Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Podsumowanie roku 2023: kryzysy

Redakcja

Redakcja

    Czy rok 2023 był rokiem kryzysów? Zdecydowanie tak! Przeczytaj, jak miniony rok podsumowują Małpki i przyjaciele agencji More Bananas.

     

    Monika Czaplicka
    CEO
    Wobuzz

    Grupa Kryzysy wybuchają w social media w weekendy zagłosowała na top 3 kryzysy:

    #pandoragate i wszystkie tematy pokrewne; trudno się dziwić – skutki tej sytuacji dla wielu osób, ceWEBrytów oraz firm będziemy odczuwać jeszcze długo.
    MamaGinekolog, która przyjmowała znajomych w publicznym gabinecie po godzinach. Sroga kara pieniężna od regulatora pokazała, że oburzenie internetów na ten proceder było słuszne, chociaż sama zainteresowana nie widziała problemu. Warto nadmienić, że MamaGinekolog miała też inne akcje w tym roku.
    Viola & Dawid – Viola wyraziła zaniepokojenie, że Dawid reklamuje się jej wynikami reklamowymi po przejęciu jej klientki. Dawid początkowo nagrał filmik z oddawanego samochodu (w czasie jazdy), że teraz nie może odpowiedzieć. Jego kolejna odpowiedź była bardziej merytoryczna i sprawa byłaby zamknięta. Niestety, Dawid postanowił pociągnąć Violę do odpowiedzialności prawnej. Z tego tytułu opublikował post o RODO dla osób uczestniczących w grupie. Nie najlepiej napisany post wygenerował wrażenie, że Dawid chce pozwać wszystkich komentujących post Violi. Tak powstał “sąd emotkowy”. Viola przeprosiła w poście na grupie, ale Dawid domagał się 170 tysięcy złotych. Ostatecznie Viola przekazała pewną kwotę na cele charytatywne.

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Cały rok 2023 podsumowałabym  jak jeden wielki kryzys. I nie chodzi mi tu o marketing, ale całe życie. Kryzys gospodarczy, pogłębiające się kryzysy geopolityczne, (nie)widoczne skutki pandemii w naszej głowie i ciele – zdecydowanie najbardziej wpłynęły na konsumentów, a co za tym idzie również na biznes i marketing.

    Padło sporo nazw, nazwisk i sytuacji związanych z kryzysami wizerunkowymi: Pandora Gate. Gargamel, Gonciarz, Mama Ginekolog, Martyna Kaczmarek, małżeństwo Pazurów czy Dowbor, Wojewódzki który pokazuje dane swojej karty kredytowej, afery wokół Kanału Sportowego, Caroline Derpienski i Natalia Janoszek – działo się.

    A ja podsumowałabym to pojęciowo:

    • nieadekwatne reagowanie na trendy społeczne i środowiskowe w postaci pinkwashingu czy greenwashingu,
    • brak poszanowania prawa, praw autorskich,
    • nieudane kampanie z influencerami wynikające często z braku planowania, briefowania i “lustracji” influencera,
    • coraz większy brak zaufania do autorytetów wśród konsumentów,
    • kontrowersje wokół praktyk korporacyjnych.

    Wychodzę również z założenia, że kryzysy, choć wyzwaniem, stanowią również okazję do nauki i wzrostu. Firmy, które umiejętnie wykorzystują te doświadczenia, mogą wzmocnić swoją pozycję na rynku i zbudować trwały, pozytywny wizerunek.

    Natalia Sikora
    Head of Marketing
    More Bananas

    Największa porażka? Niezaprzeczalnie Pandora Gate i to pod wieloma względami. Z jednej strony samo wypłynięcie tego tematu, historii, z których każda kolejna chyba szokowała coraz bardziej. Z drugiej strony wszystkie znane twarze ścigające się we wzajemnych oskarżeniach i mające kolejne “asy” w rękawie. A na koniec smutne podsumowanie, że to jedynie kropla w oceanie. Niemniej warto mieć nadzieję, że takie sytuacje choć w 1% zmienią cokolwiek – czy podejście do współprac czy podniesienie świadomości.

    Dagmara Adamczyk
    Social Media Specjalistka
    More Bananas

    Firmy tną wydatki na marketing – już zaczynamy odczuwać kryzys w branży, a związana z przesytem i niepewnością świata recesja ma podobno dopiero uderzyć.

    Najgłośniejszym kryzysem jest z pewnością trwający Pandora Gate, problem złożony na tylu płaszczyznach, że możnaby o nim napisać kilka osobnych artykułów. O wiele ostrzejszym kryzysem jest dla mnie sprawa patostreamera o ksywie “Kawiaq” – obrzydliwe obrazki, nie sprawdzajcie – mam nadzieję, że szybko go ukarzą. Policja i prokuratura podobno zajęły się uszczelnieniem definicji i przepisów regulujących takie zachowania. Mam nadzieję, że procedury umożliwiające sprawne łapanie sprawców będą coraz skuteczniejsze.

    Sprawdź też: Największe kryzysy wizerunkowe w mediach 2022 roku

    Najlepszy kryzys – mój “ulubiony”, w dodatku uważam, że mimo wszystko zrobił coś dobrego – to zmyślona kariera Natalii Janoszek. Sprawa przycichła dzięki aferze z Youtuberami, braku reakcji samej zainteresowanej i mediów, jednak wszyscy dostaliśmy cenną lekcję. Jako marketerzy jesteśmy odpowiedzialni za to co i kim promujemy – nie polegajmy na emocjach, wykorzystujmy narzędzia do weryfikacji wiarygodności influencerów.

    Wojtek Żywolt
    Social Media Specialist
    trener i wykładowca

    Na początku 2023 roku sieć obiegła informacja o Nicole Sochacki-Wójcickiej, czyli Mamie Ginekolog, która przyjmuje znajome koleżanki poza kolejką. Dokładnie na wizyty w ramach NFZ. Wszystko wyszło na jaw podczas jednego ze streamów, kiedy influencerka/lekarka tłumaczyła, że „to jest też sposób, żeby skrócić kolejki i dostęp po prostu do lekarza” i nie widzi w tym niczego kontrowersyjnego. Sprawą bardzo szybko zainteresował się Narodowy Fundusz Zdrowia, publikując komunikat, w którym nie zgadza się na przyjmowanie koleżanek i rodziny poza kolejnością w ramach kontraktu z NFZ.

    Kryzys z Mamą Ginekolog z początku roku przyćmiły inne, jednak najgłośniejszym z nich jest tzw. Pandora Gate. Sprawę nagłośnił Sylwester Wardęga, który dotarł do zatrważających informacji o przemocy seksualnej i groomingu wobec nastolatków przez znanych polskich youtuberów (m.in. Stuu). W następstwie inni streamerzy demaskowali  kolejnych twórców, którzy również byli zamieszani w aferę. Pandora Gate momentami zdeklasowała trwającą w Polsce kampanię wyborczą, a październik 2023 przejdzie do historii polskiego Internetu oraz mediów społecznościowych. Czy influencer marketing może stracić na takim precedensie? Mam nadzieję, że taka sytuacja nauczy nas, aby baczniej przyglądać się influencerom i ich działaniom oraz lepiej dobierać współprace w przyszłości.

    A Ty, co uważasz za największy kryzys 2023? Podziel się nim w komentarzu.

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii