fbpx
Kartka świąteczna
black friday

Black Friday & Cyber Monday – zrób zakupy (albo nie) i nie zwariuj

W Black Friday (a raczej obecnie black november) można dostać małpiego rozumu. Nadchodzący Cyber Monday również (chociaż w mniejszym stopniu) kusi promocjami. Jak zatem odnaleźć się w gąszczu zakupów, promocji i docierających do nas zewsząd reklam? 

Przewrotnie w tym roku nie będziemy radzić, jak dokonać najlepszej kampanii i strategii sprzedaży podczas nadchodzących dni. A raczej doradzimy – jak kupować mniej, a przynajmniej rozsądniej. Nawet autorka tego tekstu popadanie niejednokrotnie w szaleństwo zakupowe i daje się ponieść reklamom – mimo, że doskonale wie – jakie zabiegi marketingowe i psychologiczne zostały wykorzystane. Cóż, przed niektórymi rzeczami i zjawiskami uciec się nie da. Ale warto próbować. 

Na samym początku warto przypomnieć genezę powstania Black Friday oraz Cyber Monday, które w Polsce są wszakże bardzo świeżą, świecką tradycją. A przywędrowały do nas ze Stanów Zjednoczonych. Dlaczego zatem czarny piątek jest czarny (jak otchłań pustego portfela)? 

Zobacz też: Greenwashing w marketingu. 6 porad, jak nie dać wprowadzić się w błąd

Każdy ostatni czwartek listopada od 1621 roku, to w Stanach Zjednoczonych pamiątka po pierwszych dożynkach w kolonii Plymouth (nawet dzień wyborów prezydenckich powiązany jest w USA z rolniczym życiem). Innymi słowy: Święto Dziękczynienia, kojarzone u nas z indykiem i meczem w tle. Dzień po – określany jest startem świątecznej gorączki zakupowej. Stąd “friday”. A dlaczego “black”? Wszystko za sprawą tuszu z ksiąg rozliczeniowych! Straty w księgach zapisywane były tuszem czerwonym, a zyski, jak możecie się domyśleć – czarnym. Okres największej rentowności zaczynał się właśnie w piątek po Święcie Dziękczynienia. 

Historia Cyber Monday jest stosunkowo świeża, a termin ten pojawił się w Stanach po raz pierwszy w roku 2005. Powód powstania? Prosty. Odpowiedź e-commerce na to, co działo się w sklepach stacjonarnych w piątek. 

Obecnie z roku na rok, to właśnie w tym okresie  (końcówka listopada – grudzień) napędzana jest największa sprzedaż. A zwyczaj komercyjny –  z powodów właśnie komercyjnych pojawił się w wielu kolejnych krajach, w tym Polsce. Granice pomiędzy szalonym piątkiem, a poniedziałkiem wyprzedaży są umowne. Sprzedaje się wszystko i wszystkim – niezależnie od dnia tygodnia i rozgraniczenia na stacjonarne/online. 

To może Cię zainteresować: Marketing w dobie pandemii. Jakie trendy ukształtował 2020?

Do meritum! Jak zachować powagę sytuacji, rozwagę umysłu i nie do końca pusty portfel w okresie Black Friday & Cyber Monday?

Kupuj rozważnie

Porada prosta jak budowa cepa i stara jak świat. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz danego produktu, usług bądź subskrypcji i zadaj sobie jedno zajebiście ważne pytanie: czy jak to kupię zmieni się moje życie? Albo jeżeli tego nie kupię, to czy skończy się świat? Zakup pewnych produktów warto jednocześnie – jeżeli nie jest to sprawa pilna – zostawić właśnie na ten okres. 

Wrzuć na luz

Bardzo często kupujemy kompulsywnie, pod wpływem chwili, w stresie że przecież tak dużej promocji to na ten produkt nie będzie już na pewno!  Odejdź od komputera, poodychaj, pomiziaj psa, pogadaj z dziećmi. Odetchnij. Wróć. Powtórz działanie. Jeżeli nadal chcesz kupić daną rzecz – być może rzeczywiście jej potrzebujesz. 

Sprawdź! 

A konkretnie sprawdź historię cen. Często produkty po rabacie kosztują więcej niż przed nim. Ale przekreślona cena psychologicznie robi swoje. Historię cen znajdziesz między innymi na porównywarkach cen jak: Skąpiec czy Ceneo. 

Blokuj reklamy

Jako Polacy wiedziemy prym w Europie w zakresie wykorzystywania AdBlocka. Jednocześnie jesteśmy przebodźcowani, a trafiające do nas reklamy czy tego chcemy czy nie wpływają na nasze decyzje zakupowe, często podświadomie. Jeżeli chcesz być na bieżąco z reklamami, bo to Twoja praca (ja chcę!) możesz wykorzystać AdBlocka tylko na te kilka dni w roku. Albo wyłączać go tylko w godzinach pracy. 

Znaj swoje prawa

Zaprzyjaźnienie się z prawami konsumenta czy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest według mnie obowiązkiem świadomego “zakupoholika”. Warto pamiętać o tym, że kupując w sieci masz takie samo prawo do reklamacji jak przy zakupie produktów stacjonarnie. Często produkty, które zostały przecenione wg sklepu nie mogą podlegać reklamacji. Nic bardziej mylnego! Chyba, że sklep jednoznacznie poinformował o wadzie towaru. (Wiecej → https://bit.ly/2V01Jbq )  Towar zakupiony w internecie możesz zwrócić w 14 dni od momentu jego otrzymania (nie zakupu!). 

Obejrzyj dokładnie stronę…

… na której chcesz dokonać zakupu. W szczególności, jeżeli jest to marka, której nie znasz, a sklep widzisz pierwszy raz na oczy. Powinien się na niej znaleźć regulamin, polityka prywatności, dane firmy, prawa konsumenta czy kontakt. Postaraj się nigdy nie płacić przelewem i jeżeli to jedyna forma płatności na stronie – zastanów się dwa razy. 

Polecamy zapoznanie się z grupą “Oszukani przez fałszywe e-sklepy

screen ekranu

Inwestuj w rzeczy na lata (a przynajmniej miesiące)

Po prostu. Wybieraj rzeczy ponadczasowe, które posłużą Ci dużo dłużej niż jeden sezon. Rada, którą ciężko było mi przełknąć, ale przyniosła do mojego życia wiele dobrego. Jak białe koszulki, płyty winylowe i wydajne kosmetyki. 

Kupuj lokalnie 

Jasne, czasem trzeba myśleć globalnie i nie każdy produkt dostaniemy lokalnie. Ale w szczególności w dobie wszechobecnej pandemii i krachu gospodarczego, warto pomyśleć o małych biznesach wokół siebie, jeżeli tylko mamy okazję im pomóc. Zamiast sieciówki, wybierz mały sklepik na rogu; zamiast dużego sklepu papierniczego, postaw na ręcznie robione notatniki. Przykłady można mnożyć. Poszukaj grup zrzeszających lokalne biznesy w Twojej okolicy. W Krakowie będzie to Wspieraj Lokalny Biznes.

Zobacz też: Jak zdobyć najlepszego ambasadora marki? 6 zasad employer brandingu

To dobry moment na prezenty

Co prawda na miesiąc przed świętami, ale to właśnie teraz możesz dorwać upominki dla swoich bliskich taniej i jednocześnie nie zostawiać tego na ostatnią chwilę. Skorzystaj z prezentowników robionych przez influencerów (postaw na poszukiwania za pomocą #prezentownik). 

Tutaj znajdziesz lokalny krakowski prezentownik zgromadzony na grupie WLB: https://bit.ly/2UEyL0z

Podaruj przeżycia

W dobie pandemii czy izolacji najpiękniejsze czasami co możemy podarować, to nasz czas i nasza obecność albo ciepła myśl. Być może prezent stworzysz sam? Haft, makrama, kolaż… pomysłów jest wiele. Postaw również na półprodukty od lokalnych przedsiębiorców. Nic tak nie łączy jak wspólne jedzenie, a jednocześnie wspomożesz lokalne gastro. Być może wspólna wycieczka w przyszłym roku będzie również dobrym pomysłem? Albo koncert? Wszakże w końcu się odbędą! A instytucje kultury możesz wspomóc już teraz. 

Prezent, to prezent

Nie daj sobie wmówić, że skarpetki czy robot kuchenny albo odręcznie napisany list, to złe pomysły na prezent. Wszystko, co darowane z serca i z myślą o obdarowanym – jest dobrym pomysłem!  

Czy w More Banans ulegliśmy tej gorączce? Z rozwagą i godnością. 

W dniu 27.11 (Black Friday) przez cały dzień kupisz nasze kursy 50% taniej 

Social Media Marketing → klik

Instagram (nie tylko) dla biznesu → klik

A w poniedziałek 30.11 (Cyber Monday) nasze szkolenia otwarte 30% taniej

Komunikacja w Social Media → klik

Pinterest & Twitter → klik

 

Podsumowując: 

infografika

Masz sprawdzone rady dotyczące Black Friday & Cyber Monday? Podziel się nimi pod postem na Facebooku More Bananas! 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest