Kim tak właściwie jest ambasador marki i czym się zajmuje? Czy jego funkcja jest taka sama, jak influencera? Jak wybrać ambasadora, aby był odpowiedni dla Twojej marki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Kim jest ambasador marki?
Funkcję ambasadora pełni osoba, która podjęła współpracę z markę, aby ją reprezentować i przedstawiać ją w pozytywnym świetle. Bardzo często ambasadorami marek zostają rozpoznawalne osoby, gwiazdy i celebryci, znani w branży, w której działa firma.
Wykorzystują oni zaufanie odbiorców, wpływ na nich oraz autorytet do zwiększania świadomości marki, z którą współpracują i docierania do nowych odbiorców, a przez to, pośrednio, do zwiększania sprzedaży. Do obowiązków ambasadora marki należą między innymi:
- promowanie marki w swoich social mediach,
- wspieranie w tworzeniu nowych treści,
- reprezentowanie marki np. podczas wydarzeń marketingowych,
- wykorzystywanie marketingu szeptanego.
Obecnie, ambasadorami marki zostają również mniej znane osoby. Wystarczy, że znają one dobrze markę lub firmę i wiedzą, czego dokładnie potrzebują. Tego typu ambasadorzy są autentyczni. A dlaczego to jest takie ważne? Przeczytaj tutaj.
Różnica między ambasadorem a influencerem
Wydawać by się mogło, że influencer i ambasador marki to ta sama osoba, jednak nie jest to słuszne stwierdzenie. Influencer skupia się na reklamowaniu produktu w kanałach społecznościowych. W mniejszym stopniu wykorzystuje marketing szeptany i jego współpraca z marką nie jest tak restrykcyjna, jak w przypadku ambasadora.
Nie każdy ambasador może być influencerem i nie każdy influencer może być ambasadorem. Jak przeczytał_ś wyżej, ambasadorem marki może zostać osoba, która nie ma zasięgu i mnóstwa followersów. Jednak bez tego nie może ona być influencerem, który swoje działania opiera o zasięg i wpływ na użytkownika. Z kolei influencer, którego śledzi znaczna liczba osób, ale jego opinia w sieci nie jest najlepsza, nie może zostać ambasadorem. Żadna marka nie będzie chciała, aby jej twarzą była osoba kontrowersyjna, o której nieustannie pojawiają się negatywne wzmianki w internecie.
Więcej o współpracy z influencerami znajdziesz w artykule.
Przykłady znanych ambasadorów
Pierwszy przykład ambasadora marki, (a w zasadzie marek), to Robert Lewandowski. Piłkarz może pochwalić się wieloma, długotrwałymi współpracami ambasadorskimi, m.in. z fundacją UNICEF, markami takimi jak Oshee, 4F, Vistula, czy też znaną z ostatnich lat współpracą z Huawei. Od niespełna roku kapitan Reprezentacji Polski jest też ambasadorem SuperMenu by Anna Lewandowska, chociaż można by się pokusić o podciągnięcie tego pod autoreklamę. 🙂
Ambasadorką marki Play była Barbara Kurdej-Szatan, której ta współpraca zapewniła zdecydowany wzrost rozpoznawalności i dużą popularność. Wspólne działania trwały długie lata, aż do kontrowersyjnego wpisu w mediach społecznościowych, który Kurdej-Szatan umieściła w związku z sytuacją na polsko-białoruskiej granicy. Żadna marka nie chce, aby jej twarzą była osoba kontrowersyjna i najprawdopodobniej dlatego, po tym wpisie, wieloletnia współpraca dobiegła końca.
![]() |
![]() |
Niedawno głośną współpracę ambasadorską nawiązały marka Alldeynn założona przez influencerkę Maritę Sürma Majewską (Deynn) oraz jedna z najpopularniejszych influencerek w Polsce – Lexy Chaplin. Jest to idealny przykład ambasadorki, która równocześnie jest też influencerką.
Aby przedstawić także przykład odwrotny, czyli osoby, która nie jest influencerem, a działa jako ambasador marki, warto wspomnieć o współpracy Cortland ze studentami polskich uczelni wyższych. Ambasadorzy zostają wyłonieni w konkursie, w ramach programu Cortland iStudies i pełnią swoją funkcję przez rok. Liczba obserwatorów na Instagramie najczęściej wynosi około kilkuset, więc nie można ich nazwać influencerami, choć jest to dobry start kariery. Przekonał się o tym Roman Lopan @1opan, który uczestniczył w programie Cortland rok temu, a dziś ma już za sobą pierwsze współprace influencerskie.
![]() |
![]() |
Mikroinfluencerzy a współpraca ambasadorska
Czasami marki bezpośrednio kontaktują się, szczególnie z mniejszymi twórcami, którym proponują współpracę ambasadorską. Tego typu działanie jest popularne, ponieważ marka może tu liczyć na bardzo dużą autentyczność i zaangażowanie twórcy. Jak mogł_ś przeczytać na początku artykułu, współpraca przeważnie opiera się na barterze. Dzięki temu, marka zdobywa sporo treści, które może później publikować w swoich kanałach (tzw. UGC – user-generated content). Najczęściej takich “mniejszych” ambasadorów możesz zauważyć na profilach niedużych marek dla dzieci, np. producent ubranek Haydi czy kosmetyków MomMe Cosmetics.
![]() |
![]() |
Wśród niestandardowych ambasadorów marek można wymienić zwierzaki. Często marki oferujące produkty dla zwierząt nawiązują współpracę z właścicielami pupili, którym udało im się tam zabrać dużą liczbę fanów. Marką, która chętnie współpracuje z psimi ambasadorami jest np. SmyczON.
Dopasowanie ambasadora do marki
W kwestii dopasowania ambasadora do marki, działania zarówno w przypadku influencera i ambasadora są dość podobne. Każda z tych osób najczęściej bierze udział w wielu projektach i kampaniach reklamowych oraz współpracuje z licznymi firmami. Ze względu na to jest wielowymiarowa i trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy pasuje do roli twarzy danej marki. Podczas podejmowania tak ważnej z perspektywy firmy decyzji, nie możesz opierać się tylko na narzędziach i zestawieniach, jakie znajdziesz w internecie. Oczywiście, są one pomocne i warto z nich korzystać, ale to nie wszystko. Musisz też poświęcić czas i sam przeanalizować daną osobę, jako potencjalnego ambasadora Twojej marki. Coraz częściej użytkownicy udostępniają najpotrzebniejsze informacje na swoich profilach. Co więc warto sprawdzić przed podjęciem decyzji?
- Historyczne współprace – czy dana osoba realizowała już jakieś działania dla innych marek? Jeśli tak, to dla jakich? Czy widać spójność w podejmowanych współpracach?
- O mnie / Bio – jak potencjalny ambasador pisze na swój temat? Jak przedstawia się swoim obserwatorom? Jakie zamieszcza informacje w bio?
- Wyróżnione relacje – czy na koncie są zapisane wyróżnione relacje? Jeśli tak, to jakie relacje zostały wyróżnione? Czy dana osoba zastosowała okładki? Jak relacje prezentują się w profilu?
- Aktywność obserwatorów pod treściami sponsorowanymi – jak obserwatorzy reagują na reklamy? Ile jest pod nimi reakcji i udostępnień? Jakie pojawiają się komentarze i na co najczęściej zwracają uwagę?
O czym jeszcze warto pamiętać przy podjęciu współpracy?
Oprócz wymienionych powyżej działań warto też obserwować daną osobę kilka tygodni przed podjęciem współpracy i sprawdzić jak na co dzień funkcjonuje w mediach społecznościowych. Jeśli zauważysz, że ktoś z Twoich znajomych obserwuje już daną osobę możesz go zapytać co sądzi o danym twórcy i dlaczego go obserwuje. Jak już wiesz, istnieje wiele aspektów wspólnych między influencerem i ambasadorem, dlatego przy współpracy ambasadorskiej możesz też skorzystać z checklisty “Współpraca z influencerem”, którą pobierzesz za darmo z naszego bananowego sklepu (LINK).
Czasami może zdarzyć się, że nie masz czasu na opisane działania i chcesz zacząć współpracę z ambasadorem jak najszybciej, zachowując przy tym pełen profesjonalizm i nie ryzykując złego dopasowania ambasadora do Twojej marki. W takiej sytuacji odezwij się na halo@morebananas.pl, a my zrobimy wszystko za Ciebie.
PS. W przypadku współpracy z influencerami też pomożemy. 🙂