Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Magia koloru, czyli skąd się wzięło RGB i dlaczego drukarnia chce CMYK?

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

Każdy z Was na pewno spotkał się przynajmniej raz ze skrótem RGB. Niektórym nawet od razu przychodzą na myśl 3 przecinające się koła w różnych kolorach. Ale czy zastanawialiście się, czym tak naprawdę jest ten tajemniczy skrót i dlaczego akurat tak to wszystko wygląda? Czy przypominając sobie wyżej wymienioną grafikę z kołami pamiętacie jakie miały one kolory? I skąd nagle wziął się ten cały CMYK?

RGB

Zacznijmy od początku. RGB jest to przestrzeń barw, której skrót wywodzi się z pierwszych liter angielskich nazw kolorów Red, Green oraz Blue. Dlaczego akurat tych? Ponieważ mieszając je w odpowiednich proporcjach jesteśmy w stanie uzyskać każdy inny kolor, a używając ich maksymalnego natężenia – biel. 

Skąd jednak było wiadomo, że akurat 3 kolory będą w stanie wytworzyć wszystkie inne oraz że będzie to czerwony, zielony i niebieski? Wszystko dzięki ludzkiemu oku, a dokładniej jego światłoczułym receptorom (czopkom). Przeciętny człowiek posiada dokładnie 3, jednak gdy są one uszkodzone, lub któregoś brak, mamy do czynienia ze ślepotą barw (np. daltonizmem – myleniem barwy zielonej z czerwoną). To dzięki tym czopkom odbieramy fale, które nasz mózg odczytuje jako jeden z kolorów podstawowych, czyli czerwony, zielony lub niebieski. Gdy fale aktywują więcej niż 1 receptor, wtedy nasz mózg “miesza” odebrane bodźce, dzięki czemu widzimy różne barwy (np. przy odebraniu sygnału do czopka niebieskiego oraz czerwonego mózg jest w stanie odczytać barwę w odcieniach różu/fioletu).

Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

Jeśli zainteresowało Was, jak działa nasze oko w tym przypadku,  polecam video na ten temat na stronie TED.

Wszystko, co widzimy jesteśmy w stanie rozłożyć na kolory podstawowe.

CMYK

CMYK jest to zestaw farb drukarskich. Jego nazwa wywodzi się od Cyan, Magenta, Yellow oraz Key / blacK (“key” oznaczającego kolor kluczowy). Grafika poniżej pokazuje, że z barw CMY jesteśmy w stanie uzyskać czerń.

Dlaczego więc została ona dodana? Czerń złożona z CMY w druku nie wyjdzie “czysta”, otrzymamy w ten sposób ciemny, brunatny kolor. Właśnie dlatego zdecydowano się na dodanie tego czwartego koloru. Dodatkowym aspektem jest ekonomia, o wiele więcej farby stracimy chcąc drukować czerń z 3 innych kolorów.

Dlaczego RGB nie do druku?

Nakładając na siebie kolory RGB otrzymamy barwę białą. Wynika to z faktu, iż na RGB składają się wiązki światła, które trafiają do naszych oczu bezpośrednio z ekranu np. monitora (dzięki temu kolory są wyraźne i nasycone). W RGB działa synteza addytywna. Wartość najniższa (np. wyłączony monitor) ma barwę czarną, a po włączeniu ekranu, gdy wiązki światła zaczną się dodawać, zobaczymy kolory.

CMYK działa na odwrót. W przypadku tej przestrzeni nałożenie na siebie kolorów da nam czerń. Fale światła nie trafiają do naszych oczu bezpośrednio, tylko część z nich odbija się od zadrukowanej powierzchni. Działa tutaj synteza subtraktywna, która odejmuje promieniowanie widzialne.

Ze względu na te różnice nie możemy wymagać, by grafika internetowa stworzona w RGB po wydrukowaniu wyglądała identycznie. Większość kolorów nie będzie tak wyraźna i nasycona. Dlatego w projektowaniu ważne jest, aby dokładnie ustalić, jak będzie używany końcowy produkt. Gdy stworzymy prezentację internetową, nie możemy zacząć jej drukować i oczekiwać identycznego wyglądu kolorów. Musimy przekonwertować wartości RGB na CMYK i zobaczyć, czy wszystkie elementy wyglądają tak, jak tego chcemy.

Czy wiesz, że…

Za odbiór kolorów odpowiada mózg. Dlatego kolory, które widzi jedna osoba nie będą takie same jak te, które widzi inna osoba. Patrząc na kolor zielony oboje wiemy, że tak się nazywa, jednak nasze mózgi mogą go postrzegać trochę inaczej.

Znasz już różnicę między RGB, a CMYK-iem. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące kolorów – zadaj je w komentarzu pod artykułem. Chętnie na nie odpowiem.

Autor:
Paulina Janowiec
Graphic Designer

Agnieszka Gałczyńska

Agnieszka Gałczyńska

W pracy ogarnia content i... kilka innych całkiem fajnych rzeczy. Słowo OGARNIA pasuje do niej jak ulał, bo zawsze wie kto, co i gdzie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii