Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Najlepsze kampanie społeczne roku 2022

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

Z roku na rok jest ich więcej. Cały czas dotyczą ważnych spraw. Z biegiem lat zmienia się ich tematyka. Kiedyś większość kampanii społecznych dotyczyła szeroko pojętego zdrowia, a właściwie skutków zdrowotnych nieodpowiedzialnych zachowań. Palenie tytoniu, spożywanie alkoholu w ciąży, otyłość. Dziś? Na pierwszy plan wysuwa się globalne ocieplenie, fake newsy i problemy uchodźców. Jak z tego zbioru wybrać najlepsze realizacje? Nie jest to możliwe. Dlatego mam dla Ciebie subiektywne zestawienie kampanii społecznych z 2022, które warto zobaczyć.

“Pierwsza pomoc ludzkości”

Bank BNP Paribas we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem zrealizowali kampanię, a właściwie eksperyment społeczny, dotyczący udzielania pierwszej pomocy. W jego ramach odbyło się szkolenie z pierwszej pomocy, w ramach którego uczestnicy mieli wykonać resuscytację dla  przypadkowych osób. Zajęcia praktyczne odbywały się na fantomach, które odzwierciedlały wygląd trzech osób: Grzegorza Sękowskiego, osoby w kryzysie bezdomności, Khedi Alievy, uchodźczyni z Czeczenii i Krzysztofa “Leona” Dziemaszkiewicza – genderqueer. Nietypowy wygląd fantomów wzbudzał konsternację, ciekawość, a nawet strach. Po wykonaniu ćwiczeń na manekinach uczestnicy mogli osobiście spotkać się z ich pierwowzorami.

Zobacz też: Najlepsze kampanie reklamowe z wykorzystaniem wizerunku kobiet 

Kampania “Pierwsza pomoc ludzkości” ma na celu uwrażliwienie na potrzebę niesienia pomocy każdej osobie potrzebującej, bez względu na jej wygląd, pochodzenie, czy zawód. Za kampanię odpowiada agencja VMLY&R (koncept kreatywny) oraz Warsaw Witches (produkcja).

“Anthem for All”

The Invictus Games Foundation i Microsoft wspierają brytyjskich weteranów wojennych. W ramach kampanii “Anthem for All” zaprosili ich do studia nagraniowego, by przy użyciu technologii Hands-Free – Gaze Eye-Trackingu, czyli mapowania ruchu gałek ocznych, skomponowali hymn na nadchodzące zawody The Invictus Games (Igrzyska Niezwyciężonych). Są to międzynarodowe zawody sportowe, skierowane do żołnierzy i weteranów wojennych, którzy są narażeni na kryzysy zdrowia psychicznego i wykluczenie społeczne.

“Under Pressure”

Baby Dove wypuściła kampanię “Under Pressure” – obrazującą prawdziwy obraz macierzyństwa. Krótkie wideo ukazuje problem dolegliwości psychicznych i emocjonalnych kobiet po urodzeniu dziecka.  Warstwa muzyczna filmu to cover hitu zespołu Queen i Davida Bowiego. “Under Pressure” wykonuje Claudia Gomes, która sama cierpiała na depresję poporodową.

“Entourage”

Entourage network, francuska aplikacja skupiająca osoby pomagające osobom bezdomnym, zrealizowała kampanię w Metaverse. Ma ona na celu uświadomienie problemu bezdomności w realnym świecie. Jej bohaterem jest Will, pierwsza bezdomna osoba w Metaverse. Will jest rzecznikiem osób bez domu. Podkreśla on paradoksy współczesnego świata, w którym ludzie mają pieniądze na kupno wirtualnego jachtu, ale brak ich na pomoc potrzebującym w realu.

“The Rescue Code”

Lifology (platforma dla dzieci i rodziców) we współpracy z sarvamangala stworzyli kampanię “The Rescue Code”, która wprowadza do gry specjalny kod pomocy dla osób niepełnoletnich. Dziecko, które doświadcza przemocy w domu, może w sposób niezauważalny dla otoczenia zasygnalizować, że potrzebuje pomocy. Wszystko za pomocą gry.

“Los Santos +3ºC”

Los Santos to fikcyjne miasto z gier serii Grand Theft Auto – wzorowane na Los Angeles.

Na potrzeby kampanii społecznej – stworzono symulację zmian, będących wynikiem globalnego ocieplenia o 3 stopnie Celsjusza. Wszystko w oparciu o badania naukowe. Co się okazało? Podniesiono poziom wód, przez co niżej położone tereny uległy zalaniu, opróżniono rezerwy wody pitnej, zubożono faunę i florę. To jednak nie wszystko. Zmiany dotknęły też postaci występujących w grze. Szybciej się one męczyły, a do ich zadań należał m.in. transport wody pitnej.

“Dont’t choose extinction”

Na zlecenie Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju powstała kampania, która ma uświadamiać tzw. szóste w historii Ziemi masowe wymieranie gatunków zwierząt. Całość osadzona jest w kontekście słynnych amerykańskich przemówień. Na sali pojawia się ekspert w dziedzinie wymierania – Tyrannosaurus rex. A jego mowa… sami zobaczcie:

“Sztuka samobadania”

Na zlecenie MACMA – organizacji wspierającej kobiety walczące z rakiem piersi, powstała interaktywna wystawa The Art of Self Examination, czyli Sztuka Samobadania. Zazwyczaj w muzeach i galeriach nie można dotykać dzieł sztuki. Tu było inaczej. Obrazy, które można było oglądać na wystawie zostały wyposażone w specjalne poduszeczki, które pozwalały na bezpośrednią naukę samobadania, czyli profilaktyki nowotworowej.

“Kolory miłości”

Organizacja Stop Homophobia i firma Pantone stworzyły kampanię społeczną “Kolory miłości”. W jej ramach powstała specjalna wersja Tęczowej Flagi LGBT+. Każdy kolor został zastąpiony kodem ze wzornika Pantone.

Sprawdź: Copywriting etyczny, czyli jak pisać inkluzywnie i sprzedażowo?

Impulsem do powstania flagi były Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2022 w Katarze, kraju, w którym powszechnie łamane są prawa człowieka – w tym osób LGBT+. Dzięki białej fladze z kodami Pantone osoby, które chciały zamanifestować wsparcie dla osób nieheteronormatywnych mogły to zrobić bez narażania się na konsekwencje prawne.

Zasługujących na uwagę kampanii społecznych jest więcej. “Pełnosprawni w miłości” Fundacji Avalon i krakowskiej ANDO, #BadajJAJKA, czy Ślepota smartfonowa – projekt Agnieszki Wojtyry to tylko niektóre z nich. Nie sposób wymienić wszystkich. A Ty masz swoją ulubioną kampanię społeczną roku 2022? Daj znać w komentarzu pod artykułem.

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii