Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak założyć efektywną grupę na Facebooku? 8 sprawdzonych rad

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

O tym, że grupy mają coraz silniejszą pozycję na Facebooku, specjaliści mówią już od wielu miesięcy (jeśli nie lat). I faktycznie tak jest. Można to zaobserwować zarówno w algorytmie Facebooka, jak i różnorodności grup pod względem tematów. 

Nawet jeśli Twoje zainteresowania są oryginalne i interesują Cię np. starożytni kosmici, czy uprawa eko pomidorów, znajdziesz społeczność skupioną wokół tego tematu na Facebooku. Co zrobić, aby założyć efektywną grupę na Facebooku? Mam dla Ciebie 8 sprawdzonych rad.

Określ cel

Zanim założysz grupę odpowiedz sobie na pytanie: po co? Czy chcesz zwiększyć sprzedaż, czy zwiększyć standardy w obsłudze klienta i budować relacje, a może chcesz skupić się na działaniach edukacyjnych? Wybór i decyzja zależą od celów Twojej marki. Pamiętaj, że grupa może się stać jednym z najważniejszych punktów strategii marketingowej, dlatego odpowiedź na to pytanie sprawi, że Twoja grupa będzie działała na dobrym poziomie.

Grupa otwarta czy zamknięta?

To jedna z kluczowych decyzji przy tworzeniu grupy. Charakter otwarty pozwala każdemu chętnemu na wejście do grupy. Jeśli wybierzesz grupę zamkniętą, warto pomyśleć, czy chcesz, aby osoby, które wyrażą chęć dołączenia będą musiały odpowiedzieć na pytania. Dzięki takiej opcji, możesz poznać ogólną motywację, dlaczego internauta chce dołączyć do Twojej społeczności.

Stwórz plan działania

Tak samo jak planujesz swoje działania na stronie na Facebooku, czy innym kanale w social media, powinieneś planować działania na grupie. Ustalenie linii i rodzajów postów, języka komunikacji, stylu grafik i innych elementów wizualnych, jak np. cover photo, pozwoli Ci na spójne działania i nakieruje Twoje myślenie na odpowiedni tor.

Regulamin i reguły

Porządek w grupie pomoże utrzymać Ci regulamin. Dzięki temu jasne będzie co można publikować, a jakie treści nie są mile widziane. Członkowie grup – tak samo jak całe społeczeństwo – bywają bardzo różni. Ustalone zasady są podstawą wspólnej egzystencji w grupie. Oprócz stworzenia rozbudowanego regulaminu, możesz skorzystać z opcji tworzenia reguł, które wyświetlają się odbiorcom już w momencie, gdy klikną “Dołącz do grupy”. Dzięki temu użytkownik od początku wie, czego się spodziewać, a moderator ma poczucie, że członkowie grup godzą się na zasady w niej panujące.

Moderacja

Kolejną bardzo ważną kwestią jest sposób moderacji. Pomysłów na jej prowadzenie może być wiele. Za grupę może odpowiadać jedna osoba albo może być do tego przeznaczony cały zespół – wszystko zależy od potrzeb. Niezależnie od tego, ile osób to będzie, dobrze jest określić, w jakich godzinach prowadzona jest moderacja.

Zobacz też: Rozmiary reklam social media [Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok]

Jeśli grupa jest większa i charakteryzuje się dużym zaangażowaniem społeczności, najlepszym pomysłem jest rozpisanie dyżurów, które pozwolą na zagospodarowanie wieczorów i weekendów. Ważne jest również to, czy decydujesz się moderować grupę jako marka, czy wybierasz jej “twarze”. Pierwsze rozwiązanie pozwala na anonimowość, jednak w dalszym ciągu zachowuje dystans pomiędzy marką a odbiorcą. Druga opcja pozwala na bardziej ludzkie ukazanie marki i zmniejszenie dystansu. Należy tu jednak pamiętać, że pracownicy mogą nie chcieć publikować i komentować ze swoich prywatnych kont. Dlatego dobrze jest przeanalizować wszystkie “za” oraz “przeciw” i znaleźć rozwiązanie komfortowe dla wszystkich.

łąka

Rozpoczynaj dyskusje i angażuj!

Zanim grupa stanie się społecznością, przygotuj się na to, że będzie trzeba włożyć sporo pracy, aby ją rozkręcić. Szczególnie na początku bardzo ważne jest, aby pojawiały się angażujące posty, pod którymi będzie toczyć się dyskusja i członkowie będą się chętnie wypowiadać. Pamiętaj o odpowiednim zadawaniu pytań, wybieraniu chwytliwych tematów. W pewnym momencie, gdy członkowie grupy poczują się pewnie i będą mieć poczucie, że “ktoś ich czyta”, będziesz mógł zmniejszyć liczbę publikowanych postów i przekierować swoją uwagę na moderację dyskusji.

Wykorzystanie dodatkowych funkcji

Grupy mają również funkcje dodatkowe, które pozwalają na jeszcze większe zaangażowanie ich członków. Przykładowo są to np. moduły oraz mentoring. Moduły dostępne są w grupach edukacji społecznościowej. Administrator może grupować posty w moduły, a odbiorca może odznaczać przycisk “Gotowe”, dając tym samym znać o interakcji z postami. Może z nich powstać cały kurs online, który w całości będzie się znajdował właśnie na grupie.

Inną ciekawą opcją jest mentoring. Jak to działa? Członkowie grupy mogą wybrać mentora i uzyskać od niego indywidualną pomoc na przykład: na jednej z grup muzycznych można nawiązać współpracę z nauczycielem danego instrumentu, bądź śpiewu. To bardzo ciekawa forma, która pozwala na budowanie swojej marki osobistej.

Analizuj

Statystki grup wciąż nie są bardzo rozbudowane, jednak ich zakres na przestrzeni lat znacząco się powiększył. Możesz odczytywać zasięgi postów, a także ich popularność, czy dni oraz godziny największej aktywności użytkowników. Jeśli masz zespół moderatorów możesz analizować ich pracę.

Mam nadzieję, że te 8 prostych rad pomoże Ci zrobić pierwszy krok w budowaniu społeczności wokół Twojej marki, dzięki grupie na Facebooku. Z doświadczenia wiem, że warto jest inwestować czas zespołu social media do tego, aby taką grupę prowadzić. Dzięki temu możesz docenić swoich odbiorców, pokazać, że za Twoją marką stoją ludzie tacy sami jak oni. Finalnie może to się przełożyć na zdecydowanie lepszy wizerunek – Twoja marka będzie postrzegana jako otwarta, a także na zysk (na czym na pewno bardzo Ci zależy).

Autor:
Olga Kuśnieruk
Social Media Specialist w Social Media NOW

Od lipca w Social Media NOW, od ponad trzech lat w marketingu i social mediach. Swoje doświadczenie związane z grupami na Facebooku zdobywała  przez ostatnie dwa lata, pełniąc funkcję głównego moderatora grupy, w skład której wchodziło kilkanaście tysięcy wolontariuszy jednego z największych programów społecznych w Polsce. Poza pracą – wokalistka i żeglarka.

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii