Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Strategia content marketingowa krok po kroku

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

Strategia to rzecz święta każdego marketera. I nie chodzi tu tylko o plan rozwoju marki. Jeśli wdrażasz działania content marketingowe, zanim zaczniesz zlecać czy pisać teksty – przygotuj ich strategię. Jak to zrobić? 

Po pierwsze: przygotowanie i analiza

Poproś kierownika produktu lub managera firmy, z którą współpracujesz, o strategię komunikacji marki. Dowiesz się z niej m.in. kto jest grupą docelową, jakie są cele firmy i poznasz jej konkurencję. To może Ci w dużej mierze pomóc w opracowaniu działań content marketingowych.

Kiedy wstępne rozeznanie masz już za sobą zastanów się, jaka jest idea i cel tekstów. Nie chodzi tu oczywiście o wzrost sprzedaży, ale o realne wartości, które artykuły mogą przynieść czytelnikowi. Czy będą doradzać w rozwiązywaniu problemów, informować, a może po prostu bawić i budować więź emocjonalną z czytelnikiem? Ustal to!

Analiza nie może obyć się bez poznania konkurencji. Pamiętaj, że ogólny zarys już masz, teraz potrzebujesz przyjrzeć się markom, które prowadzą działania contentowe. Jakie tematy wybierają, w jaki sposób przekazują treści, czego w nich brakuje? Może wykorzystasz luki konkurencji, aby stworzyć treści przydatne dla odbiorcy?

Przygotowanie do budowy strategii content marketingowej nie obejdzie się bez audytu. Najpierw poproś klienta o dokumentacje firmy SEO, jeśli prowadzone są takie działania. Następnie prześledź treści, które znajdują się na blogu, portalu, stronie www. Jaka tematyka przeważa, czego brakuje, czy artykuły są dostosowane do wymogów algorytmów Google? Czy tworzą one cykle? Dzięki temu otrzymasz analizę treści marki.

baner

Po drugie: planowanie i strategia

Znasz zasady budowania person? Świetnie, bo nie obejdzie się bez stworzenia ich dla działań contentowych. Zastanów się też, jaki jest i jaki mógłby być proces zakupowy dla klientów marki. To w dużej mierze ułatwi Ci pisanie tekstów. Będziesz wiedział dla kogo tworzysz treści i jak możesz zachęcić go do zainteresowania produktem czy usługą.

Wyznacz jasne cele działań content marketingowych i wskaźniki pomiaru. Wiadomo, że wszystkim zależy na wzroście sprzedaży, ale zastanów się, jakie jeszcze rezultaty mogą przynieść Twoje teksty? Budowanie wizerunku lidera branży, utrzymanie lojalności klientów, angażowanie ich? Chcesz zwiększyć ruch na stronie www, skorzystaj z Google Analitics. Twoim zadaniem jest większa rozpoznawalność marki? Zmierz ją jednym z programów do monitoringu mediów.

Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

Zastanów się, jakich narzędzi będziesz używał przy tworzeniu tekstów. Czy mają być one tworzone pod SEO? Pomogą Ci w tym Google Trends i Answear The Public. Tworząc artykuły, zawsze miej w zanadrzu słownik synonimów, ortograficzny, interpunkcyjny, a także narzędzie do badania stopnia zrozumienia tekstu jak np. Jasnopis. Już na początku współpracy z nowym klientem zadbaj o sposoby i narzędzia dystrybucji chyba, że promocją contentu zajmuje się specjalista ds. social media.

Masz pomysły na teksty? Świetnie! Na pewno przyda Ci się kalendarz redakcyjny. Harmonogram pozwala rozplanować pracę, ale też uporządkować to, co będzie się działo na portalu czy blogu marki. Klient na pewno będzie zadowolony.

Warto przygotować też księgę stylu. Uwierz, jest przydatna. Szczególnie, jeśli umieścisz w niej wyrażenia, które w kontekście produktu są bardzo ważne lub słowa, których absolutnie nie można używać w tekstach.

baner

Po trzecie: promocja i dystrybucja

Doskonale wiesz, że stworzenie tekstu to dopiero połowa sukcesu. Druga połowa to jego promocja. W końcu nawet najlepszy artykuł nie przyniesie żadnych rezultatów, jeśli nikt go nie przeczyta. Skorzystaj z tzw. paid media, owned media i earned media. Możesz również dodać do nich share media, czyli treści w kanałach social media czy forach internetowych.

Paid media to m.in. artykuły sponsorowane w prasie czy serwisach internetowych, a także wszystkie formy reklamy Google AdWords. Do earned media zaliczamy działania media relations i influencer marketing. Z pewnością to najtrudniejsza forma pozyskiwania wzmianek o produkcie lub usłudze. Na szczęście są również owned media, czyli firmowa strona internetowa, blog i content, który pojawia się w kanałach komunikacji marki.

diagram

Po czwarte: doskonalenie i zarządzanie

Masz już content, promujesz go i cierpliwie czekasz na efekty. Pamiętaj, że ten czas nie jest całkowicie bezproduktywny. Wykorzystaj go na monitorowanie marki, śledź wszystkie wzmianki, które pojawiają się w sieci i komentuj je. Dbaj o aktualność materiałów. Mierz rezultaty, nawet jeśli nie masz spektakularnych efektów i nie wiesz, czym mógłbyś się  pochwalić. Skup się na pozyskiwaniu linków, bo zapewne to one są ważnym elementem Twoich działań w oczach klienta.

baner z wykresem

 

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii