Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Podsumowanie roku 2019: marketing

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W marketingu jak zwykle działo się dużo. Rok 2019 obfitował w sukcesy i porażki polskich oraz zagranicznych marek. O najlepszych kampaniach i największych porażkach opowiadają pracownicy More Bananas.

Anna Ledwoń-Blacha

Co-founder & Creative Director
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Sukces? Siła społeczności, którą dostrzegła sama społeczność, ale i marki. To zdecydowanie był rok grup dyskusyjnych i “oddanie” poniekąd Social Media w ręce prawowitych użytkowników. O czym świadczy chociażby ostatnia świąteczna zbiórka charytatywna na Facebooku śp. prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza  (1.) czy ostatnia siła “mirków” i konkurs Galerii Krosno. To właśnie siła społeczności sprawia, że Świat z dnia na dzień staje się coraz lepszym miejscem. A marki to wyłapują chociażby w trendzie #ZeroWaste, #movember czy #RóżowyPaździernik

Plusem tego roku jest też dostrzeżenie pokolenia Z, ale i idąc dalej pokolenie Alpha. Zaczyna się mówić o nim poważnie, myśleć w kontekście kampanii czy tworzonych produktów. A przecież to już wcale nie takie młodziaki, a ludzie 16 – 24.

Brawa też za wybieganie w przyszłość i edukację użytkowników Internetu przed konsekwencjami oszustwa w sieci, a konkretnie chodzi o technologię deep fake. Zanim stała się czymś powszechnym w rękach “oszustów” zaczęło być o niej głośno. Chociażby w akcji BNP Paribas.

Omnichannel! Mimo że pojęcie to nie jest niczym nowym, w końcu staramy się i potrafimy do niego zastosować tworząc zintegrowane kampanie i ścieżki zakupowe klienta, wracając do korzeni, czyli offline. Który ma się całkiem dobrze i wcale nie umiera.

Zobacz też: Rozmiary reklam social media [Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok]

Dobrze wróży też dostrzeżenie roli Customer Experience w wielu marketingowych aspektach.

Największa porażka roku 2019

Zgodnie z ostatnimi badaniami, tylko 11% firm wykorzystuje dane o swoich użytkownikach. Czy potrzeba większego komentarza? Źródło: www.oracle.com

Przestajemy ufać influencerom. I cóż, marketer ludziom zgotował ten los. I na odwrót. Samo pojęcie influencer marketingu bardzo się zdewaluowało. Nieudane kampanie, brak edukacji społeczności, niski poziom wejścia “zepsuł branże”.

Za porażkę uznaję też to, że technologia wyprzedza marketing, a marketing i technologia wyprzeda biznes, który nie potrafi mentalnie jak i finansowo przygotować się do nadchodzących zmian jak i tych, które już się wydarzyły.

Klapą były kampanie marek MolierAdrian. Nie będę ich przytaczać, bo nie warto, znajdziecie. Seksistowskie, bez wyczucia, niewyważone. To oczywiście tylko moja opinia. Z jednej strony stawiamy na szczerość, autentyczność, szacunek i wartości, z drugiej strony nadal bazujemy na marketingu: “postawmy gołą babę obok dachu”. Najgorsze jest to, że ta prawda (taki marketing działa) powtarzana jest nawet na konferencjach i przez “mądre głowy”.

Na koniec – sektor publiczny i Minister Sprawiedliwości, który żyje w XX, a nie XXI wieku. A to tylko jeden z przykładów.

 

Najlepsza kampania roku 2019

W telegraficznym skrócie, mocno subiektywnie. Zapisywałam sobie najlepsze, ale… staram się wywołać te, które szczególnie zapadły w moją pamięć:

  • Netflix i ambient na rynku w Krakowie związany z El Casa Del Papel.
  • The Dumplings w “kooperacji” z marką Durex.
  • Katarzyna Nosowska, ING i kampania “Dobry głos dla firm”.
  • Lokalne (po krakowsku) działania klubokawiarni Forum Przestrzenie – drukowanie zdjęć bezdomnych psów na etykietach lemoniady zachęcając do adopcji.

Karolina Kumor

Social Media Manager
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Walka marek z wszechobecnym plastikiem!

Polska firma LPP, właściciel takich brandów jak House czy Mohito, przystąpiła do globalnej inicjatywy – New Plastics Economy Global Commitment. W jej ramach całkowicie wycofała torby foliowe i zastąpiła je papierowymi, z recyklingu.

Liczne sklepy zachęcają do używania własnych opakowań (Jysk nagradzał rabatem za spakowanie zakupów do swojej torby), supermarkety stawiają pojemniki do recyklingu, wyróżniają “strefy bez plastiku” i edukują (IKEA ma własną aplikację “Better Living”, która daje proste wskazówki, jak na co dzień można wpływać na dobro naszej planety).

Największa porażka roku 2019

Black Friday i szał zakupów.

W obecnych czasach marki stają przed wyzwaniem “ogrania” tego dnia. Wiele firm ogłosiło anty Black Friday i podnosiło ceny w swoich sklepach, by po pierwsze pokazać obłudę innych sklepów, które faktycznie stosują ten zabieg przed listopadową promocją, a przy okazji pokazać się w dobrym świetle w czasach przesadnego konsumpcjonizmu.

Nie dla wszystkich okres zniżek okazał się żyłą złota. Marka Foreo przez błąd na stronie straciła…

 

Najlepsza kampania roku 2019

Bardzo trudno wybrać mi jedną, więc postanowiłam wyróżnić cały “nurt” kampanii eko. Cieszy, że tak dużo marek dokłada swoją cegiełkę w trosce o dobro naszej planety. Przykłady to m.in.:

  • najnowsza kampania Reserved Premium Collection, której zdjęcia wykonano w malowniczej hiszpańskiej prowincji, a w skład kolekcji wchodzą ubrania z przyjaznych środowisku tkanin,
  • spot “Stuff Master”, w którym Ikea kontynuuje swoją zeszłoroczną kampanię o nadawaniu życia starym meblom,
  • czy “Daj butelce drugie życie Grupy Żywiec.

Agnieszka Gałczyńska

Content Manager
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Kampanie społeczne. Nie wszystkie są trafione, ale niektóre z nich sprawdzają się naprawdę świetnie. To dzięki nim więcej wiemy, angażujemy się i łamiemy tematy tabu.

Dla marketingowca skrót SM oznacza… social media. Ale jeśli przejrzysz kampanie społeczne z ubiegłego roku, szybko zorientujesz się, że SM to nie tylko media społecznościowe, ale także skrót od stwardnienia rozsianego. W Polsce choruje na nie około 50 tys. osób, a z roku na rok ta liczba się powiększa (i to o coraz młodsze osoby!).

Firma Sanofi Genzyme zainicjowała kampanię “Nie sam na SM”. Pokazuje ona, jak duża jest rola rodziny i przyjaciół w życiu chorych na stwardnienie rozsiane. To bliscy motywują do działania, wspierają i sprawiają, że SM-i nie wycofują się z życia.

Komunikację (poradniki, podcasty, warsztaty) wspierały ilustracje Marty Frej, które w sposób ciepły, zabawny i z dystansem pokazują relacje osób chorych z bliskimi. To właśnie one zasługują na 5 z plusem!

Największa porażka roku 2019

Słyszeliście spot reklamowy Kaufland – Sobota Superłup? No właśnie…

Za działania reklamowe odpowiada agencja Schulz brand friendly. W spocie wykorzystano motyw z hitu Mo-Do “Super Gut”. Aranżem muzycznym zajęli się Nieustraszeni Łowcy Dźwięków we współpracy z Bartoszem Gajdarskim z SoundIT.

Najlepsza kampania roku 2019

Kampania “Na Twoich zasadach” z udziałem Wojtka Sokoła. Znany raper został ambasadorem marki Samsung. W spotach pokazuje rzeczywistość pracy agencji reklamowych (już wiecie, dlaczego reklama przypadła mi do gustu), ale też mówi o tym, że praca wcale nie musi być dopasowana do standardów czy ogólnych zasad.

Za nowe reklamy smartfona Galaxy Note10 od Samsunga odpowiadały agencje VML&YR, D*fusion Communication i dom mediowy Starcom.

 

Na wyróżnienie zasługuje też kampania “Przejdźmy na Ty” marki Tyskie. Żyjemy szybko, nie mamy czasu na kontakty face to face. Zamiast rozmowy – w Messengerze wysyłamy emotikony. Jak się okazuje co drugi Polak nie zda swojego sąsiada. Nie pożyczamy już szklanki cukru i nie prosimy o podlanie kwiatków pod naszą nieobecność. A szkoda. Tyskie zachęca do pokonywania barier w komunikacji, wychodzenia z inicjatywą, poznawania się. I całkiem nieźle im to wychodzi!

Za kreację odpowiadają agencję Gong i Bardzo, we współpracy ze Sputnik Studio i Karoliną Lewicką.

 

Natalia Sikora

Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Zdecydowanie Netflix i to za kilka kreacji. Nie tylko promocja “Domu z papieru” – wielka głowa słynnej maski na krakowskim rynku, czy walizki pełne pieniędzy na lotniskach i współpraca z marką Diesel, to także promocja serialu “Nasza Planeta” – mural wykonany z butelek; “Stranger Things” – spot z Moniką Brodką czy ten przygotowany na wzór programu telewizyjnego “Nie do wiary”, a do tego jeszcze promocja “Orange is the new black” z Beatą Kozidrak. Pomysły gonią pomysły!

 

Największa porażka roku 2019

Rajstopy Adrian, po raz kolejny. Ich cała strategia, wydaje się oparta na kontrowersji i często graniczy z dobrym smakiem. Tym razem nie przekroczyli tej granicy, ale znów popisali się podejściem do tematów społecznych. Kampania rajstop z przemocą domową w tle (nie kampania społeczna, co ważne w tym kontekście). Na kreacjach, oprócz pobitej kobiety, widać fragment męskiej postaci z zaciśniętą pięścią, a tuż obok znajduje się hasło „Walcz o siebie! Ja to zrobiłam!!”.

I nie do końca wiadomo, jak ma się ten komunikat do promocji produktu. Nie każdy pewnie nawet wiedział, jaka kobieta wystąpiła w kampanii. Była to Karolina Piasecka, żona byłego radnego PiS, który został skazany na więzienie za psychiczne i fizyczne znęcanie się nad nią. Może w szerszym kontekście i z innym podejściem, kampania ta nie zostałaby tak negatywnie przyjęta.

Najlepsza kampania roku 2019

Cała idea zero waste, która nabrała zdecydowanego tempa w 2019 roku. Najważniejsze, że nie były to puste słowa od marek, a realne zmiany. Jak choćby Coca Cola, która rezygnuje z plastikowych butelek na rzecz wielopaków z puszek. Kaufland, który wprowadza woreczki wielorazowe, Lidl znakuje towary spożywcze światłem, Kolporter rezygnuje z opakowań foliowych prasy, a przykłady można mnożyć i mnożyć, co cieszy!

Kasia Witkowska

Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Podcasty i jeszcze raz podcasty. Chociaż w 2019 roku miało królować wideo, to jednak ludzie zakochali się w audio. Na pochwały zasługuje tutaj przede wszystkim Joanna Okuniewska (“Tu Okuniewska i Ja i moje przyjaciółki idiotki“) i jej współpraca z SHOWROOMEM (“Dziewczyny z sąsiedztwa). Jak się okazuje naprawdę lubimy słuchać i kolejne marki widzą w tym potencjał.

Największa porażka roku 2019

Sposób promowania Poczty Polskiej. Ich spot reklamowy, mocno inspirowany latami 90-tymi ze względu na charakter i wykonanie, stał się parodią w internecie i “pożywką” dla hejterów. Nawet jeżeli cała kampania miała być stworzona z przymrużeniem oka, to niestety nie tak została odebrana. Wiele marek bowiem pod jego wpływem nagrało własne wersje reklamy, wyśmiewając w ten sposób Pocztę Polską.

 

Najlepsza kampania roku 2019

Działania promocyjne seriali Netflixa. Do najlepszych kampanii moim zdaniem należą: działania związane z drugim sezonem “Stranger Things”, gdzie w Warszawie jedną ze stacji rowerowej zmieniono w mroczną i przerażającą wersję stacji z rodem z serialu oraz promocja “Domu z papieru” z głową Salvadora Dali na krakowskim rynku, listami gończymi głównych bohaterów zawieszonymi na słupach czy walizkami pełnymi pieniędzmi na dużych lotniskach. Całość była bardzo spójna i konsekwentnie poprowadzona.

Ilona Sieradzka

Social Media Specialist
More Bananas

Największy sukces roku 2019

Gwałtowny wzrost popularności podcastów! Jeszcze rok temu były dość niszowe i raczej przeznaczone dla wąskiego grona odbiorców, nierzadko specjalistów z jakiejś dziedziny. Marki powinny zacząć uważnie się temu zjawisku przyglądać, bo to zupełnie nowa przestrzeń do współprac, którą wykorzystali już m.in. SHOWROOM i Pracuj.pl.

Największa porażka roku 2019

Największą porażką były dla mnie bezczelne plagiaty – najgłośniejsze z nich to plagiat w książce „Rekin i baran. W cieniu islandzkich wulkanów” Marty i Adama Biernatów, skopiowanie przez Mamę Lekarz przepisów Olgi Smile i nielegalne wykorzystanie przepisów z bloga Moje Wypieki przez Home&You. W 2019 roku to już nie powinno się zdarzać.

Najlepsza kampania roku 2019

Zachwyciłam się w tym roku komunikacją sieci dyskontów Aldi! Jest zabawna, nieszablonowa i oddająca ducha marki, a do tego docenili ją nie tylko klienci, ale i przedstawiciele branży. Złoto! Ex aequo z nimi stoi OLX z kampanią z Januszem Chabiorem.

Kuba Łaciak

Social Media Specialist
More Bananas

Największa porażka roku 2019

Klasycznie Devil Energy Drink który po raz kolejny zaliczył ciężki kryzys w mediach społecznościowych. Kampania “Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” w kilka godzin po jej opublikowaniu została usunięta dzięki mobilizacji (słusznej) internautów, którzy masowo zgłaszali post zawierający tendencyjną grafikę. Cała sprawa skończyła się w sądzie, w którym marka przegrała po raz drugi, co prawdopodobnie przyspieszy jej upadek.

Najlepsza kampania roku 2019

Oczywiście, kampania PlayStation Polska i film promocyjny grę Death Stranding z genialnym Tomaszem Zubilewiczem w roli głównej! Sympatyczny “misiowaty” prezenter, kojarzony z ciekawego zapowiadania pogody, wziął udział w kampanii promującej premierę gry osadzonej w post-apokaliptycznych czasach, w których groteska miesza się z horrorem i brakiem nadziei. Absolutny marketingowy majstersztyk.

A Wy, co uważacie za sukces i porażkę 2019 w marketingu? Czekamy na Wasze komentarze na naszym profilu facebookowym!

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii