selfie

Najpopularniejsze portale społecznościowe – którym przybywa, a którym ubywa użytkowników?

Prawie połowa populacji aktywnie korzysta z serwisów społecznościowych. Mało kto wyobraża sobie dzień bez sprawdzenia Facebooka, czy Instagrama. Coraz więcej osób poszukuje informacji na platformach typu Twitter. Kontakty zawodowo-biznesowe, przenosimy na serwis Linkedin, a większość materiałów wideo i filmów odtwarzamy za pośrednictwem platformy YouTube. Wzrasta też popularność platform, dzięki którym możemy śledzić najnowsze trendy i szukać pomysłów oraz inspiracji, jak Pinterest. Ale który z portali jest najbardziej popularny?

Najpopularniejsze portale społecznościowe – zmiany na przestrzeni ostatnich lat

Serwisy społecznościowe tak bardzo zyskały na popularności, że powstaje coraz więcej zestawień, artykułów i rankingów, prezentujących różnego rodzaju ciekawe dane na ich temat. Dane te ułatwiają również dobór odpowiedniego miejsca na publikację naszych reklam, czy dotarcie do określonej grupy docelowej.  Który serwis jest obecnie liderem?     

Przeglądając powstałe rankingi, analizujące dane i trendy m.in. czas spędzany na stronie, czy liczbę aktywnych użytkowników, widać, że przez ostatnie kilka lat, najbardziej popularnym serwisem społecznościowym na świecie był Facebook, którego liczba aktywnych użytkowników osiągnęła aktualnie prawie 2,7 mld.  Drugie miejsce podium należy do serwisu YouTube, lidera w kategorii filmy i wideo, z ponad 2,2 mld użytkowników. Trzecie miejsce zajmuje komunikator Whatsapp, z którego aplikacji korzysta 2 mld osób.  

statystyki social media

źródło: https://wearesocial.com/digital-2020 

Co ciekawe, największy wzrost na przestrzeni ostatnich kilku lat zanotował serwis Instagram, z którego aktywnie korzysta 1,2 mld użytkowników.  Na popularności zyskują również platformy TikTok, Pinterest i Twitter, mające kolejno 689 mln, 442 mln i 353 mln aktywnych użytkowników. 

Zobacz też: Nowa aplikacja społecznościowa Clubhouse. Wszystko, co musisz wiedzieć

Natomiast, statystyki wyglądają nieco inaczej, jeśli spojrzymy na preferencje użytkowników w naszym kraju. Według różnych źródeł, w Polsce, najbardziej popularnym portalem jest YouTube. Z serwisu korzysta ponad 92% aktywnych użytkowników internetu. Na podium znalazły się także Facebook i Messenger. Nieco mniejszą popularnością cieszą się platformy społecznościowe, pozwalające m.in. na nagrywanie i dzielenie się na kanałach – również w czasie rzeczywistym – swoimi krótkimi filmami – Snapchat i TikTok.  

statystyki social media
źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland 

Czy lata świetności Facebooka mamy za sobą? Kto zostanie liderem? 

Wydawać by się mogło, że żadnej innej aplikacji, czy platformie społecznościowej nie uda się zbudować tak licznej grupy użytkowników, jaką ma Facebook. Obecnie coraz więcej firm, wybiera na źródła komunikowania – nieoczywiste rozwiązania. Wszystko po to, by pisząc o swojej marce, produktach lub usługach – pozyskiwać kolejne grupy konsumentów.Oczywiście, nie wszystkie biznesy i reklamy przeniosą się z Facebooka na inne serwisy, ale z pewnością, wśród pozostałych platform społecznościowych, będących dla niego konkurencją, pojawią się takie, które poprzez innowacyjne rozwiązania, przyciągną uwagę użytkowników. Nie można też wykluczyć, pojawienia się zupełnie nowego adresu, który choć na jakiś czas, zyska miano najpopularniejszego serwisu społecznościowego. 

Natomiast, odpowiadając na pytanie z perspektywy popularności serwisów społecznościowych w Polsce, odpowiedź brzmi: tak, w naszym kraju to YouTube stał się numerem jeden i jest aktualnym liderem zestawienia. 

Czy TikTok zatriumfuje nad Instagramem? 

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wydawać by się mogło, że nic nie pokona Instagrama w kategorii fotograficznych aplikacji społecznościowych

Jednak to TikTok zyskuje coraz większe grono nowych użytkowników, zwłaszcza wśród młodych osób. W tej chwili, przewaga Instagrama jest bezpieczna – prawie 50% więcej aktywnych użytkowników. Ale to TikTok znacznie szybciej się rozwija i jest pionierem w wielu rozwiązaniach, które potem Instagram kopiuje i udostępnia w swojej aplikacji, np. opcja dodawania podkładu muzycznego, czy scalanie materiałów wideo w 60-sekundowe całości. 

Sprawdź też: Fenomen TikToka: czy warto na nim zaistnieć?

W mediach, coraz częściej pojawiają się opinie o triumfie technologicznym TikToka nad Instagramem. Czy będzie podobnie, również w kwestii ilości aktywnych użytkowników? Czas pokaże.

Czym kierować się wybierając medium dla swojego biznesu?

Jeszcze kilka lat wstecz, nie byłoby dylematu, jaki serwis społecznościowy wybrać. Dla większości wybór był tylko jeden.Aktualnie, w czasach podziału aktywnych w internecie użytkowników na kilkanaście platform społecznościowych, pojawiło się spore wyzwanie, jakie kryteria przyjąć, żeby konwersja była najkorzystniejsza dla firmy. 

Jak więc dokonać wyboru? Po pierwsze, poznając grupy odbiorców poszczególnych serwisów, jak również określając strony, z których najczęściej korzystają nasi klienci. Istotne jest również dopasowanie wyboru do stron, oferujących najbardziej dopasowanych do naszej grupy docelowej użytkowników. 

Po drugie, poznając specyfikę działania, słabe i mocne strony oraz możliwości, jakie oferuje każda z platform. I tak, jeśli przygotowaliśmy materiał wideo, warto wziąć pod uwagę serwisy YouTube, czy TikTok. 

Z kolei, jeśli zależy nam na publikacji materiałów o różnej treści – wideo, graficznych, czy tekstowych, warte uwagi będą Facebook i Twitter. Jeśli chcemy promować swoje produkty i usługi, skupiając użytkownika na wizualnej stronie i grafice, nie możemy w mediaplanie pominąć serwisów, jak Instagram i Pinterest. Natomiast, doskonałym wsparciem w budowaniu świadomości marki, w kontaktach B2B i dzieleniu się materiałami z różnych źródeł – jak artykuły, cytaty, wypowiedzi, będzie Twitter.  

Świat mediów społecznościowych jest bardzo dynamiczny. Platformy, aktualnie będące w czołówce, nie mogą być bierne i muszą na bieżąco reagować na innowacje, jakie co rusz proponują serwisy z niższych pozycji rankingu. Z kolei pretendenci do podium, by zwiększyć zainteresowanie, powinni nieustannie się rozwijać i dbać o jakość rozwiązań, oferowanych użytkownikom. 

Autor:
Dominika Sierewicz
Account Manager 

 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest