Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak wesprzeć pozycjonowanie strony dzięki Pinterest?

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

Pinterest to portal społecznościowy, którego istotą jest dzielenie się pomysłami i inspiracjami z innymi użytkownikami. Aktualności na tablicy w Pintereście zajmują zdjęcia oraz krótkie filmy, które można “przypiąć” do galerii.

Odkrywając nowe profile i tablice oraz tworząc własne miejsca inspiracji uczysz algorytm, aby pokazywał jeszcze więcej treści, które mogą Ci się spodobać.

Pinterest

Z roku na rok Pinterest przyciąga coraz większą liczbę użytkowników, dając możliwość budowania zaangażowanej społeczności wokół marek i produktów. Coraz bardziej otwiera się także na e-commerce i biznes online oferując możliwości promocji swoich produktów w przestrzeni portalu. Czy obecność na Pintereście ma także pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej i e-sklepu? 

Użytkownicy, czyli kim są polscy “Pinnersi”?

Z badania przeprowadzonego przez firmę Open Mobi1 wynika, że w 2020 roku Pinterest posiada 3,7 miliona zarejestrowanych użytkowników w Polsce. 86% z nich to kobiety, z czego połowę stanowią osoby w wieku między 25 a 34 rokiem życia. Pinterest posiada bardzo zaangażowaną społeczność: 46% użytkowników spędza około jednej godziny dziennie na przeglądaniu aktualności, a 72% badanych sprawdza portal nawet kilka razy dziennie.

Użytkownicy Pinterest zainteresowani są sztuką i rękodziełem – na portalu można znaleźć wiele instrukcji na samodzielne wykonane dekoracje do domu i ogrodu, domowe porady kosmetyczne, a także przepisy.

Najpopularniejsze tematy na portalu to:

  • moda,
  • gotowanie i dieta,
  • wystrój wnętrz,
  • uroda i kosmetyki,
  • motoryzacja.

Pinterest

*Źródło: Badanie “Użytkownik Pinterest w Polsce” https://mobirank.pl/2020/09/17/uzytkownicy-pinteresta-w-polsce-raport-2020/ rel=„nofollow”

Potencjał sprzedażowy

Z przeprowadzonego badania wynika, że Pinterest nie tylko inspiruje, ale także jest jednym z elementów ścieżki zakupowej klientów.

Aż 57% badanych osób kupiło produkt, który znalazło na Pinterest.

Co więcej, aktywność użytkowników w portalu jest warta znacznie więcej niż ruch pozyskany z innych mediów społecznościowych – konsumenci przekierowani z Pinteresta kupują częściej niż ci, którzy trafiają na stronę przez Facebooka.2

Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

Kolejną zaletą jest także o wiele dłuższa żywotność tworzonej treści. Publikowane piny zostają przypięte do innych tablic, a z nich – do kolejnych. Dzięki temu pin wrzucony przez nas może pojawiać się w wyszukiwarce jeszcze przez kilka miesięcy. Średni czas “życia” treści tworzonej na Pinterest to 3,5 miesiąca, a na Facebooku – 90 minut.

Social media a SEO

Wiesz już, kim są użytkownicy Pinterest i dlaczego warto zaprezentować w serwisie swoją ofertę. Jednak, czy promocja produktów w social mediach ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony?

Pamiętaj, że SEO, czyli optymalizacja stron pod wyszukiwarkę to działania mające na celu zwiększenie widoczności danego serwisu na słowa kluczowe odpowiadające oferowanym produktom i usługom. Do działań pozycjonujących możemy zaliczyć optymalizację techniczną, rozbudowę treści oraz pozyskiwanie wartościowych odnośników do strony.

Linki pozyskane z mediów społecznościowych, a więc z Facebooka, Twittera czy Pinteresta posiadają atrybut nofollow, co oznacza, że nie przekazują mocy strony, z której pochodzą. Dlaczego odnośniki z social mediów są oznaczone tym atrybutem?

Linki z Facebooka czy Pinteresta są łatwe w pozyskaniu, przez co ich duża liczba może się wiązać z manipulacjami. Co więcej, liczba treści pochodzącej z mediów społecznościowych jest zbyt duża, aby roboty skanujące internet mogły na bieżąco je analizować.

Mimo tego, że roboty Google nie podążają za linkami nofollow je także warto pozyskiwać dla strony. Zbyt duża liczba linków dofollow może wzbudzić podejrzenie Googlebotów, które uznają profil linków za nienaturalny. Linki nofollow z mediów społecznościowych sprawdzą się zatem w procesie dywersyfikacji źródeł ruchu.

Dzięki mediom społecznościowym możemy także pozyskać tak zwane sygnały społecznościowe (ang. social signals). Są to wszelkie interakcje użytkowników z profilem marki, a więc like, komentarze, retweety, a także – zapisywanie pinów na swojej tablicy. Social signals mają wpływ na reputację strony oraz wzrost zaufania wyszukiwarki do naszej witryny.

Jak wesprzeć SEO dzięki Pinterest?

Pinterest umożliwia prezentowanie oferty w formie graficznej za pomocą zdjęć, filmów oraz infografik. Treści publikowane na tym portalu są indeksowane przez wyszukiwarkę Google, a zdjęcia pojawiają się w Google Grafika. Serwis umożliwia założenie profilu firmowego, który może być nie tylko źródłem inspiracji dla innych użytkowników, ale także – katalogiem produktów.

Po założeniu profilu należy uzupełnić nazwę użytkownika, dodać adres URL witryny oraz utworzyć opis działalności. Opis może zawierać 160 znaków i warto zawrzeć w nim słowa kluczowe związane z Twoją działalnością.

Pinterest

W strukturze konta możesz znaleźć tablice – są to swego rodzaju foldery, do których możesz przypinać tematycznie związane grafiki. Warto, aby nazwy tablic również zawierały słowa kluczowe lub odpowiadały kategoriom w sklepie internetowym. Po inspiracje w tym temacie warto zajrzeć do największych marek, które posiadają profile na Pinterest, jak np. ZARA.

Pinterest

Podczas publikacji pinów mamy także możliwość dodania opisu o długości maksymalnie 500 znaków. Warto postarać się o ciekawą, zachęcają treść, zwłaszcza w pierwszych 50 znakach, które będą widoczne dla użytkownika po kliknięciu w obrazek. Każdy opis produktu powinien być wsparty odpowiednimi słowami kluczowymi. Jeżeli Twój pin dotyczy konkretnego produktu, warto umieścić w nim link do dedykowanego landing page – strony sprzedażowej produktu lub kategorii.

Pinterest

Przy wyszukiwaniu słów kluczowych można wspomóc się wewnętrzną wyszukiwarką Pinteresta, która podpowie najczęściej wpisywane frazy w serwisie.

Pinterest

Na co jeszcze zwrócić uwagę optymalizując profil na Pinterest?

  • Zweryfikuj swoją stronę. W ustawieniach konta w zakładce “Potwierdź prawa” możesz zweryfikować, że to ty jesteś właścicielem treści na Pinterest. Dzięki temu nazwa marki lub Twoje imię i nazwisko oraz zdjęcie profilowe pojawi się obok wszystkich pinów. Wzbudzi to większe zaufanie do marki i zachęci do zapoznania się z profilem.
  • Podczas dodawania pinów zwróć uwagę na nazwy plików – najlepiej aby opisywały produkt, a nie były tylko ciągiem przypadkowych znaków.
  • PIN IT – dodaj na swojej stronie możliwość przypięcia grafiki do tablicy użytkowników. Dzięki odpowiedniej wtyczce, po najechaniu kursorem na grafikę pojawi się przycisk z napisem “pin it”.
  • Korzystaj z bezpłatnej analityki. Pinterest umożliwia śledzenia, które piny przyciągają najwięcej użytkowników, które tablice są najpopularniejsze, ilu użytkowników odwiedza Twój profil oraz z jakich narzędzi korzystają odwiedzający. Te wszystkie informacje pozwolą Ci na tworzenie jeszcze lepszych treści dopasowanych do preferencji użytkowników.

Podsumowanie

Pinterest to medium społecznościowe, które wyróżnia się ogromnym zaangażowaniem użytkowników. Warto wykorzystać to narzędzie do tworzenia aktywnej społeczności wokół swojej marki. Pomimo braku bezpośredniego wpływu social mediów na pozycjonowanie strony, zwiększenie ruchu w witrynie oraz społeczne sygnały na pewno zostaną zauważone przez wyszukiwarkę i pośrednio wpłyną na lepsze pozycje w SERP.

Autorka:
Alicja Stojek
SEO Specialist w DevaGroup

Zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów oraz przeprowadzaniem audytów. Posiada doświadczenie w pracy zarówno w trybie agencyjnym jak i in-house. Prywatnie lubi spędzać czas przy dobrej książce i w towarzystwie swojego psa.

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii