Współpraca oznacza, że na sukces pracują wszystkie zaangażowane strony. Czasami wystarczy jeden drobny szczegół, by wszystko zaczęło iść jak po maśle. Niekiedy nieświadomość potrzeb drugiej strony może sprawić, że podczas wspólnych działań wszyscy będą się męczyć. Każdy, kto ma za sobą choć jedną kampanię z udziałem influencerów, jest w stanie mniej więcej powiedzieć, co w takiej współpracy ceni. Jednak, czy wiesz, co na temat współprac sądzą twórczynie i twórcy oraz ich management?
Brak ograniczeń dla kreatywności
Dla twórców internetowych kreatywność jest podstawowym narzędziem pracy. Jeśli narzucisz im zbyt wiele ograniczeń, może okazać się, że nie będą w stanie zaproponować nam tak fajnych rozwiązań, jakbyś tego oczekiwał_.
Wspomniał o tym Mateusz Kondraciuk (współtwórca @motywatorfinansowy), jednak nie była to jedyna wartość, jaką wymienił:
Przy współpracy ze specjalistami/specjalistkami najbardziej cenię to, że rozumieją mnie jako twórcę, znają mój punkt widzenia i potrafią „wejść w moje buty”. Nie czuję presji przy współpracy z nimi i zawsze mogę liczyć na ich doświadczenie. Jest to dla mnie bardzo ważne, bo o sukcesie danej współpracy mogą decydować detale, które nie tak łatwo jest wyłapać. Liczy się też kwestia utrzymywania mnie poza utartym schematem, zawsze na najwyższym poziomie kreatywności.
Współpraca
O zrozumieniu mówi także Maciej Trojanowicz (menadżer twórców internetowych w Troyann Management). Ponadto podkreśla fakt, że współprace z influencerami rzeczywiście powinny mieć charakter partnerski, gdzie strony są równymi sobie zawodnikami, grającymi do jednej bramki:
Najbardziej w agencjach cenię sobie partnerskie podejście do terminu „współpraca”. Niestety, dość często się zdarza, że twórcy internetowi są traktowani jak gorszego sortu podwykonawcy, któremu można wszystko narzucić i rozkazywać. Wszak słowo „współpraca” polega na tym, że obie strony w tym biorące udział są równe i potrafią się wzajemnie wysłuchać oraz spróbować zrozumieć, szukając złotego środka i odpowiednich rozwiązań.
Agencje, które zazwyczaj mają większe doświadczenie w tym obszarze działań, znacznie częściej przejawiają tę partnerską postawę i są otwarte na dialog. Choć to też oczywiście nie jest regułą. Dobrze pracuje się ze specjalistami, którzy mają wiedzę na temat platform i twórców, nie trzeba im tłumaczyć, że zasięgi to rzecz z natury zmienna, że Stories wyświetlają się 24 godziny i innych podstaw w tym zakresie. Oczywiście sam staram się zawsze cierpliwie wszystko tłumaczyć, ale w momencie, kiedy ma się ogrom zadań na głowie, dobrze byłoby nie musieć tego robić. 🙂
Profesjonalizm i elastyczność
Łukasz Sadowski (Korpo Biurw, współtwórca i „rodzynek” profilu Korpo Biurwa) zwrócił uwagę na profesjonalizm i elastyczność:
Jako „rodzynek” odpowiedzialny za wszelkie współprace na profilach Korpo Biurwa oraz Korpo Biurw, miałem to szczęście współpracować z kilkoma agencjami i wieloma specjalistami z tych firm z Polski, jak i z zagranicy. We współpracy najbardziej cenię sobie profesjonalizm i elastyczność.
Są akcje realizowane z dużym zapasem czasu, ale są również takie, które wymagają szybkości, precyzji i zdecydowania. Moje doświadczenie jest takie, że w pełni profesjonalni specjaliści potrafią wspólnie z influencerem szybko reagować na wszelkie okoliczności i w razie potrzeby razem sprawnie „gasić pożar”. Bez zbędnej kokieterii muszę przyznać, że akurat w More Bananas poszczęściło nam się i osobą, z którą zdarza mi się pracować, nie tylko spełnia wspomniane przeze mnie warunki, ale jest do tego zwyczajnie super osobą.
Przeczytaj także: 8 rzeczy, które warto ustalić przed współpracą z influencerem
Konkrety
Monika Pławucka (Menadżerka Twórczyń: Janiny Bąk (Janina Daily) i Marty Kruk (Codziennie Fit) wymienia 3 rzeczy, za które najbardziej ceni we współpracach:
Konkrety: w tym przejrzysty brief. Często zdarza się tak, że agencje przychodzą do nas ze szczątkowymi informacjami na temat danej kampanii. Niestety w takim wypadku nie jestem w stanie udzielić żadnej konkretnej odpowiedzi. W tej sytuacji, by obie strony czuły się bezpiecznie, polecam podpisanie umowy o zachowaniu poufności (NDA). To bardzo upraszcza sprawę i przyspiesza komunikację.
Znajomość stylu influencera
Znajomość stylu i contentu danego twórcy oraz zaufanie do przedstawionej przez niego wizji realizacji kampanii. To Twórca najlepiej zna swoją społeczność i wie, jakie treści są jej potrzebne KROPKA. Dzięki takiej współpracy realizowane kampanie są przydatne dla odbiorców, a co za tym idzie mają lepsze zasięgi. Nie ma nic gorszego niż wkładanie w czyjeś usta konkretnych zdań, stworzonych sztucznie przez dział marketingu. To jak śpiewanie z playbacku, wszyscy widzą, że coś jest nie tak. Szanuję agencje, które rozumieją i akceptują indywidualny styl twórców.
Dyspozycyjność
Dyspozycyjność i aktywność podczas kampanii: Często po publikacji danej kampanii, odbiorcy kierują w komentarzach pytania odnoszące się bezpośrednio do danego produktu lub usługi. Wtedy zwracam szczególną uwagę na aktywność moderatorów marki oraz szybki kontakt mailowy z agencją. Kompetentna i sprawna komunikacja w komentarzach z odbiorcami może przedłużyć życie danej kampanii, uchronić markę przed kryzysem wizerunkowym czy też pomóc osiągnąć lepszy efekt całej akcji.
Znajomość branży
Aleksandra Pakuła (trenerka etykiety, twórczyni @aleksandrapakulapl) podaje szereg kolejnych pożądanych cech we współpracy. Po raz kolejny pojawia się znajomość branży i oczywistość pewnych szczegółów, których po prostu nie trzeba tłumaczyć:
Specjaliści ds. influencer marketingu potrafią bardzo rozsądnie dobierać twórców do współprac. Ich szeroka wiedza na temat trendów, zaangażowania i tematyki profili sprawia, że zapytania są dobrze dobrane, briefy starannie przygotowane, a obsługa kampanii sprawna. Specjaliści, dzięki swojemu doświadczeniu, widzą, jak wygląda praca po drugiej stronie, co pozwala znacznie skrócić czas omawiania szczegółów – pewne rzeczy po prostu są dla obu stron oczywiste. Nie bez znaczenia jest też ich serdeczność – lubimy pracować z ludźmi, których lubimy.
Przyda Ci się też: 5 najpopularniejszych rodzajów działań z influencerami
Współpraca z agencją reklamową
Jak twórcy postrzegają współprace z agencjami marketingowymi i co w nich cenią? O to też zapytałam osoby znające temat od drugiej strony:
Agencje zwykle dostarczają szczegółowy brief, który jasno określa zasady współpracy. Dość szybko jesteśmy w stanie wspólnie określić czy cele i założenia są do zrealizowania. Przyspiesza to cały proces.
Mateusz Kondraciuk (współtwórca @motywatorfinansowy)
W przypadku początkujących influencerów jest to niesamowita okazja do zobaczenia jak wygląda „duży”, świat. Często to właśnie agencje mają zlecenia od dużych znanych marek, które być może nigdy nie zauważyłyby twórczości mniejszych influencerów. Dodatkowo agencje są zwykle świetnie przygotowane i przekazują Influencerom bardzo precyzyjne informacje odnośnie swoich oczekiwań, co w wielu przypadkach ratuje skórę żółtodziobom i tym mniej kreatywnym.
Łukasz Sadowski (Korpo Biurw, współtwórca i “rodzynek” profilu Korpo Biurwa)
Ogromnym plusem współpracy z agencjami marketingowymi jest to, że dzięki ich wiedzy klienci są poinformowani o realiach rynku, w tym o obowiązujących stawkach. Oszczędza to całkiem sporo czasu, gdyż to agencje wystosowują zapytania ofertowe, które mają szansę przerodzić się w realną współpracę. Niestety, zdarza się, że gdy firmy samodzielnie planują działania z twórcami, nie mają ani budżetu, ani koncepcji, co sprawia, że jedna strona marnuje czas na przygotowanie oferty, a druga na wysłanie zapytania i natychmiastowe odrzucenie oferty ze względu na brak budżetu. Agencyjni klienci są po prostu bardziej świadomi.
Aleksandra Pakuła (trenerka etykiety, twórczyni @aleksandrapakulapl)
Współpracę z agencjami marketingowymi najbardziej cenię za partnerską postawę i dbałość o wizerunek, zarówno klienta, jak i twórcy angażowanego w kampanię. Istotny dla mnie jest dokładny research na temat obszarów działania oraz zainteresowań twórcy. Zespoły influencerskie w agencjach marketingowych, nierzadko zbudowane są pasjonatów_ek, więc regularnie śledzą działania szerokiego grona Twórców internetowych. To bardzo pozytywnie wpływa na jakość współpracy, a także na ostateczny kształt kampanii. Pozwala na wypracowanie nieszablonowych rozwiązań dla klienta oraz przyczynia się niekiedy do rozwoju influencerów.
Warto też zaznaczyć, jak ważny jest udział agencji w samej realizacji projektu. Dbanie o szczegóły, dopinanie detali czy egzekucja formalności. W mojej ocenie agencje wciąż dążą do poprawy jakości swoich usług, co powoduje, że współpraca z nimi regularnie wskakuje na wyższe poziomy profesjonalizmu.
Klaudia Mikuła (managerka projektów marketingowych, agentka Mówiąc Inaczej)
Bez wątpienia influencer marketing jest osobną i szczególną dziedziną działań wizerunkowych firmy. Nie każdy musi chcieć się w niej specjalizować. Jednak by Twoja firma kojarzona była z dobrymi praktykami, warto w tej kwestii skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej. Jeśli masz pytania dotyczące takich działań – chętnie na nie odpowiem: influencermarketing@morebananas.pl
Autorka: Anna Boczar, Specjalistka ds. influencer marketingu