Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Ambasadorzy marek w mediach społecznościowych

Jarek Pawlik

Jarek Pawlik

Kim tak właściwie jest ambasador marki i czym się zajmuje? Czy jego funkcja jest taka sama, jak influencera? Jak wybrać ambasadora, aby był odpowiedni dla Twojej marki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

Kim jest ambasador marki?

Funkcję ambasadora pełni osoba, która podjęła współpracę z markę, aby ją reprezentować i przedstawiać ją w pozytywnym świetle. Bardzo często ambasadorami marek zostają rozpoznawalne osoby, gwiazdy i celebryci, znani w branży, w której działa firma.

Wykorzystują oni zaufanie odbiorców, wpływ na nich oraz autorytet do zwiększania świadomości marki, z którą współpracują i docierania do nowych odbiorców, a przez to, pośrednio, do zwiększania sprzedaży. Do obowiązków ambasadora marki należą między innymi:

  • promowanie marki w swoich social mediach,
  • wspieranie w tworzeniu nowych treści,
  • reprezentowanie marki np. podczas wydarzeń marketingowych,
  • wykorzystywanie marketingu szeptanego.

Obecnie, ambasadorami marki zostają również mniej znane osoby. Wystarczy, że znają one dobrze markę lub firmę i wiedzą, czego dokładnie potrzebują. Tego typu ambasadorzy są autentyczni. A dlaczego to jest takie ważne? Przeczytaj tutaj.

Różnica między ambasadorem a influencerem

Wydawać by się mogło, że influencer i ambasador marki to ta sama osoba, jednak nie jest to słuszne stwierdzenie. Influencer skupia się na reklamowaniu produktu w kanałach społecznościowych. W mniejszym stopniu wykorzystuje marketing szeptany i jego współpraca z marką nie jest tak restrykcyjna, jak w przypadku ambasadora.

Nie każdy ambasador może być influencerem i nie każdy influencer może być ambasadorem. Jak przeczytał_ś wyżej, ambasadorem marki może zostać osoba, która nie ma zasięgu i mnóstwa followersów. Jednak bez tego nie może ona być influencerem, który swoje działania opiera o zasięg i wpływ na użytkownika. Z kolei influencer, którego śledzi znaczna liczba osób, ale jego opinia w sieci nie jest najlepsza, nie może zostać ambasadorem. Żadna marka nie będzie chciała, aby jej twarzą była osoba kontrowersyjna, o której nieustannie pojawiają się negatywne wzmianki w internecie.

Więcej o współpracy z influencerami znajdziesz w artykule.

 

Przykłady znanych ambasadorów

Pierwszy przykład ambasadora marki, (a w zasadzie marek), to Robert Lewandowski. Piłkarz może pochwalić się wieloma, długotrwałymi współpracami ambasadorskimi, m.in. z fundacją UNICEF, markami takimi jak Oshee, 4F, Vistula, czy też znaną z ostatnich lat współpracą z Huawei. Od niespełna roku kapitan Reprezentacji Polski  jest też ambasadorem SuperMenu by Anna Lewandowska, chociaż można by się pokusić o podciągnięcie tego pod autoreklamę. 🙂

Ambasadorką marki Play była Barbara Kurdej-Szatan, której ta współpraca zapewniła zdecydowany wzrost rozpoznawalności i dużą popularność. Wspólne działania trwały długie lata, aż do kontrowersyjnego wpisu w mediach społecznościowych, który Kurdej-Szatan umieściła w związku z sytuacją na polsko-białoruskiej granicy. Żadna marka nie chce, aby jej twarzą była osoba kontrowersyjna i najprawdopodobniej dlatego, po tym wpisie, wieloletnia współpraca dobiegła końca.

Niedawno głośną współpracę ambasadorską nawiązały marka Alldeynn założona przez influencerkę Maritę Sürma Majewską (Deynn) oraz jedna z najpopularniejszych influencerek w Polsce – Lexy Chaplin. Jest to idealny przykład ambasadorki, która równocześnie jest też influencerką.

Aby przedstawić także przykład odwrotny, czyli osoby, która nie jest influencerem, a działa jako ambasador marki, warto wspomnieć o współpracy Cortland ze studentami polskich uczelni wyższych. Ambasadorzy zostają wyłonieni w konkursie, w ramach programu Cortland iStudies i pełnią swoją funkcję przez rok. Liczba obserwatorów na Instagramie najczęściej wynosi około kilkuset, więc nie można ich nazwać influencerami, choć jest to dobry start kariery. Przekonał się o tym Roman Lopan @1opan, który uczestniczył w programie Cortland rok temu, a dziś ma już za sobą pierwsze współprace influencerskie.

Mikroinfluencerzy a współpraca ambasadorska

Czasami marki bezpośrednio kontaktują się, szczególnie z mniejszymi twórcami, którym proponują współpracę ambasadorską. Tego typu działanie jest popularne, ponieważ marka może tu liczyć na bardzo dużą autentyczność i zaangażowanie twórcy. Jak mogł_ś przeczytać na początku artykułu, współpraca przeważnie opiera się na barterze. Dzięki temu, marka zdobywa sporo treści, które może później publikować w swoich kanałach (tzw. UGC – user-generated content). Najczęściej takich “mniejszych” ambasadorów możesz zauważyć na profilach niedużych marek dla dzieci, np. producent ubranek Haydi czy kosmetyków MomMe Cosmetics.

Wśród niestandardowych ambasadorów marek można wymienić zwierzaki. Często marki oferujące produkty dla zwierząt nawiązują współpracę z właścicielami pupili, którym udało im się tam zabrać dużą liczbę fanów. Marką, która chętnie współpracuje z psimi ambasadorami jest np. SmyczON.

Dopasowanie ambasadora do marki

W kwestii dopasowania ambasadora do marki, działania zarówno w przypadku influencera i ambasadora są dość podobne. Każda z tych osób najczęściej bierze udział w wielu projektach i kampaniach reklamowych oraz współpracuje z licznymi firmami. Ze względu na to jest wielowymiarowa i trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy pasuje do roli twarzy danej marki. Podczas podejmowania tak ważnej z perspektywy firmy decyzji, nie możesz opierać się tylko na narzędziach i zestawieniach, jakie znajdziesz w internecie. Oczywiście, są one pomocne i warto z nich korzystać, ale to nie wszystko. Musisz też poświęcić czas i sam przeanalizować daną osobę, jako potencjalnego ambasadora Twojej marki. Coraz częściej użytkownicy udostępniają najpotrzebniejsze informacje na swoich profilach. Co więc warto sprawdzić przed podjęciem decyzji?

  • Historyczne współprace – czy dana osoba realizowała już jakieś działania dla innych marek? Jeśli tak, to dla jakich? Czy widać spójność w podejmowanych współpracach?
  • O mnie / Bio – jak potencjalny ambasador pisze na swój temat? Jak przedstawia się swoim obserwatorom? Jakie zamieszcza informacje w bio?
  • Wyróżnione relacje – czy na koncie są zapisane wyróżnione relacje? Jeśli tak, to jakie relacje zostały wyróżnione? Czy dana osoba zastosowała okładki? Jak relacje prezentują się w profilu?
  • Aktywność obserwatorów pod treściami sponsorowanymi – jak obserwatorzy reagują na reklamy? Ile jest pod nimi reakcji i udostępnień? Jakie pojawiają się komentarze i na co najczęściej zwracają uwagę?

O czym jeszcze warto pamiętać przy podjęciu współpracy?

Oprócz wymienionych powyżej działań warto też obserwować daną osobę kilka tygodni przed podjęciem współpracy i sprawdzić jak na co dzień funkcjonuje w mediach społecznościowych. Jeśli zauważysz, że ktoś z Twoich znajomych obserwuje już daną osobę możesz go zapytać co sądzi o danym twórcy i dlaczego go obserwuje. Jak już wiesz, istnieje wiele aspektów wspólnych między influencerem i ambasadorem, dlatego przy współpracy ambasadorskiej możesz też skorzystać z checklisty “Współpraca z influencerem”, którą pobierzesz za darmo z naszego bananowego sklepu (LINK).

Czasami może zdarzyć się, że nie masz czasu na opisane działania i chcesz zacząć współpracę z ambasadorem jak najszybciej, zachowując przy tym pełen profesjonalizm i nie ryzykując złego dopasowania ambasadora do Twojej marki. W takiej sytuacji odezwij się na halo@morebananas.pl, a my zrobimy wszystko za Ciebie.

PS. W przypadku współpracy z influencerami też pomożemy. 🙂

Jarek Pawlik

Jarek Pawlik

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii