Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia, obecność firmy w mediach społecznościowych jest jak powietrze – niezbędna do funkcjonowania. Stąd tak duża popularność programów Employee Advocacy na LinkedIn. Jak to zaplanować, wdrożyć i rozwijać taki program?
Szczególną rolę w budowaniu wizerunku firmy odgrywają jej pracownicy, stając się jej ambasadorami. Programy Employee Advocacy wychodzą naprzeciw potrzebie informacji, edukacji, zwiększenia widoczności marki a także zwiększenia zasięgów publikacji. Jak zaplanować działanie firmy i jej pracowników na LinkedIn?
“Młode pokolenie częściej sprawdza profile pracodawcy w mediach społecznościowych i informacje o liderach i pracownikach firmy.” – wynika z raportu “Młodzi na rynku pracy, 2020″ PWC
Autentyczne i pozytywne opinie pracowników stają się kluczowym elementem wpływającym na decyzję o wyborze miejsca pracy. Inwestowanie w rozwój marek osobistych pracowników owocuje korzyściami zarówno dla firmy, jak i dla samych zaangażowanych osób.
86% kandydatów poszukuje opinii na temat pracodawcy w internecie.
A że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, warto zadbać o odpowiednią prezentację. Nie tylko na oficjalnych kanałach firmy, ale też na profilach osobistych pracowników.
Komunikaty firmowe są oficjalne, trafiają do wąskiej grupy odbiorców, którzy obserwują profil firmowy, są zainteresowani jego przekazem. Treści na profilach prywatnych pracowników mają zdecydowanie większy zasięg, ponieważ pomnażamy sieci kontaktów wszystkich pracowników, a treści zdobywają “twarz”, są bardziej personalne i chętniej w nie wierzymy.
Employee Advocacy na LinkedIn: o to zadbaj przed startem!
Program ambasadorski w firmie należy odpowiednio przygotować. Zarówno pod kątem narzędzi, systemów jak i zasobów, zasad, warsztatów, rekrutacji ambasadorów. Od czego zacząć?
Boss branding
Przykład idzie z góry, więc jeśli chcesz, żeby pracownicy angażowali się w marketing firmy na swoich kanałach social media, zadbaj o boss branding. Nic tak nie nakręca do działania jak aktywny szef/lider, który swoim przykładem pokazuje jakie to ważne. Jeśli osoba na stanowisku liderskim nie będzie chciała czy miała zasobów na aktywną publikację, ważne, żeby dała zielone światło na ten projekt i wspierała w jego wdrożeniu.
Opiekun/ka projektu
Kolejnym fundamentem dobrego programu Employee Advocacy na LinkedIn jest wyznaczona osoba odpowiedzialna, opiekun projektu (w dużych organizacjach będzie to zespół). Program wspierania marek osobistych pracowników, które jednocześnie wspierają markę pracodawcy potrzebuje lidera. Powinna być to osoba rekrutująca, wspierająca i dbająca o ambasadorów, raportująca o wynikach, zaangażowana w selekcję i rodzaj promowanych treści.
Cele i KPI
Ważną częścią, bez której program Employee Advocacy na LinkedIn nie powinien ruszyć są cele i KPI. Pracownicy chętniej angażują się w działania, jeśli cel będzie jasny, mierzalny, określony w czasie. Znając cel, łatwiej będzie zaangażować wybranych pracowników , którzy potrafią i chcą pomóc w jego osiągnięciu.
Szkolenia dla ambasadorów
Nie każdy jest social media ninja i nie każdy musi nim być. Na początku warto zadbać o szkolenia i warsztaty dla ambasadorów. Takie, po których pozbędą się syndromu oszusta i poradzą sobie z klątwą wiedzy. Takie, które pokażą inspiracje, motywacje i dobre praktyki. Takie, które wyposaża w wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego działania. Takie, na których wspólnie wypracujecie social media policy czyli co pisać, a czego nie pisać, jak radzić sobie z hejterami i sytuacjami kryzysowymi. Takie, na których określicie zakres, w którym może wesprzeć nas sztuczna inteligencja.
Content/treści
Kluczowym elementem w działającym programów Employee Advocacy na LinkedIn będzie content. Treści przygotowane dla pracowników, które mogą stanowić inspiracje do publikacji. Treści skierowane do konkretnych działów, w wybranej tematyce. Napisane przyjaznym dla użytkowników językiem. Biblioteka treści może stanowić część Intranetu, w którym pracownicy znajdą informacje o tym co ciekawego dzieje się w firmie.
Grywalizacja
W utrzymaniu zaangażowania pracowników świetnie sprawdza się grywalizacja. Wyzwania i zadania do realizacji, wewnątrzfirmowe współzawodnictwo, a może nawet małe nagrody dla najbardziej zaangażowanych ambasadorów.
Program ambasadorski to nie sprint, to maraton. Przygotuj się na długofalowe działanie. Daj sobie i ambasadorom czas na oswojenie z nowym działaniem i wspólne jego rozwijanie.
TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: Kampania LinkedIn Ads w 8 krokach >>>
Jakie zespoły współtworzą program Employee Advocacy na LinkedIn?
Wdrożenie programu Employee Advocacy wymaga współpracy różnych zespołów w firmie:
- Dział komunikacji odpowiada za spójny przekaz i komunikację z pracownikami na temat programu.
- Dział PR wykorzystuje swoje kontakty i doświadczenie do promocji programu i marki pracodawcy.
- Dział marketingu wspiera program w zakresie tworzenia treści i kampanii marketingowych.
- Dział sprzedaży może wykorzystać program do budowania relacji z klientami i potencjalnymi klientami.
- Dział rekrutacji może wykorzystać program do promocji firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy i pozyskiwania nowych talentów.
- Dział employer brandingu odpowiada za całościową strategię budowania marki pracodawcy, w tym za program Employee Advocacy.
Istotna jest również dobra komunikacja wewnętrzna i jasne przedstawienie benefitów płynących z udziału w programie dla pracowników.
Programy Employee Advocacy w małych firmach i dużych korporacjach mogą różnić się względem:
- liczby ambasadorów – w małych firmach ambasadorami mogą być wszyscy pracownicy, podczas gdy w dużych korporacjach może to być wyselekcjonowana grupa.
- sposobu grywalizacji – grywalizacja może być dostosowana do specyfiki firmy i jej pracowników.
Dołącz do szkolenia LinkedIn Marketing od More Bananas
Jakich narzędzi potrzebujesz na start i do rozwoju programu EA?
Do realizacji programu EA potrzebne są odpowiednie narzędzia. Niektóre z nich masz już wdrożone w organizacji, inne warto dodać do listy tych, z których korzystamy na co dzień. Na początkowym etapie wdrażania programów employee Advocacy na LinkedIn nie musisz inwestować w narzędzia. Spotkaj się z zespołem ambasadorów i sprawdź potrzeby
- Narzędzia podstawowe
- Notatnik,
- Microsoft Teams,
- Word,
- Sharepoint,
- kalendarz,
- Google Trends,
- Answer the public,
- Jasnopis,
- Grammarly.
- Narzędzia opcjonalne:
- Canva,
- Trello,
- Asana,
- Sharebee.
Sukces programu Employee Advocacy zależy od zaangażowania zarówno ze strony firmy, jak i pracowników. Program powinien być dostosowany do specyfiki firmy i jej celów. Ważne jest regularne monitorowanie efektów i wprowadzanie niezbędnych zmian.
Chcesz wdrożyć Employee Advocacy na LinkedIn? Odezwij się do nas, pomożemy!