SEO na LinkedIn to nie czarna magia. Co działa, a co nie działa? Jak sprawić, by treści i profil na LinkedIn pozycjonowały się lepiej? Jak być pierwszym wynikiem wyszukiwania na wybrane słowo kluczowe? Czy treści na LinkedIn w ogóle pozycjonują się w wyszukiwarkach? Na te i kilka innych pytań odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Na początku małe ćwiczenie, które pokaże Ci, dlaczego to tak ważne
- Otwórz nową kartę Incognito w swojej przeglądarce.
- Wpisz w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko.
- Czy w organicznych wynikach wyszukiwania pojawił się Twój profil na LinkedIn i/lub czy zdjęcie w Google Images?
Jestem prawie pewna, że jedna z odpowiedzi na ostatnie pytanie brzmi TAK.
No chyba, że nazywasz się Jan Kowalski albo Anna Nowak – popularne nazwiska mają trudniej, ale postaram się dziś udowodnić, że wypozycjonowanie nawet tak trudnej frazy kluczowej jest możliwe.
Znajdź swoje słowa kluczowe
Imię i nazwisko to Twoje najważniejsze frazy SEO na LinkedIn. Zadbaj o to, by url twojego prodilu być profesjonalny i nie zawierał niepotrzebnych liter i liczb. Jak to sprawdzić/zmienić?
- Wejdź na swój profil na LinkedIn
- Po prawej stronie znajdziesz menu
- Kliknij w łówek przy “Profil publiczny i adres url”
- Kliknij w ołówek przy “Edytuj niestandardowy adres url”
- Jeśli w Twoim adresie po imię-nazwisko pojawiają się litery i liczby – usuń je
- Jeśli masz popularne imię i nazwisko LinkedIn może poinformować Cię, że wybrany adres url jest zajęty. Masz wtedy kilka opcji:
- dodaj drugie imię do adresu url
- dodaj specjalizację (słowo kluczowe)
- dodaj zajmowane stanowisko
Wracając jednak do słów kluczowych, bo to na nich opiera się SEO na LinkedIn. Znajdź dodatkowo takie, z którymi chcesz, żeby Cię kojarzono. Mogą to być frazy związane z twoją specjalizacją, wyuczonym lub wykonywanym zawodem, supermocami. Skup się na tematach, w których jesteś lub chcesz być osobą ekspercką.
Sprawdź potencjał słów kluczowych w narzędziach SEO, np SEMstorm, Ahrefs. Dla Ciebie wybrane słowo kluczowe może być…kluczowe, jednak treści nie tworzysz dla siebie, tylko dla innych, więc sprawdź, jakimi słowami kluczowymi porozumiewa się twoja grupa docelowa.
Monitoruj też trendy. Pomogą Ci w tym włączone alerty Google i Google Trends. Wyrób w sobie nawyk, by sprawdzać je co kilka dni.
Czy profil na LinkedIn może pozycjonować się lepiej niż własna strona www?
Profil (zarówno prywatny jak i służbowy) opiera się na najważniejszych dla Twojej marki słowach kluczowych – nazwie i imieniu i nazwisku. To one, wpisywane w wyszukiwarkę, będą kierowały poszukujących na Twój linkedinowy profil.
Pozycjonowanie na LinkedIn działa tak dobrze, ponieważ przy KAŻDEJ treści, którą udostępniasz w serwisie, (bez względu na to, czy jest to komentarz, własna publikacja, artykuł, biuletyn, wydarzenie) – pojawia się Twoje imię i nazwisko.
Google lubi LinkedIna, bo serwis systematycznie dostarcza mu wiele nowych treści, które chętnie konsumują czytelnicy.
W wynikach wyszukiwania, po realizacji ćwiczenia z początkowych zdań tekstu możesz zobaczyć:
- link do profilu prywatnego,
- swoje imię i nazwisko,
- aktualnie zajmowane stanowisko,
- swoje zdjęcie w Google Images,
- swoją publikację, która niedawno zdobyła duża popularność,
- zdjęcie i wideo z publikacji na twoim profilu.
CZYTAJ TAKŻE: Employee Advocacy na LinkedIn: jak to działa? >>>
Content marketing wspierany SEO
Zadbanie o wypełnienie swojego profilu dobrą treścią powinno być jednym z celów bycia na LinkedIn.
Zanim opublikujesz kolejną treść na LinkedIn zastanów się:
- jakiego słowa kluczowego użyć?
- jakie pytania w związku z tematem zadają moi obserwatorzy, potencjalni klienci?
- czy wybrany materiał ma potencjał (jest w trendzie)?
- czy odpowiadam na problem/bolączkę mojej publiczności?
Na wszystkie pytania możesz odpowiedzieć dzięki swojej intuicji. W przypadku SEO lepiej jednak, jeśli skupisz się na narzędziach i badaniach.
Do poszukiwania słów kluczowych i najczęściej zadawanych pytań skorzystaj z:
- Google Trends,
- Google Search Console,
- SEOstorm,
- Ahrefs,
- AnswerThePublic.
Dla lepszego zrozumienia grupy docelowej:
- organizuj ankiety,
- zapisuj tematy, o które klienci pytają na spotkaniach sprzedażowych,
- monitoruj o czym rozmawiają klienci marki w social mediach,
- dyskutuj w grupach tematycznych,
- po prostu PYTAJ.
Jakie treści pozycjonują się na LinkedIn?
Odpowiedzieć możemy jednym słowem UŻYTECZNE. Użytkownicy na LinkedIn poszukują wiedzy, informacji, inspiracji, porady.
W wyszukiwarce Google doskonale pozycjonują się profile prywatne i firmowe. Coraz śmielej w wynikach wyszukiwania pojawiają się także publikacje, artykuły i biuletyny
W wyszukiwarce BING (z której korzysta jedyne 3% polskich internautów) lepiej pozycjonują się poszczególne publikacje czy artykuły.
Zobacz, jak wygląda wynik wyszukiwania z artykułu na LinkedIn
Gdzie szukać tematów treści na LinkedIn?
Nie w Gemini czy chacie GPT. Najciemniej pod latarnią – tematy masz pod nosem. Zastanów się jakie pytania powtarzają się w kontekście twojego produktu czy usługi, jakie obiekcje musisz zbijać najczęściej, jakie wątpliwości mają potencjalni klienci, na co zwracają uwagę w procesie zakupu/rekrutacji?
Na LinkedIn nie ma tematów oczywistych. Jeśli coś jest oczywiste dla Ciebie, to nie oznacza, że wszyscy o tym wiedzą. Podejmuj tematy “oczywiste” i pozbądź się “klątwy wiedzy”.
CZYTAJ TAKŻE: Kampania na LinkedIn Ads. 8 sprawdzonych rad >>>
SEO na LinkedIn opiera się na treści, więc dostarczaj ją serwisowi regularnie.
Stwórz plan publikacji, zapisuj tematy, które chcesz podjąć. Treści na LinkedIn możesz publikować w czasie rzeczywistym, a możesz je także planować do późniejszej publikacji.
POWODZENIA!