fbpx
More Bananas Zostań naszym klientem

Social Media: 5 zasad skutecznej komunikacji!

Zazwyczaj szukając informacji o skutecznej komunikacji w Social Media dostajemy informację: „twórz angażujące treści.” Świetna porada! Ale jak je tworzyć? Czy są jakieś uniwersalne przepisy na treści, które wzbudzą zainteresowanie naszych odbiorców?

Odpowiedź brzmi jak odpowiedź typowego marketera: to zależy. Nie ma wzoru matematycznego i przepisu stworzonego z cukierniczą precyzją, który pozwoli nam na wzbicie się na wyżyny skuteczności contentu publikowanego w mediach społecznościowych.  Natomiast są pewne techniki, narzędzia, teoria przenikająca się z praktyką osoby pracujące x lat w mediach społecznościowych. Od czego zatem zacząć?

Krok 1 skutecznej komunikacji w Social Media: Planowanie

Kluczem do skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych jest planowanie. Po pierwsze zastanów się po co tak naprawdę ci konkretne medium społecznościowe.

  • Czy rzeczywiście są tam obecni albo potencjalni klienci?
  • Czy masz na tyle czasu i contentu, aby tworzyć dobrej jakości treści na Instagramie, Tik Toku i Facebooku jednocześnie?
  • I do czego mają Ci służyć komunikacyjnie?  Do kontaktu na co dzień z klientami,  do przekazywania newsów dotyczących Twojej firmy czy produktu, a może do budowania zaangażowanej społeczności, która zostanie ambasadorem Twojej marki?

Obecność w Social Media dla samej obecności (nie)stety nie przyniesie żadnych namacalnych efektów i rezultatów. 

Ponadto Twoja komunikacja musi być regularna. Jeżeli twoje profile świecą pustkami, a ostatni post pojawił się miesiąc temu – to tak jakbyś nie chciał rozmawiać ze swoimi odbiorcami i podświadomie wywołuje to negatywne skojarzenia. Ile powinieneś postować? Tyle ile masz do powiedzenia – nie twórz treści na siłę! Ale najlepiej kilka razy w tygodniu, na Facebooku minimum 3 razy w tygodniu.  Na Instagramie optymalnym byłby jeden post dziennie. Masz więcej do przekazania?  Jak najbardziej! Byle posty nie były dodawane co godzinę, bo wtedy tylko jeden zyska dużą grupę odbiorców. 

Zaplanuj również, co chciałbyś komunikować swoim fanom. Możesz stworzyć prosty kalendarz treści – chociażby w excellu. 

Dzięki temu nie przegapisz w publikacji najważniejszych rzeczy, które dzieją się w Twojej firmie czy też życzeń świątecznych albo wyprzedaży z okazji czarnego piątku. Kalendarz treści pozwala także w dłuższej perspektywie zaoszczędzić czas poświęcany na tworzenie postów. Możesz również skorzystać z naszego kalendarza contentowego:  KLIK. 

Zaplanuj również linie postów / bloki tematyczne. To mogą być na przykład: 

Krok 2 skutecznej komunikacji w Social Media: Natywność

Treści natywne, czyli innymi słowy dopasowane do platformy. Tak formatem postu jak i jego treścią oraz samym przekazem. Warto „czuć” dane medium, aby tworzyć w nim skuteczną komunikację. Chcesz tworzyć dobre treści na Twitterze? Zainteresuj się nim jako użytkownik prywatny. Szukasz inspiracji do twoich działań na Instagramie? Sam zostań prywatnie jego użytkownikiem!

YouTube to oczywiście video, ale i od niedawna statusy tekstowe, na Facebooku zadbaj o odpowiednie wymiary i pamiętaj, że w tym momencie prym wiodą transmisje na żywo i formaty video, a jeżeli grafika, to w 1:1 albo pionowa. Pamiętaj również o wymiarach na LinkedIn oraz o tym, że Instagram to kanał, gdzie głównie posługujemy się zdjęciami. Nie wrzucaj w swoje media społecznościowe plakatów czy ulotek. Publikuj treści efemeryczne, czyli znikające po 24 godzinach. Możesz to robić na Twitterze (Fleets), Instagramie (IG Stories) czy Facebooku (Fb Stories). 

Nie powielaj tej samej treści w twoich kanałach! To największy grzech marketera. Co nie oznacza, że nie możesz tej samej informacji opublikować w kilku miejscach na raz. Dostosuj format oraz komunikat.

Krok 3 skutecznej komunikacji w Social Media: Dopasowane do grupy odbiorców.

Kluczem jest znajomość naszej grupy docelowej. Pracowanie na wcześniej stworzonych personach, czyli obrazach naszego (jak niektórzy mówią idealnego, ja wolę mówić prawdziwego) klienta. 

Pisz treści o swojej grupie docelowej i do NIEJ. Nie pisz do swojego wewnętrznego głosu, szefa czy przełożonego. Ani Ty, ani oni nie są Twoją grupą docelową. 

Treści twórz w odpowiedzi na potrzeby i mówienie językiem korzyści. 

Krok 4 skutecznej komunikacji w Social Media: Dobre copy

Żyjemy w świecie komunikacji obrazkowej i nie bez powodu mówi się, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów! Ale na tym obrazie (czyli grafice) i nad nią lub pod nią (w zależności od kanału) znajduje się copy.

Prosty język

Niestety coraz mniej czytamy. Dlatego język powinien być prosty, jasny, przejrzysty. Na poziomie “podstawówki”. Jak to sprawdzić? Skorzystaj z serwisu jasnopis.pl, który sam określi czy stworzony przez Ciebie post jest prosty czy za trudny dla odbiorcy.  Jednakże – komunikat nie może być “za prosty”! 

Mów językiem swojej grupy docelowej i pamiętaj o pozycjonowaniu marku. Wiesz, że oczekuje ona edukacyjnych treści wysokiej jakości? Zapomnij o prostocie. Przede wszystkim pamiętaj o oczekiwaniach odbiorców. 

Spójność 

Znajdź swój styl pisania i trzymaj się go podczas całej komunikacji w Social Media. Wybierając czy zwracasz się do odbiorców w pierwszej bądź trzeciej osobie – cały czas utrzymuj spójny charakter wypowiedzi. Określ czy będziesz pisał w sposób poważny, a może jednak humorystyczny. 

Wezwania do działania

Jeżeli chcesz zachęcić odbiorców do pozostawienia komentarza albo udostępnienia twojego postu – napisz mu o tym! Zastosuj tzw. CTA, czyli Call To Action (Wezwanie do działania) i jasno zakomunikuj czego oczekujesz: “Udostępnij”, “Skomentuj”, “Polub”. Ale to mogą być również wezwania do realnego działania: “Przyjdź”,  “Kup”, “Poinformuj innych”. Ważne, abyś nie zastosował więcej, niż jednego wezwania do działania. Ludzie w Social Media w większości przypadków jedną rzecz na raz. 

Szacunek do języka

Innymi słowy: pisz poprawnie. Szacunek do języka, to szacunek do odbiorcy. Oczywiście tutaj możesz pozwolić sobie na posługiwanie się językiem potocznym, mówionym – ale wystrzegaj się błędów interpunkcyjnych, ortograficznych czy stylistycznych. Nie zapominaj również o koniugacji (odmiana przez przypadki), w szczególności zwracając się w komentarzu do swoich fanów. Łukaszu, Aniu, Grzegorzu – nie Łukasz, Ania, Grzegorz. Chyba, że odpowiadając oznaczasz daną osobę przez @ – wtedy odmiana rzeczywiście nie jest możliwa. Do fanów zawsze niezależnie od wieku zwracaj się po imieniu – to skraca dystans. 

Emotikony i emocje

Praktycznie 100% internautów niezależne od wieku wie, czym są emotikony, a 92% je używa. Badania wykazują, że stosując emojis (np. 🙂😎😊) w naszym mózgu wytwarzają się te same reakcje, jak podczas zobaczenia uśmiechniętej twarzy człowieka na żywo. Ponadto emojis pomagają wyróżnić pewien fragment tekstu (np. ✔➡👉) lub skrócić liczbę znaków i zamienić pewne słowa (np. serce → ❤ ). Emojis zwiększają również liczbę komentarzy, udostępnień i polubień o kilkadziesiąt %. Warto także dodawać “nastrój” do naszych wpisów, np. “czuję się wdzięczny”. 

Unikaj pasywnych treści

Pisząc w social media, używaj “aktywnego głosu”, nie pasywnego. Pozwala to tworzyć bardziej angażujące posty. Aktywny głos dodaje dynamiczności wypowiedzi. Fani zdecydowanie bardziej preferują tego typu treści. Przykład: 

  • Aktywny: Zosia wypiła woda. 
  • Pasywny: Woda została wypita przez Zosię. 

Krok 5 skutecznej komunikacji w Social Media: Analizuj

Podstawą wszystkich twoich działań w mediach społecznościowych powinna być ciągła analiza… twoich działań.  Weryfikacja tego czy wypełniasz swoje cele biznesowe przy stosowanych treściach i komunikacji. Testowanie formatów postów, sprawdzanie co lepiej działa, konwertuje i angażuje.

Pamiętaj o hierarchii danych analitycznych!

Przykładowo:

Dane – 1375 wzmianek w mediach społecznościowych

Informacje – wzmianki doprowadziły do wzrostu aktywności nowych użytkowników witryny. Wzrost o 75%

Wnioski – pomimo, że na ogół Google generuje największych ruch, tutaj był to Facebook i blog influencera. Osoby te spędzały w witrynie więcej czasu, niż z innych źródeł.

Rekomendacje – należy zadbać o relacje z inlfluencerami i zwiększyć wydatki na reklamę na Facebooku.

Oczywiście, to tylko pierwsze kroki do osiągania efektów! Dajcie znać w komentarzu czy jesteście zainteresowani kolejnymi pięcioma.

INNE ARTYKUŁY W KATEGORII: Social Media