Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
x

Fact-checking. PORADNIK NA TEMAT DEZINFORMACJI

Ania Ledwoń

Ania Ledwoń

W czasach dezinformacji narzędzia do weryfikowania źródeł wiedzy, fact-checking oraz weryfikacja kont i mediów, z których udostępniamy treści, są niezbędne. Sięgnij po nasz poradnik na temat dezinformacji.

  1. Korzystaj tylko ze sprawdzonych źródeł. Wybieraj duże, prestiżowe, sprawdzone media (zdecydowanie nie wszystkie – niektóre media niestety również kłamią).
  2. Media społecznościowe oraz influencerzy są agregatorami treści, generują zasięgi dla zbiórek i rzetelnych źródeł wiedzy. Pamiętaj jednak – zawsze weryfikuj influencera czy aktywistę. Co do zasady, nie szukaj u nich rzetelnych sprawdzonych informacji. Niech nie będą pierwszymi miejscami, z których czerpiesz informacje. Sięgnij raczej do:
    1. KiKŚ
    2. Salam lab
    3. Outriders
    4. Inne sprawdzone źródła wiedzy 
  3. W przypadku opracowań i newsów własnych influencerów, sprawdzaj ich zaplecza, a także czym zajmowali się wcześniej. Czy mają wykształcenie w dziedzinie, o której się wypowiadają? Gdzie pracują i czym zajmują się na co dzień?
  4. Zanim podasz taką informację dalej, zrób trzy oddechy, zweryfikuj, sprawdź i zastanów się.
  5. Staraj się opierać na dłuższych analizach, a nie krótkich, emocjonalnych newsach. Chyba że są ze sprawdzonego wcześniej źródła.
  6. Nie podawaj dalej zdjęć z miejsc walki. Nie podawaj informacji o starciach zbrojnych i wieści z linii frontu. Lepszym pomysłem jest udostępnianie informacji o zbiórkach, fact-checkingu, walki z dezinformacją i niesionej pomocy.
  7. Korzystaj z serwisów fact-checkingowych. Listę znajdziesz poniżej. Instytucje fact-checkingowe i portale tego typu zajmują się sprawdzaniem wiarygodności treści i obnażaniem fake newsów.
  8. Zgłaszaj trollerskie (fałszywe, siejące panikę, podające nieprawdę, polaryzujące społeczeństwo) konta w Social Media.
  9. Jak rozpoznać troll-konta? Zwykle są to profile, które często komentują tak samo albo publikują to samo, ale mogą wyglądać jak prawdziwe. Najczęściej zostały niedawno założone. Nie mają żadnej historii treści. Często są obecnie monotematyczne. Wbrew stereotypom, mają zdjęcie profilowe i znajomych na koncie. Żeby je neutralizować, możesz skorzystać z profilu na Twitterze, stworzonego przez Brand24: Demaskujemy dezinformację.
  10. Staraj się docierać do źródeł pierwotnych. Kto informację podał jako pierwszy? Na jakiej podstawie?
  11. Czytaj całe artykuły, a nie tylko nagłówki!

lukaszbok_kiks_factcheckinguważa, co podajesz dalej

O dezinformacji:

  1. 4 rady, jak bronić się przed rosyjską dezinformacją – odcinek specjalny. DZIAŁ ZAGRANICZNY
  2. Czym jest fact-checking? NASK
  3. Fake news, fact-checking, and bias: How to check for facts, bias, and fake news. Tacoma Community College
  4. Bezpłatne szkolenie na temat dezinformacji. Sekurak
  5. OSINT (Biały Wywiad), czyli techniki pozyskiwania informacji o ludziach i firmach. Niebezpiecznik

Być może zainteresuje Cię również: Apokalipsa w digitalu. Epilog: iOS 15.

Serwisy do fact-checkingu:

PL

  1. Demagog 
  2. AntyFAKE
  3. OKO.PRESS
  4. FakeNews.pl 
  5. Pravda
  6. Konkret24
  7. Włącz weryfikację, NASK [Twitter] 

ENG

  1. Poynter
  2. CNN Fact Checking
  3. TruthOrFiction
  4. PolitiFact
  5. Snopes 
  6. NWACC Library

Pamiętaj! To ważniejsze niż kiedykolwiek: być krytycznym i mówiącym “sprawdzam” w Internecie! 

Dobrym pomysłem jest podanie dalej naszego poradnika na temat dezinformacji. W dowolnej formie. Skorzystaj z niego, aby porozmawiać o dezinformacji z rodzicami i dziadkami. Przekaż tę wiedzę znajomym. Udostępnij.

Poradnik na temat dezinformacji

Przeczytaj także: Jak chronić prywatność na Facebooku? Ustawienia, o których możesz nie wiedzieć

Rodzaje dezinformacji i fake newsów

Fake newsy i fałszywe historie czy informacje tworzone są zazwyczaj po to, aby promować daną agendę polityczną, powodować zamieszanie, doprowadzać do destabilizacji czy być po prostu dochodowym biznesem dla internetowych wydawców. Można je podzielić na następujące rodzaje:
  • Satyra albo parodia – jej celem nie jest wyrządzenie krzywdy, ale ma potencjał do oszukania kogoś
  • Treść wprowadzająca w błąd – wprowadzające w błąd użycie informacji na temat sprawy lub osoby
  • Fałszywa treść (Imposter content) – fałszywie powołuje się na prawdziwe źródła
  • Treść sfabrykowana – nowa treść, w 100% fałszywa, mająca na celu oszukanie bądź wyrządzenie krzywdy
  • Fałszywe połączenie (clickbait) – połączenie angażującego tytułu, które wywołuje emocje, ale jest niespójny z treścią
  • Fałszywy kontekst – prawdziwa treść ulokowana w fałszywym kontekście (ziarno prawdy)
  • Treść zmanipulowana – prawdziwa informacja, zniekształcona, aby oszukać odbiorcę
  • Mylne informacje – fałszywe treści, udostępniane bez złej intencji
  • Niegodziwe użycie informacji – udostępnianie prawdziwych informacji, ale w celu wyrządzenia szkody
  • Dezinformacja – fałszywe informacje, tworzone i udostępniane przez osoby mające złe intencje.
Ania Ledwoń

Ania Ledwoń

W More Bananas... ogarniam nieogarnięte. Jestem dyrektorem kreatywnym i zarządzam bananową dżunglą. Rozwijam produkty i usługi, buduję strategie dla klientów, a przy okazji organicznie i u podstaw zajmuje się komunikacją czy Facebook ADSami. Dbam o to, jak More Bananas jest postrzegane na zewnątrz firmy. Podobno całkiem nieźle #KarmięWiedzą podczas szkoleń, konferencji i webinarów. Zdarza mi się napisać coś mądrego. 

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Designer.pl
Designer.pl
8 miesięcy temu

Bardzo ważny poradnik w tych czasach! Koniecznie musimy robić długie analizy, sprawdzać w kilku miejscach i jak nie jesteśmy pewni – nie podawać informacji dalej!

Joanna
Joanna
9 miesięcy temu

Super poradnik!

Inne artykuły w tej kategorii