fbpx
More Bananas Zostań naszym klientem

6 porad dla dbających o poprawną pisownię

22 stycznia 2020 |
poprawna pisownia

Polszczyzną posługujemy się na co dzień, ale mimo tego bardzo często płata nam ona figle. Po co nam poprawna pisownia? Jak o nią zadbać? Kilka rad znajdziecie w artykule!

Po co w ogóle pisać poprawnie? 

Poprawna pisownia: 

  • budzi większe zaufanie wśród czytelników tekstu eksperckiego (a tym samym wzmacnia pozycję samego eksperta),
  • dobrze świadczy o kulturze osobistej osoby posługującej się językiem,
  • umożliwia formułowanie komunikatów, które odbiorcy zrozumieją bez trudu,
  • przekłada się na lepszą sprzedaż – sprzedawanie zaczyna się od zaszczepienia w kimś idei, którą najpierw… trzeba wyrazić słowami.

Pozwala też uniknąć publicznego wytykania błędów przez Waszych czytelników – internauci są w tej kwestii szczególnie skrupulatni.

Oto kilka porad, które pomogą Wam zadbać o poprawną pisownię!

 

1. Unikajcie pleonazmów

Pleonazm to połączenie w całość dwóch słów, które mają podobne znaczenie. Najpopularniejszymi pleonazmami są: „dzień dzisiejszy”, „cofnąć się do tyłu”, „zejść w dół”, „podnieść do góry” i „okres czasu”. Dlaczego to pleonazmy? 

  • „dzień dzisiejszy” to po prostu dziś, dzisiaj – nie ma potrzeby dodatkowego rozwijania tej formy;
  • „cofnąć się” znaczy tyle, co przesunąć się w tył – dodanie „do tyłu” powoduje powielenie znaczenia czasownika;
  • nie można zejść inaczej niż w dół, bo „zejść” znaczy „przemieścić się w dół”. Analogicznie jest w przypadku „wchodzenia do góry” – samo wchodzenie oznacza poruszanie się w górę;
  • „okres” to „czas trwania czegoś” – nie wymaga zatem dodatkowego uzupełnienia słowem „czas”.

 

2. Pamiętajcie o istnieniu spójników skorelowanych

Spójniki skorelowane to językowe papużki nierozłączki, czyli takie pary spójników, które zawsze są razem. Użycie jednego z pary wymusza użycie w dalszej części zdania drugiego. 

Spójnikami skorelowanymi są: 

  • zarówno…, jak i…
  • o ile…, o tyle…
  • dlatego…, że…
  • nie tylko…, lecz także…
  • dopóty…, dopóki…
  • jeżeli…, to…
  • im…, tym…

 

3. Nauczcie się poprawnego zapisu odmienionych liczebników

Liczebniki, jak sama nazwa wskazuje, określają, w jakiej liczbie/ilości coś występuje. Najwięcej kłopotów sprawiają liczebniki porządkowe – no bo jak to zapisać, kiedy coś jest „dwudzieste”: 20-te, 20, 20.?

Poprawną pisownię reprezentują dwie formy:

  • dwudzieste,
  • 20. (z kropką).

Piszemy: „lata 20.” lub „lata dwudzieste”, „20. (lub: dwudzieste) urodziny”, „4. (lub: czwarte) miejsce”. 

Jeśli z kontekstu wynika, że został użyty liczebnik porządkowy (np. „Jestem w 4 klasie”), można pominąć kropkę. Dodatkowo po cyfrze oznaczającej dzień miesiąca nie daje się kropki, gdy nazwa została zapisana słownie (np. „7 maja”; nie: „7. maja”).

 

4. Nie stawiajcie przecinka przed każdym „że”

Jeśli pamiętacie ze szkoły, że przed każdym „że” powinien pojawić się przecinek, natychmiast o tym zapomnijcie. 

Przecinka nie stawiamy w: 

  • mimo że,
  • jako że,
  • zwłaszcza że,
  • tylko że.

W przypadku „tak że”, „dlatego że” i „tylko że” kluczem jest kontekst. Spójrzcie na przykład: 

1. Czekała dlatego, że go kochała.

2. Czekała, dlatego że go kochała.

W pierwszym przypadku skupiamy się na powodzie oczekiwania, w drugim – na samym fakcie oczekiwania. Przecinek pozwala położyć akcent tam, gdzie chcemy.

Przeczytaj także: Sekrety webwritingu: jak pisać, żeby chcieli czytać

 

5. Pamiętajcie o słowach, które mają „dwie” poprawne pisownie

Oczywiście nie są to dwie pisownie, a odrębne sformułowania, które przez swoje podobieństwo często bywają mylone. Należą do nich: 

  • jakby (= jak gdyby), np. Szedł, jakby był pijany. 
  • jak by (= w jaki sposób), np. Jak by to zrobić?
  • także (= również), np. Poproszę także cukier.
  • tak że (= w taki sposób że), np. Zamówił pięć, tak że dla każdego wystarczyło.
  • naraz (= jednocześnie), np. Mówili naraz i trudno ich było zrozumieć.
  • na raz (= na jeden raz), np. „Śledzika na raz” poproszę. 

Jak uniknąć pomyłki? Zastanówcie się nad tym, jak możecie zastąpić powyższe słowa w zdaniu. Jeśli „jakby” możecie zastąpić „jak gdyby”, zapiszcie je „jakby”. Jeśli kontekstowo pasuje zamiana na „w jaki sposób”, użyjcie „jak by”. Prostsze ;)?

 

6. Pilnujcie liczby i ilości w tworzonych przez siebie zdaniach

Liczba i ilość to nie synonimy, które nawzajem się zastępują. „Liczba” opisuje to, co da się policzyć – kostki masła, uczestników konferencji, książki w mieszkaniu. „Ilość” odnosi się do niepoliczalnego, np. wody w szklance (ale nie samych szklanek wody!), cukru w torebce (ale nie samych torebek!). 

Pamiętajcie: im poprawniej piszecie, tym lepszy będzie odbiór Waszych tekstów wśród czytelników.

Dajcie znać, czy wiedzieliście o tym wszystkim, czy coś Was zaskoczyło. Jesteśmy ciekawi Waszej opinii!

 

Autor: Ilona Sieradzka
Social Media Specialist

 

INNE ARTYKUŁY W KATEGORII: Inspiracje

5 sprawdzonych porad dla każdego analityka. Pamiętaj o tym!

25 sierpnia 2020 Wiedza

Jak założyć efektywną grupę na Facebooku? 8 sprawdzonych rad

19 sierpnia 2020 Wiedza

Greenwashing w marketingu. 6 porad, jak nie dać wprowadzić się...

12 sierpnia 2020 Inspiracje

Jak umiejętnie wyciągać wnioski z badań satysfakcji klientów...

03 sierpnia 2020 Wiedza

Rozmiary reklam social media [Facebook, Instagram, LinkedIn, Twit...

02 lipca 2020 Narzędzia

Instagramowy słownik – skróty, hasztagi i pojęcia, któr...

10 czerwca 2020 Inspiracje

Praca zdalna na wyższym levelu, czyli Miro App

29 maja 2020 Inspiracje

Autentyczność na wagę złota w influencer marketingu

13 maja 2020 Inspiracje

Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

06 maja 2020 Inspiracje

Rozmiary grafik social media [Twitter, Pinterest]

05 maja 2020 Wiedza

5 kroków do lepszego profilu na Trip Advisorze

25 marca 2020 Inspiracje

Rozmiary grafik social media [LinkedIn, YouTube]

26 lutego 2020 Wiedza

Bezpieczeństwo na Instagramie. Jak zabezpieczyć konto przed kra...

19 lutego 2020 Instagram

Brief jako przewodnik po kampanii z influencerami

08 stycznia 2020 Narzędzia

Rozmiary grafik social media [FACEBOOK, INSTAGRAM]

02 stycznia 2020 Wiedza

Kalendarz Social Media Managera

30 grudnia 2019 Facebook

Podsumowanie roku 2019: marketing

20 grudnia 2019 Inspiracje

Podsumowanie roku 2019: social media

17 grudnia 2019 Wiedza

Najważniejsze zmiany na LinkedIn w 2019 roku

16 grudnia 2019 LinkedIn

Jak dodać lub usunąć managerów YouTube? [PORADNIK]

07 listopada 2019 Wiedza

Personalizacja URL na LinkedInie krok po kroku

18 października 2019 Narzędzia

Darmowe wydarzenia marketingowe w Krakowie

20 września 2019 Inspiracje

Spójność na Instagramie. Jak sprawić, żeby profil wizualnie ...

02 sierpnia 2019 Inspiracje

7 trików na Instagramie, których prawdopodobnie nie znasz

19 lipca 2019 Inspiracje

7 prostych zasad informacji prasowej

24 czerwca 2019 Wiedza

Jakie zdjęcia umieszczać na Instagramie? Trendy, którymi może...

08 maja 2019 Inspiracje

Wiata przystankowa ma potencjał… marketingowy!

20 marca 2019 Inspiracje

7 powodów, przez które ludzie nie chcą oglądać Waszego insta...

11 marca 2019 Inspiracje

Sekrety webwritingu: jak pisać, żeby chcieli czytać?

28 lutego 2019 Wiedza

Jak rozpocząć przygodę
z Instagramem, czyli podstawy podsta...

28 stycznia 2019 Inspiracje

Strategia content marketingowa krok po kroku

21 stycznia 2019 Wiedza

“Gdzie się podziały tamte fora, gdzie Ci admini, gdzie tamten...

18 stycznia 2019 Inspiracje

Femvertising, czyli marketing po kobiecemu

07 stycznia 2019 Inspiracje

Nowy rok – nowe trendy! Co będzie na topie w 2019?

27 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: marketing

18 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: social media

10 grudnia 2018 Inspiracje

8 trendów w content marketingu na 2019 rok

29 listopada 2018 Inspiracje

Easter Eggs, czyli marketingowe złoto dla wtajemniczonych

15 listopada 2018 Inspiracje

Fenomen Instagrama

19 października 2018 Inspiracje

Marketing muzyczny, czyli gdy emocje biorą górę

05 października 2018 Wiedza

4 darmowe narzędzia, które pozwolą urozmaicić Insta Stories

24 września 2018 Inspiracje

Reserved: faux pas naszych czasów czy zwykłe niedopowiedzenie? ...

21 września 2018 Inspiracje

Przestrzeń from Facebook, czyli jak Facebook wspiera społeczno...

18 września 2018 Inspiracje

6 rzeczy, które już nie działają
na Instagramie

31 sierpnia 2018 Inspiracje

Jak zdobyć najlepszego ambasadora marki? 6 zasad employer brandi...

11 sierpnia 2018 Wiedza

5 sposobów, jak skutecznie zwiększyć open rate newsletterów

20 maja 2018 Wiedza
MAŁO Bananów? Kliknij aby załadować więcej!