Marketing internetowy rozwija się bardzo dynamicznie. Narzędzia i chwyty marketerów, które do tej pory świetnie się sprawdzały, mogą stać się zgubnym kierunkiem promocji marki. Jakie trendy będą na topie w 2019 roku? Przeczytaj!
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director
More Bananas
Jestem sceptycznie nastawiona do trendów, ponieważ to niejednokrotnie po prostu wróżenie z fusów, a większość trendów które przewidujemy, to niestety tylko gdybanie. Na pewno jednak na podstawie tego, co dzieje się obecnie w marketingu i jakie wnioski możemy wyciągać na podstawie dostępnych danych – mogę zdefiniować kilka obszarów, o których na pewno będzie głośno w 2019 roku.
Data Driven, czyli organizacje i marketing napędzane danymi, co implikuje przeniesienie środka ciężkości z działań nastawionych na zasięg, na działania oparte na precyzji. Generacja Z, czyli pokolenie ludzi w wieku 16 – 23 wchodzi na rynek. Ludzie, którzy urodzili się “z telefonem w ręku”, zupełnie inaczej konsumują media społecznościowe. Oni stawiają na obrazkowy content, efemeryczne treści czy autentyczność i szczerość marki, ale także jej “ludzką twarz”. Ich sposób postrzegania działań marketingowych prowadzonych przez marki implikuje kolejny trend, czyli autentyczność.
Aż 57% internautów uważa, że marki nie kreują autentycznego contentu, a dla 86% niezwykle ważna jest przejrzystość prowadzonych działań. Dlatego powinniśmy powrócić do pojęcia, powstałego około 2005 r., czyli User Generated Content (treści generowane przez użytkowników). To właśnie z treściami na temat marki stworzonymi przez innych użytkowników wchodzimy w interakcję trzy razy chętniej.
Czeka nas rok nanoinfluencerów! Influencerzy, którzy posiadają 1000 – 5000 obserwujących, są zdecydowanie bardziej autentyczni i bliżsi odbiorcom. To, jak korzystamy z mediów społecznościowych i jak bardzo jesteśmy przesyceni treściami wpływa na kolejny trend, czyli mikromomenty.
Mikromomenty to sposób, w jaki użytkownik szuka lub trafia na informacje o marce. Mamy tylko nanosekundę, aby zainteresować użytkownika. Naturalnie wpływa to na rodzaj tworzonych przez nas treści – żyjemy w świecie efemerycznego contentu. Powinniśmy zainteresować się nie tylko IG Stories, ale stories w ogóle – tworzymy ich coraz więcej na Facebooku, a najwięcej na… What’sAppie.
Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki
Koniecznie należy także wspomnieć o Voice Search. Coraz częściej wyszukujemy treści głosowo, co w 2019 roku zmieni sposób tworzenia stron internetowych. A jak Voice Search, to i Visual Search, z którego korzystają już Google (Google Lens), Bing czy Pinterest.
Karolina Kumor
Social Media Manager
More Bananas
Jak to często w zmianach tendencji bywa, mają one charakter sinusoidalny. Po ostatnich zapowiedziach coraz większej powszechności botów na konferencji F8 o rozwoju technologii VR, marki powinny skierować się w stronę realnego customer care. Użytkownicy mediów społecznościowych doskonale zdają sobie sprawę, że ich ulubieńcy, których śledzą na Instagramie, współpracują z markami. 2018 rok nazywa się rokiem kryzysu zaufania.
Od jakiegoś czasu widać już przejaw trendu, który nazywam Instagramem 2.0. Odbiorcy doceniają autentyczność, pokazywanie się przez beuaty youtuberki bez makijażu, nieidealne zdjęcia w rozciągniętym podkoszulku czy prawdziwe zmagania matek z bałaganem, jakie robią ich dzieci. Marki powinny być wyczulone na tę zmianę tendencji i umiejętnie wybierać influencerów do współpracy, stawiać na mikroinfluencerów oraz cenić user generated content, bo to ten będzie najbardziej autentyczny.
Nie sposób nie wspomnieć o wideo, bo to ono będzie brylować w kolejnych latach. Już teraz należy zastanowić się, w jaki sposób tworzyć treści wizualne. Wcale nie trzeba daleko szukać: Insta stories nie przestanie być na topie.
Ilona Sieradzka
Social Media Specialist
More Bananas
Mam nadzieję, że w 2019 roku trendem będzie wykorzystywanie możliwości technicznych, które już mamy: botów, zdjęć 3D, różnych form wideo, transmisji na żywo, materiałów ekspresowych (canva). Kiedy nowości pojawiają się na rynku – wszyscy się nimi ekscytują, a mimo tego na fanpage’ach nadal dominują zwykłe, poziome statyczne posty. Obyśmy w 2019 roku nie poprzestawali na samej ekscytacji. Ważne, żeby przy tworzeniu contentu myśleć przede wszystkim o mobile, a nie o desktopie.
Agata Patoła
Social Media Specialist
Social Media Now
Mówiąc o trendach na przyszły rok, myślę wciąż o tym, co interesuje mnie najbardziej… o chatbotach. Nie tylko w kontekście wykorzystywania ich jako zautomatyzowanej komunikacji z klientem, ale przede wszystkim ogromne pole do popisu dla działań marketingowych. Efekty AR, które doskonale angażują użytkowników i mogą przydać się w promocji produktów, wyszukiwanie głosem i obrazem, czy same silniki NLP, czyli algorytmy rozpoznające i naśladujące ludzką mowę to trendy na rok 2019.
Berenika Teter
Content Marketing Specialist
Brainy Bees
Choć o wykorzystywaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych w marketingu mówimy od dawna, tak wciąż podchodzimy do nich ostrożnie. Tymczasem mogą one wpłynąć nie tylko na atrakcyjność przekazywanych treści, ale także na naszą produktywność i komfort pracy. Szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę możliwości uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji – wyspecjalizowane algorytmy nie tylko “przyglądają się” naszym działaniom, ale także zachowaniom użytkowników, do których możemy kierować coraz bardziej spersonalizowane komunikaty.
Wprawdzie imponujące rozwiązania oparte na Big Data i AI pozostają często jeszcze domeną dużych firm, tak już teraz możemy zająć się poprawnym gromadzeniem danych, ich dokładną analizą i późniejszą automatyzacją naszych działań na podstawie płynących z niej wniosków.
Nadchodzący rok to właśnie ten, w którym chętniej będziemy korzystać z dostępnych narzędzi – w końcu wiele z nich powstało z inicjatywy marketerów. Łatwe gromadzenie i segmentacja danych celem wysyłki spersonalizowanych komunikatów (dzięki PushPushGo czy SMSAPI), efektywne planowanie i organizacja treści w mediach społecznościowych (Kontentino), czy wreszcie implementacja popularnych już chatbotów (Chatfuel) – powinny na stałe wpisać się w strategię komunikacji, a nie być jedynie przedmiotem marketingowych eksperymentów.
Natalia Sikora
Social Media Specialist
More Bananas
Tendencja wzrostu zainteresowania LinkedIn to trend na przyszły rok. LinkedIn to już nie tylko miejsce do szukania pracy, ale także do dzielenia się wiedzą i budowania wizerunku, w 2019 roku ruch tam zdecydowanie się zwiększy. Video pochłonie większą część profili, a boty zawładną obsługą w messengerze.
Karolina Kociołek
Social Media Specialist
Social Media Now
Ważnym trendem w komunikacji będzie społeczna odpowiedzialność biznesu. W mijającym roku wiele marek podkreślało potrzebę troski o środowisko poprzez redukcję śmieci (IKEA na Black Friday, kolejne restauracje rezygnujące z plastikowych rurek na rzecz metalowych lub… makaronu), czy potrzeby dyskusji o prawach kobiet (Showmax) i przebiciu szklanego sufitu (Barbie). Trend na CSR w komunikacji marki utrzyma się także w przyszłym roku.
Co według Ciebie będzie na topie w 2019 roku? Czekamy na Twój komentarz!