fbpx
pisanie na komputerze

7 prostych zasad informacji prasowej

Opublikowana na poczytnym portalu daje setki klik贸w i wi臋ksz膮 艣wiadomo艣膰 marki. Zadowolenie w oczach szefa? Bezcenne. Tylko, jak sprawi膰, 偶eby Twoja informacja prasowa trafi艂a na 艂amy wielkich tytu艂贸w, skoro dziennikarze podobno jej nie lubi膮? Poznaj kilka prostych zasad dobrej informacji prasowej.

Jeszcze przed stworzeniem pras贸wki zastan贸w si臋: co chcesz przekaza膰 i jaki masz w tym cel. Czy wiesz, jak to napisa膰 i jak zainteresowa膰 innych tym tematem? Do kogo chcesz m贸wi膰 i gdzie chcesz, 偶eby opublikowano informacj臋 prasow膮. Co zrobisz, 偶eby si臋 ni膮 dzielono? Masz plan? 艢wietnie! Mo偶esz zabra膰 si臋 za pisanie.

Liczy si臋 tre艣膰

Ze wzgl臋du na charakter tekstu wyr贸偶niamy informacje prasowe newsowe (wydarzenia, koncerty, maratony, itp.) i poradnikowe. Je艣li piszesz o festiwalu, biegu charytatywnym czy zawodach sportowych pisz wed艂ug zasady 5xW+H. W tek艣cie odpowiedz na pytania: kto (who), co (what), gdzie (where), kiedy (when), dlaczego (why) i jak (how). To w艂a艣nie te aspekty najbardziej interesuj膮 dziennikarza i s膮 potrzebne do stworzenia dobrego newsa.

Zobacz te偶: Jak pisa膰, 偶eby inni chcieli czyta膰?聽

Zabierasz si臋 do pisania informacji poradnikowej? Po pierwsze pisz tak, 偶eby艣 sam chcia艂 przeczyta膰 sw贸j artyku艂 przy kawie. Po drugie, stw贸rz tekst, kt贸ry przypomina odwr贸con膮 piramid臋. Najwa偶niejsze informacje zamie艣膰 na pocz膮tku, szczeg贸艂y i w膮tki poboczne niech znajd膮 si臋 w kolejnych akapitach pras贸wki. Pami臋taj, 偶eby tekst wzbogaci膰 wypowiedziami innych os贸b 鈥 b臋dzie bardziej interesuj膮cy dla odbiorcy.

Czy wiesz, 偶e鈥

Informacja prasowa, kt贸ra zawiera lokowanie produktu, z redakcji trafia do biura reklamy, a zamiast link贸w do publikacji, na Twoj膮 skrzynk臋 wysy艂any jest cennik artyku艂贸w sponsorowanych.

baner

Forma ma znaczenie

To, co znajdzie si臋 w Twoim artykule jest bardzo wa偶ne, ale jego forma nie pozostaje bez znaczenia. Stw贸rz tekst, kt贸ry b臋dzie si臋 chcia艂o czyta膰. Podziel go na akapity, wymy艣l zach臋caj膮ce 艣r贸dtytu艂y, spraw, 偶eby artyku艂 mia艂 rytm. Unikaj wykrzyknik贸w, wersalik贸w i formatowania. Dziennikarz sam dostosuje tekst do portalu. Nie musisz dba膰 o nag艂贸wki pod SEO.

Szybki kontakt w cenie

Do ka偶dej informacji prasowej dodaj kr贸tki tekst o marce, kt贸r膮 chcesz promowa膰 i kontakt dla medi贸w. Koniecznie podpisz si臋 imieniem i nazwiskiem, zostaw adres e-mail i numer telefonu. Je艣li dziennikarz b臋dzie chcia艂 uzyska膰 dodatkowe informacje si臋gnie do dokumentu tekstowego, a nie b臋dzie wertowa艂 e-maili w poszukiwaniu kontaktu.

Sprawd藕 te偶: Strategia content marketingowa krok po kroku聽

Pami臋taj!

Najbardziej cenieni przez redaktor贸w s膮 PR-owcy, kt贸rzy konkretnie odpowiadaj膮 na pytania, szybko s膮 w stanie dostarczy膰 informacje dodatkowe i zawsze mo偶na na nich liczy膰.

Dobre pierwsze wra偶enie

Tekst powinien by膰 wys艂any w formacie do edycji (.doc lub .rtf), nigdy .pdf. Dziennikarz musi by膰 w stanie dowolnie ingerowa膰 w artyku艂. Materia艂y graficzne najlepiej, je艣li s膮 przygotowane pod dany portal. Informacja prasowa ma i艣膰 do druku? Zadbaj, aby zdj臋cie mia艂o przynajmniej 300 dpi. Zawsze wysy艂aj fotografie, jako osobne pliki w za艂膮czniku. Pami臋taj, aby je w艂a艣ciwie podpisa膰. Je艣li znasz autora – dodaj t臋 informacj臋 do podpisu.

baner

Bez korekty ani rusz

Ka偶d膮 informacj臋 prasow膮 przed wysy艂k膮 przeczytaj kilka razy. Popraw b艂臋dy ortograficzne, stylistyczne i j臋zykowe. Zadbaj o prawid艂ow膮 interpunkcj臋. Im mniej dziennikarz b臋dzie musia艂 sp臋dzi膰 czasu nad tekstem 鈥 tym lepiej dla Ciebie. Zr贸b szybki test. Daj do przeczytania pras贸wk臋 innej osobie. Je艣li dla niej wszystko b臋dzie jasne i nie znajdzie liter贸wek, mo偶esz 艣mia艂o wysy艂a膰 informacj臋 prasow膮.

Zobacz te偶: Strategia content marketingowa krok po kroku

Wysy艂ka z g艂ow膮

Stw贸rz w艂asn膮 baz臋 medi贸w z podzia艂em na tematyk臋. Nie wysy艂aj informacji prasowej do wszystkich dziennikarzy. Wi臋kszej liczby publikacji i tak nie uzyskasz, a mo偶esz tylko pogorszy膰 relacje z redaktorami. Je艣li masz czas, stw贸rz dwie wersje pras贸wki i podziel wysy艂k臋. Informacj臋, kt贸r膮 uwa偶asz za lepiej napisan膮 mo偶esz wys艂a膰 do zaprzyja藕nionych redakcji, a drug膮 roze艣lij do pozosta艂ych.

Wywa偶ony PR

Zapomnij o embargo. Dziennikarze pami臋taj膮 tylko o swoich terminach. Je艣li poprosisz ich o publikacje po wyznaczonej dacie 鈥 na pewno o tym zapomn膮. Do najwa偶niejszych dla Ciebie redakcji wy艣lij e-maila indywidualnie. W wiadomo艣ciach rozsy艂anych do wielu pami臋taj o UDW. Twoja wiadomo艣膰 z wi臋kszym prawdopodobie艅stwem zostanie otworzona, je艣li wy艣lesz j膮 mi臋dzy wtorkiem, a czwartkiem w godzinach porannych. Przed kolegium redakcyjnym dziennikarze szukaj膮 temat贸w i ch臋tniej przygl膮daj膮 si臋 pras贸wkom.

Nie wiesz, czy Tw贸j e-mail dotar艂? Publikacji nie ma, a Ty coraz bardziej si臋 denerwujesz? Nie dzwo艅 do dziennikarza. Mo偶esz by膰 pewien, 偶e je艣li redaktor b臋dzie czego艣 potrzebowa艂, sam do Ciebie zadzwoni, a je艣li odzewu brak to znaczy, 偶e informacja po prostu nie zainteresowa艂a redakcji.

Doda艂by艣 co艣 do tej listy? Czekamy na propozycje w komentarzach pod artyku艂em!

Udost臋pnij

FacebookTwitterPinterest