Tworzysz treści na stronę firmową lub bloga? Jesteś z nich zadowolony, ale efektów działań marketingowych wciąż nie widać? Poznaj podstawy content marketingu, jego cechy, elementy, rodzaje i przykłady. Dzięki nim będziesz wiedział, co jest ważne i które z Twoich działań warto zoptymalizować.
International Content Marketing Forum wraz ze Stowarzyszeniem Content Marketing Polska przeprowadzili badanie content marketingu w Europie. Pokazało ono m.in., że Polska wyróżnia się na tle innych krajów systematycznością w tworzeniu i planowaniu contentu (94%). Marketerzy z Polski zostali również uznani za liderów w korzystaniu z platform mediów społecznościowych. Jak się okazuje, najchętniej wykorzystywali oni do swoich działań Facebooka, Instagrama i YouTube’a.
źródło: ICMF Survey 2021
Wartość wydatków na content marketing w 2020 roku wyniosła 13 miliardów euro. Z kolei średni roczny budżet klientów jest o 28% większy niż w 2018 roku i wynosi 540 milionów euro. Polski rynek content marketingu oszacowano na aż… 420 milionów euro.
źródło: ICMF Survey 2021
Podstawy content marketingu
Content marketing to inaczej marketing treści. Do content marketingu zalicza się nie tylko treści pisane jak np. artykuły, e-booki czy posty na Facebooku, ale również:
- grafiki i infografiki,
- treści audio,
- wideo,
- zdjęcia,
- webinary,
- prezentacje multimedialne.
Czy wiesz, że…
Marketing treści to odpowiedź na ślepotę banerową i adblockizm? Jak wynika z raportu OnAudience, 46% banerów w polskiej sieci jest blokowana przez użytkowników. Dlatego, aż 80% firm wykorzystuje content marketing w swoich działaniach (IAB Polska).
Zobacz też: Strategia content marketingowa krok po kroku
Content marketing nie musi być realizowany wyłącznie online. Do działań tego typu można zaliczyć również prasę branżową, ulotki, plakaty czy foldery promocyjne.
Jak widzisz, content marketing to pojęcie dość szerokie, a aby odpowiedzieć sobie na pytanie: co to jest content marketing – warto poznać definicję Content Marketing Institute:
Content Marketing to strategia oparta o tworzenie i dystrybucję wartościowych, istotnych i spójnych treści, które pozwolą pozyskać i utrzymać odpowiednio zdefiniowaną grupę docelową. Ma ona ostatecznie zaowocować wymiernymi korzyściami dla organizacji, która je stosuje.
Do najważniejszych celów content marketingu zalicza się:
- budowę lub zwiększenie świadomości marki,
- tworzenie pozytywnego wizerunku marki,
- budowę dobrych relacji z klientami,
- pozyskanie nowych klientów,
- zwiększenie ruchu na blogu, stronie, portalu,
- zwiększenie liczby konwersji,
- generowanie leadów.
Co powinieneś wiedzieć jeszcze o content marketingu? Warto, żebyś poznał jego rodzaje. Działania content marketingowe można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne.
Content marketing wewnętrzny to publikacje treści na stronie, blogu lub w social mediach firmy. Działania te mają na celu zachęcenie użytkownika do spędzenia w tzw. owned media (media własne) jak najwięcej czasu.
Content marketing zewnętrzny dotyczy publikacji materiałów w serwisach zewnętrznych. Bardzo często są to działania płatne, ale dzięki nim pozyskujesz linki – ważne dla pozycjonowania Twojej strony www. Celem takich działań jest pozyskanie nowych klientów i zwiększenie ruchu na Twoim blogu czy stronie.
Najważniejsze cechy content marketingu, czyli co warto wiedzieć na początek
Jak się pewnie domyślasz podstawą content marketingu jest informacja. To właśnie treści content marketingowe odpowiadają na potrzeby użytkowników (wyjaśniają, jak coś zrobić czy edukują). Punktem wyjścia jest zawsze treść, którą można określić za pomocą kilku cech.
Content marketing powinien być:
- rzetelny (zgodny z faktami lub powszechną wiedzą),
- wiarygodny (oparty na źródłach lub wiedzy eksperta),
- wartościowy merytorycznie (zawierający tylko sprawdzone informacje),
- unikatowy (inny niż dostępne powszechnie treści),
- praktyczny (możliwy do wykorzystania w życiu),
- uniwersalny (odnoszący się do realnych problemów użytkowników),
- ekonomiczny (podany w formie, która nie wymaga zbyt wiele czasu od użytkowników).
To może Cię zainteresować: Sekrety webwritingu: jak pisać, żeby chcieli czytać?
Wielu content marketingowców uważa, że najważniejsze cechy dobrego contentu wyznacza googlowski algorytm E.A.T.
- Expertise (eksperckość) – treści, których autorzy są ekspertami w swojej branży.
- Authoritativeness (autorytatywność) – treści, które stanowią autorytet w danej dziedzinie.
- Trustworthiness (wiarygodność) – treści, które są godne zaufania.
Jedno jest pewne – treści, które tworzysz powinny być wartościowe dla użytkownika. Jeśli takie nie będą, żaden odbiorca nie będzie chciał ich konsumować.
Przykłady content marketingu
Wszystkie treści, które tworzysz w ramach działań content marketingowych powinny być uwzględnione w strategii. Pamiętaj, że to nie tylko artykuły na bloga, ale też m.in. treści wizualne, audio czy wideo. Poznaj najpopularniejsze przykłady content marketingu.
Raporty
Badania przeprowadzone przez Twoją firmę i raporty, które powstały na ich bazie to dobry pomysł na działania content marketingowe, jeśli świadczysz usługi B2B. Takie materiały będą wskazówką dla Twoich klientów, jak prowadzić własny biznes lub realizować cele biznesowe korzystając z Twoich produktów lub usług.
Pobierz raport More Bananas: “Jak marketerzy pozyskują wiedzę?”
FAQ
FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania to rodzaj treści na stronach www, które wyjaśniają użytkownikowi najważniejsze kwestie związane z Twoim produktem lub usługą. Takie treści content marketingowe szczególnie lubi algorytm Google.
Case studies
Portfolio, które umieszczasz na stronie dobrze sprawdza się w branży B2B. Pokazuje, że Twoimi produktami lub usługami można rozwiązać określone problemy. Case studies to także dowód, że masz doświadczenie, a projektami, które realizowałeś można się śmiało pochwalić.
E-booki i audiobooki
Treści w content marketingu możesz przedstawiać w formie pisanej, ale również audio czy wideo. Edukacyjne e-booki czy audiobooki dla osób, które wolą słuchać niż czytać, to dobre rozwiązanie dla każdej branży.
Podcasty
Na pewno zauważyłeś jak popularne są podcasty. Masz pomysł na własny? To świetnie, bo w tej dziedzinie możesz jeszcze wiele zdziałać. Znajdź swoją niszę i postaraj się być najlepszy.
Webinary
Jeśli Twoja branża ma wiele do zaoferowania w przestrzeni edukacji, możesz organizować regularne webinary. Dostarczasz konkretną wiedzę i pomagasz rozwiązać problemy użytkowników. Większość webinarów jest bezpłatna, ale dzięki nim poszerzasz bazę potencjalnych klientów.
Zobacz webinary More Bananas na YouTubie
Przykłady działań content marketingowych można mnożyć. Badanie IAB Polska pokazuje, że najczęściej wykorzystywane są:
- 82% materiały kontekstowe (konkursy, quizy, sondaże, testimoniale),
- 79% materiały mailingowe (e-mail, katalog, folder),
- 70% materiały do social media (memy, gify, grafiki, infografiki),
- 39% materiały interaktywne (gry, aplikacje).
Elementy content marketingu, które powinieneś znać
Działania content marketingowe powinny być wynikiem dobrze opracowanej strategii. Składa się ona z kilku ważnych elementów. Jeśli nie masz jeszcze opracowanej strategii content marketingowej, poznaj 6 prostych kroków, które pozwolą Ci ją stworzyć.
Krok 1: zdefiniowanie celów
Ustal cel tworzonych treści. Co chcesz osiągnąć podejmując działania content marketingowe dla swojej marki? Wyznacz cele krótkoterminowe i długoterminowe. Skup się na ich realizacji.
Krok 2: zbadanie konkurencji
Dobra strategia nie obędzie się bez analizy konkurencji. Jakie marki z Twojej branży prowadzą działania content marketingowe, jakie tematy wybierają, w jaki sposób pokazują treści, czego w nich brakuje? To dobry punkt wyjścia do Twoich działań.
Krok 3: audyt działań marki
Prześledź treści na blogu, stronie firmowej, fanpage’u, profilach społecznościowych. Czy są one ciekawe dla odbiorcy i dopasowane do algorytmów Google? Czy tworzą cykle? Co można w nich ulepszyć? Kilka prostych pytań sprawi, że będziesz mógł zoptymalizować treści.
Krok 4: zbudowanie person
Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy? Zbuduj persony, czyli sylwetki idealnych klientów. Jaki jest lub mógłby być ich proces zakupowy? Czy jest coś, co możesz wprowadzić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu? Budowa person ułatwia działania content marketingowe, bo dzięki niej wiesz do kogo tworzysz treści, a sam proces przebiega sprawniej.
Krok 5: ustalenie budżetu
Zawsze ustal budżet, który możesz przeznaczyć na content marketing. Pamiętaj, że treści bez odpowiedniej dystrybucji nie istnieją. Dlatego zaplanuj środki na promocję. Do tego celu możesz wykorzystać:
- owned media – kanały własne (np. profil Facebook, newsletter, blog)
- paid media – kanały opłacane (artykuły sponsorowane, działania z influencerami, reklama)
- earned media – kanały generowane przez odbiorców (fora internetowe, grupy dyskusyjne, opinie, recenzje, komentarze).
Krok 6: realizacja i optymalizacja
Stwórz kalendarz redakcyjny, w którym będziesz planował pracę. Taki dokument uporządkuje to, co będzie działo się na portalu czy blogu. Arkusz kalkulacyjny w Excelu naprawdę może ułatwić Ci pracę. W działaniach pomoże Ci również polityka redakcyjna i księga stylu, czyli dokumenty określające, w jaki sposób tworzysz treści dla marki.
Monitoruj swoje działania i optymalizuj je, jeśli zajdzie taka potrzeba. Śledź zmiany w postawie użytkowników i analizuj, jak zmieniają się zyski Twojej marki. To pozwoli Ci być coraz lepszym content managerem.
Nie bez przyczyny od kilku lat mówi się, że „content is the king”. Działania content marketingowe świetnie sprawdzają się w wielu branżach. Klienci przed zakupem – szukają treści, które potwierdzą zalety danego produktu czy usługi. Dlatego stwórz dobry plan content marketingowy i twórz wartościowe treści.
Autor:
Agnieszka Gałczyńska
Content Manager