukces i porażkę 2022 w content marketingu? Czekamy na Wasze komentarze.

     

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii