Na regulacje influencer marketingu czekaliśmy od bardzo dawna. Od dobrych paru miesięcy coś w temacie w końcu zaczęło się dziać, a UOKiK „zainteresował” się tematem. Pojawiły się pierwsze kary, pierwsze rekomendacje i oczywiście edukacja. Aż w końcu pojawiły się rekomendacje UOKiK dla influencerów.
Edukacja w tym zakresie jest według nas kluczowa. A rekomendacje powinny być brane pod uwagę nie tylko przez samych influencerów, ale również agencje, freelancerów, marketerów jak i specjalistów pracujących bezpośrednio z influencerami. To również bezcenna wiedza dla firm, które na takie współprace się decydują. Rola każdego interesariusza w procesie edukacji, jak i w samej realizacji kampanii marketingowej, jest kluczowa, szczególnie w kontekście aspektów prawnych.
Rekomendacje UOKiK dla influencerów dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w Social Media znajdziecie tutaj. My natomiast przygotowaliśmy dla Was skrót najważniejszych informacji. Jednocześnie oczywiście zachęcamy do zapoznania się z materiałem źródłowym.
Współprace komercyjne i forma wynagrodzenia
Niezależnie od sposobu wynagrodzenia czy formy umowy, każda reklama (treść komercyjna, materiał reklamowy) MUSZĄ być odróżnialne od informacji neutralnej (innych wpisów i treści influencera). Sposób zawarcia umowy nie ma tutaj znaczenia, może być to nawet ustalenie warunków współpracy w Messengerze czy na WhatsAppie. Warto tutaj zaznaczyć, że wynagrodzenie dla influencera to nie muszą być zawsze pieniądze czy konkretny produkt, ale również:
- zniżki na zakup produktów czy usług,
- zyski z publikacji kodów zniżkowych czy linków afiliacyjnych,
- vouchery,
- bonusy,
- pokrycie kosztów udziału w wydarzeniu (poza biletem wstępu).
Uwaga! W przypadku otrzymania biletu do kina, opery, czy teatru influencer w relacji bądź recenzji nie musi oznaczać treści jako materiału reklamowego. Musi natomiast poinformować obserwatorów o otrzymaniu bezpłatnego zaproszenia. Natomiast jeżeli firma poniosła dodatkowe koszty związane z uczestnictwem influencera w wydarzeniu, które mu opłaciła (np. dojazd), influencer musi oznaczyć treść jako reklamę.
Przykłady – kiedy influencer nie musi oznaczać treści jako reklamy, ale musi poinformować o otrzymaniu zaproszenia albo produktu:
- udostępnienie produktu na czas testów, marka nie ma wpływu na publikację.
- nieodpłatny udział w wydarzeniu, organizator nie ma wpływu na publikację.
Wpływ reklamodawcy na treść wpisu influencera nie ma jednakże znaczenia w kontekście oznaczania treści. Nawet jeżeli opinia o produkcie jest negatywna, a agencja czy firma nie ingerowała w post influencera i tak należy to oznaczyć jako treść reklamową.
Influencer jest ambasadorem marki? Współpraca jest długoterminowa? Wszystkie treści komercyjne z tym związane muszą być odróżnione od innych neutralnych.
Masz wątpliwość, czy coś jest reklamą? Rekomendacja UOKiK jest jednoznaczna. Lepiej oznaczyć!
Autopromocja
Nawet w przypadku promowania produktów czy usług własnych – influencer musi oznaczyć taką treść jako reklamową! Własna książka, nagrane audiobooki, wydane e-booki, usługi dietetyczne, produkcja naturalnych kosmetyków – wszystko musi być oznaczone jako autopromocja. Konkretne przykłady znajdziesz bezpośrednio w opracowaniu UOKiK.
Prezenty
Te zdarzają się często, a wysyłki PR’owe czy prezenty otrzymywane w inny sposób bardzo często nie były w żaden sposób traktowane przez influencerów jako treści reklamowe. UOKiK to zmienia i, jak sam zaznacza:
W podarunku od nowej marki otrzymałeś bambusowy termos? Chcesz podzielić się tym na swoich kontach w mediach społecznościowych? Nie zapomnij wspomnieć, że produkt otrzymałeś w prezencie. Jeśli ta sama marka wysyła Ci kolejne produkty – publikacje o nich oznacz jako materiał reklamowy. (…) Jeśli influencer decyduje się na publikację w przypadku otrzymania pierwszego prezentu od danej marki, nie musi tej treści oznaczać jako materiał reklamowy. Twórca powinien jednak poinformować obserwatorów o tym, że produkt otrzymał w prezencie.
Sposoby oznaczania
Coś, co wszystkich interesuje najbardziej. UOKiK rekomenduje oznaczanie dwupoziome. Zarówno wykorzystując możliwości i funkcjonalności ,jakie daje platforma, jak i oznaczanie we własnym zakresie, np. w opisie, na grafice lub w filmie. Oznaczenie powinno być czytelne i jednoznaczne!
Rekomendowane określenia wg UOKiK, to w przypadku:
- materiału reklamowego:#reklama lub [reklama] #materiałreklamowy lub [materiał reklamowy] #współpracareklamowa lub [współpraca reklamowa] #postsponsorowany lub [post sponsorowany] #materiałsponsorowany lub [materiał sponsorowany] #płatnawspółpraca lub [płatna współpraca] #wideo #relacja #post #materiał + #reklamowy #sponsorowany = np. #wideoreklamowe, #relacjasponsorowana Reklama marki XYZ. Płatna współpraca z marką XYZ. Informacja o nazwie promowanej marki musi pojawić się zawsze!
- autopromocji:#autopromocja lub [autopromocja] #autoreklama lub [autoreklama] #markawłasna lub [marka własna],
- prezentu*: #prezent lub [prezent] #podarunek lub [podarunek].
*Tylko w przypadku pierwszego prezentu od marki! Później, każdy kolejny powinien również być oznaczony jako materiał reklamowy.
UOKiK w swojej rekomendacji podał również listę nierekomendowanych określeń.
Więcej przykładów w zakresie konkretnych platform i formatów treści znajdziesz w materiale przygotowanym przez UOKiK.
A więcej o współpracy z influencerami znajdziesz w naszym artykule oraz na szkoleniu.
Czy rekomendacje UOKiK dla influencerów to według Ciebie dobra zmiana? Według nas tak!