Październik jest miesiącem świadomości raka piersi. W tym roku została powołana do życia uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie programu profilaktyki raka piersi, skierowanego do kobiet w wieku 20-49 lat. Zainspirowani przez Marię Kurek, która podesłała nam tę informację, postanowiliśmy przyłączyć się do akcji szerzenia świadomości zachorowań na raka piersi także wśród młodych kobiet.
Trochę statystyk
Rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem i znajduje się na drugim miejscu onkologicznych przyczyn śmierci wśród polskich kobiet. O chorobie dowiadują się coraz młodsze kobiety. Mimo, że rak piersi jest jednym z najlepiej zbadanych nowotworów to Polska (w porównaniu z innymi krajami europejskimi) nadal notuje niskie szanse na przeżycie w pierwszych 5 latach po diagnozie.
Rocznie o nowotworze piersi dowiaduje się około 17 tys. kobiet. Szacuje się, że liczba ta będzie rosła i przekroczy 20 tys. rocznie. W Polsce najczęściej diagnozuje się raka piersi u osób w wieku 50-69 lat. Jednak w ciągu ostatnich 30 lat, dwukrotnie wzrosła liczba zachorowań na nowotwór u kobiet między 20, a 49 rokiem życia.
Rak piersi nie daje typowych objawów i rozwija się bezboleśnie. Diagnoza często oznacza wycofanie z życia społecznego i zawodowego. Nowotwór szybko staje się chorobą całej rodziny i bliskich. Jednak, jeśli jest on wykryty we wczesnym stadium – można go wyleczyć.
Dlatego nowotwór piersi nie powinien być tematem tabu. Ważna jest profilaktyka i edukacja społeczeństwa. Zdrowy tryb życia i regularnie wykonywane badania (mammografia) mogą zapobiec chorobie.
More Bananas w akcji
Postanowiliśmy wykorzystać nasze zasięgi, by zrobić coś dobrego: mówić głośno o konieczności regularnego badania piersi.
Do tego samego zachęciliśmy także inne – przede wszystkim krakowskie, ale nie tylko – agencje marketingowe. W jaki sposób? Zmobilizowaliśmy większość pracowników naszej firmy, by założyli na siebie coś różowego. Wszystko po to, by pokazać właśnie nas, ludzi którzy za tym wszystkim stoją i mają możliwość zachęcenia chociażby kobiet ze swojego otoczenia: mamy, żony czy córki do pójścia na USG.
Nasze zaangażowanie pokazaliśmy na Insta stories @morebananas.pl:
oraz w poście, w którym nie tylko przypomnieliśmy o USG, ale oznaczyliśmy inne agencje, by zrobiły coś dobrego i szerzyły wspólnie z nami tę świadomość.
Odnotowaliśmy, że w tym czasie o Różowym październiku i Wąsopadzie powiedziało 15 agencji. Dzięki: Crash Mondays, Option, Dziadek do orzechów, Eskadra, Schulz brand friendly, JU agencja, Brandbay.pl, Hand Made, Harbingers, Social media now, Agencja receptura, Hey You!, Eura, 1000 ideas i inni.
Raz na różowo
Wyniki ich pracy zobaczycie poniżej.
Dziękujemy wszystkim agencjom i nie tylko, do wzięcia udziału w tym “challenge’u”, który miał nieść wyłącznie pozytywny wydźwięk. I tak też było!
Na wyróżnienie zasługuje też akcja #SwiatDoGóryNogami, do jej dołączenia zachęcała agencja Insignia. Dla tych, którzy dowiadują się o nowotworze “świat wywraca się do góry nogami”. Insignia wraz ze startupem Mednavi mówili o tym, gdzie szukać wsparcia i rzetelnych informacji o leczeniu chorób nowotworowych.
Zobacz też: Strategia content marketingowa krok po kroku
W listopadzie zapuść wąsy
Nie zapomnieliśmy także o Panach. Listopad bowiem nazywany jest “Wąsopadem”, ponieważ to wąsy właśnie stały się symbolem solidarności z mężczyznami, którzy zmagają się z rakiem jąder i nowotworami gruczołu krokowego. Ruch ten znany jest też pod nazwą “Movember” i ma na celu zmotywować mężczyzn do dbania o zdrowie.
By im o tej konieczności przypomnieć, stworzyliśmy posty w swoich mediach społecznościowych.
Na Facebooku posłużyliśmy się, nie bez powodu, porównaniem do banana, doprecyzowując, że w badaniu chodzi “o kokosy”. Naszym celem było pokazanie, że o tak ważnych sprawach należy mówić głośno, bez wstydu. Przymrużenie oka wynika ze specyfiki naszej komunikacji w tym medium.
Na Instagramie za to wykorzystaliśmy naszego brand hero, Bananiasza – dużą małpę, której na znak solidarności przyczepiliśmy wąsy:
W Insta stories nominowaliśmy, jak w przypadku Różowego Października, inne agencje.
Choć wyników było mniej niż poprzednio, nie zawiedliśmy się na swoich kolegach i koleżankach z branży, którzy ponieśli dalej wieść o konieczności profilaktyki raka jąder u mężczyzn.
Jak wynika z raportu, który przygotowaliśmy we współpracy z Newspoint, nieco więcej wzmianek miał Movember.
Dane zebraliśmy za okres październik-listopad 2019.
Najwięcej o akcjach mówi się na Facebooku, kolejno na Instagramie. Pokazuje to jak dużą siłę mają media społecznościowe w przypominaniu o konieczności badania się. Warto o tym mówić!
Badaj – nie gadaj!
Dziewczyno! Badaj się nie tylko w październiku. Chłopaku! Listopad to nie jedyny miesiąc, w którym możesz zgłosić się do lekarza.
Nie chcesz mieć raka? Zadbaj o siebie:
- stosuj dietę bogatą w witaminy i minerały,
- bądź aktywny fizycznie,
- ogranicz spożycie alkoholu,
- nie pal tytoniu,
- bierz udział w programach badań profilaktycznych.
Tu możesz szukać pomocy:
Jeśli zauważyłeś u siebie niepokojące objawy, zgłoś się do lekarza. Nie szukaj pomocy w internecie.