Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
najlepsze kampanie reklamowe

Najlepsze kampanie reklamowe z wykorzystaniem wizerunku kobiet 

Cztery najlepsze reklamy video dekady, w których występują kobiety? Wybór pozornie niełatwy. W tym okresie powstały ich tysiące. Sęk w tym, że nieliczne z nich są wolne od stereotypów i krzywdzących uproszczeń. Nasi eksperci; Daria Bokowy i Wojtek Żywolt postanowili wybrać najlepsze spośród nich, łącząc własne upodobania ze znajomością warsztatu reklamowego.

1. YES „Jestem kobietą”

Kampania YES

Daria: Przyznam się, że tę reklamę zobaczyłam długo po jej premierze w Internecie. Emisji w TVP niestety – lub stety* – się nie doczekała. Video sprawdziłam dopiero wtedy, kiedy zrobił się wokół niego szum i usłyszałam pochlebne komentarze na jego temat. Czy te opinie i zachwyt były słuszne? Uważam, że tak. Spot marki YES mówi o różnorodności, odwadze i niezależności kobiet. Jest bardzo naturalny. Widzimy w nim kobietę po przejściu choroby (z blizną), a także matkę podczas karmienia, z odsłoniętą piersią. Jest również atrakcyjna kobieta, świadoma swoich walorów. Prezentuje je odważnie, mimo iż według niektórych nie jest w „kanonie piękna”, promowanego przez media. W tym spocie nie ma cukierkowości, sztucznych uśmiechów czy „idealnych modelek”. Video jest „ludzkie” i chyba dlatego nam się podoba. Szczególnie jeśli wcześniej mieliśmy okazję oglądać inne „piękne i długie reklamy”, które były totalnym przeciwieństwem…

* Dlaczego moja wypowiedź wyżej sugeruje, że brak emisji w TVP był na korzyść spotu marki YES? Przypomnijmy – nie chciano jej emitować, bo „godzi we wrażliwość odbiorców”. Kiedy reklama zyskała miano „zakazanej”, wszyscy zainteresowani zaczęli wyszukiwać ją na własną rękę. Masowo udostępniano je w kanałach społecznościowych. Dzięki temu rósł zasięg, a spot docierał coraz szerzej w sposób organiczny i viralowy.

Wojtek: W spocie reklamowym kampanii YES możemy zwrócić uwagę na wiele kobiet. Moim zdaniem charakteryzuje je siła, odwaga, różnorodność, emocje i wrażliwość. Są bohaterkami codziennego życia i same mogą tę codzienność kształtować według tego, co uważają za najważniejsze. Możemy spotkać je wszędzie: na ulicy, w sklepie czy galeriach sztuki. Doceniam, że nie boją się być po prostu sobą. Spot podkreśla zdanie „Chcemy tworzyć świat, w którym wszystkie kobiety, zamiast NO, słyszą YES” i wierzę, że będzie więcej tych „tak”, niż „nie”!

Tutaj poznasz bohaterki YES. 

Polecamy także: Siła różnorodności w reklamie

2. NeoNail „Zawsze bądź sobą”

kampania NeoNailDaria: Słyszałyście kiedyś, że jesteście „za bardzo”? „Za grube”, „za chude”, „za głośne”? Ja w sumie tak, a co najgorsze, na początku nawet w to wierzyłam. „Zawsze bądź sobą” to kampania, o której warto przypomnieć w tym artykule. NeoNail przekonuje kobiety, że nie muszą spełniać oczekiwań innych, ale powinny być zawsze sobą. Kampania składała się nie tylko z filmu. Marka zaprosiła do współpracy również influencerów. Wśród nich znalazła się na przykład Red Lipstic Monster. Nagrała video, o tym, kiedy słyszała, że jest „za” (tutaj obejrzysz film). Dołączam się do komunikatu marki i podpisuję się pod nim obiema rękami.

Wojtek: Dla mnie warstwa muzyczna i wizualna reklamy NeoNail jest na swój sposób lekka (i nie użyje sformułowania „za lekka”!), ale dużo ważniejsza jest tutaj warstwa tekstowa. Kobiety nie muszą być „za”, mogą być sobą i to powinno być szanowane. Od razu zwróciłem uwagę na bohaterki tego spotu. Swoją postawą udowadniają, że te negatywne opinie można przezwyciężyć.

3. Always „#LikeaGirl”

Kampania Always Like a GirlDaria: Lubię ją. Bardzo. Gdy wraz z Wojtkiem zasiedliśmy do wyboru kampanii do tego artykułu, powiedziałam, że „#LikeaGirl” koniecznie musi się znaleźć w tym zestawieniu! Mimo iż nie jest to „świeża” kampania, to sądze, że warta pokazania! Walczy z bardzo popularnym stereotypem, że gdy robi się coś „jak dziewczyna”, to robi się to źle, beznadziejnie. W spocie zestawione są ze sobą dwie grupy – osoby dorosłe, nastolatkowie oraz dzieci. Ta pierwsza grupa jest zainfekowana tym krzywdzącym stereotypem, zaś ta druga nie. Reakcja młodych aktorów jest wzruszająca. Always zakłada wspieranie poczucia pewności siebie u młodych kobiet. Uważam, że tym razem znów im się to udaje.

Ale jak się okazuje, video zachwyciło nie tylko mnie, bo spot zgarnął kilka całkiem istotnych nagród, m.in. Grand Prix w kategorii PR na Cannes Lions w 2015 roku. Więcej przeczytacie tutaj: kliknij.

Wojtek: Przyznam się, że nie widziałem tej reklamy. Od razu pomyślałem o sformułowaniu, które było używane w dzieciństwie np. „robisz coś jak baba”. W domyśle oznaczało to, że jest to coś złego i porównywano kogoś do dziewczyny, a słowa były nacechowane negatywnie! Teraz kiedy jestem dorosły i dostrzegam od dawna, że to realny problem, cieszę się, że powstają takie spoty. Uświadamiają nas, że słowa, których używamy, mają ogromną moc i mogą krzywdzić innych.

Przeczytaj także: Reklama społeczna i polityczna na Facebooku

4. Barbie „Możesz Być Kim Chcesz”

Always LikeAGirlDaria: Video ma formę manifestu. Młode dziewczynki pokazują swój sprzeciw wobec kultowych przekonań na temat kobiet (i ich potencjału). Na „mocny” odbiór filmu wpływa na pewno to, że w spocie wypowiadają się… nie dorosłe kobiety, a dzieci. Video zyskuje przez to na autentyczności i szczerości (bo właśnie takie są dzieci).

Owszem, z tyłu głowy mam to, że ten spot może być „wybielaniem wizerunku” marki, pójściem za trendem. W końcu to Mattel jest odpowiedzialny za kreację kultu lalki Barbie. To on przez bardzo długi czas tworzył zabawki o proporcjach, które stały się dla niektórych kobiet niebezpiecznym „ideałem”. Tworzył… Bo jednak od niedawna możemy zaobserwować nowe kolekcje, które są bliższe realnemu życiu. Mattel wypuścił na rynek lalki, które mają inne wymiary niż 60-90-60. Wśród nich są również niepełnosprawne Barbie i Ken z długimi włosami. Więc może moje domysły o „wybielaniu wizerunku” są za daleko posuniętymi wnioskami? Na tę chwilę o tym zapominam i cieszę się, że dziewczynki lub chłopcy, mogą znaleźć model tej zabawki, z którym się utożsamią.

Wojtek: Z jednej strony cieszę się, że reklama Barbie zwraca uwagę na fakt, że jest więcej zabawek związanych z nauką dla chłopców i mniej dla dziewczynek, a z drugiej zastanawia mnie to, że przez wiele lat na rynku były dostępne szczupłe lalki-modelki, z blond włosami… Jednak liczy się dla mnie fakt, że Mattel zmienia swój asortyment (oferuje zestawy lalek jako dentystyki, chemiczki czy okulistki) i chce budować pewność siebie u dziewczynek.

Podsumowanie

Gdyby pokusić się o listę wartości, które powinny pojawiać się w reklamach wizualnych z udziałem kobiet, na pewno znalazłyby się na niej:

  • różnorodność, 
  • autentyczność,
  • naturalność,
  • odwaga,
  • bycie sobą, 
  • samodzielność i niezależność kobiet.

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Mat
Mat
1 miesiąc temu

Woah, ale ze nie ma If You let me play od Nike na tej liscie…

Damn…

Designer.pl
Designer.pl
2 miesięcy temu

Bardzo fajne przykłady kampanii! “Like a girl” od Dove jak zawsze niezawodna i ponadczasowa!

< Poprzedni wpis Następny wpis >
WP_Post Object ( [ID] => 13793 [post_author] => 3633 [post_date] => 2022-03-14 09:31:15 [post_date_gmt] => 2022-03-14 08:31:15 [post_content] => W ramach naszego Miesiąca Kobiet przygotowaliśmy krótką listę branżowych (i nie tylko) grup facebookowych dla kobiet i dziewcząt. Oto one!

Laski z branży

Laski z branży https://www.facebook.com/groups/844942565847310 Grupa założona przez naszą Creative Owner, Anię Ledwoń-Blachę, przeznaczona dla kobiet pracujących w szeroko pojętym marketingu. „Dyskutujemy o marketingu, pracy, życiu – wszystkim i niczym. Wspieramy się, motywujemy, a jak trzeba, stawiamy do pionu i ściągamy na ziemię. Nie tolerujemy chamstwa, spamu, reklamy, obgadywania i wiejskich plotek”. 4,5 tys. członkiń Przeczytaj także: Prowadzenie komunikacji na Facebooku dla kilku rynków

Give Her A Job

Give Her A Job https://www.facebook.com/groups/3100579939987180 Bardzo szybko rozwijająca się grupa dla dziewczyn, które w wyniku panującego koronawirusa straciły pracę i tych, które mogą pomóc znaleźć pracę, a także dla freelancerek prowadzących swoje biznesy, jak również dla dziewczyn marzących o umowie oraz dla tych, które chcą wesprzeć inne dobrym słowem. 69,3 tys. członkiń

Dziewuchy Dziewuchom

Dziewuchyy dziewuchom https://www.facebook.com/groups/dziewuchydziewuchom/ Grupa prywatna, prowadzona przez Fundację Dziewuchy Dziewuchom. Jest to miejsce, w którym poruszane są tematy feministyczne, dotyczące kobiet i osób żyjących w roli kobiecej. 99,9 tys. członkiń (Istnieją także lokalne grupy powiązane z tą inicjatywą, np. krakowska, trójmiejska czy łódzka.)

Dziewczyny - bez tabu

Dziewczyny - bez tabu https://www.facebook.com/groups/dziewczynybeztabu/ Rozmowy o wszystkim, bez tabu, bez zmartwień i bez wstydu! Stworzona do dzielenia się własnymi doświadczeniami w różnych sferach. 74,4 tys. członkiń Być może zainteresuje Cię również: Relacje na Facebooku - wszystko, co chcesz o tym wiedzieć, a boisz się zapytać

Wysoko Wrażliwe Kobiety

Wysoko Wrażliwe Kobiety https://www.facebook.com/groups/wysokowrazliwekobiety Ta grupa to miejsce pełne wyrozumiałości, stworzone, by dzielić się dobrymi treściami i wspierać jak najlepsze przyjaciółki. 31,1 tys. członkiń

Biznes kobiecym okiem - Szczęśliwe w biznesie

Szaczęśliwe w biznesie https://www.facebook.com/groups/szczesliwe Wsparcie w tematach związanych z biznesem, ale też miejsce dla motywacji, pomocy, networkingu, a czasem nawet ploteczek. 57,7 tys. członkiń

Kobiety wiedzą, co robią

kobiety wiedzą, co robią https://www.facebook.com/groups/kobietywiedza/ Grupa powstała z inicjatywy dziennikarek i czytelniczek czasopisma "Wysokie Obcasy", ponieważ oprócz niebanalnych, zaangażowanych społecznie i kulturowo treści, chcą one zaoferować udział w wyjątkowej, kobiecej wspólnocie. „Chcemy dyskutować o tym, co nas inspiruje, dodaje odwagi, aby iść własną drogą, a także o tym, z czym jako kobiety musimy się dziś mierzyć i na co nie wyrażamy zgody”. 3,8 tys. członkiń. Przeczytaj również: Jak chronić prywatność na Facebooku? Ustawienia, o których możesz nie wiedzieć

Kobiety w reklamie

kobiety w reklamie https://www.facebook.com/groups/401769003342705/ Grupa tylko dla kobiet i osób identyfikujących się jako kobiety. Aby chronić swoją tożsamość, jest opcja wrzucania postów anonimowych. „Akceptowane tematy: wszystko związane z kobietami w branży reklamowej i marketingowej". Ton dyskusji: „Otwarta i przyjazna wymiana poglądów, bez mowy nienawiści, hejtu, oceniania. Cel to wspieranie kobiet, a nie obrona mężczyzn”. 2,6 tys. członkiń (Wszystkie powyższe opisy grup są cytatami lub parafrazami z ich sekcji "Informacje". Stany liczb członkiń z dnia 1.03.2022 r.) Post scriptum: grupa polecona przez jednego z naszych fanów:

Dare IT Community

Dare IT https://www.facebook.com/groups/dareit.io/ Grupa pomagająca w zmianie branży na IT: dziewczyńska, aktywna społeczność zrzeszająca mentorki i początkujące w branży tech. Dzielimy się wydarzeniami, ogłoszeniami o pracę i wsparciem merytorycznym na co dzień #sharingiscaring 6,6 tys. członkiń   Zestawienie przygotowała Agnieszka Zwolan, Social Media Specialist w More Bananas. [post_title] => 8 najlepszych kobiecych grup na Facebooku [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 8-najlepszych-kobiecych-grup-na-facebooku [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-03-17 13:20:49 [post_modified_gmt] => 2022-03-17 12:20:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=13793 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) WP_Post Object ( [ID] => 14010 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-03-21 14:16:05 [post_date_gmt] => 2022-03-21 13:16:05 [post_content] => Projektowanie to Twój świat, a design nie ma przed Tobą tajemnic? Świetnie się składa, bo szukamy osoby na stanowisko Junior Graphic Designer. 🍌 Masz minimum rok doświadczenia w projektowaniu graficznym? 🍌 Znasz pakiet Adobe (Photoshop, Illustrator, InDesign, Adobe XD, After Effects) na co najmniej podstawowym poziomie? 🍌 Dbasz o detale i ogarniasz 20 rzeczy naraz? 🍌 Formaty grafik do social media nie mają dla Ciebie tajemnic? 🍌 Wiesz co to brief, jak wygląda i do czego służy? 🍌 Potrafisz pracować z brand manualami i key visualami… i to pod presją czasu? 🍌 Znasz język polski komunikatywnie w mowie i piśmie oraz język angielski na poziomie podstawowym? Zapraszamy! Zakres Twoich obowiązków: 🍌 przygotowywanie materiałów reklamowych digital i print (80% / 20%) 🍌 tworzenie formatów displayowych i do social media (to będzie Twój główny zakres zadań) 🍌 udział w burzach mózgów, tworzeniu koncepcji do social media i spotkaniach zespołu z klientami. 🍌 tworzenie newsletterów i prostych landing page w Adobe XD 🍌 tworzenie prostych animacji i gifów. Mile widziane: 🍌 znajomość podstaw obróbki i montażu video 🍌 umiejętność obróbki fotografii i doświadczenie z fotografią 🍌 znajomość Slacka, Asany i Clockify (lub innych narzędzi do mierzenia czasu pracy). Oferujemy Ci: 🍌  udział w projektach dla znanych marek 🍌 możliwość dalszego podnoszenia kwalifikacji 🍌 budżet szkoleniowy 🍌 wynagrodzenie adekwatne do zaprezentowanych umiejętności i portfolio (2800-3500 netto) 🍌 wewnętrzny system ewaluacji i regularnych podwyżek 🍌 pakiet Multisport (50/50) 🍌 możliwość dofinansowania pakietu medycznego 🍌 urlop menstruacyjny oraz koszyki ratunkowe dla osób menstruujących 🍌 pracę w trybie hybrydowym lub zdalnym 🍌 przyjazny zespół i pomocną dłoń w każdej chwili. To też musisz o nas wiedzieć: 🍌 pracę zaczynamy między 8. a 10. (wiemy, że niektórzy lubią pospać), 🍌 cenimy pomysłowość i dajemy wolną rękę przy realizacji projektów, 🍌 jesteśmy zgranym zespołem z dużym dystansem (nie lubimy korporacyjnej atmosfery). Chcesz z nami współpracować? Wyślij CV lub w treści maila dodaj link do swojego profilu na LinkedInie i napisz kilka słów o sobie. Nie zapomnij też o porfolio. Czekamy na Twoją wiadomość na praca@morebananas.pl, w tytule e-maila wpisz: DESIGN NIE CHCEMY LISTÓW MOTYWACYJNYCH. Uwaga! Postaramy się odpowiedzieć na każde zgłoszenie, ale nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować. Przebieg rekrutacji: 🍌 zbieramy zgłoszenia, 🍌 umawiamy spotkania, 🍌 wybranym osobom wysyłamy zadania związane ze stanowiskiem, 🍌 wybieramy nowego pracownika! Nie zapomnij do dokumentów dodać klauzuli o ochronie danych osobowych: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji prowadzonego przez More Bananas Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Krakowie zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 922)”. Jednocześnie wyrażam zgodę na przetwarzanie przez ogłoszeniodawcę moich danych osobowych na potrzeby przyszłych rekrutacji. Informujemy, że Administratorem danych jest More Bananas Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Krakowie przy ul. Złoty Róg 27. Twoje dane zbierane są dla potrzeb rekrutacji. Masz prawo dostępu do swoich danych oraz ich korekty. Podanie danych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz aktów wykonawczych jest obowiązkowe. Podanie dodatkowych danych osobowych jest dobrowolne. [post_title] => Junior Graphic Designer? Zapraszamy! [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => junior-graphic-designer-poszukiwany-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-03-22 13:36:00 [post_modified_gmt] => 2022-03-22 12:36:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=14010 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )