Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
siła bookstagrama

Siła bookstagrama

Uwielbiamy czytać, zatem witamy w raju, czyli na bookstagramie! Jest to miejsce, gdzie digital przenika się z tradycją. Książki wciąż pozostają ogromną siłą, a wykorzystanie promocji online pomaga dotrzeć do większej liczby odbiorców. Połączenie klasycznej formy rozrywki, jaką jest czytanie, z kreatywnością i możliwościami Instagrama zagrało idealnie. Dlatego ulubionym miejscem do szukania inspiracji dla każdej jesieniary powinien być właśnie bookstagram.

Zapraszamy na szybką podróż do magicznego świata książek na polskim Instagramie! 

*UWAGA treści mogą spowodować nieodpartą chęć zakupu kolejnego tytułu*

siła bookstagrama

Gdzie leży największa siła bookstagrama?

Lubisz to uczucie, gdy chwytasz do ręki nowy egzemplarz książki i przewracasz z namaszczeniem każdą ze stron? Och, ja również! 

Jak wykazują nowe badania, w Polsce z Instagrama korzysta blisko 9,2 mln osób. Natomiast według Biblioteki Narodowej poziom czytelnictwa wciąż wzrasta. Polacy najchętniej sięgają po literaturę sensacyjno-kryminalną (24%), popularną (20%) oraz biografie (19%). Wydawnictwa, jak i recenzenci w pełni wykorzystują możliwości Instagrama, bazując na ciekawych, kreatywnych i oryginalnych pomysłach pokazania konkretnego tytułu. Można mówić o symbiozie rynku wydawniczego i Instagrama, pozwalającego na atrakcyjną prezentację tytułu. Dlaczego tak chętnie oglądamy profile z książkami? Bookstagram wykorzystuje wszystko, co najlepsze: przyciąga estetyką, ale również recenzjami, zapowiedziami, tematyka postów jest wszechstronna i dociera do bardzo szerokiej grupy odbiorców. 

A może zainteresuje Cię: Jak ciekawie i angażująco prowadzić firmowego Instagrama?

Rynek wydawniczy, a bookstagram – jak to działa?

Bookstagramerzy to influencerzy zajmujący się recenzowaniem i prezentowaniem nowych tytułów książkowych. Mogą współpracować z wydawnictwami oraz autorami, dzięki czemu mają stały dostęp do nowych tytułów, często jeszcze przed ich premierą.

To od opinii czytelników zależy sukces tytułu oraz w dużej części jego promocja. Niektóre tytuły oparte są w większości na akcjach związanych z bookstagramerami. Działy promocji aktywnie współpracują z recenzentami, a publikacje na Instagramie są jedną z głównych dróg dotarcia do czytelników. Książki posiadają swoje własne hasztagi, a atrakcyjne zdjęcia przykuwają uwagę!  Dobrze zorganizowana akcja promocyjna z bookstagramerami może przynieść naprawdę świetne wyniki sprzedaży, ponieważ wielu z nich ma duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Dodatkowo zdjęcia tworzone przez recenzentów mogą być, oczywiście za ich zgodą, gotowym materiałem do wykorzystania w dalszej promocji książki!

Oto słowniczek, który przybliży pojęcia związane z rynkiem wydawniczym:

Blurb — jest to rekomendacja lub streszczenie tytułu, znajdujące się na tyle książki. Często to właśnie na jego podstawie czytelnik decyduje się na zakup, dlatego powinien przede wszystkich przyciągnąć jego uwagę i zaciekawić. Do tworzenia blurbów zapraszani są inni autorzy, znane osoby, ale coraz częściej także bookstagramerzy.

Recenzja — opinia na temat książki, która zamieszczona jest na portalach takich jak Lubimy czytać, Instagramie, blogach lub jest początkową wskazówką dla wydawnictwa na temat jakości tytułu i potencjalnych dróg promocji.

Sampling — w wydawnictwach wykorzystywane jest wysyłanie dużej ilości książek do osób zainteresowanych tematyką (np. czytających kryminały). Znajduje się je najczęściej za pomocą grup na Facebooku lub Instagrama. Nie muszą mieć one dużych zasięgów, a wysyłanie książek ma wpłynąć na budowanie rozpoznawalności tytułu i spływanie organicznych recenzji wśród zainteresowanych odbiorców. 

Szczotki —  jest to potoczna nazwa pierwszych, próbnych wydruków książki. Dzięki niej można sprawdzić poprawność materiału lub wysłać treść do recenzentów jeszcze przed samą premierą tytułu.

Subiektywne zestawienie ciekawych profili 

Na bookstagramie zdecydowanie każdy znajdzie coś dla siebie! Niektóre profile poświęcone są tylko konkretnym gatunkom literackim, a inne wszystkimi nowościami wydawniczymi. Przedstawiam subiektywne zestawienie kilku profili, które przyciągnęły moją uwagę:

ladymargot

 

ver.reads

 

rudy_lisek_czyta

bukowy_czytajnik

zaczytana.querida

okon_w_sieci

Bookstagram to nie tylko recenzenci! Wiele wydawnictw prowadzi estetyczne i inspirujące profile. Oto kilka z nich: 

Wydawnictwo Karakter

Wydawnictwo Czwarta Strona

 

Wydawnictwo Tajfuny

Wydawnictwo Otwarte

Wydawnictwo Znak

Wielu autorów buduje także swoje profile społecznościowe właśnie na Instagramie, m.in.: Jakub Żulczyk, Anna Ciarkowska czy Mariusz Szczygieł.

Być może zainteresuje Cię: Te książki o marketingu warto przeczytać

Książki, pomimo pojawiających się nowych form rozrywki, wciąż pozostają dla wielu osób niezastąpione. Zachęcam Was do śledzenia profili bookstagramerów i wydawnictw. To nie tylko uczta dla oka, ale także wsparcie podczas szukania lektury idealnej na jesienne i zimowe wieczory.

A teraz czas wybrać się do księgarni…

Autorka:

Paulina Gawęda

Social Media Specialist

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments