Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak przygotować się do Black Friday? [PORADNIK E-COMMERCE]

Redakcja

Redakcja

    Black Friday i Cyber Monday zbliżają się wielkimi krokami. Dla e-commersów to doskonały czas na zwiększenie obrotów. Do gorączki zakupów należy się jednak odpowiednio przygotować. Jak? Zapytaliśmy specjalistów z branży marketingu. Sprawdź dobre rady.

    Wojtek Żywolt, Social Media Specialist & Trener, More Bananas

    Według raportu We Are Social, mamy przeszło 27 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych w Polsce. Możemy zaobserwować także nasilający się trend social commerce – te osoby chętnie robią zakupy przez Internet, po wcześniejszym zobaczeniu produktów w social mediach (m.in. ubrania, elektronika czy zakupy spożywcze). To wielka szansa, aby zwiększyć nasze zyski!

    Chociaż “obchodzimy” Black Friday i Cyber Monday, wielu konkurentów świętuje Black Week, dlatego warto z wyprzedzeniem przemyśleć strategię i plan działań oraz wysokość budżetu, który chcemy wydać. Nie rób tego na ostatnią chwilę! Początek listopada to idealny moment, aby odpowiednio się przygotować. Zadbaj o atrakcyjne materiały promocyjne (zarówno warstwa tekstowa, jak i graficzna jest ważna), które będą zrozumiałe dla odbiorców. Postaw na komunikację wielokanałową, dzięki czemu łatwiej poinformujesz o promocjach i wyprzedażach.

    Monika Dudek, Performance Manager, FreshMail

    • Przygotuj plan

    BF I CM to dla wielu firm czas, kiedy obroty mogą wynieść znacznie więcej niż we wcześniejszych miesiącach. Tu nie ma miejsca na improwizację, tym bardziej, kiedy działania promocyjne są ograniczone w czasie. Stwórz dokument z opisem działań i przypisz osoby odpowiedzialne za konkretne działanie.

    • Działaj z głową

    Pamiętaj, aby ściągnąć klientów na swoją stronę, nie musisz być wszędzie tam, gdzie Twoi konkurenci. Warto bazować na raportach z poprzednich lat i sprawdzić, co się wtedy sprawdziło. Skalkuluj, które kanały wykorzystać, aby kampanie reklamowe się zwróciły.

    • Bądź tam, gdzie Twoi klienci

    Skorzystaj z namiarów, które masz w bazie. Posiadając zgodę na komunikację mailową lub za pomocą sms, możesz przygotować odpowiednią wiadomość dotyczącą swojej oferty i mieć pewność, że komunikat dotrze do odpowiednich osób. Warto również z wyprzedzeniem, poinformować ich o planowanej promocji.

    • Nie zostawiaj na ostatnią chwilę

    W “gorącym okresie” na platformach reklamowych potrafi zrobić się upiornie gorąco. Wiele firm przygotowuje kampanie reklamowe, a zatwierdzanie reklam może się znacznie wydłużyć. Nie twórz reklam na ostatnią chwilę, bo może skończyć się tym, że Twoja kampania wystartuje dopiero po Black Friday.
    Stwórz i zaplanuj wysyłkę wiadomości do swoich subskrybentów wcześniej. Wówczas będziesz mieć pewność, że mailingi przejdą moderację i trafią do skrzynek Twoich klientów na czas.

    • Uniknij fuckupu

    Nawet najlepszym przytrafiają się błędy. Sprawdź dziesięć razy wszystkie linki w kampaniach, które przygotowujesz. Poproś kogoś o przetestowanie. Unikniesz pomyłki, nie przepalisz pieniędzy i nie będzie trzeba się nikomu tłumaczyć. 😉
    Przygotuj swoją stronę na większy ruch i odpowiednio ją zoptymalizuj, aby szybciej działała. Sprawdzić możliwości serwera i poprawność wpięcia kodów śledzących.

    Zobacz też: Jak promować firmę w sieci? Poznaj 7 niezawodnych sposobów

    Jakub Papuga, CEO & Founder, Happy Parrots

    • Najważniejsza jest strategia, czyli zaplanowane i przemyślane działania. Najgorsze co może być, to organizowanie Black Friday na ostatnią chwilę. Początek listopada to dobry czas, aby usiąść z całym zespołem marketingu i zastanowić się, które produkty przecenić, jak duże powinny być promocje, jakie są stany magazynowe, kiedy rozpocząć komunikację i w jakich kanałach eksponować promocję.
    • Przygotuj się na cały Black Week, a nie tylko Black Friday. Statystyki pokazują, że w tym okresie konsumenci są aktywni przez cały tydzień i poszukiwanie okazji rozpoczyna się długo przed Black Friday. Wykorzystaj ten czas, a w Black Friday przygotuj wielki finał wyprzedaży. Pamiętaj o tym, że przygotowując akcje promocyjne przez cały tydzień masz więcej czas na optymalizację kampanii reklamowych czy kilkukrotne wysłanie newslettera do lojalnych klientów. Budżety reklamowe są wtedy rozłożone na cały tydzień, co powoduje że można nimi lepiej zarządzać i optymalizować. To idealna strategia na maksymalizację zysków.
    • Black Week to czas aktywnych działań konkurencji, pamiętaj, że w tym czasie najłatwiej jest zachęcić do zakupów osoby, które już znają Twoją markę. Skup się więc na całym “ciepłym ruchu”, który udało Ci się wygenerować w ostatnim czasie oraz powiadom o promocjach wszystkich Twoich dotychczasowych klientów.
    • Odnosząc się do powyższej porady… Pamiętaj, że wolumen “ciepłego ruchu” może być większy, jeśli… zaczniesz intensywne działania marketingowe już od początku listopada. Zwiększ budżety marketingowe nawet w Halloween i przedstawiaj konsumentom markę, jej wartości i produkty. Dzięki temu, przygotowując remarketing na Black Week – Twój “ciepły ruch” będzie rozgrzany do czerwoności. Cały miesiąc inwestowania zwróci się z nawiązką.
    • A w Cyber Monday dotrzyj przede wszystkim do osób, które przez cały tydzień przewinęły się przez Twój e-commerce i nie zdecydowały się na zakup. To sprawdzona strategia na “dogrywkę” i maksymalne wykorzystanie potencjału bez dużych nakładów finansowych.

    Asia Nicpoń, Senior SEO Specialist, Delante 

    • Pamiętaj o obecnej sytuacji ekonomicznej – czasy inflacji mogą Ci pomóc lub zaszkodzić. Ludzie podchodzą teraz ostrożniej do zakupów (z powodu wzrostu cen), ale z drugiej strony, właśnie dlatego mogą czekać na obniżki na Black Friday/Cyber Monday. Warto zrobić wcześniej badania rynkowe, aby zbadać jakie nastroje panują wśród Twojej grupy docelowej. Dowiesz się, czy warto mocno inwestować w promocję BF/CM.
    • Pamiętaj, że SEO nie działa tak szybko jak Adsy/inne kampanie reklamowe. Dlatego zaplanuj działania organiczne z wyprzedzeniem – przygotuj landing page dla kampanii (pamiętając o optymalizacji pod SEO) minimum 3 miesiące wcześniej oraz wzmacniaj go backlinkami przez ten okres. Przy dobrej strategii – to pozwoli Ci być wysoko w wynikach wyszukiwania na czas.
    • Taki landing nie musi być widoczny w menu strony przez cały ten okres (żeby nie mylić użytkowników) – wystarczy włączyć go już w czasie trwania kampanii.
    • UX jest bardzo ważnym elementem SEO i nie można o tym zapominać. Zadbaj, aby landing page był przyjazny dla użytkownika i łatwy do poruszania się. Pokaż, że faktycznie ceny spadły. Przemyśl chwytliwe hasła reklamowe. Ale nie zapominaj o słowach kluczowych, które wyszukują użytkownicy w tym okresie. 😉
    • Postaw na up-selling i cross-selling. Pokazuj podobne produkty lub takie, które mogą tworzyć całe zestawy. To nie tylko plus UX-owy i sprzedażowy, ale także pomoc w linkowaniu wewnętrznym. Będzie wpływać pozytywnie na SEO.
    • Sprawdzaj na bieżąco indeksowanie landingów – od jakiegoś czasu wiele domen boryka się z problemem z indeksacją. Upewnij się, że Twoje landingi zaraz po ich utworzeniu zostały dodane do sitemapy strony oraz indeksują się poprawnie.

    Patrycja Górecka-Butora, owner Social Trenerki, Head of International Marketing WhitePress®

    • Zrób kontrolowany falstart! Myśl nieszablonowo i wyprzedź konkurencję w czasie największego natężenia reklam w roku! Przykład? Do platformy WhitePress® niedawno dołączyły kraje nordyckie, więc tydzień przed Black Week będziemy celebrować Nordic Week oferując klientom m.in. sporą obniżkę na publikację u wydawców ze Szwecji, Danii, Finlandii i Norwegii.
    • Partnership is the king. Wspólne działania z partnerami to zwłaszcza w B2B must have działań marketingowych. Podczas Black Week połącz siły z innymi markami, a nie tylko podbijesz zasięgi, ale i ograniczysz liczbę konkurencyjnych przekazów. I znowu pozwolę sobie na przykład z branży – w 2020 roku firma SENUTO organizowała Rabatowy Black Funday. W ramach akcji 6 polskich SaaSów marketingowych połączyło siły i poza wzajemną promocją swoich rabatów zadbały o darmową wiedzę dla odbiorców. Podczas 6 szkoleń z różnych obszarów marketingu internetowego wspólnie zbieraliśmy środki dla Fundacji Sarigato i ich projektu Hakersi, wspierającego dzieci wykluczone cyfrowo. Dodatkowo każda z firm przekazała część swoich przychodów z Black Week na tę fundację.
    • Influencerski boost. Pewnie doskonale wiesz, że ceny reklam w okresie przed Black Week są znacznie wyższe niż w innych okresach. Pomyśl o dodatkowej promocji swojej oferty przez influencerów (najlepiej mikroinfluencerów, u których prawdopodobieństwo konkurencyjnych akcji w tym czasie jest mniejsze). Zadbaj o to, aby twórcy otrzymali brief i produkty do testów/wykonania zdjęć odpowiednio wcześniej. Dzięki temu unikniesz opóźnień i fakapów w realizacji.
    • Oferta najlepsza z najlepszych. Przed Black Friday i Cyber Monday zaplanuj spotkanie z działem sprzedaży, obsługi klienta, zarządzania produktem i wspólnie pomyślcie, jaką ofertę w tym roku zaproponować, aby była realnie lepsza od innych akcji promocyjnych. Zaklejanie metek z niższymi cenami przez marki odzieżowe na kilka tygodni przed promocją to praktyka, która nigdy nie wpłynie pozytywnie na relację z klientem. Nie idź tą drogą. Jak robimy to w WhitePress®? Nie tylko sami oferujemy zniżki na publikacje, ale kilka tygodni przed Black Week mocno zachęcamy wydawców do obniżek swoich ofert. Dzięki temu WhitePressowa Black oferta to crème de la crème.

    Katarzyna Ambrożewicz, Marketing Manager, SEMSTORM

    • Przygotuj szczegółowy plan działań

    Black Friday to bardzo intensywny czas, kiedy wiele firm aktywnie promuje swoje usługi i produkty. W trakcie wyprzedaży nie ma już miejsca na wątpliwości i zastanawianie się. Aby promocja przyniosła dobre efekty, musi być przygotowana dużo wcześniej.
    Określ ofertę, którą zamierzasz pokazywać, wybierz kanały promocji oraz budżet i przygotuj materiały reklamowe. Nie możesz także zapomnieć o logistyce oraz o sprawdzeniu stanów magazynowych.

    • Poinformuj wcześniej klientów o promocji

    Klienci spodziewają się rabatów na Black Friday. Niektórzy nawet wstrzymują się z zakupem do tego czasu. Dlatego poinformuj swoich stałych klientów o tym, że też planujesz promocję. To również idealny moment, aby zachęcić do zakupu osoby, które nie złożyły dotąd zamówienia ze względu na cenę. Rozpocznij kampanie zasięgowe i remarketingowe jeszcze tydzień przed rozpoczęciem wyprzedaży.
    Przemyśl także jakie kolejne kroki będzie mógł wykonać odbiorca reklamy. Może to być zapis na listę oczekujących, dodanie powiadomienia o promocji do kalendarza lub zniżka na dostawę. Jeżeli klient przejdzie z reklamy i nie będzie mógł wykonać żadnego działania, może być rozczarowany lub po prostu zapomnieć o promocji za tydzień.

    • Wyróżnij się na tle konkurencji

    Pamiętaj, że w Black Friday o klientów walczy wiele różnych firm, a to Twój przekaz musi przyciągnąć ich uwagę. Pokaż rzeczywiste wartości, które daje produkt lub usługa. Hasła „najwyższa jakość” oraz „najlepsza cena” są zbyt abstrakcyjne, żeby przekonać do zakupu. Sprawdź reklamy swoich bezpośrednich konkurentów (łatwo to zrobisz w SEMSTORM) i wypisz unikatowe atuty, które wyróżniają Twoją ofertę. Te teksty dobrze się sprawdzą w reklamach Google Ads oraz na Facebooku.

    • Nie ustawiaj reklam na ostatnią chwilę

    W trakcie Black Week wiele firm zwiększa budżety reklamowe i tworzy nowe kampanie. Przez to Google oraz Facebook mogą potrzebować więcej czasu na sprawdzenie i akceptację reklam. Jeśli ustawisz je dzień przed rozpoczęciem wyprzedaży, mogą po prostu nie ruszyć w odpowiednim momencie.

    • Sprawdzaj, testuj i reaguj

    Wyprzedaży na Black Friday nie zrobisz ponownie za tydzień. Swoje błędy naprawisz dopiero za rok. Dlatego sprawdź wcześniej, czy witryna jest gotowa na duży ruch. Upewnij się, że zamówienia możesz spakować i wysłać w terminie podanym na stronie. Przetestuj, czy rabaty są poprawnie naliczane i nałożone na odpowiednie towary. Przygotuj się na nieoczekiwane zmiany oraz problemy. Do działań podchodź elastycznie, biorąc pod uwagę to, co aktualnie robi konkurencja.

    Natalia Sikora, Head of Marketing, More Bananas

    • Planuj z wyprzedzeniem, pamiętaj że to duże wydarzenie i wielcy gracze najpewniej dużo wcześniej ustalają działania na tę okazję, wpadając na pomysł tydzień przed wydarzeniem, masz małe szanse z dotarciem do klientów.
    • Promuj z wyprzedzeniem, w Black Friday czy Cyber Monday, w systemach reklamowych będą setki tysięcy kampanii, co oznacza ogromną konkurencję i zdecydowanie wyższe kwoty za aktywność; nie rezygnuj z promocji w te dni, ale rozłóż budżet równomiernie (załóż również większy budżet), aby użytkownicy mogli dowiedzieć się o Twoich promocjach odpowiednio wcześniej.

    Agnieszka Gałczyńska, Marketing Manager, More Bananas

    • Słyszał_ś o regule niedostępności Roberta Cialdiniego? Mechanizm pożądania danej rzeczy rośnie, kiedy jest ona poza bezpośrednim zasięgiem, albo występuje w ograniczonej liczbie. Możesz wykorzystać ten trick w Black Friday. Zadbaj tylko o odpowiednią komunikację.
    • Przeanalizuj zyski z poprzedniego roku, przypomnij sobie strategię komunikacji i promocji, jakie słowa kluczowe, hasła i treści przyczyniły się wtedy do wzrostu sprzedaży? Wykorzystaj tą wiedzę w praktyce.
    • Black Friday i Cyber Monday to okazja do zakupów nie tylko dla siebie, ale też dla innych. Decyzje zakupowe możesz wesprzeć dobrym contentem. Przygotuj na firmowego bloga artykuły poradniki prezentowe, recenzje produktów. Nie zapomnij też o aktualizacji i optymalizacji opisów i kategorii produktów.
    • Postaw na testy! Czy na pewno wszystko w Twoim sklepie działa jak należy? Sprawdź ścieżkę zakupową, przetestuj szybkość strony, dokonaj redakcji i korekty komunikatów. Twój regulamin zakupów, zwrotów, opcje i koszty dostawy są aktualne? Włączyłeś szybkie i bezgotówkowe płatności? Posiadasz certyfikat SSL? Wszystko jest w porządku? Ok, teraz możesz zaczynać.

    Karolina Mrowiec, Social Media Specialist, More Bananas

    • Działaj z wyprzedzeniem i dokładnie przemyśl swoją promocję. Zaoferuj swoim klientom coś, co naprawdę ich zaskoczy i przekona do tego, że… właśnie tego produktu lub usługi potrzebują w swoim życiu. Możesz wziąć również pod uwagę fakt, że promocje z okazji Black Friday i Cyber Monday to czas, w którym wielu z nas podejmuje się już zakupu… świątecznych prezentów – choć ze sporym wyprzedzeniem! Dlatego też wprowadzenie do sklepu zimowo-świątecznych produktów ma sens już w listopadzie.
    • Propozycja: wprowadź do swojego sklepu limitowaną, grudniową edycję już w tym miesiącu, a podczas Black Friday i Cyber Monday zaproponuj klientom promocję, dzięki której będą mogli zakupić również te produkty (np. dzięki kodom zniżkowym, działającym na całej stronie). Sprawdź jaki procent osób odwiedzających sklep zainteresował się zimowymi produktami.
    • Podczas kreowania kampanii przeanalizuj również wyniki z zeszłego roku i wyciągnij wnioski – dzięki temu będziesz mógł/mogła zastosować zmiany i wprowadzić w życie nowe pomysły, a także zdołasz wyeliminować te, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

    Sprawdź też: 6 sposobów wykorzystania storytellingu na stronie internetowej

    Artur Ragan, Content Manager, More Bananas

    • „Nie samym zyskiem biznes żyje!” Uwzględnij w komunikacji BF/CM cel dodatkowy, najlepiej ‘pro publico bono’ (np. „30% zysku przeznaczamy na Fundację Rak’n’Roll”),
    • „W tej lodówce nas jeszcze nie było” Wprowadź nowe narzędzie/kanał komunikacji (nigdy wcześniej nie nagrywał_ś tiktoków? Zacznij właśnie przy tej okazji. Zwiększasz swoją szansę na zapamiętanie komunikatu i lepsze zasięgi).
    • „Rabat za UGC to uczciwa oferta” Dodaj nowy, angażujący wątek do swojej komunikacji marketingowej, np. „zgarnij rabat -30% za Twój lipdub do ‘DON’T YOU WORRY’, w którym pojawi się coś z naszej oferty”. Zyskujesz content, zasięg i renomę, a klienci oszczędzają.

    Maja Kaczor, Social Media Specialist, More Bananas:  

    • odpowiednie, wcześniejsze zaplanowanie całości działań (formy komunikacji, promocje), wzięcie pod uwagę możliwości firmy (moce przerobowe, czas, logistyka),
    • wyróżniające się promocje opracowane specjalnie na tę okazję (dbanie o to, aby propozycje były wyjątkowe, unikanie dublowania akcji promocyjnych, które już były),
    • przygotowanie wszystkich materiałów do kampanii promocyjnych z wyprzedzeniem,
    • zaplanowanie/ zwiększenie budżetów reklamowych,
    • wcześniejsza komunikacja zapowiadająca akcje promocyjne (np.newsletter),
    • wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji,

    Dagmara Adamczyk, Social Media Specialist, More Bananas

    • nie rób fałszywych promocji
    • postaw na nietypową, wybitną kreację reklamową
    • upewnij się, że Twoja strona internetowa szybko się ładuje
    • wyślij klientom, którzy porzucili koszyk zakupowy mailowe powiadomienia
    • rozważ kampanię sms-ową
    • wykorzystaj wszystkie organiczne źródła zasięgu
    • wykorzystaj zasadę niedostępności: promocja obowiązuje w czasie
    • przygotowując działania przeanalizuj dane z poprzedniego roku
    • zaangażuj/utrzymaj kontakt z klientami pozyskanymi w Black Friday, tak by kupowali u Ciebie nie tylko raz w roku.

    A Ty, jakie masz rady na Black Friday i Cyber Monday? Daj znać w komentarzu!

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii