Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Podsumowanie roku 2022: marketing

Redakcja

Redakcja

    W tym roku naprawdę dużo się działo. Nie tylko na świecie, ale też w marketingu. Rok 2022 obfitował w sukcesy i porażki polskich oraz zagranicznych marek. O najlepszych kampaniach i największych porażkach opowiadają pracownicy i przyjaciele More Bananas.

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022: 

    • Zdecydowanie regulacje wprowadzone przez UOKiK w kontekście współpracy influencerów z markami.
    • Ukaranie scamerów przez UOKiK.
    • Mobilizacja marek i firm względem a) kryzysu klimatycznego b) kryzysu geopolitycznego (wojna na Ukrainie).

    Największa porażka roku 2022: 

    • Niewypuszczenie przez Apple w tym roku okularów do VR, które zdecydowanie zmniejszyłyby ból i próg wejścia w tę technologię. Google wprowadza, Chiny kopiują, cena spada.
    • Wszystkie marki, które nie wycofały się z Rosji.
    • Długo się wahałam, ale Kerfuś mimo zasięgów i rozgłosu, jednak może być zaliczony do porażki roku 2022.

    Najlepsza kampania roku 2022:  

    • Kampania serialu Wednesday, w tym działania ambientowe m.in. na lotniskach.
    • Ralph Kamiński i wirtualny koncert w McDonalds.
    • Przewrotnie: Borys Szyc i Alpro. Niby “kryzysik”, ale wcale ani o marce, ani o Szycu nie mówiło się źle. A wzrost zasięgów marki pikował w górę. Zamierzone czy nie? Ciężko powiedzieć.
    • Kampania ketchupu Włocławek przy współpracy z Włodi4444
    • Reakcja miasta Łódź na plakaty “Gdzie są te dzieci”.

     

    Kasia Witkowska
    Senior Social Media Specialist, Agencja Nie Do Ogarnięcia
    www.niedoogarniecia.pl

    Największy sukces roku 2022:

    Regulacja i rekomendacje dla oznaczeń współprac przygotowane przez UOKiK. Mam nadzieję, że od teraz influencerzy będą jeszcze bardziej zwracać na to uwagę i wezmą sobie te rady do serca.

    Największa porażka roku 2022:

    Ciągłe afery i “dramy” w świecie influencerów oraz oszukiwanie przez niektórych z nich swoich odbiorców. Mam tu na myśli np. konflikt Maffashion i Fabijańskiego, “działalność” Macademian Girl czy przyznanie się do okłamywania fanów przez Martirenti. Choć nie chciałabym generalizować, to niestety takie sytuacje wpływają niekorzystnie na obraz twórców internetowych, przez co tracimy do ich zaufanie.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    W tym roku powstało wiele kampanii, które burzyły stereotypy, podejmowały “trudne” tematy i stawiały na edukację społeczeństwa, co ma (mam nadzieję, że nie tylko dla mnie) ogromną wartość.

    Tu pochwalić muszę kampanię YES “Jestem kobietą. Jestem przyszłością”, która zrywa ze stereotypowym traktowaniem  dziewczynek, podejmuje temat przemocy wobec kobiet oraz równości małżeńskiej bez względu na orientację.  Drugą wartą docenienia kampanią była #Teżtomiałam marki Gynoxin przygotowaną przez agencję 19 Południk, która była skierowana do nastolatek, a jej zadaniem była edukacja z zakresu zdrowia intymnego. Świetnie przemyślany koncept i pięknie zrealizowany. Polecam sprawdzić 🙂

     

    Ilona Sieradzka
    Social Media&Content Marketing Specialist
    Podcast „Pierwsze kroki w social media”

    Największy sukces roku 2022: 

    Zdecydowanie debiut UOKiK w mediach społecznościowych – takie wyjście urzędu do ludzi nie zdarza się często. Przyznaję, maczałam w tym palce!

    Wydane w drugiej połowie roku rekomendacje dotyczące influencer marketingu w końcu uporządkowały temat oznaczania współprac i zawęziły pole do kombinowania tym, którzy swobodnie traktowali istniejące już przecież przepisy. Urząd nie tylko karze influencerów nieoznaczających reklam, ale przede wszystkim edukuje konsumentów w kwestiach przysługujących im praw – ich profil na Instagramie to prawdziwa skarbnica wiedzy.

    Największa porażka roku 2022: 

    Moje osobiste podium zajmują dwie rzeczy związane z żerowaniem na szlachetnych ideach.

    Numer 1: Marka YES na początku roku wypuściła dwie przypinki „wojenne”, z których zysk trafił na pomoc Ukrainie. Niestety dalej było już gorzej i jesienią do sklepu internetowego marki trafiła przypinka #DAJEWSZYJE, która spłyca problem alkoholizmu Polaków i ograniczania praw kobiet do decydowania o swoim ciele. Jeśli marka chce zaangażować się w tematy społeczne i polityczne, to może to robić bez zbijania na tym kapitału.

    Numer 2: kolejne afery w świecie influencerów negatywnie wpływające na społeczny odbiór całego tego sektora marketingu. I nie mówię tu nawet o braku transparentności i karach od UOKiK, ale o akrobacjach, których dopuszczają się influencerzy po to, żeby wciąż być na fali. Przykład? Martyna Kaczmarek, której dziesiątki tysięcy osób zaufały jako aktywistce i feministce, a która okazała się kapitalistką próbującą spieniężyć idee feministyczne tylko po to, by ostatecznie pójść do Top Model i zrobić kolejny zwrot w swojej internetowej działalności – tym razem w stronę ciałopozytywności, kolejnego tematu „na topie”. Zlituję się i nie wspomnę nazwisk tych, którzy zabrali się za zbijanie kapitału na wojnie albo od contentu modowego przeszli do zarabiania na szamaństwie ;).

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Kampania „Szanuj siebie” od No Fluff Jobs, w której marka zachęca do aplikowania tylko na oferty pracy z podanymi widełkami. Ujawnianie stawki na etapie publikacji ogłoszenia oszczędza czas obu stronom, a także zwiększa zaufanie do firmy jako transparentnego pracodawcy. Nie jest to jeszcze w naszej branży standard, ale idziemy w dobrą stronę – kilka lat temu można było pomarzyć o takiej liczbie ofert z widełkami, jaką widzę obecnie.

    Kuba Gołębiowski,
    CEO Rek House
    www.rekhouse.pl

    Największy sukces roku 2022: Być może będzie to kontrowersyjne zdanie, ale dla mnie jest to kampania Shopee. Każdy marketing powinien być przede wszystkim zyskowny dla organizacji, która go używa, a strategia Shopee się sprawdziła – i to na wielu rynkach. Irytacja też może być skutecznym narzędziem marketingowym, a wyniki tej kampanii mówią same za siebie.

    O tej nowej na polskim rynku marce usłyszeli dosłownie wszyscy i jej debiut był udany – aplikację pobrano 7,5 miliona razy, a na platformie jest aktywnych 53 tysiące sprzedawców z 15 milionami ofert.

    Zdziwiła mnie tylko duża przerwa między dużą kampanią majową, a dalszymi działaniami (między innymi ze Sławomirem), ale może zostało to wypełnione działaniami marketingowymi, które mnie ominęły. Kampania przyniosła jednak wymierne wyniki, a to najważniejsze.

    Największa porażka roku 2022:

    Wejście na rynek SwipeTo. Pomimo dobrze wykonanej kampanii i olbrzymich środków finansowych na nią przeznaczonych, efekty są gorzej niż mierne. Aplikacja nie jest popularna, dwa tygodnie po rozpoczęciu kampanii marka miała tylko 760 followersów na Instagramie i 37 na TikToku, a na Facebooku obecnie jest 371 polubień fanpage’a. Są to wyniki na poziomie lokalnego zespołu rockowego, który poprosił o lajki rodzinę i przyjaciół. Do tego reakcje i komentarze na reklamy są bardzo negatywne. Tworzenie wiarygodnej marki dla młodych mając rodowód w TVP? To nie może skończyć się dobrze. Jestem zdziwiony, że ktoś zdecydował się zainwestować tak duże środki bez wcześniejszego badania rynku, weryfikacji założeń i refleksji.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    “Najlepsza” to bardzo szerokie słowo, więc ograniczę tę definicję do “Kampania, która mi się osobiście spodobała w 2022”. Jest to kampania employer branding “We Are Bolt”,  której kreacje video, moja specjalizacja, mają idealne wyważenie pomiędzy kreatywnością, humorem, trendami w produkcji i przekazywaniem profesjonalnych danych. W tym roku wiele razy w briefie widziałem tę kampanię jako referencję i wcale się nie dziwię.

     

    Agnieszka Zagrobelna
    założycielka CRASH Mondays Wrocław
    www.crashmondays.pl

    Największy sukces roku 2022:

    Kampania Rocket Jobs na temat generacji Z. Bardzo potrzebna i ciekawie zrobiona, która przybliża nam punkt widzenia “zetek” na temat pracy. Jest to cykl wywiadów z przedstawicielami Gen Z, w których poruszane są takie kwestie jak równość w miejscu pracy, rola płci, nadgodziny czy też konieczność ukończenia studiów. Materiał dla każdego szefa, który zatrudnia roczniki ‘95 i młodsze.

    Największa porażka roku 2022:

    Macademian Girl, która przebranżowiła się z szafiarki i prezenterki w śniadaniówce w szamankę. O ile jej granie na bębenku nikomu krzywdy nie robi, to sprzedawanie zaczarowanych czaszek i wmawianie, że uzdrowią one chorych na raka, jest elokwentnie rzecz ujmując podłością.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Jedna z fajniejszych kampanii marketingowych tego roku to ta w warszawskim przejściu podziemnym. Chodzi mi o Dawida Podsiadło i promocję jego nowej płyty “Lata Dwudzieste”. W sklepie z torebkami artysta spotkał się z przypadkowymi przechodniami, z którymi rozmawiał o swojej muzyce. Ciekawy pomysł, Dawid znów mnie zaskoczył nietuzinkowym podejściem do promocji.

    Agnieszka Stachurska
    Copywriterka
    Ringier Axel Springer

    Największy sukces roku 2022:

    Czy wiesz, że większość z nas nie doczeka? Czego? Pełnego równouprawnienia kobiet i mężczyzn w naszej części Europy. O tym właśnie jest kampania #nieczekam107lat – nagrodzona w tym roku brązowym Effie w kategorii Equality! Projekt został zrealizowany przez marki RASP: Ofeminin, Forbes Women i Onet Kobieta, a motorem do jej powstania były wyniki raportu GLOBAL GENDER GAP REPORT z 2020 roku. Według jego wyników kobiety w Europie Środkowowschodniej równy status ekonomiczny, prawny i społeczny zdobędą dopiero w 2128 roku. Czyli za 107 lat! Wybuch pandemii tylko pogłębił te nierówności. Aby walczyć z tym problemem potrzeba więcej kobiet w przestrzeni i dyskursie publicznym. Stąd działania edukacyjne w ramach akcji oraz stworzenie Bazy Ekspertek, która ma w tym pomóc.

    Największa porażka roku 2022:

    Dalsza patologizacja influence-sfery. Kiedy już myśleliśmy, że nic w tej kwestii nie jest nas w stanie zaskoczyć, rok 2022 postanowił nam pokazać, jak bardzo się myliliśmy. Żeby wymienić tylko kilka przykładów: miłosny dramat w trójkącie Maffshion-Fabijański-Rafalala, „genialny” pomysł Antka Królikowskiego na walkę sobowtórów Władimira Putina i Wołodymyra Zełenskiego w ramach (należącej do Królikowskiego) federacji MMA Royal Division, przemiana Tamary Gonzalez Pereriry (znanej uprzednio jako Macadamian Girl) z blogerki modowej w szamankę działającą w ramach „Kręgu Afrodyty”, retoryczne popisy Alana Kwiecińskiego (znanego z „Warsaw Shore”) czy skandal związany z rozpadem marketingowego giganta, czyli Ekipy Frizza. Niestety przykłady można jeszcze długo mnożyć.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Bardzo spodobała mi się kampania „Pełnosprawni w miłości”, zorganizowana w ramach projektu Sekson przez Fundację Avalon i Agencję Nie Do Ogarnięcia. Mam wrażenie, że jeśli chodzi o ten temat to Polska przez długi czas pozostawała w tyle za wieloma krajami. Już sam seks nie jest u nas tematem prostym, a seks osób niepełnosprawnych? Totalne tabu! Powody tego stanu rzeczy znamy chyba wszyscy. Na szczęście wreszcie widać zmianę ku lepszemu i postępującą normalizację tego tematu. Wielkie chapeau bas dla wszystkich zaangażowanych!

     

    Justyna Bakalarska-Stankiewicz
    specjalistka ds. content marketingu
    trenerka i autorka treści
    www.justynabakalarska.pl

    Największy sukces roku 2022:

    “Ziemia została jedynym udziałowcem” marki Patagonia. Tymi słowami Yvon Chouinard poinformował świat o przekazaniu organizacji ekologicznej, wszystkich swoich udziałów w firmie. Udziały, które podkreślę, są warte 3 mld dolarów. Patagonia od zawsze była marką proekologiczną, jednak 1% udziałów przekazywanych na cele środowiskowe, zrównoważony rozwój i edukacja ekologiczna klientów to według Chouinarda było zbyt mało.

    Największa porażka roku 2022:

    Outdoorowe kreacje takie jak kampania antyrozwodowa podająca nieprawdziwe dane autorstwa Fundacji Kornice czy wprowadzająca w błąd, antyunijna “Kampania z żarówką”.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Może trochę przewrotnie powiem, że dla mnie najlepszy wpływ na kampanie w roku 2022 miały zmiany w prawie. We Francji zakazano reklamowania paliw kopalnych, zaś w Holandii wprowadzono przepisy, które od 2024 roku zabronią reklamowania mięsa, po to aby wspierać zmiany nawyków żywieniowych i wspierać środowisko naturalne.

    Marta Idczak
    Kapitan Statku St-38
    www.martaidczak.com

    Największy sukces roku 2022:

    Złota Statuetka w kategorii Influencer marketing  dla kampanii: Najmłodszy headhunter roku. Nagroda zdobyta na Mixx Awards Europe 2022.

    Największa porażka roku 2022:

    Bardzo polskie ławki – myślę, że komentarz jest zbędny.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Dawid Podsiadło i jego kampania płyty: „Lata dwudzieste”. Pomijam, że lubię gościa tak po prostu, ale cały pomysł, sposób zrobienia tej kampanii, prostota całego tego przekazu – dla mnie na medal.

    Kamil Leśniak
    Marketing Manager DevaGroup
    www.devagroup.pl

    Największy sukces roku 2022:

    Tutaj mam pewne wątpliwości, czy jest to w 100% sukces, ponieważ jeszcze jest sporo do ustalenia w tym temacie, ale pokuszę się o przytoczenie tutaj regulacji z pogranicza prawa, a świata influencerów i ich działań marketingowych/reklamowych/sprzedażowych. Od września muszą oni oznaczać swoje współprace hasztagami i nawiasami w stylu:
    #autopromocja [AUTOPROMOCJA]
    #współpracareklamowa[WSPÓŁPRACA RekLAMOWA]
    # reklama, [REKLAMA]

    Jednak samo określenie tego, kto jest influencerem w świetle prawa pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Liczę, że zmieni się to jak najszybciej! Pełną rekomendację znaleźć można na stronie UOKiK.

    Największa porażka roku 2022:

    RocketJobs i wpadka z Magikiem, ze świata influencerów: upadek Ekipy Friza, “przemiana Macademian Girl”, nieudane gale freakfighterskie jak: RoyalDivision czy Stars Fight MMA.

    Najlepsza kampania roku 2022: 

    Bardzo podobała mi się walentynkowa kampania„Kochaj tak, jak lubisz”  marki Durex z udziałem Wojtka i Agaty z Life on Wheelz. Jest to krok w kierunku normalizowania życia z osobami niepełnosprawnościami. Działania marki były szeroko komentowane w sieci i trafiły do szerokiego grona odbiorców – zatem zadanie wykonane! 🙂 Więcej o akcji pisał m.in. Vogue.

    Z nowości bardzo podoba mi się kampania wyreżyserowana przez Taike Waitit’ego z roztańczonym Danielem Craigiem w roli głównej (kojarzonym przez większość osób z roli Jamesa Bonda 007) w polskiej marce wódki: Belvedere. Więcej o kampanii pisała m.in. Wirtualna Polska. Polecam sprawdzić te pląsy szczególnie w rozszerzonej wersji reklamy! 🙂

    Z ciekawostek: “I scream for McDonalds” prosto z Azji 🙂

    Natalia Sikora
    Head of Marketing
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022

    Shopee i ich każda kolejna odsłona kampanii wprowadzającej markę na polski rynek. Coś, co sprawdziło się na innych rynkach, okazało się skuteczne również w Polsce. Zauważmy, że to częstotliwość niemal taka sama jak w przypadku kampanii Fundacji Kornice, poziom irytacji na podobnym poziomie, ale wykorzystanie w innym celu i inny odbiorca końcowy. Znam przypadki, które w końcu się skusiły na zakupy na Shopee, dlatego że było o nich tak głośno wszędzie. Nie od dziś wiadomo, że irytacja może być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, a dobrze znane utwory czy melodie przerobione pod markę są od lat używane i wkręcają się odbiorcom na wiele godzin, czasem i dni. To wszystko złożyło się na sukces.

    Największa porażka roku 2022

    Fundacja Kornice zrealizowała ponad 2 tys. billboardów, zaczynając od kampanii “Gdzie są te dzieci”. Każda kolejna odsłona budziła raczej śmiech, politowanie i masę prześmiewczych przeróbek. Przytoczone dane trudno było zweryfikować. Raporty szacują wydaną kwotę na 26,2 mln zł. Mogę jedynie przypuszczać (na podstawie poprzednich akcji Fundacji), że kampania absolutnie nie zrealizowała swojego celu, jeżeli jakiś miała, bo ciężko było go znaleźć.

    Najlepsza kampania roku 2022

    Kampania YES „Jestem kobietą. Jestem przyszłością”. To już kolejna kampania tej marki, która zachwyca. Nie jest przelukrowana, choć królują tu bardzo pozytywne emocje. Mówi o ważnym temacie i podkreśla wartości. Mimo że zwraca uwagę na nierówności i stereotypy, to podaje to w taki sposób, że otula pluszem i wzrusza. Czy przedstawia świat idealny i przez to nierealny? Być może, ale daje nadzieję, że kiedyś ten scenariusz może się ziścić.

    Agnieszka Gałczyńska
    Marketing Manager
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022:

    Kampania “Równie dobrze” Centrum Praw Kobiet, która obrazuje absurd stereotypowego myślenia o obowiązkach matek i ojców. To wciąż matka “lepiej wychowa dziecko”, “lepiej zajmie się domem”, “zrezygnuje z kariery zawodowej dla dziecka”, a ojciec “będzie zarabiał na dom i dziecko”. Krzywdzące dla obu płci osądy są wciąż powielane.

    Trzonem kampanii jest RÓWNIE DOBRZE TALK SHOW, czyli wideo z udziałem Huberta Urbańskiego, w którym gospodarz pyta gości (mężczyznę i trzy kobiety) o ich obowiązki domowe. Okazuje się, że role się odwróciły i to ojcom przypadło zajmowanie się dziećmi, a kobiety zajęły się karierą zawodową. Dziwne, prawda? To, co słyszymy w krótkim wideo może niektóre osoby wprawić w osłupienie.

    W ramach kampanii przygotowano także citylighty, które najbardziej przypadły mi do gustu. Proste w formie, ale trafiające w sedno komunikaty oparte o koncepcję – czego tata nie słyszy? Wśród odpowiedzi znalazły się:
    “Co zrobisz z dzieckiem jak pójdziesz do pracy”
    “Jak to dobrze widzieć mamę, która poświęca czas dla dziecka”
    “A czym Ty jesteś zmęczony? Przecież nie pracujesz, siedzisz w domu z dziećmi”.

    Największa porażka roku 2022:

    Kampania “Gdzie są te dzieci” Fundacji Kornice. Tyle już na jej temat napisano, że chyba nie trzeba dodawać komentarza.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    W erze tysięcy komunikatów reklamowych, które do nas docierają każdego dnia, przebodźcowania i szumu informacyjnego za najlepszą kampanię tego roku uznaję… #BadajJAJKA. Czarno-białe fotografie, proste komunikaty, nieprzesadzony design. Na to naprawdę chce się patrzeć. Wśród ambasadorów kampanii znaleźli się m.in.: Maciej Zakościelny, Radosław Mróz, Mateusz Borek, Michał Pol, Łukasz Kadziewicz. Za fotografie kampanii odpowiada MOOi Studio.

    Akcja #BadajJAJKA jest zrealizowana w ramach kampanii #ProfilaktykaRatujeŻycie, realizowanej przez fundusz Kochasz Doplinuj. Jej celem jest przełamanie tabu związanego z badaniem jąder.

    Asia Bitowt
    Marketing Manager
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022:

    Postępująca na szeroką skalę digitalizacja. Pandemia nieco przyspieszyła rozwój tego trendu, zamieniając spotkania offline na telekonferencje. Dodatkowo wiele firm przekonało się, że warto przenosić wszystkie możliwe procesy do świata online i korzystać z nowoczesnych rozwiązań, żeby sprzedawać swoje towary i usługi. W końcu automatyzacja oszczędza czas i pieniądze!

    Największa porażka roku 2022:

    Kampania billboardowa Fundacji “Nasze Dzieci” związana ze spadkiem dzietności w Polsce. Billboardy z napisem “Gdzie są TE dzieci?”, pokazujące różnice w urodzeniach na przestrzeni lat: od lat 50., poprzez 80., a kończąc na “współczesności”, wywołały niemałą medialną burzę. Żeby znaleźć odpowiedź na pytanie z plakatów, wystarczy spojrzeć na to, co obecnie dzieje się w naszym kraju: zaostrzenie prawa aborcyjnego, inflacja, brak mieszkań czy godnej pracy…

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Odpowiedź na kampanię billboardową Fundacji “Nasze Dzieci”. Zespół Pomagam.pl w ramach akcji “TU jestem” na ulicach polskich miast umieścił billboardy z wizerunkami tych, którzy naprawdę potrzebują pomocy. Zeskanowanie kodu QR przekierowywało do strony zbiórki – tam można było przeczytać historie małych bohaterów oraz wpłacić datek na ich leczenie. Kampania pokazała, że ważniejsze od “zmuszania do myślenia” jest realna pomoc.

     

    Wojtek Żywolt
    Social Media Specialist & Trener
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022: 

    To miejsce należy do UOKiK i regulacji z obszaru influencer marketingu. Długo na to czekaliśmy i wreszcie znamy rekomendacje, które dotyczą oznaczania treści sponsorowanych przez influencerów w social mediach.

    Jeżeli jeszcze nie udało Ci się z nimi zapoznać, przeczytaj artykuł z podsumowaniem na blogu More Bananas: Rekomendacje UOKiK dla influencerów!.

    Największa porażka roku 2022: 

    Najpierw mieliśmy do czynienia ze słowami Jana Pawła II, a potem powstały billboardy “gdzie są TE dzieci?”. W obu przypadkach obserwowaliśmy kampanie outdoorowe Fundacji “Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara” z Kornic. Zostawię nas z odpowiedzią na te pytanie:

    Najlepsza kampania roku 2022:  

    Z ogromną przyjemnością śledzę marketing muzyczny, dlatego najlepsza kampania dla mnie to współpraca marki Tiger z Young Leosią – w jej ramach powstał teledysk i piosenka Rok Tygrysa. To przykład świetnie przygotowanego trackvertising’u, w którym zacierają się granice między teledyskiem a reklamą.

    Dagmara Adamczyk,
    Social Media Specialist,
    More Bananas

    Największy sukces roku:

    Cieszę się, że 2022 na dobre zapoczątkował język inkluzywny. Feminatywy i formy niewykluczające wciąż są za mało obecne w komunikacji marek. Język kreuje rzeczywistość – czyż nie chcemy by Internet był miejscem, w którym nie dyskryminuje się nikogo? Język inkluzywny to nie tylko formy żeńskie i podkreślniki. To język wolny od uprzedzeń, stereotypów, aluzji i hejtu. Wywołuje on wciąż wiele skrajnych emocji, ale to, co nieznane, zawsze na początku nas przeraża/śmieszy. Najważniejsze, że zaczęliśmy w ten sposób rozmawiać – to duży krok w stronę równości w Internecie.

    Największa porażka roku 2022:

    Billboardy Fundacji Kornice. Myślę, że ich treść i skala nie wymagają komentarza. Zmarnowane pieniądze, kłamliwe dane. Jedynym plusikiem całego przedsięwzięcia były odpowiedzi innych marek, jak ta Fundacji Pomagam.pl i agencji Feeders: www.bit.ly/3tM9MKA albo ta zabawna w Rybniku i Sosnowcu: www.bit.ly/3EOUYBf.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Zdecydowanie BNP Paribas i ich badanie Wystarczy słowo, by zacząć zmianę na temat wpływu używania języka inkluzywnego na wyobraźnię i wybory dzieci. Uwaga, chwyta za serce.

    Dzieci podzielono na grupy – jedna rysowała ‘naukowca’, a druga ‘osobę prowadzącą eksperymenty naukowe’. Dobrze się domyślacie – w drugiej grupie powstało kilka rysunków naukowczyń. Nie ograniczajmy wyobraźni naszych dzieci.

    BNP Paribas zainicjowało także kampanię Gdzie są nasze patronki? ponieważ “według statystyk, aż 90 proc. patronów polskich szkół to mężczyźni”: www.bit.ly/3gnWpNw

    Bardzo lubię gdy marketing wychodzi poza Internet.

    Netflix w lipcu reklamował serial Gray Man muralem, czy raczej instalacją artystyczną, która zmieniała się w zależności od kąta padania słońca: www.bit.ly/3Gr2OlI

    Nie ma się czemu dziwić, Cinema City w ramach kampanii promującej seanse filmu Thor: Miłość i Grom uruchomiło kreatywne displaye, które „reagują” na warunki pogodowe: www.bit.ly/3OjSJsF.
    Zawsze gdy widzę takie kreacje, pluję sobie w brodę, że to nie mój pomysł.

    Oby więcej kreatywnych reklam na ulicach!

    Maja Kaczor
    Social Media Specialist
    More Bananas

    Największy sukces roku 2022:

    Ziemia została teraz naszym jedynym udziałowcem.

    Odważna decyzja biznesowa, czyli oddanie 98% udziałów prężnie działającej firmy Patagonia na rzecz walki ze zmianami klimatu do pozarządowej organizacji Holdfast Collective.

    Największa porażka roku 2022:

    Patriotyczne ławki za niebotyczne sumy, które nie przetrwały próby pierwszego deszczu, a regulamin ich korzystania miał niebotyczne 15 punktów. Wyborny przykład bezmyślnego marnowania zasobów.

    Najlepsza kampania roku 2022:

    Najmłodszy headhunter na świecie – zrealizowana dla Fundacji K.I.D.S.- Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali.W rolę headhunterów wcieliły się dzieci, których doświadczenia z polskich szpitali pomagają w rekrutacji ekspertów dzięki spersonalizowanym filmom na LinkedInie. W filmach dzieci przedstawiły dość nietypowe benefity współpracy, a dzięki kreatywnym zabiegom udało im się zrekrutować wymarzonych ekspertów, a także 3 duże firmy.

     

    A Wy, macie swoje ulubione kampanie marketingowe mijającego roku? Podzielcie się nimi w komentarzu pod artykułem.

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii