żółty notes

Content manager, dziennikarz, SEO copywriter – ich role w strategii marketingowej

Treści w formie tekstowej, graficznej czy audiowizualnej to dziś kluczowa część marketingu. Dzięki nim internauta zdobywa potrzebne informacje, zatrzymuje uwagę w witrynie i dokonuje decyzji zakupowych. Dlatego tak ważne jest opracowanie odpowiedniego contentu, który buduje spójną komunikację marki, a przede wszystkim konwertuje. Czyje to zadanie? Czym zajmuje się copywriter, dziennikarz, a czym seowiec albo content marketer? Wyjaśniamy, jak odnaleźć się w gąszczu zawodów i obowiązków związanych z treściami w internecie.

Content marketing – twórz treści, które porwą odbiorców

Marketing treści, z angielskiego – content marketing, to z definicji strategia tworzenia i dystrybuowania merytorycznych, atrakcyjnych i oryginalnych treści w celach marketingowych: zwiększenia świadomości o marce, zbudowania wizerunku eksperta, wzbudzenia zainteresowania określonej grupy odbiorców i skłonienia jej do podjęcia działań, np. zakupu produktu lub rejestracji w systemie. To niełatwe zadania.

Skuteczny content marketing powinien odpowiadać na potrzeby konsumenta na każdym etapie lejka sprzedażowego, dlatego obejmuje dość szeroki zakres działań. Zadaniem content managera jest więc strategiczne zarządzanie treściami, którymi mogą być: teksty na stronie firmy i blogu, opisy kategorii i produktów, artykuły zewnętrzne, treści newsletterów, opracowania do materiałów promocyjnych, materiały wizualne czy multimedialne, posty w social media i inne.

Co ważne, pojęcie contentu nie obejmuje wyłącznie tekstów, ale także materiały wizualne i audio, infografiki, cytaty i wszelkie wyróżniki treści, które składają się na atrakcyjną dla odbiorcy, przyciągającą i odpowiadającą na oczekiwania konsumenta treść.

Zobacz też: Strategia marketingowa krok po kroku

Content a copywriting – od ogółu do szczegółu

Wiesz już, czym jest marketing treści. A jakie miejsce zajmuje w nim copywriting? To część działań content marketingowych, jaką jest tworzenie tekstów czy komunikatów reklamowych, które mogą przyjmować formę zarówno wpisu blogowego, jak i artykułu, ulotki czy newslettera. Copywriter kreatywny czy też content writer lub dziennikarz, w przeciwieństwie do content managera, nie zajmuje się kompleksowym planowaniem komunikacji i wdrażaniem strategii marketingowej, a jedynie tworzeniem zleconych mu treści promocyjnych.

copywriter kreatywny

Dziś już granica znaczeniowa między terminami copywriter a dziennikarz (autor treści publicystycznych, wyspecjalizowany w konkretnej dziedzinie) nieco się zaciera, bo wiele osób w naturalny sposób łączy te dwa zajęcia. Jednak „copy” to z definicji autor tekstów reklamowych, które zachęcają odbiorcę do skorzystania z oferty/usług marki, po prostu „sprzedają”. Copywriting jest więc jednym z najważniejszych filarów content marketingu, ale nie są to pojęcia tożsame.

W ostatnich latach wyodrębnił się jeszcze jeden obszar związany z copywritingiem, będący na styku celów marketingu i pozycjonowania, czyli treści pisane pod SEO.

SEO copywriting – z myślą o robotach

Tworzenie tekstów dla SEO rządzi się innymi prawami niż w przypadku tekstów reklamowych. Celem jest stworzenie takiej treści, która zostanie odpowiednio odczytana przez roboty wyszukiwarki, a zarazem będzie wartościowa i atrakcyjna dla czytelnika.

W kontekście pozycjonowania bardzo ważne jest użycie w treści słów kluczowych, czyli fraz, które w związku z tematem są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez internautów.

Istotne jest także zamieszczanie linków w odpowiednich anchor textach (adres www, nazwa marki, słowo kluczowe bądź dłuższe wyrażenie) oraz dbałość o odpowiednie formatowanie, a więc stosowanie właściwych nagłówków, wypunktowań, wyróżników w akapitach.

Osoby zajmujące się SEO copywritingiem otrzymują zwykle od zleceniodawcy szczegółowe wytyczne co do treści i niezbędnych do zawarcia słów kluczowych, jednak mimo wszystko, by dobrze wykonywać swoją pracę, muszą mieć pewien warsztat i wiedzę na temat tego, jak działają wyszukiwarki.

SEO copywriter

Narzędzia i platformy przydatne w pracy content managera

Zarówno w obszarze SEO, jak i content matketingu konieczna jest współpraca z odpowiednim autorem treści, a niekiedy kilkoma. Gdy potrzebne jest wiele tekstów o różnej tematyce, warto znać opcje outsourcingu, które mamy do dyspozycji.

Na rynku powstało już kilka narzędzi ułatwiających znalezienie copywritera czy uproszczenie formalności. Oprócz dobrze znanych portali do kontaktu z freelancerami typu Oferia, popularną od lat platformą, która gromadzi głównie zlecenia dla SEO copywriterów, jest Good Content. Wielu specjalistów korzysta z niego przy zlecaniu unikalnych tekstów zapleczowych w stosunkowo niskich cenach – w tej platformie to zleceniodawca decyduje o stawkach za realizację. Podobnie funkcjonuje Textbookers, gdzie wiele osób stawia swoje pierwsze kroki w SEO copywritingu.

Gdy jednak potrzebne są wysokiej jakości treści, zdecydowanie warto sprawdzić nowy moduł od WhitePress® – Content Premium. Wystartował stosunkowo niedawno i już zrzesza ponad 400 profesjonalnych dziennikarzy wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach. Inteligentna wyszukiwarka, system scoringowy autorów oraz zaawansowana automatyzacja formalności i rozliczeń sprawiają, że coraz więcej marketerów chętnie korzysta z tej bazy autorów.

Jeśli chodzi o fakturowanie i umowy z copywriterami freelancerami, warto też zaprzyjaźnić się z Useme – serwisem usprawniającym procesy formalności w toku współpracy z zewnętrznymi wykonawcami.

Podsumowanie

W obszarze digital twierdzenie Content is the king jest stale aktualne. Skuteczna realizacja strategii marketingowej firmy zależy od współpracy kilku działów, a osoby pracujące nad treściami mogą specjalizować się w różnych aspektach tych działań. Właśnie dlatego tak ważne są zarówno rozsądny podział zadań między content managera, dziennikarza a SEO copywritera, wybór najlepszych rozwiązań (inhouse, outsourcing), jak i wsparcie odpowiednich narzędzi.

Autorka:
Patrycja Kosek
Marketing Specialist
WhitePress

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest