Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak chronić prywatność na Facebooku? Ustawienia, o których możesz nie wiedzieć

Piotr Siwiec

Piotr Siwiec

Czy da się zachować prywatność na Facebooku? W pewnym stopniu jest to możliwe. Możesz ograniczyć innym użytkownikom widoczność Twoich danych i treści, które publikujesz na profilu. 

To w jakim stopniu chcesz to zrobić i jakie ustawienia wybrać, zależy od celu obecności na Facebooku – czy jest to Twoje narzędzie pracy, miejsce budowania marki osobistej, czy po prostu portal społecznościowy.

W tym artykule pokażę Ci, jak korzystanie z funkcji związanych z ustawieniami prywatności wpływa na to, co z Twojej aktywności jest widoczne nie tylko dla innych użytkowników, ale również dla aplikacji czy stron. Przejdziemy przez według mnie najważniejsze ustawienia dotyczące profili osobistych oraz profili firmowych.

Gdzie znaleźć ustawienia prywatności na Facebooku?

  • Zaloguj się na Facebooka.
  • Kliknij w prawym górnym rogu i otwórz menu ustawień.
  • Przejdź do: Ustawienia i Prywatność, a następnie: Ustawienia. 

ustawienia prywatności ustawienia prywatności

Dodatkowe ustawienia widoczności dla konkretnych treści pojawiających się w profilu, takich jak miejsce zamieszkania, miejsce pracy, data urodzenia, numer telefonu czy wydarzenia z życia znajdziesz przechodząc do zakładki Zarządzaj swoim profilem. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany do sekcji about i dla danej informacji będziesz mógł wybrać konkretne ustawienia, komu chcesz ją wyświetlać.

Zanim przejdziemy do konkretnych ustawień, zachęcam Cię do skorzystania z funkcji podglądu Twojego profilu dla ustawień publicznych.

ustawienia prywatności

Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Posty publiczne i klikniesz w link pod wszystkimi ustawieniami: Chcesz wiedzieć, co widzą obserwujące Cię osoby? Wyświetl profil publiczny. 

Jak chronić swoją prywatność – ograniczenia dla innych użytkowników

Kiedy już wiesz, jak wygląda Twój profil publiczny, możesz przejść do konkretnych ustawień. Zacznij od funkcji powiązanych z wyszukiwaniem profilu za pomocą Facebooka i ze sposobami nawiązywania kontaktu z Tobą ze strony innych osób.

ustawienia prywatności

Z listy po lewej stronie wybierz zakładkę Prywatność i przejdź do sekcji Jak można Cię znaleźć i nawiązać z Tobą kontakt:

  • kto może wysyłać do Ciebie zaproszenia do grona znajomych: wybierz spośród dwóch opcji prywatności – każdy lub znajomi znajomych. Wybór drugiej opcji pozwoli Ci uniknąć zaproszeń od fake kont. Z drugiej strony może ograniczyć nawiązywanie relacji z osobami, które poznasz w nowym środowisku np. na networkingach (nie będą mogli Cię zaprosić, jeżeli nie będziecie mieć wspólnych znajomych),
  • czy chcesz, aby wyszukiwarki spoza Facebooka podawały linki do Twojego profilu: możesz zablokować np. pojawienie się Facebookowego profilu w wyszukiwarce Google. To jaką opcję powinieneś wybrać, ponownie zależy od celu, jaki ma spełniać profil.
    Jeżeli zależy Ci na wypozycjonowaniu marki osobistej, to warto pozwolić innym wyszukiwarkom na podawanie linku. Kiedy ktoś będzie chciał potwierdzić Twoją tożsamość lub sprawdzić autentyczność Twojej marki, pojawienie się m.in. profilu na Facebooku na pewno wyjdzie Ci na plus,
  • blokowanie: możesz wybrać konkretne osoby, które nie muszą być na liście znajomych i całkowicie ograniczyć im dostęp do profilu. Nie tylko nie będą mogły zobaczyć Twoich publikacji, ale również nie będą w stanie Cię wyszukać, czy wejść na podgląd profilu.
    Poza osobami możesz zablokować: zaproszenia od konkretnych osób z aplikacji i do udziału w wydarzeniach, same aplikacje i strony, wiadomości od poszczególnych osób lub stron,
  • w tym miejscu warto wspomnieć jeszcze o liście osób z ograniczeniem dostępu. Możesz do niej dodać wybranych znajomych. Osoba z tej listy będzie widzieć tylko publiczną aktywność. Wszystkie informacje dostępne tylko dla znajomych, będą przed nią ukrywane,
  • kto może mnie obserwować – to ustawienie znajdziesz w zakładce Posty publiczne.  Tutaj możesz zdecydować, kto może obserwować profil – czy tylko znajomi, czy również osoby spoza tej listy. 

Możliwości ochrony danych i treści

Teraz przejdź do ustawień związanych z widocznością Twojej aktywności i z ochroną danych, które przekazujesz (jak się okazuje nie tylko Facebookowi:.

  • widoczność przeszłych i przyszłych postów: te ustawienia znajdziesz w zakładce Prywatność w sekcji Twoja aktywność. Często konta na Facebooku mają już po kilka lat i nawet nie pamiętamy, co opublikowaliśmy na osi czasu. To jest ten moment, w którym warto przescrollować profil i sprawdzić, czy na pewno wszystko powinno tam jeszcze być.  Jeżeli nie masz na to czasu, możesz zacząć właśnie od ograniczenia widoczności starych postów (będą nadal się wyświetlać osobom z listy znajomychosobom w nich oznaczonych oraz ich znajomym),
  • dziennik aktywności. Zachęcam do kliknięcia w odnośnik, który znajduje się w zakładce Prywatność. Dzięki niemu możesz zobaczyć historię swoich działań na Facebooku. Przy każdej aktywności zobaczysz jej widoczność. Warto przejrzeć dziennik z ostatnich kilku dni. To pomoże Ci uświadomić, jak wiele Twoich akcji jest dostępnych publicznie i na co powinieneś uważać poruszając się po Facebooku,
  • kto może publikować na Twoim profilu to kolejne ustawienia warte uwagi. Możesz je znaleźć w zakładce Profil i oznaczanie. Wybierasz grupy odbiorców, którzy będą mogli dodawać posty na Twojej osi czasu (np. życzenia urodzinowe),
  • udostępnianie postów w relacjach. Znajdziesz je również w zakładce Profil i oznaczanie. Decydujesz, czy treści, które publikujesz, inne osoby będą mogły udostępnić w ich osobistych relacjach,
  • zasady dotyczące oznaczania w postach. Wybierz, czy chcesz zatwierdzać znaczniki i ustawienia widoczności treści, w których zostałeś oznaczony,
  • opcje udostępniania relacji – to ustawienie znajdziesz w zakładce Relacje. Dzięki niemu zdecydujesz, czy pozwolić innym użytkownikom na udostępnianie Twoich relacji,
  • ustawienia rozpoznawania twarzy. Nie każdy ma świadomość, że Facebook gromadzi informacje o tym, jak wyglądamy. Wykorzystuje to w proponowaniu znaczników na zdjęciach lub podczas weryfikacji naszej tożsamości. Na szczęście możesz zdecydować, czy mu na to pozwolisz,
  • aplikacje i witryny. To też bardzo mało znane miejsce, jednak warto do niego zajrzeć. Pokazuje listę aplikacji, witryn i dostępów, jakich udzieliłeś im do swoich danych. Są to nie tylko gry na Facebooku, ale np. portale do których logowałeś się z użyciem konta na Facebooku.

Profil firmowy a ustawienia prywatności

Można ustawić prywatność na profilu firmowym? Okazuje się, że tak.
Oczywiście chcemy, by nasze treści docierały szeroko do odbiorców, ale jest kilka ustawień, które pozwalają zarządzać np. ich dystrybucją przez inne osoby.

Wszystkie funkcje znajdziesz w Ogólnych ustawieniach strony na Facebooku.

ustawienia prywatności

  • Posty gości – możesz pozwolić użytkownikom na dodawanie postów w sekcji Społeczności. Jest to sekcja raczej rzadko odwiedzana, a większość postów, które tam trafiają, są raczej z przypadku. Możesz wyłączyć tę funkcję, lub wprowadzić ograniczenie do zatwierdzania treści przez moderatora. Musisz pamiętać o tym, że blokując tę funkcję, jednocześnie blokujesz możliwość dodawania zdjęć w komentarzach pod postami.
  • Udostępnianie relacji i postów – w tej sekcji możesz wybrać, czy odbiorcy będą mogli udostępniać posty i relacje Twojej strony, czy im to uniemożliwisz.
  • Wiadomości – decydujesz o możliwości wysyłania wiadomości.
  • Możliwość dodawania znaczników – wybierasz, czy odbiorcy mogą oznaczać inne osoby na treściach, które dodajesz.
  • Inne osoby oznaczające tę stronę – wybierasz, czy będzie można oznaczyć Twoją stronę na Facebooku w postach lub relacjach innych użytkowników.
  • Ograniczenia dotyczące kraju – możesz wybrać, w których krajach strona na Facebooku jest widoczna lub niewidoczna.
  • Ograniczenia wiekowe – wybierasz minimalny wiek użytkowników, do których chcesz dotrzeć. 

Podsumowanie

Czy mając konto z nawet najbardziej restrykcyjnymi ustawieniami prywatności, masz zagwarantowane bezpieczeństwo? Niestety nie.
Co jakiś czas słyszymy o kolejnych wyciekach danych z serwisu. Dlatego zawsze świadomie zastanawiaj się nad tym, jakie dane są powiązane z Twoim profilem.

Zawsze warto stosować do tych kilku poniższych zasad, aby zwiększać bezpieczeństwo danych:

  • jeżeli chcesz uniknąć włamania do konta, wybierz uwierzytelnianie dwuskładnikowe,
  • sprawdzaj, kogo przyjmujesz do znajomych. Uważaj na fake konta i najlepiej sprawdź, czy nie masz ich już wśród aktualnych znajomych, 
  • wszystko, co wrzucasz i udostępniasz w sieci traktuj jakbyś publikował publicznie. Twoje adresy, numery telefonu, dane mniej lub bardziej wrażliwe zawsze mogą zostać przechwycone i upublicznione lub wykorzystane na Twoją niekorzyść, 
  • to samo dotyczy Twoich lajków, komentarzy i postów. Pamiętaj, że nigdy nie jesteś anonimowy!

Autor:
Piotr Siwiec
Junior Performance Marketing

 

Piotr Siwiec

Piotr Siwiec

Działam w zespole Performance Marketingu. Buduję kampanie płatne Google Ads i Facebook Ads. Analizuję, targetuję, optymalizuję. Wszystko dla tych momentów, kiedy widzę nowe konwersje!

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii