Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

7 kroków w budowaniu społeczności wokół marki

Redakcja

Redakcja

Aktywności związane z budowaniem społeczności są często pomijane na początku działań marketingowych. Czy słusznie? Tego, dowiesz się z poniższego tekstu.

Dlaczego warto budować społeczność?

Budowanie społeczności to tworzenie przestrzeni, w której ludzie spotykają się, by dzielić się doświadczeniem, wymieniać przemyśleniami, czy ostatecznie realizować wspólne cele. Osoby posiadające podobne przekonania, wartości, zwyczaje, czy upodobania chętnie łączą się w grupy, w których mogą wzmacniać więzi międzyludzkie.

Od zarania dziejów przynależność do społeczności i relacje w jej obrębie ułatwiały przeżycie. I chociaż czasy diametralnie się zmieniły, potrzeba tworzenia stosunków interpersonalnych nadal pozostała silna.

Korzyści dla marki

Zwiększając zaangażowanie klientów, firma może odróżnić się od konkurencji i zwiększyć przewagę rynkową.

Do społeczności dołączają najbardziej wierni klienci, którzy są emocjonalnie związani z Twoim biznesem. Angażują się oni znacznie bardziej, niż tylko w proces zakupowy, z entuzjazmem śledzą publikowane treści i sami je generują (User Generated Content). Członkowie grupy zostają, więc ambasadorami, którzy są skłonni opowiadać o marce innym i szerzyć jej wartości.

Przykład treści zachęcającej do wyrażenia opinii marki NAREE 

Silna lojalność wpływa nie tylko na zwiększenie obrotów, zwrotu z inwestycji, czy świadomości marki. Daje również nadzieję, że podczas ewentualnego kryzysu wizerunkowego, członkowie społeczności staną się adwokatami jej jakości i światopoglądu.

Obserwacja zrzeszonej grupy fanów to również idealna okazja, by poznać i wyjść naprzeciw oczekiwaniom swojego odbiorcy.

Korzyści dla klienta

Bycie częścią społeczności i posiadanie więzi międzyludzkich przyczynia się do lepszego samopoczucia oraz zdrowia. Nikt nie chce czuć się odosobniony w swoich doświadczeniach i przekonaniach, dlatego dążymy do nawiązywania relacji, z osobami o podobnych wartościach.

Przynależność znajduje się na trzecim poziomie w piramidzie potrzeb Maslowa. Jako bardziej istotne uznawane są jedynie: potrzeby fizjologiczne i poczucie bezpieczeństwa.

Wzajemna komunikacja to dla klientów również okazja do lepszego poznania marki i obserwacji jej działań zza kulis.

Społeczności potrzebują bezpiecznego miejsca, by pozostać w regularnym kontakcie, rolą marek powinno być utworzenie takich przestrzeni dla swoich fanów.

Przykład budowania społeczności przez markę osobistą Ewy Chodakowskiej

Z przedstawionych powyżej względów, wynika, że zdecydowanie warto poświęcić zasoby marki na budowanie zaangażowanej społeczności. Czas najwyższy odpowiedzieć na pytanie —  jak to efektywnie to zrobić?

7 kroków w budowaniu społeczności

7 kroków budowanie społeczności

Zobacz też: Czym jest zaangażowana społeczność i jak weryfikować jej zaangażowanie?

1.Określ cel swoich działań

Przed rozpoczęciem tworzenia społeczności warto określić cel jej powstania, który będzie drogowskazem przy planowaniu dalszych aktywności. Żeby go poznać, najlepiej zastanowić się, do czego dążą klienci i jakie mają oczekiwania.

Cel może opierać się na inspirowaniu, dzieleniu się wiedzą, pobudzaniu motywacji, dostarczaniu rozrywki, czy normalizowaniu ważnej dla marki kwestii.

Przykład edukacyjnych treści marki Mindly 

2.Stwórz odpowiednie miejsce

Co w sytuacji, gdy fani wyjdą naprzeciw i założą społeczność przed tym, jak zrobi to marką? Sytuacja ta niesie za sobą zagrożenie związane z brakiem kontroli ze strony marki nad działaniami, które jej dotyczą. Zaniedbana i niewłaściwie prowadzona społeczność z upływem czasu ulega rozproszeniu i traci na wartości.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc aranżowanie miejsca dla swojej społeczności bezpośrednio przez marki.

Zastanów się, z jakich platform korzystają Twoi klienci, w jaki sposób spędzają czas w Internecie i jak się komunikują. Odpowiedź na te pytania z pewnością będzie pomocna w wyborze właściwej przestrzeni.

3.Wyznacz osobę odpowiedzialną

Kluczowym aspektem pomyślnego budowania społeczności jest zaangażowany lider po stronie marki. Jego cele powinny dotyczyć utrzymania społeczności, uściślania wspólnoty i kształtowania poczucia przynależności. Osoba ta musi stale stwarzać nowe możliwości do zaangażowania się i zachęcać uczestników do podjęcia aktywności.

Dobry lider jest otwarty, słucha potrzeb społeczności i oczywiście, doskonale zna markę.

4.Zadbaj o zaangażowanie społeczności

Budowanie zaangażowanej społeczności wykracza poza obecność w mediach społecznościowych i jednostronną komunikację marki. Obecnie złotym standardem jest prowadzenie wzajemnej komunikacji z klientami i tworzenie więzi opartych na zaufaniu.

Skup się na zwolennikach Twojej marki i postaraj się zjednoczyć ich wokół wspólnych wartości. Zachęcaj do kontaktu, pozwól klientom podejmować decyzje i licz się z opiniami odbiorców (nie tylko pozytywnymi).

Dzięki aktywnej grupie fanów wzrośnie wiarygodność Twojej marki.

Przykład angażującej treści marki Your KAYKA

Przeczytaj również: Najpopularniejsze portale społecznościowe – którym przybywa, a którym ubywa użytkowników?

5.Zachowaj spójność w komunikacji

Kontakt marki z odbiorcami powinien być spójny z komunikacją wizualną, osobowością marki i jej językiem komunikacji. Jednolity głos marki zapewni wsparcie w osiąganiu założonych celów i wypełnianiu założeń strategii marketingowej.

6.Pozostań regularny

Pamiętaj, że budowanie społeczności to długotrwały proces. Ustal plan działania i harmonogram publikacji treści. Następnie zadbaj o jego regularną realizację i… bądź cierpliwy. Sukces jest konsekwencją Twoich działań, ale również czasu.

7.Dostarczaj odbiorcom wartości

Najważniejsze, by treści, którymi dzielisz się jako marka, przynosiły wartość dla odbiorców i odpowiadały na ich potrzeby. Jeśli Ty dostarczysz tego, czego oczekują, oni najpewniej w odpowiednim czasie odwdzięczą się tym samym.

Przykład wartościowych treści na grupie Przedsiębiorczy dietetyk

Pamiętaj, że budujesz społeczność! Nie zasypuj użytkowników lawiną sprzedażowych treści i przechwałkami o własnej wspaniałości. Takim sposobem zniechęcisz zainteresowanych uczestników do angażowania się w Twoje treści.

Zamiast tego zaaranżuj przestrzeń do dialogu, poznaj potrzeby odbiorców, zapytaj jakich treści oczekują. Dostosowując przekaz do sugestii, pokażesz społeczności, że jest dla Ciebie ważna.

Zaangażowana społeczność to potężne narzędzie, z którego potencjału grzech nie skorzystać. Przed rozpoczęciem swoich działań sprawdź, czy w Twoim planie znajdują się wszystkie z 7 kroków.

Obserwuj społeczności zlokalizowane wokół innych marek, chłoń inspiracje i wdrażaj nowe pomysły.

Tworzysz własną społeczność? Daj znać o niej innym. Napisz komentarz pod tym artykułem.

Autor:

Ula Oleś
Stażystka

Redakcja

Redakcja

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii