Jedni ją kochają drudzy nienawidzą – Canva w marketingu. Narzędzie, które początkowo miało służyć studentom, dzisiaj podbija internet. Jak skutecznie wykorzystać Canvę w agencji kreatywnej lub działach marketingu? Sprawdzimy dziś co najmniej 5 sposobów.
Czym jest Canva?
Canva to narzędzie, w którym możemy tworzyć różnego rodzaju projekty graficzne. Posiada ona wersję online na przeglądarki internetowe oraz aplikacje na telefon lub tablet. Początkowo był to projekt stworzony przez Melanie Perkins i Cliffa Obrechta na potrzeby tworzenia studenckich roczników. Powstał on w 2012 roku.
Prostota w obsłudze i intuicyjność tego narzędzia od samego początku zyskały wielu fanów, ponieważ już w pierwszym roku istnienia Canva posiadała aż 750 tys. aktywnych użytkowników.
Wraz ze wzrostem popularności Canvy pojawiły się możliwości jej rozwoju i tak już w 2015 roku, przeobraziła się ona w publiczną platformę do projektowania graficznego, która dzisiaj jest jednym z chętniej wybieranych narzędzi wspierających prowadzenie działań marketingowych w social mediach.
Wolisz słuchać niż czytać? Włącz odcinek naszego podcastu Canva w marketingu. 5 sposobów wykorzystania >>>
Canva w marketingu: 5 sposobów na wykorzystanie
Skoro jest to takie proste i intuicyjne narzędzie, to dlaczego z niego nie korzystać? Canva skutecznie łączy w sobie co najmniej kilka innych często płatnych platform. W jej zasobach znajdziemy szeroką bazę zdjęć, grafik i wideo, posiada ona również funkcje, które pozwalają na obróbkę fotografii, tworzenie mockupów, czy prostych animacji i filmów.
Z Canvy możemy korzystać zarówno w wersji darmowej jak i płatnej. Do dyspozycji mamy kilka różnych pakietów, a najkorzystniejszy, który może okazać się strzałem w 10 w przypadku agencji czy małej firmy, to pakiet CANVA DLA ZESPOŁÓW. Wersja płatna poszerza nam dostęp do wielu materiałów oraz odblokowuje dodatkowe funkcje i szablony.
Platforma ciągle się rozwija, a w ostatnim czasie wprowadziła do swojej oferty opcje wspierane przez sztuczną inteligencję co już teraz jest dużym krokiem przybliżającym ją do aplikacji oferowanych np. przez pakiet Adobe.
Skoro wiemy już co nieco o samej Canvie, to zastanówmy się w jaki sposób wykorzystać potencjał tego narzędzia?
1. Praca na tablicach i mood boardach
Pracując w zespole czasami pojawia się potrzeba zorganizowania i poukładania pewnych rzeczy, tak aby praca przebiegała płynnie i nic po drodzę się nie zgubiło.
Przygotowujesz ofertę dla potencjalnego klienta, masz do omówienia ważny projekt lub potrzebujesz zebrać pomysły na działania w social mediach w jednym miejscu? Korzystaj z dostępnych wzorów tablic i moodboardów!
Canva pozwala nam na pracę zespołową w czasie rzeczywistym, dzięki czemu każda osoba posiadająca dostęp do naszego projektu (link) może na bieżąco komentować i uzupełniać w nim treści.
Za pomocą dostępnych szablonów stworzysz m.in. mapy myśli, które są przydatne przy organizacji firmowych spotkań i brainstormów, dzięki takiemu rozwiązaniu możemy wrócić do projektu w dowolnym momencie, aby prześledzić uwagi i komentarze od całego zespołu. Kiedy spotykamy się zespołem żeby omówić nowy projekt i wymyślić koncepcję kreatywną na prowadzenie działań w social mediach z pomocą przychodzi szeroki wachlarz gotowych moodboardów. Moodboard może być traktowany jak przewodnik po tone of voice marki, określa i zbiera najważniejsze jej cechy jak np. styl fotografii, czy charakterystyczne kolory i czcionki. Jest to taki skrót, do którego możemy szybko wrócić by odpowiednio dostosować swoje działania.
Zarządzając zespołem przydatne może okazać się również stworzenie za pomocą tablic listy zadań, dzięki którym uporządkujesz zadania w intuicyjny i łatwy sposób, stworzysz przestrzeń do organizacji pracy na projekcie oraz będziesz mieć kontrolę nad bieżącym przepływem informacji i postępem prac.
Jeśli w Twojej firmie organizowane są interaktywne szkolenia i warsztaty, to z pewnością spodoba Ci się korzystanie z tablic przygotowując karty pracy. Dzięki nim stworzysz angażujące uczestników materiały, które później możesz dowolnie powielać i dostosowywać według potrzeb.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że Canva każdy projekt i wprowadzoną w nim zmianę zapisuje od razu, dlatego swoje projekty przed wprowadzeniem zmian warto kopiować, aby nie stracić wcześniejszej wersji projektu.
TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: Narzędzia marketingu internetowego, które pomogą Twojej marce odnieść sukces >>>
2. Tworzenie i udostępnianie prezentacji
Skoro wiesz już jak wykorzystać tablice i moodboardy, to możemy przyjrzeć się dostępnym w Canvie szablonom prezentacji. Jest to kolejny sposób na wykorzystanie Canvy, do efektywnej pracy w naszym zespole. Jak już możesz się domyślać, podczas codziennej pracy w agencji marketingowej często zachodzi potrzeba przygotowania różnego typu prezentacji, aby robić to szybko i estetycznie warto skorzystać z dostępnych gotowych szablonów, których płatna wersja Canvy posiada ogromną ilość.
Jak wykorzystać potencjał prezentacji w Canvie?
Jednym z takich przypadków może być tworzenie prezentacji biznesowych na potrzeby pokazania potencjalnych możliwości współpracy, danych sprzedażowych, osiągniętych celów lub planów na dalszy rozwój marki czy produktu. Co ciekawe, wpisując w wyszukiwarkę słowo klucz otrzymasz propozycję szablonów pasujących stylem do wybranego tematu. Dzięki temu oszczędzisz sporo czasu i zamiast martwić się wyglądem prezentacji, możesz skupić się na jej treści.
Szablony prezentacji dostępne w Canvie, to też nieoceniona pomoc w przygotowywaniu np. portfolio. Dzięki dostępnym opcjom na udostępnianie prezentacji – możesz portfolio skonfigurować, tak że odbiorcy będą mogli wyświetlać jego treść, ale nie będą mogli edytować zawartości. Taka konfiguracja zabezpieczy portfolio przed przypadkowym usunięciem zawartości przez osobę z zewnątrz, a Twój zespół nadal będzie mógł stopniowo uzupełniać treści i poszerzać zakres prezentacji o nowe projekty.
Jak widzisz korzystanie z gotowych szablonów zdecydowanie przyspiesza pracę w zespole. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się na pakiet płatny, to w panelu użytkownika w aplikacji możesz tworzyć “szablony marki”, dzięki nim jeszcze szybciej skonfigurujesz wygląd prezentacji, co dodatkowo ułatwi zachowanie spójności i estetyki przygotowywanych materiałów marketingowych.
POBIERZ CHECKLISTĘ: Jak stworzyć grafikę w Canvie >>>
3. Tworzenie szablonów marki
Wspomniałam o szablonach marki przy tworzeniu prezentacji, poświęcimy teraz kilka chwil na szersze omówienie o co w tym właściwie chodzi. Canva posiada możliwość tworzenia szablonów marki, jest to opcja dostępna zarówno w pakiecie darmowym jak i płatnym. Jednak warto zaznaczyć, że pakiet płatny rozszerza możliwość tworzenia szablonów marki do nawet 100 sztuk!
No dobrze, więc czym jest szablon marki? To nic innego jak taki mini brandbook, który możesz utworzyć w Canvie. W panelu bocznym aplikacji wybierz zakładkę “Marka” i w tym miejscu stwórz nowy szablon marki.
Każdy taki brandbook możesz uzupełnić o logotypy, czcionki, charakterystyczne kolory marki, ale również grafiki i ikony. Posiadając skonfigurowane szablony marki np. swoich klientów możesz w szybki i intuicyjny sposób dostosować wygląd danego projektu. Tworzenie szablonów marki jest bardzo pomocne w przygotowywaniu np. postów do social mediów czy wspomnianych wcześniej prezentacji, ale przyspiesza również tworzenie zupełnie nowej grafiki od podstaw.
Dzięki szablonom nie musisz za każdym razem wgrywać interesujących Cię elementów, czy szukać odpowiednich czcionek i kolorów. Wystarczy jedynie, że podczas edycji wybierzesz z listy interesującą Cię markę i możesz zacząć pracę. Wszystko znajduje się w jednym miejscu i jest bardzo łatwo dostępne. Szablony marki nie tylko przyspieszają pracę nad tworzeniem treści, ale również pomagają zachować spójność. Nie ma chyba nic gorszego niż niekonsekwentne działania i wprowadzanie chaosu w komunikacji.
Mając listę charakterystycznych elementów brandingowych zawsze pod ręką, masz pewność, że każda osoba w zespole korzysta dokładnie z tego samego zestawu co Ty i nie ma tutaj miejsca na różnice w kolorystyce, czy zastosowanym foncie.
4. Korzystanie z bazy zdjęć i wideo
Tworząc różnego typu treści marketingowe zdarza się, że potrzebujesz znaleźć ładne zdjęcie lub wideo, ale Twój klient nie dostarczył ich w przesłanych materiałach? Brzmi znajomo? Tutaj również pomocna może okazać się Canva.
Na samym początku artykułu wspominałam już, że posiada ona szeroką bazę zdjęć, filmów i grafik do wykorzystania w naszych projektach. W pakiecie płatnym baza ta często pokrywa się z zasobami, które są dostępne na innych płatnych platformach typu shutterstock, czy rawpixel. Jeśli więc Twoja praca opiera się na współpracy z zespołem i podczas niej często zdarza ci się korzystać z baz zdjęć i wideo, polecam rozważyć wykupienie pakietu Canva dla Zespołów. Dzięki dostępnej w aplikacji szerokiej bibliotece zasobów wyeliminujesz potrzebę dokupowania dodatkowych subskrypcji na innych platformach. Przyczyni się to nie tylko do usprawnienia pracy, ale pozwoli również zaoszczędzić kilkadziesiąt lub nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Zasoby dostępne w Canvie oczywiście nie pokryją każdej możliwej potrzeby, dlatego zanim zdecydujesz się na płatną subskrypcję, warto razem z Twoim zespołem przeanalizować jej możliwości na okresie próbnym. Pozwoli Ci to uzyskać cenny feedback, czy to co oferuje Canva jest dla Was wystarczające, czy jednak potrzebujecie wsparcia dodatkowych narzędzi lub bibliotek. Decyzja jak zawsze zależna jest wyłącznie od indywidualnych preferencji.
5. Korzystanie z planera treści
Praca w zespole marketingowym bardzo mocno związana jest z prowadzeniem profili w mediach społecznościowych. Zazwyczaj planując jakieś działania, układamy harmonogramy i robimy plan na to, co i gdzie publikować. W sieci znajdziesz masę narzędzi, które ułatwiają publikowanie i planowanie treści na różnych platformach, ale czy wiesz, że Canva również posiada tego typu opcję?
Planer treści, to nic innego jak możliwość prowadzenia wirtualnego kalendarza, w którym zaplanujesz publikację postów na przykład na Twoim firmowym profilu. Canva posiada możliwość połączenia konta z takimi platformami jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Slack i Tumblr. Jeśli zdecydujesz się na korzystanie z pakietu Canva dla zespołów, do zaplanowania niektórych treści może być wymagane wcześniejsze zatwierdzenie przez właściciela projektu. Jest to zabezpieczenie, które chroni przed przypadkowym opublikowaniem nieskończonego jeszcze projektu. Planując treści z poziomu komputera możesz to zrobić klikając opcję udostępnij (dostępną przy danym projekcie), a następnie wybierz “harmonogram”. W panelu harmonogramu możesz ustalać datę oraz godzinę publikacji na wszystkich z Canvą kontach.
Harmonogram publikacji możesz również udostępnić innym członkom swojego zespołu. Jeśli chcesz to zrobić, pamiętaj, żeby nadać odpowiednie uprawnienia do edycji planera, tak samo jak w przypadku udostępniania pojedynczego projektu lub prezentacji. Czy dzięki korzystaniu z planera w Canvie zaoszczędzisz dodatkowe środki? Jeśli Twoje działania opierają się na publikowaniu na tych najpopularniejszych platformach, to tak. Nie musisz dzięki dostępnym synchronizacją wykupować dodatkowych płatnych narzędzi do planowania, a dodatkowo wszystko możesz robić w jednym miejscu, bez potrzeby pobierania grafik i wgrywania ich do innych aplikacji.
Podsumowanie
Jeśli do tej pory Canva była dla Ciebie narzędziem na które nie zwracał_ś szczególnej uwagi, to mam nadzieje, że po lekturze tego artykułu poświęcisz jej trochę czasu i przetestujesz jej możliwości.
5 ciekawych sposobów na wykorzystanie Canvy w marketingu lub agencji kreatywnej to:
- Praca na mood boardach, dzięki której zorganizujesz efektywną burze mózgów lub poukładasz listę zadań dla zespołu.
- Korzystanie z dostępnych szablonów prezentacji np. do stworzenia portfolio lub propozycji współpracy z klientem.
- Tworzenie szablonów marki, które możesz wykorzystać na potrzeby pracy z klientem i szybszego tworzenia nowych projektów.
- Korzystanie z bazy zdjęć i wideo, która eliminuje potrzebę dokupowania dodatkowych subskrypcji na innych platformach oraz dostarcza dobre i jakościowe materiały do pracy.
- Praca z planerem publikacji w social mediach, co może okazać się ciekawym sposobem na organizację pracy i zarządzanie treściami na różnych profilach w szybki i łatwy sposób.
Dzisiejsze przykłady, to tylko namiastka możliwości jakie oferuje Canva. Narzędzie to stale się rozwija i zyskuje coraz lepiej dopracowane funkcje.
W More Bananas jest cennym wsparciem dla naszych działań. A ty, korzystasz z niej na co dzień w swojej pracy? Jeśli nie, daj znać czy zamierzasz ją wypróbować.
Miłej zabawy!
Bardzo przydatny artykuł, świetnie się czyta! Do niedawna myślałem o Canvie, jak o bardzo prostej aplikacji, nie mając pojęcia o planerze treści, możliwości pracy z mood boardami, czy innych funkcjach o których tu opowiadasz. Dzięki!