Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Te książki o marketingu warto przeczytać

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

Książek o marketingu jest naprawdę dużo. Skąd wiedzieć, które z nich mają do zaoferowania coś więcej niż tylko piękną okładkę? Mamy dobrą wiadomość. Wystarczy, że przeczytasz nasze zestawienie 52 książek o marketingu i będziesz wiedział, po które z nich warto sięgnąć.

Social media

Anna Miotk – „Skuteczne Social Media”

Każdy z nas popełnia błędy, zdarza się to nawet najlepszym. Jednak warto zarządzać nawet najmniejszymi kryzysami w taki sposób, aby odwróciły się na naszą korzyść. I chociaż często wybuchają w najmniej oczekiwanym momencie, możemy sobie z nimi poradzić

W książce ” Skuteczne social media: prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty” Anny Miotk dowiecie się, jak:

  • radzić sobie z “pożarami” w social mediach ,
  • prowadzić komunikację marki,
  • mierzyć efekty ,
  • wykorzystywać narzędzia do badań Internetu.

Po każdym rozdziale, autorka przedstawia przykłady zrealizowanych działań w mediach społecznościowych. Znajdziecie tam m.in. projekty Allegro, Project: People czy Rysuję fejsbuki.

Łukasz Walewski – „Władza w sieci. Jak nami rządzą social media”

Jak to się stało, że politycy upodobali sobie Twittera do komunikacji ze społeczeństwem? Czym jest twiplomacy? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziecie właśnie w książce dziennikarza Łukasza Walewskiego.

Warta uwagi i ciekawa pozycja dla wszystkich interesujących się tematyką social mediów i chcących poszerzać swoje horyzonty. “Wł@dza w sieci” w większości skupia się na Twitterze, a na tapet bierze dyplomację. Nie brak tu mnóstwa przykładów ze świata polityki, rozwinięcia kluczowych tematów i ciekawego przypadku Donalda Trumpa.

Nawet jeśli nie kręci Was polityka, warto sięgnąć po tę książkę, aby zrozumieć fenomen Twittera i kierunek w którym się rozwinął.

Content marketing

Mirosław Bujko, Sebastian Hejnowski – „Siła narracji marketingowej”

W książce “Siła narracji marketingowej” Sebastiana Hejnowskiego i Mirosława Bujko znajdziecie wiele przydatnych informacji na temat tworzenia marketingowych treści. Narracja jest zwarta, ciekawa, a niekiedy nawet humorystyczna.

Znajdziecie tu masę przykładów z literatury, takich jak np. Dolina Muminków, Władca Pierścieni, Mistrz i Małgorzata, które przeplatają się z narracją ze spotów reklamowych, czy wystąpieniami politycznymi.

Z całości można wynieść mnóstwo interesujących porad, które w marketingowym świecie najlepiej… no właśnie, sprzedają . I nie ważne czy mówimy tu o typowym kupnie produktu, czy umacnianiu pozycji marki na rynku. Narracje, które prowadzimy w branży zawsze mają czemuś służyć.

Artur Jabłoński – „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować”

Dzisiaj pozycja, która pomoże Wam rozwinąć swoje umiejętności copywriterskie. A mowa o kultowej książce Artura Jabłońskiego „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”. Co znajdziecie w środku?

  • Badania, w jaki sposób ludzie czytają w Internecie.
  • Wskazówki, jak pisać słynnym językiem korzyści.
  • Rady co zrobić, by Wasz tekst przyciągał wizualnie i był dobrze dobrany do odbiorcy.
  • Sposoby tworzenia chwytliwych tytułów.
  • Metody tworzenia skutecznego call to action.

Magdalena Jaworowicz – „Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej”

W tej książce znajdziecie niemal wszystko, co powinien wiedzieć copywriter. Poznacie specyfikę jego pracy z perspektywy samego twórcy tekstu reklamowego, ale także zleceniodawcy czy partnera w projekcie.

Zaczynając od teorii, poczytacie o zasobach wiedzy, z której czerpie copywriting. Jego podwalinami są bowiem takie nauki jak retoryka, semiotyka czy psychologia.

Doskonałym dodatkiem są wypowiedzi samych praktyków: pracowników agencji reklamowych, domów produkcyjnych, wykładowców, a także freelancerów, dziennikarzy i blogerów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami.

Warto czerpać garściami opinie wszelakich ekspertów z branży!

Na deser rozdziały kończą ćwiczenia kreatywne, które pozwolą Wam utrwalić zdobytą wiedzę.

To naprawdę pozycja, którą warto mieć na swojej książkowej półce, jeśli na co dzień zajmujecie się tworzeniem tekstów reklamowych i chcecie udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne.

Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski „Content. Elementarna cząstka marketingu”

Wszystko o marketingu treści, strategii treści, reklamie natywnej, real time marketingu, kampaniach kontekstowych i pomiarze efektywności content marketingu. To książka dla marketerów, blogerów i dziennikarzy.

Joanna Wrycza – Bekier – „Magia słów”

Słowa mają wielką moc. Jeżeli chcecie poszerzyć swój warsztat pisarski i wpłynąć na czytelników czy klientów, to książka „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” autorstwa Joanny Wryczy-Bekier jest dla Was!

Czego dowiecie się po lekturze:

  • w jaki sposób budować napięcie w tekście,
  • dlaczego niektóre rzeczowniki pobudzają wyobraźnię,
  • jak pisać długie zdania, które zachwycą czytelnika,
  • jakich słów warto unikać w tekstach,
  • jak grać na emocjach odbiorcy,
  • co zrobić, by Wasz styl pisania był unikalny.

Dodatkowo otrzymacie parę przydatnych lekcji od Ernesta Hemingwaya, Agathy Christie czy Iana Fleminga.

Polecam tę książkę szczególnie tym, którzy chcą udoskonalić swój warsztat i wyczarować magiczne teksty.

Paweł Tkaczyk – „Narratologia”

Jak zapewnia Paweł Tkaczyk umiejętność opowiadania historii tkwi w nas od zawsze i wystarczy ją tylko opanować i rozwinąć. W tym bez wątpienia może nam pomóc właśnie jego „Narratologia”.

Autor w przystępny i klarowny sposób przedstawia najważniejsze reguły pisania tekstów zarówno tych reklamowych, jak i literackich. Dowiesz się z niej dlaczego historie mają tak duży wpływ na Ciebie i innych oraz w jaki sposób należy je tworzyć, by były wciągające.

Darek Puzyrkiewicz – „Biblia copywritingu”

„Biblia copywritingu” Darka Puzyrkiewicza to pozycja dla tych, którzy chcą poszerzyć horyzonty w zakresie tworzenia treści. Autor nie nauczy Was pisać, ale da kilka trafnych wskazówek dotyczących zawodu copywritera.

Z książki dowiesz się, że na produkt lub usługę marki trzeba patrzeć oczami konsumentów, dlatego zanim zaczniesz pisać teksty – stwórz personę. Dzięki temu będziesz mógł lepiej zrozumieć swoich czytelników. Kluczem do sukcesu według „Biblii copywritingu” jest poznanie potrzeb, oczekiwań i wątpliwości odbiorców Twoich tekstów.

Książka opisuje również techniki tworzenia treści jak: metoda trzech kapeluszy (słuchacza, analityka, redaktora), DynaQ, DROZD, ale nie tylko. Autor serwuje również tipy copywriterskie i dobre praktyki pisarskie. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj!

Bralczyk Miodek Markowski w rozmowie z Jerzym Sosnowskim – „Wszystko zależy od przyimka”

„Jak mówić po ludzku i po polsku w epoce internetu, sms-ów, głupich reklam i bełkotliwych mediów?”

W książce zatytułowanej „Wszystko zależy od przyimka” znajdziecie rozmowę profesora Bralczyka, Miodka i Markowskiego z Jerzym Sosnowskim. To doskonała lektura biorąca na tapet najróżniejsze sformułowania współczesnej polszczyzny. Całość czyta się jednym tchem dzięki formule, a przemyślenia profesorów niezwykle wciągają.

Nie jest to pozycja stricte marketingowa i nie tylko dla purystów językowych. To świetna lektura dla każdego, kto na co dzień pracuje z językiem.

Łukasz Krakowiak – „Copyfighter”

Uśmiałem się i wzmocniłem swoje przekonanie, że chciałbym właśnie iść w tę stronę reklamy – tak podsumowuję swoje odczucia po lekturze Copyfightera.

Dlaczego warto? Bardzo fajna pozycja dla osób, które chcą poznać kulisy polskiej reklamy w sposób czasami zabawny, szczery, a chwilami bardzo dosadny. Jednak warto mieć na uwadze, że czasy się zmieniają, także aktualne struktury i workflow agencji wygląda trochę, a czasami zupełnie inaczej. Myślisz o pracy w reklamie? Zacznij od tego, na pewno zderzenie z rzeczywistością będzie mniejsze…

Statystyka

Janina Bąk – “Statystycznie rzecz biorąc”

“Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?” autorstwa Janiny Bąk to niezwykle przyjemna pozycja do przeczytania! Chociaż dotyczy poWAŻNEJ statystyki.

Czego dowiecie się po lekturze:

  • Czy naukowcy są jak żony i nigdy się nie mylą?
  • Czy język angielski powoduje zawał serca?
  • I najważniejsze: ile trzeba zjeść tej czekolady, by dostać Nobla?!

Zainteresowani? To serdecznie zachęcamy do lektury!

Reklama

Katarzyna Burska, Bartłomiej Cieśla, Katarzyna Jachimowska, Barbara Kudra – “Kreatywność językowa w reklamie”

Copywriting to Twój konik? Z tą książką podkręcisz swoje umiejętności!

Zawiera opis poszczególnych technik językowych, które wykorzystywane są w reklamie wraz z przykładami. Dzięki ich wykorzystaniu poprawisz efekty swoich działań: zwiększysz zaangażowanie, a finalnie możesz także wpłynąć na sprzedaż.

Każdy rozdział kończy zestaw ćwiczeń, a jak wiadomo wiedza wykorzystywana w praktyce przynosi najlepsze efekty. Ten podręcznik musisz mieć w swoich zbiorach.

Piotr Bucki – “Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści”

Książki napisana przez Piotra Buckiego to przyjemna lektura na jedno – dwa popołudnia. Dla wszystkich tych, którzy chcą odkryć co stoi za sukcesem virali i czy jest jakiś przepis na virusowość. Naukowe teorie i psychologia mieszają się tutaj z fenomenem internetowych treści. Jest szansa, że po przeczytaniu będziecie na nie zupełnie inaczej patrzeć.

Ewelina Masiarz – “Prankvertising i immersive branding”

Planujecie bezstresowy weekend na łonie natury, ale jednocześnie chcecie się czegoś nowego nauczyć? Gorąco polecamy tę książkę! Krótka, bo ma zaledwie 70 stron., więc pochłoniecie ją w jedno popołudnie.

Wyjaśnia jak internet zmieniał się na przestrzeni ostatnich lat, a razem z nim reklama i marketing. A do tego prawi o wykorzystaniu EMOCJI w działaniach komunikacyjnych i sprzedażowych marki. Nasz konik!

Artur Jabłoński – “Skuteczna reklama na Facebooku”

“Skuteczna Reklama na Facebooku” to obowiązkowa lektura dla wszystkich tych, którzy na co dzień wykorzystują ten najbardziej znany portal społecznościowy do prowadzenia działań reklamowych.

Na niecałych 300 stronach zebrana została wiedza i doświadczenie Artura Jabłońskiego w bardzo przyjemnej i prostej do przyswojenia formie. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Osobiście wyciągnąłem najwięcej z rozdziału o wykorzystaniu Piksela w remarketingu, a po przeczytaniu w mojej głowie zapaliła się lampka “tego akurat nie wiedziałem”.

Jeżeli chcesz poznać bliżej tajniki tworzenia reklam na Facebooku lub uporządkować sobie wiedzę o nich – to książka “Skuteczna reklama na Facebooku” Artura Jabłońskiego jest dla Ciebie!

Co prawda system reklamowy Facebooka ciągle się zmienia, ale niektóre schematy działania są niezmienne i ciągle skuteczne. Autor na podstawie swojego długoletniego doświadczenia – przybliża mechanizm działania kampanii reklamowych, pokazuje możliwości targetowania i remarketingu oraz przedstawia ścieżki optymalizacji.

Całość ma formę przystępnego przewodnika po świecie reklam, który jest napisany w prosty i przyjemny sposób. Myślę, że będzie to szczególnie pomocna książka dla osób rozpoczynających swoją przygodę z Menedżerem Reklam Facebooka.

Dr Renee Engeln – “Obsesja Piękna”

“Obsesja piękna” autorstwa Renee Engeln da Wam obraz, jak bardzo wizerunek kobiet w reklamach wpływa na psychikę i podejmowane przez nie decyzje. Świetna lektura, by zyskać świadomość konsumenta i dostosować przekaz do kobiet w odpowiedni sposób!

Franciszek Georgiew – “Księga Adsów”

“Księga Adsów” Franciszka Georgiewa to jedna z tych książek, którą warto mieć w domowej biblioteczce.

Już od kilku pierwszych stron, przenosisz się do dżungli social mediów:

  • poznajesz, czym są reklamy na Facebooku,
  • dowiadujesz się o “ciemnej stronie” SM, słabych i silnych stronach FB, zaznajamiasz się z planowaniem, strategią, celami i strukturą kampanii (i nie tylko!)

Ale to nie wszystko: na końcu książki znajdują się bonusy i garść wiedzy o tym, jak ogarnąć płatności klientów, a także konta reklamowe!

Influencer marketing

Patrycja Górecka-Butora, Paweł Strykowski, Katarzyna Biegun – “Influencer marketing od A do Z”

“Jeśli pracujesz w agencji kreatywnej i tworzysz kampanie z twórcami internetowymi, tej publikacji nie może zabraknąć w Twojej biblioteczce. Książka nie tylko wyjaśnia podstawowe kwestie dotyczące influencer marketingu, ale także uporządkowuje wiedzę, którą możliwe, że już posiadasz.

Dodatkowo powstała we współpracy nie tylko z marketerami, ale i influencerami właśnie, dzięki czemu poznasz ich punkt widzenia. Wisienką (a raczej całą maską wisienek) na torcie jest obfitość przykładowych kampanii, które zakończyły się sukcesem i długa lista twórców z podziałem na branże: beauty, parenting, podróże… Jest w czym wybierać!”

Strategia

Richard P. Rumelt – “Dobra strategia, zła strategia”

Dobrze opracowana strategia to połowa sukcesu marketera. Niestety, większość firm jej nie ma. A co za tym idzie, omija je wiele szans na rozwój i zwiększenie zysków. Nie chcesz, aby Twoja marka była jedną z nich, prawda? Sprawdź, jak zbudować strategię, która sprawdzi się w XXI wieku.

Malcolm Gladwell  – “Błysk”

“Błysk” Potęga przeczucia, to bardzo dobra książka! Malcolm Gladwell w ciekawy sposób opowiada o sposobie podejmowania przez nas decyzji – szybko i instynktownie, o tym jak często nasze osądy mogą być omylne (wszyscy jesteśmy “rasistami”), ale także dlaczego niejednokrotnie przeczucie jest ważniejsze, niż tygodnie badań i tabele liczb. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym jest krojenie na cienkie plasterki – koniecznie zainwestujcie w tę książkę.

Roger Dooley – “Neuromarketing”

Idealna książka na początek dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z neuromarketingiem. Konkretne przykłady, dobre case studies, ciekawe anegdoty, szybkie rozdziały, przystępnie napisana.

Z książki dowiesz się czym jest pojęcie neuromarketingu, jak nasz mózg reaguje na bodźce (w tym reklamowe) i jak konsumenci (świadomie i podświadomie) podejmują swoje decyzje. Są rozdziały, które nużą, ale jest ich bardzo mało, a i jak wyżej: rozdziały są krótkie.

Uwaga! Rozczarowane mogą być te osoby, które już “siedzą w temacie”.

Malcolm Gladwell – “Punkt przełomowy”

Książka “Punkt Przełomowy” to również strzał w 10! Zdecydowanie lepsza (opinia subiektywna), niż #Błysk. Jeżeli chcesz dowiedzieć się kim są łącznicy, maweni oraz sprzedawcy, dlaczego małe rzeczy są powodem wielkich zmian i jak rodzą się epidemie społeczne – od szału na konkretne buty, przez epidemie HIV po palenie – to książka zdecydowanie dla Ciebie! W świecie pełnym wyizolowania, ponownie wracamy do przekazu ustnego – jednego z najważniejszych!

Philip Kotler – “Marketing 4.0”

Książka, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego marketera, to zdecydowanie “Marketing” Philipa Kotlera. (Aż się zrymowało!). Jej naturalną “kontynuacją” jest Marketing 4.0, który bardziej koncentruje się na erze cyfrowej i działaniach związanych z digitalem. Przyznaję, nie przeczytałam jej jako całości od razu. Świetnie konsumuje się ją “na wyrywki.” W zależności od potrzeb.

Znajdziemy tam sporo case studies i praktycznych przykładów (aczkolwiek głównie największych marek, zza morza, co może niektórym niekoniecznie przypaść do gustu). Kolejną z wad, przez co książka bywa czasami nierówna, jest kilku współautorów ( Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawana). Z drugiej strony wprowadza to świeże i obiektywne spojrzenie na współczesny marketing.

W książce znajdziesz zależności pomiędzy światem offline/online, zrozumiesz dlaczego relacje Klienta z marką powinny być poziome a nie pionowe, poznasz cyfrowe subkultury.

Pozycja obowiązkowa dla doświadczonych jak i tych dopiero zaczynających swoją drogę marketingowca.

Dawid Hieatt – “Do/Purpose/ Why brands with a purpose do better and matter more”

Przyjemna książka na jeden wieczór, która nie o tyle porządkuje wiedzę na temat budowania marek, ale pokazuje dlaczego warto być marką, która chce coś zmienić w otaczającym świecie. To książka, którą można przyrównać do niejednej konferencji. Wynosimy z niej więcej motywacji i mocy do działania, aniżeli wiedzy, chociaż i ta zdecydowanie się pojawia.

Chcesz stworzyć markę, która zmienia Świat na lepsze i którą chce się pokochać? Sięgnij po tę książkę. Przeszkodą dla niektórych może być to, że książka dostępna jest w języku angielskim.

Grzegorz Kosson – „Złam konwencję, czyli jak stworzyć wielką markę”

Z postrzeganiem marki jest trochę jak z władzą nad kotem. Wydaje nam się, że to my jesteśmy jego właścicielami, że to on nam sprawia przyjemność swoim mruczeniem, dostojnym wyglądem, ale bardzo często rzeczywistości jest zgoła inna. Memy w internecie zrobiły już swoje, także na pewno wiecie, co mamy na myśli.

I podobnie jest z postrzeganiem naszych marek, nad którymi sprawujemy pieczę – bardzo często WYDAJE NAM SIĘ, że tak trzeba, bo przekładamy kalkę z działalności innych firm. Nie weryfikujemy tego, nie staramy się popatrzeć na sprawę w bardziej zindywidualizowany sposób. Jak na kota, który chociaż jest zwierzątkiem w takim samym stopniu, co np. pies, to jednak ma inne cechy.

John Westwood – “How to write a marketing plan”

Dla większości firm, wszystkie marketingowe plany się zdezaktualizowały. A być może, to dobry moment by napisać taki od początku?

Gorąco polecamy Wam bardzo przystępną książkę, która przeprowadzi Was przez proces tworzenia planu marketingowego krok po kroku.

Jak ocenić ją jednym zdaniem? Marketing plan for dummies. A mówiąc poważnie: dobra dla juniorów. Jednocześnie świetnie porządkuje wiedzę tych bardziej zaprawionych w bojach. Wada dla niektórych? Dostępna jedynie po angielsku.

Dominika Trawka – “Marketing Premium”

Książka Dominiki Trawki jest… ładnie wydana – jakby wpisywała się w nurt marketingu premium. Twarda okładka, minimalistyczny design, wysokiej jakości papier, trafione zdjęcia i ilustracje sprawiają, że przyjemnie a przede wszystkim szybko się ją czyta.

Treści jednak nie jest tak wiele, jakby mogło się wydawać. W książce opisano 12 trendów (m.in. wspieranie kultury czy sportu, wyłanianie ambasadorów marek, edukacja społeczeństwa) wspomagających promocję dóbr luksusowych. W większości są to działania offline. Korzystając z nich marki mogą budować rozpoznawalność, zaufanie oraz wpływać na postawy konsumentów.

Najmocniejszą stroną książki są wypowiedzi ekspertów i przedstawicieli branż usług czy produktów premium (m.in. Joanna Andrzejewska – head of PR W.KRUK, Monika Klejewska – dyrektor marketingu YES, Joanna Łodygowska – szef działu komunikacji Dr Irena Eris). Opisane marketingowe „historie z życia wzięte” bez wątpienia dają wgląd do praktyk stosowanych przez działy odpowiedzialne za promocję czy reklamę rozpoznawalnych brandów. Publikacja zawiera również zestawienie działań marketingowych najbardziej prestiżowych marek z całego świata. Z pewnością może stać się ona źródłem inspiracji dla marketerów. Tylko, czy zawsze warto powielać wzorce czy lepiej czasem poszukać nowych ścieżek?

Magdalena Daniłoś  – “Video marketing nie tylko na YouTubie”

„Video marketing nie tylko na YouTubie” Magdaleny Daniłoś to know how dla każdego marketera. Nie ważne, czy zaczynasz przygodę z formatami wideo, czy prowadzisz już kanał marki na YouTubie. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Książka już formatem (jeśli masz tradycyjne wydanie, a nie e-book jak ja) przypomina odtwarzacz YouTube. Doskonały przykład na to, że nie tylko treść ma znaczenie, ale również forma. O nią zadbała Agata Jakuszko-Sobocka, która wykonała wszystkie ilustracje. Komiksowy styl i bohaterowie rodem wyciągnięci z OFFON Agency nadają charakter całej publikacji. To jednak nie wszystkie niespodzianki. Autorka do lektury serwuje muzykę z kampanii reklamowych z całego świata. Wystarczy zeskanować kod QR i odtworzyć playlistę na Spotify. Kodów QR w książce jest znacznie więcej. Zostały one umieszczone przy każdym omawianym materiale, aby szybko przenieść Cię do odpowiedniego wideo. Wygodne, prawda?

Pierwsze rozdziały książki to część teoretyczna. Podstawa do działań w zakresie wideo marketingu. Kolejne – praktyka, która przyda się każdemu, kto planuje lub już prowadzi działania na YouTubie. Ale i nie tylko. Zgodnie z tytułem publikacji jest też rzecz o Facebooku, Twitterze, Snapchacie czy Instagramie. Wyjaśnione kwestie praw autorskich, pomiaru efektów czy analizy działań na pewno się przydadzą. Na koniec rozdział o najczęściej popełnianych błędach. Przeczytaj koniecznie!

Pierwsza pozycja o wideo marketingu na polskim rynku jest miłą niespodzianką. Polecam.

Komunikacja

Piotr Bucki  “Porozmawiajmy o komunikacji. Mów, pisz, prezentuj skutecznie.”

Z tej książki dowiesz się, jak się komunikować z innymi, aby realizować swoje cele, jak efektywnie prowadzić spotkania, pisać maile i jak pozbyć się złych nawyków w komunikacji. Przeczytaj tę książkę i mów tak, aby wzbudzać emocje w odbiorcy. Niech Twoje słowa zapadają w pamięć.

Malcolm Gladwell – “Jak rozmawiać z nieznajomymi”

Dzisiaj #nonfiction, które niekoniecznie jest bezpośrednio powiązane z marketingiem, ale na pewno sporo powie Wam o Waszych Klientach, mechanizmach społecznych, ekonomicznych, socjologicznych. Jedną książkę tego autora już Wam tu pokazaliśmy, pora na drugą, czyli “Jak rozmawiać z nieznajomymi”.

Nie znajdziecie tutaj recepty na marketingowe kampanie. Ale książką w doskonały sposób pokazuje mechanizmy, którą rządzą oceną nieznajomych. Nieznajomych, którymi są np. Wasi Klienci, grupy odbiorców.

Dlaczego niejednokrotnie źle ich oceniamy, czym jest sprzężenie i transparentność? I dlaczego? Jak nie popaść w pułapkę prawdy domyślnej (np. tworząc persony?). Pozycja obowiązkowa dla każdego zafascynowanego ludzkim mózgiem, socjologią i psychologią.

Seth Godin  – “Wszyscy jesteśmy dziwni. O micie masowości i końcu posłuszeństwa”

“Szukasz interesującej marketingowej książki, o intrygującym tytule i świetnym przekazie, którą przeczytasz w czasie podróży? Zdecydowanie polecam “Wszyscy jesteśmy dziwni. O micie masowości i końcu posłuszeństwa” autorstwa Setha Godina.

Mój ulubiony fragment, idealnie oddaje realia pracy w szeroko rozumianej branży marketingowej. Przeczytajcie tylko:

“Nie ma się czego bać. Marketerzy już się przestawili i coraz częściej zaczynają wspierać to, co dziwne. Ci najmądrzejsi zrezygnowali już z marketingu masowego i realizują strategię marketingu adresowanego do konkretnego klienta”.

Zachęcam do przeczytania – naprawdę warto. Książkę otrzymałem w prezencie. I wiecie co? Okazało się, że targetowanie na miłośników silników dwusuwowych w przypadku wydarzenia rozrywkowego, wcale nie jest takie bez sensu.”

Donald Miller – “Model Story Brand. Zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki”

„Każdy doświadczony pisarz wie, że kluczem do wielkiej literatury nie jest to, co się mówi, lecz to, co pozostaje niewypowiedziane. Im więcej informacji eliminujemy, tym lepszy staje się scenariusz czy książka”.

Model Story Brand zmieni Wasze podejście do promocji marki, a także dialogu z klientami. To obowiązkowa pozycja dla marketerów, którzy jeszcze nie słyszeli o tym terminie. Poznacie nie tylko poszczególne elementy działania modelu, ale także dowiecie się o mechanizmie działania społeczeństwa. Autor zdradzi Wam sekret, jak działają scenariusze filmowe, i dlaczego tak mocno działają na ludzi.

Książka ta daje wiedzę do zastosowania od zaraz. Do przeprowadzenia kampanii, przy projektowaniu ulotek, planowaniu zmian na stronach www, czy nawet do całkowitej zmiany strategii marki.

Monika Górska – “Jak opowiadać językiem wideo visual storytelling”

Książka, która zmieniła moje postrzeganie storytellingu. I video jednocześnie. Uczy, jak porozumieć się obrazem, dźwiękiem, jak wpływać w ten sposób na emocje i decyzje odbiorcy. Niestety, mam wrażenie, że w pewnych momentach jest… przegadana? 4/5

Chip Heath&Dan Heath – “Przyczepne historie”

Czytaliście M. Gladwella i jego ‘Punk przełomowy’? Ta książka, to idealne uzupełnienie i świetnie się zazębia.

Jak tworzyć treści i opowiadać historie, aby były “przyczepne” i wirusowe: recepta na SUKCES.

Obowiązkowa pozycja w biblioteczce każdego, kto stawia na dobrą komunikację w marketingu.

Jerzy Pogorzelski – “Mity Marketingowe”

“Wszystko jest tym, na co wygląda”

“Nie ma nic za darmo”

“Marketing jest branżowy”

To tylko niektóre mity, a zarazem rozdziały książki Jacka Pogorzelskiego “Mity marketingowe”. To jedna z tych pozycji, po które zdecydowanie warto sięgnąć. Autor skutecznie obala stereotypy panujące w branży, a całość napisana jest z humorem i szczyptą ironii, co w rezultacie daje nam przyjemną lekturę.

Porządkuje wiedzę i rozprawia się z popularnymi mitami.

Znajdziecie tu zagadnienia dotyczące:

  • założeń marketingu,
  • komunikacji marketingowej,
  • zarządzania marką,
  • strategii marketingowych,
  • tworzenia relacji z nabywcami,
  • kariery w marketingu.

Obowiązkowa pozycja dla osób zainteresowanych marketingiem.

Paulina Mechło, Olga Geppert – “Trening innowacyjnego myślenia. Rozwiń swój kreatywny potencjał w 31 dni”

To nie jest typowa książka o marketingu. Nie nauczy nas żadnej teorii, nie da rozwiązań, nie pokaże case studies. Ale to książka idealna na początek czytelniczej przygody, świetna do wdrażania nawyków (musisz zaglądać tam codziennie) i wejścia kreatywnie w nowy rok. Jeden dzień – to kilka stron i kilka ćwiczeń rozwijających kreatywny umysł. Nieszablonowe myślenie, rozruszanie naszej “mózgownica”, ale też dobra… zabawa!

Biznes

Richard Koch – “Menedżer 80/20”

Czy można pracować mniej, a osiągać więcej? Tak! Skutecznie udowadnia to Richard Koch w książce “Menadżer 80/20”. To świetna pozycja dla tych, którzy chcą nauczyć się efektywnie zarządzać czasem swoim, jak i swojego zespołu.

Jeśli czujecie, że Wasz dotychczasowy system nie przynosi oczekiwanych rezultatów, jesteście przytłoczeni obowiązkami, wysoce prawdopodobne jest, że coś “kuleje” w prioretyzowaniu zadań.

Na czym tak w skrócie polega zasada 80/20? Zgodnie z nią “20% naszego czasu, wysiłku i ważnych decyzji jest źródłem 80% naszego sukcesu”. Dzięki książce nauczycie się wykorzystywać tę zasadę w zarządzaniu.

Porady Kocha można od razu wprowadzić w życie, by cieszyć się lepszą efektywnością w życiu i karierze. Brzmi dość górnolotnie? Autor podszedł do tematu bardzo praktycznie i przedstawił aż 10 sposobów na bycie menadżerem 80/20. Jedne techniki są trudniejsze od drugich, można też eklektycznie mieszać je ze sobą. Wszystko zależy od typu osobowości i tego, co finalnie chcemy osiągnąć.

Jeżeli na ścieżce kariery staniesz przed możliwością kierowania zespołem składającym się ze specjalistów z danej branży, warto abyś wiedział, że najważniejszym czynnikiem determinującym jego sukces będzie umiejętne przydzielenie zadań, poznanie zalet i wad członków oraz podejmowanie konkretnych decyzji.

O tym, jak to zrobić przeczytasz w książce “Ekstremalne przywództwo” autorstwa Jocko Willinka i Leiefa Babina – byłych komandosów z elitarnej jednostki Navy Seals.

Książka idealnie podkreśla to, że aby dana taktyka odniosła sukces, w dowodzeniu i rozdzielaniu zadań nie można kierować się wyłącznie własnym planem, bez wsłuchania się w głos członków zespołu:

“Prawdziwy lider nie jest onieśmielony, kiedy inni występują przed szereg i przejmują dowodzenie. To liderzy którym brakuje pewności siebie, boją się zostać przyćmieni przez kogoś innego. Jeśli oddział odnosi sukcesy, to jego dowódca zyska uznanie, ale nie powinien go szukać na siłę.”

Przeczytaj – naprawdę warto. Z książki wyciągniesz wiele wniosków. Nie jest to powieść moralizatorska wypełniona coachingiem, tylko wspomnienia autentycznych sytuacji, jakie miały miejsce podczas specjalnych misji, w ogniu walki.

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur – “Tworzenie modeli biznesowych”

Marketing i biznes to dwa przenikające się dzisiaj światy. Strategia marketingowa powinna być nieodłącznym elementem planu rozwijającej się firmy, wspierać ją w komunikowaniu dostarczanych na rynek wartości. Ale czy tak jest? Często nie, bo osoby odpowiedzialne za rozwój przedsiębiorstwa, ale niestety i te odpowiedzialne za stworzenie i egzekucję działań marketingowych nie rozumieją roli, jaką marketing powinien odegrać w danej firmie.

Książka “Tworzenie modeli biznesowych”, której autorem jest Alexander Osterwalder oraz Yves Pigneur pozwala pochylić się nad modelem funkcjonowania danego przedsięwzięcia. Zachęca do udzielenia odpowiedzi na pytania, jak marketing może wesprzeć w procesie komunikowania do rynku propozycji wartości danej firmy, budowania relacji z klientami oraz wspierania określonych kanałów dystrybucji.

Andrzej Niemczyk, Mariusz Kędzierski – “Zawód: handlowiec”

Dzięki tej książce dowiesz się:

  • Co jest ważniejsze – naturalny kontakt handlowy, czy procedury?
  • W jaki sposób prowadzić negocjacje handlowe?
  • Jak etycznie uprawiać zawód handlowca?
  • Jak rozwijać swój biznes i jednocześnie dbać o dobro klienta?
  • Jaką rolę w sprzedaży odgrywają emocje i szczerość?

Wszystko to opatrzone konkretnymi przykładami “z życia handlowca wziętymi”.

Greg McKeown – “Esencjalista”

Książka szczególnie ważna teraz, kiedy pracujemy na zdalniaku. Bo nie chodzi o to, żeby robić więcej w krótkim czasie, ale o to, aby robić rzeczy ważne. Niezwykle przystępnie napisana pozycja, która pozwala poukładać sobie w głowie, a potem w życiu zawodowym i nie tylko. W natłoku informacji pozwala nauczyć się wybierać to, co najważniejsze.

Scott Galloway – “Wielka Czwórka”

“Amazon, Apple, Facebook i Google to najbardziej wpływowe firmy na świecie.

Prawie każdy uważa, że wie, jak osiągnęły taką pozycję.

Prawie każdy się myli.”

Wystarczająco zaintrygowani?

Wielka Czwórka Scotta Galloway’a to propozycja dla każdego, kto jest zainteresowany funkcjonowaniem globalnych firm.

Autor w charyzmatyczny i prosty sposób opisuje Czterech Jeźdźców, co czyni lekturę bardzo przyjemną. To swoisty wstęp i zachęcenie do pogłębienia wiedzy w temacie. Znajdziecie tu opis każdej z firm, od jej początków po zdobywanie szczytów i dominacji na rynku, a także przewidywania, która z marek może im w przyszłości zagrozić.

Hastings Reed , Meyer Erin – “Gdy regułą jest brak reguł. Netflix i filozofia przemiany”

Netflix. Firma, która zajmowała się korespondencyjnym wypożyczaniem płyt DVD stała się potęgą streamingową. 182 miliony subskrybentów na koncie. Jak do tego doszło? Przeczytasz w tej książce.

Zuboff Shoshana – “Wiek kapitalizmu inwigilacji”

Ta książka została okrzyknięta jedną z najważniejszych książek XXI wieku o gospodarce i społeczeństwie. Jak się okazuje, największe korporacje za wszelką cenę chcą przewidywać i kontrolować zachowania społeczeństwa, a największym niebezpieczeństwem może być nie totalitaryzm, ale globalna inwigilacja zachowań.

Design

Adam Wathan&Steve Schoger – “Refactoring UI”

Strona jaka jest każdy widzi, ale częściej wracamy do tych, z których przyjemniej się nam korzysta.

“Refactoring UI” to zbiór rozwiązań, szczególnie dla projektanta, które działają i świetnie wyglądają. Już od początku autorzy zachęcają, aby podczas projektowania interfejsu zacząć od konkretnych funkcjonalności, które chcemy pokazać, a nie projektować od razu całość. Idealnie, jak zaczniemy od grubego markera i rozrysowania szablonu nowej strony, pomijając szczegóły. Bo lepiej jest zacząć budować realne projekty, niż zatrzymać się na tym, jak powinno wyglądać menu i czy ten konkretny przycisk ma posiadać cień i animację.

I tak krok po kroku przechodzimy przez ścieżkę projektowania interfejsu, do którego będzie chciało się wracać.

Jenifer Tidwell – “Projektowanie interfejsów”

Warto przeczytać.

Victionary “Flora & Fauna: Design inspired by nature”

Pięknie wydana książka z najlepszymi projektami inspirowanymi naturą. Pokazuje na jak wiele sposobów można podejść do tego samego tematu i jak różne style można stworzyć. Zawiera w sobie grafiki świetnych projektów: od logo, przez opakowania, po całe kampanie marketingowe, opierające się o tematykę zwierzęcą czy roślinną. Nie zawiera wiele tekstu, główny nacisk położony jest na pokazanie projektów, dlatego może posłużyć jako świetne źródło inspiracji i porównania wielu różnych stylów.

Artur Urbański, Lucyna Dziewa – “Tworzenie doświadczeń klientów”

Jak tworzyć doświadczenia klientów i jak poprawić standardy CX (customer experience)? Ta książka pokaże Ci, jak właściwie budować relacje z odbiorcami produktów i usług. Gotowe pomysły do wprowadzenia!

Igor Gałązkiewicz – “Projektowanie doświadczeń”

Nie tylko marketing, ale architektura czy design. Idealna w podróż, kiedy chcemy się rozwijać, ale nie szukamy ciężkich treści. Polowałam na nią ponad pół roku, w końcu można ją kupić i zdecydowanie przeczytam drugi raz.

Doświadczenie jako najważniejsze metoda komunikacji? Przekonajcie się sami.

 

Lista książek jest dostępna również pod tym linkiem. Możesz ją pobrać całkowicie za darmo i mieć ją zawsze przy sobie.

Miłej lektury!

 

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Anna
Anna
2 lat temu

Dokładnie po roku jakież to jest piękne zestawienie 😉 Dziękuję!

Inne artykuły w tej kategorii