Instagram od lat jest jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych. Nie dziwi zatem, że wiele marek posiada tam swoje konto, a kolejne chcą dołączyć do tego grona. Zanim jednak zaczniesz marketing na Instagramie dla swojego brandu, zastanów się, jak angażująco prowadzić firmowy profil? Jak tworzyć wartościowy dla fanów content? Publikować ciekawe i angażujące followersów treści to podstawa działań. Podpowiadamy, jak to robić.
Jak prowadzić Instagrama dla marki? Przede wszystkim oprócz walorów estetycznych, a więc układu i wysokiej jakości zdjęć, potrzebny będzie Ci pomysł na zaangażowanie użytkowników. Szukaj, wybieraj i publikuj takie treści, po które obserwujący z chęcią będą wracać.
Zdecyduj, jaki cel będzie miał Twój marketing na Instagramie
Wybierz między budowaniem wizerunku i zwiększeniem rozpoznawalności a sprzedażą. Te cele mogą być pośrednie i na pewnym etapie będą się zazębiać czy wręcz uzupełniać. Jesteś w stanie inspirować stylizacjami, jednocześnie umożliwiając bezpośredni zakup danego produktu, prosto z Twojego sklepu lub z poziomu aplikacji. Twój profil może mieć także funkcję edukacyjną albo realizować strategię personal brandingu. Możesz inspirować, informować, prowadząc przy tym dialog z użytkownikami.
Dobry przykład: Too Good To Go (@toogoodtogo.pl) • Instagram photos and videos
Możliwe, że marketing na Instagramie będzie Ci służyć do pozyskiwania i wykorzystywania user generated content. Możesz tutaj także pokazywać działania marki od kuchni. Dopasuj cel swojego konta do założeń, a także możliwości i zasobów. I angażuj za wszelką cenę.
Jak ciekawie prowadzić Instagrama – poznaj swoich odbiorców
Jeżeli prowadzisz firmowego Instagrama, pamiętaj, żeby nie tworzyć go „pod siebie”. Twoim celem jest kontakt z fanami. Musisz pamiętać, aby dobrze poznać swoich odbiorców. Czego oczekują, jakie są ich obawy, ulubione tematy i problemy do rozwiązania? Co możesz im zaoferować, aby zostali z Tobą na dłużej? To kluczowe pytania, na które musisz znać odpowiedzi. Najlepiej przygotować kilka person i na ich podstawie przemyśleć, jakiego typu publikacje będą dla nich interesujące.
Użytkownicy muszą chcieć wracać do Twoich treści, a także czekać na nowe inspiracje czy tipy edukacyjne. Pamiętaj, że Instagram to medium społecznościowe, które właśnie na społeczności i relacjach się opiera. Twórz treści, w których osoby będą mogły swobodnie się wypowiadać. Zadawaj pytania, zachęcaj do podjęcia dyskusji i wyrażania własnego zdania.
Przeczytaj również: Bezpieczeństwo na Instagramie. Jak zabezpieczyć konto przed kradzieżą?
Bardzo dobrze sprawdzą się w tym przypadku relacje, które są obecnie najchętniej przeglądanym formatem postów na Instagramie. Znajdziesz tam możliwość zadania pytania otwartego, czy przeprowadzenia krótkiej ankiety.
Możesz także zdecydować się na przygotowanie instaplansz, którą później użytkownicy będą mogli udostępniać w swoich relacjach, zaznaczając swoje wybory. Nie zrażaj się, jeżeli na początku kilka razy z rzędu nie otrzymasz odpowiedzi, konsekwentnie przeprowadzaj testy i analizy danych. Na bieżąco sprawdzaj statystyki, które powiedzą Ci, jakie efekty Twojej pracy są lepiej odbierane, a także, jacy są ludzie, którzy Cię obserwują – ile mają lat i skąd pochodzą. Już ta garstka informacji będzie w stanie ułatwić Ci przygotowanie odpowiednich treści na ten kanał.
Marketing na Instagramie – trendy, stylistyka, feed
Pamiętaj, że Instagram narodził się z potrzeb estetycznych. Przez długi czas to ekipa Instagrama zatwierdzała, co zostanie opublikowane, i co spełnia wymogi platformy. W głównej mierze chodziło tu właśnie o estetykę nowych zdjęć. Dziś medium to jest zalewane wszelkimi rodzajami treści, ale te, które przyciągają wzrok, zostają z odbiorcami na dłużej i zachęcają, by je obserwować.
1. Obserwuj konkurencję, obserwuj innych:
Piekarnia Cukiernia Awiteks (@awiteks.piekarnia) • Instagram photos and videos
Kasia Cieślik – Kolankowska (@pannalemoniada) • Instagram photos and videos
Adrianna Zielińska (@alabasterfox) • Instagram photos and videos
2. Wykorzystuj jeden z najnowszych trendów na Instagramie: karuzele edukacyjne:
Instacademy INSTATIPS (@instacademy_) • Instagram photos and videos
Asia i Karolina | Włosy (@curlywurlysistas) • Instagram photos and videos
ZARABIAJ NA RĘKODZIELE (@vademecum.rekodzielnika) • Instagram photos and videos
3. Korzystaj z szablonów
Szablon możesz przygotować samodzielnie lub zakupić gotowy:
45 Puzzle Feed ideas | inspiracja, grafika, kolaże
4. Używaj presetów, które ujednolicą profil
Wybierz najwyżej 3 pasujące do siebie, których będziesz naprzemienne używać. Pamiętaj, że w zależności od tego, czym zajmuje się Twoja firma, musisz pamiętać, żeby były one naturalne.
5. Ostrożnie z filtrami
W przypadku tematyki kulinarnej wystrzegaj się filtrów, które zniekształcą kolory i spowodują, że danie nie będzie wyglądać atrakcyjnie, ale sztucznie. Marketing na Instagramie musi być autentyczny, żeby był skuteczny.
6. Wykorzystaj silny ostatnio trend na naturalność
Może być on Twoim wyróżnikiem. Nie przerabiaj zdjęć ani filmów, nie upiększaj ich, ale pamiętaj o właściwej estetyce i o odpowiednim oświetleniu. Nawet nie stosując filtrów, zdjęcia powinny być po prostu dobrej jakości. Mogą ją mieć pogorszoną, ale tylko w przypadku świadomego założenia, że takie treści publikujesz.
Co decyduje o powodzeniu firmowego Instagrama
Postaw na wzór, powtarzalność i konsekwencję. Linie postów staraj się publikować w regularnych odstępach od innych treści. Może być to styl naprzemienny albo trójkowy. Wybór należy do Ciebie. Jeżeli postawisz na miszmasz i będzie on konsekwentny, to także jest dobry pomysł.
Jakie treści publikować na firmowym koncie
Przede wszystkim pamiętaj, że na Instagramie masz możliwość publikowania dwóch różnych typów treści. Tradycyjne posty, które pojawiają się na stronie głównej, jak i relacje (Stories), które znikają po 24 godzinach i są widoczne w kółeczkach na samej górze panelu.
Pamiętasz, jaki postawiłeś sobie cel? Działaj zgodnie z nim. Na firmowym koncie na Instagramie warto regularnie publikować posty przedstawiające produkt. Pilnuj, by były to ładne zdjęcia i wideo, a nie tradycyjne packshoty. Nie zapomnij o głównym założeniu tego medium społecznościowego. Masz wiedzieć jak inspirować i zachwycać zdjęciami czy grafikami. Najważniejsi są fani i ich emocje, a nie algorytm.
Ustronianka (@ustronianka.pl) • Instagram photos and videos
Korzystaj z karuzel – przedstaw kilka produktów z jednej kategorii lub – jeśli chcesz – postaw na informacje edukacyjne. Możesz wyjaśnić jakiś zwrot, typowo branżowy lub opublikować opis, jak działa Twój produkt. Jeżeli wybierzesz „luźniejsze” treści, publikuj cytaty, śmieszne powiedzenia, nawet wzięte z życia Twojej marki, skróci to dystans na linii brand – użytkownik.
Kanlux_PL (@kanlux_official) • Instagram photos and videos
Nie zapominaj o hashtagach, używaj na co dzień minimum 5, a maksymalnie 30, nie bój się wykorzystać wszystkich. Dzięki temu każdy z nich będzie działać zasięgowo. Staraj się korzystać z różnej wielkości hashtagów, używaj tych mniej popularnych, średnich, a także kilku dużych. Pomoże to w dotarciu do bardziej zróżnicowanej grupy i zapewni widoczność przy hashtagach, które są rzadziej wykorzystywane.
Pamiętaj, że konto na Instagramie może być ważnym elementem całej Twojej strategii marketingowej i promocji strony. Istnieje całe mnóstwo powodów, dla których warto uruchomić marketing na Instagramie, szczególnie jeśli grupę docelową stanowi młodsze pokolenie odbiorców.
Zainteresuje Cię także: Tik, tok, tik, tok… Czy Instagram wprowadzi na stałe format Reels?
Nie bój się eksperymentować, śledź aktualne trendy i podejmuj kolejne próby, jeżeli któreś rozwiązanie nie okaże się skuteczne. Najwięcej informacji na temat swoich działań na Instagramie przyniosą Ci komentarze użytkowników, którzy śledzą Twoje poczynania. Wykorzystaj to i nie zaniedbuj komunikacji z nimi. Nie rezygnuj też z żadnej okazji, aby poszerzyć swoją wiedzę o tym, jak prowadzić Instagrama swojej firmy.
Autorka:
Natalia Sikora
Social Media Manager