Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Aktywacje konsumenckie i kampanie reklamowe w mediach społecznościowych – jak się do tego zabrać?

Jacek Szczepan

Jacek Szczepan

Zastanawiasz się nad wykorzystaniem swoich social mediów do organizacji konkursu? Szukasz sposobu na wzrost sprzedaży produktów lub usług swojej marki, ale nie wiesz, jakie opcje będą najlepsze?

W artykule skupimy się na konkretnych przykładach aktywacji konsumenckiej oraz sposobach na stworzenie skutecznej kampanii reklamowej. Wszystko po to, żeby po jego lekturze móc ocenić, czy planowane przez Ciebie działania marketingowe mają nie tylko ręce i nogi”, a także głowę”.

Aktywacja konsumencka a kampania reklamowa

W pierwszej kolejności musimy rozróżnić czym jest aktywacja konsumencka, a czym kampania reklamowa. 

Aktywacje konsumenckie to działania, które mają skłonić klienta do podjęcia działania z daną marką. Możemy to robić na wiele sposobów, m.in. poprzez konkursy, ankiety w stories na Instagramie lub challenge na Tik-Toku. 

Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych to płatne działania, które mogą służyć różnym celom zwiększać rozpoznawalność marki, przekierowywać do konkretnej strony www lub wspomagać konwersję. 

Przykłady aktywacji konsumenckich 

Zatrzymaj się na chwilę przy aktywacjach konsumenckich, żeby lepiej zrozumieć, czym są i w jaki sposób możesz je wykorzystać w biznesie. 

Konkursy w social mediach

Jedną z najczęściej wykorzystywanych aktywacji w mediach społecznościowych będą konkursy. Są świetne do pozyskiwania nowych odbiorców_czyń na Twoich profilach, aktywizowania społeczności oraz promocji produktów.

Należy jednak pamiętać, że ich przeprowadzenie musi być zgodne z prawem. Jakich zasad musisz się trzymać? 

  • Konkurs musi posiadać regulamin z konkretnymi informacjami (np. kto jest organizatorem, jakie są zasady, nagrody, warunki uczestnictwa etc.).  
  • Wyłonienie zwycięzców nie może odbyć się w wyniku losowania. Bez zgody właściwej izby administracji skarbowej grozi to wysoką karą pieniężną.
  • Zadanie konkursowe nie może być związane z akcjami na Facebooku (m.in. polubienie strony, oznaczanie kogoś w komentarzu, udostępnienie).

Lista punktów, które należy spełnić, jest całkiem długa. Z tego powodu warto sięgnąć po profesjonalną pomoc, np. zlecić to doświadczonej agencji. 🙂 

Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce 

AR rozszerzona rzeczywistość to efekty, które łączą ze sobą świat realny i wirtualny poprzez nakładanie elementów na zdjęcia czy wideo. Możemy dodawać je na naszą stronę WWW lub korzystać z nich na Instagramie albo Tik-Toku. 

W ciągu ostatnich paru lat zakupy w dużej mierze przeniosły się do świata online. Takie rozwiązanie ma sporo plusów, ale istnieją również minusy, jak brak możliwość zobaczenia produktu na żywo. 

W tym przypadku na pomoc przychodzi AR. Wirtualne przymierzalnie z ubraniami, dopasowanie koloru szminki, sprawdzenie efektu tuszu do rzęs czy nawet wizualizacja mebli pozwalają zaspokoić potrzeby konsumentów bez konieczności wychodzenia z domu. 

Takie rozwiązania są świetnym narzędziem aktywacji konsumenckiej. 

  • Ułatwiają podjęcie decyzji zakupowej.
  • Zwiększają sprzedaż. 
  • Zwracają uwagę, wzbudzają zainteresowanie.
  • Powodują większą aktywność z naszymi produktami. 

Challenge

Trendy i challenge na Tik-Toku to filmy, które opierają się na tym samym schemacie. Może to być np. dokańczanie swoimi słowami fragmentu utworu. Wykonywane przez tysiące, a nawet setki tysięcy osób, sprawiają, że są dobrze widoczne na platformie przez parę lub paręnaście dni. 

Jak może to wykorzystać marka? Oczywiście najważniejszy jest pomysł. Musi być prosty, a jednocześnie chwytliwy. Przykładem może być akcja Samsunga, który stworzył trend #MakeMomEpic z okazji Dnia Mamy, który polegał na dodaniu zdjęć swojej mamy. Doskonały w swojej prostocie pomysł zebrał ponad 4 miliony dodanych filmów. 

Zainteresuje Cię również: Najciekawsze kampanie marek na TikToku w 2021

Kampania reklamowa krok po kroku 

Działania reklamowe mają sprecyzowany i policzalny cel. Oznacza to, że umawiasz się na konkretne liczby i to właśnie na nich będziesz pracować. 

Facebook oraz Instagram Ads 

Kampanie Facebook oraz Instagram Ads będziesz prowadzić z użyciem menedżera reklam Facebooka. Przed rozpoczęciem kampanii najważniejsze będzie stworzenie odpowiedniego briefu, w którym m.in. zawrzesz swoje cele, budżet reklamowy, założenia i grupę odbiorców.

W dalszej kolejności agencja przedstawi Ci plan działania. To etap doprecyzowania założeń i rozpisania kluczowych zadań projektu.

Na tym etapie musisz już działać dwutorowo. Z jednej strony należy ustalić ogólny przekaz kampanii i zadbać o komunikację wizualną. Z drugiej – trzeba koniecznie zająć się strategią i realizacją reklamy efektywnościowej, czyli w skrócie – Adsami. Na końcu przygotowujemy wskaźniki mierzenia efektywności oraz zakładane KPI. 

Przykładowymi wskaźnikami mogą być: 

CTR click-through rate współczynnik klikalności. Sprawdzamy ile osób, które widziały reklamy, zdecydowało się w nią kliknąć. 

CPA cost per action jeśli naszym finalnym celem jest konwersja, dowiemy się, ile musimy za nią zapłacić. 

CPC cost per click czyli, ile kosztuje nas jedno kliknięcie w reklamę.

Przeczytaj także: Pro Tipy na początku działań performance

W trakcie prowadzenia kampanii zazwyczaj wykorzystujemy również remarketing czy retargeting. Polega to na ponownym docieraniu do niektórych osób (np. tych, które weszły już w interakcję z marką, kliknęły baner czy skomentowały). To ważne, ponieważ prawdopodobnie przy pierwszym zetknięciu z reklamą, użytkownika_czka nie zdecyduje się na zakup. 

Influencer marketing 

Co prawda influencer marketing jest częściej kojarzony z social media marketingiem, ale może mieć on również swoje zastosowanie w kampaniach reklamowych. W jaki sposób? Przez programy afiliacyjne! 

Programy partnerskie polegają na tym, że dany influencer, bloger czy vloger dostaje specjalny link afiliacyjny do naszego produktu i podaje go swoim odbiorcom. W momencie, kiedy ktoś kupuje coś poprzez ten link, influencer dostaje określony % od sprzedaży. 

Realizacja

Jak zatem wygląda realizacja takich działań krok po kroku?

Stworzenie strategii działania popartej początkową analizą
Zgromadzenie i stworzenie wszystkich materiałów i formatów reklamowych
✅ Potwierdzenie budżetu
✅ Skoordynowanie współpracy z wybranymi influencerami
✅ Określenie terminu startu i metody bieżącej ewaluacji kampanii

Przed samą egzekucją warto zrobić sobie swoja własną checklistę i powyższe 5 kluczowych filarów warto odhaczyć przed startem. Jeżeli masz komplet działaj!

Raportowanie

Podczas przeglądania raportów mimowolnie rozglądasz się za marketingową enigmą, która przetłumaczy te wszystkie wskaźniki na ludzkie? Nic dziwnego! Jednak ich zrozumienie i umiejętność analizy jest jednym z kluczowych elementów nowoczesnego marketingu.

Na co zwrócić szczególną uwagę? Na KPI i wskaźniki, które założyliśmy sobie na początku kampanii. Oczywiście one będą się różniły w zależności od postawionego przed daną kampanią lub aktywacją konsumencką celu.

Przeczytaj także Audyty komunikacji w Social Mediach? A po co to komu?

Przykładowo dla celu: budowanie świadomości istnienia marki (brand awareness) będziemy mierzyć wskaźniki takie jak:

– całkowity zasięg,
– wyświetlenia,
– Unique Users na lp kampanii,
– reakcje w social mediach influencerów,
– reakcje w social mediach Twojej marki.

Jeżeli działania reklamowe będą miały za cel: zebranie jak największej liczby leadów, wtedy oczywiście musisz  dodać np. wskaźnik Liczba zebranych leadów.

W przypadku aktywacji konsumenckiej sytuacja będzie się miała podobnie, jednak najprawdopodobniej będziesz mierzyć także:

– liczbę reakcji w social mediach (np. pod postem konkursowym).
– poziom zaangażowania (ilość komentarzy).
– treść komentarzy (negatywne vs pozytywne).

Po przeczytaniu artykułu zaczęły pojawiać Ci się w głowie świetne pomysły na promocję swojego produktu lub usługi? Właśnie o to chodziło! Zacznij od briefu i dopasowaniu działań do swoich potrzeb lub napisz do nas   przejdziemy przez wszystkie kroki wspólnie i dobierzemy najkorzystniejszy scenariusz dla Twojego biznesu! 

Autor: Jacek Szczepan, Marketing Strategist

Jacek Szczepan

Jacek Szczepan

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii